Färg på visir

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har ni backat med en bil med tonade bakrutor i mörker så förstår ni nog varför man inte får ha tonade rutor framför B-stolpen. Min gissning är att det anses långt viktigare att föraren ser ut än att någon ibland kan lyckas få ögonkontakt.
Din gissning duger plötsligt, men ingen annans?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Döda vinkeln ( titta över axeln ) är ju en gammal käpphäst inom svensk trafikutbildning, då tittar man ju rakt igenom en ruta som får vara precis hur mycket tonad som helst enligt lag

Ja - OM man ens har rutor bakom B-stolpen. Kört skåpbil? Lastbil?

Hur mycket tid under körningen spenderar du med att kolla döda vinkeln jämfört med vindrutan eller sidorutorna fram? Har du tonade rutor bakom B-stolpen ser du i princip inget i döda vinkeln när det är mörkt utom ljuskällor.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Din gissning duger plötsligt, men ingen annans?
Skillnaden är ju att du och Klockringaren påstår att det ÄR pga ögonkontakt medan jag GISSAR att det har med förarens sikt att göra.

Har du kört en bil med tonade rutor bakom B-stolpen i mörker?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skillnaden är ju att du och Klockringaren påstår att det ÄR pga ögonkontakt medan jag GISSAR att det har med förarens sikt att göra.

Har du kört en bil med tonade rutor bakom B-stolpen i mörker?
Vad jag har förstått och begripit när SBP har förklarat för folk som har förstärkt toningen på rutorna framför B-stolpen så är det att föraren måste kunna se ut.
Jag vill gärna se ut, ögonkontakt med folk hinner man ju bara med vid övergångsställen och då brukar ju (förhoppningsvis) fotgängaren bara se att man vrider på huvudet.

Jag hade maxtonat i bak på kombin för hundarnas skull men tog snabbt bort från bakrutan, ville gärna se om haffa låg bakom och tryckte.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
I Polismyndighetens författningssamling, PMFS 2020:9 FAP 261-1
nämner de ögonkontakt som orsak för ordningsbot.

PMFS 2020:9 2 Föreläggande om ordningsbot för vissa trafikförseelser:
– fordonet har färgad framruta eller färgade främre sidorutor (mörk
tejp eller målat färgskikt som medför att ögonkontakt med förare
försvåras),
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
I Polismyndighetens författningssamling, PMFS 2020:9 FAP 261-1
nämner de ögonkontakt som orsak för ordningsbot.

PMFS 2020:9 2 Föreläggande om ordningsbot för vissa trafikförseelser:
– fordonet har färgad framruta eller färgade främre sidorutor (mörk
tejp eller målat färgskikt som medför att ögonkontakt med förare
försvåras),
shit, klockringaren hade rätt. :Bugar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Sen är väl inte SBP och polisen överens om allt, du får ju tex besikta med tex dubbdäck på sommaren, men det ger böter om polisen stoppar dig.
Fast det är ju helt korrekt. Bilen är laglig, men får inte användas just där och då.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har ni backat med en bil med tonade bakrutor i mörker så förstår ni nog varför man inte får ha tonade rutor framför B-stolpen. Min gissning är att det anses långt viktigare att föraren ser ut än att någon ibland kan lyckas få ögonkontakt.
Jag har rejält mörk toning på rutorna bak. Det är inga som helst problem att backa i mörker. Jag använder sidospeglarna och backkameran. Men även på förra bilen som inte hade backkamera så backade jag uteslutande med speglarna. Jag vänder mig aldrig om för att backa. Har man väl lärt sig att backa med speglarna så är det oerhört mycket bättre.
För färd framåt är man ju dock beroende av att ha fri sikt både framåt och åt sidorna. Dom som är bakom när man kör har ju ett eget ansvar enligt vägtrafikförordningen att inte köra på mig bakifrån.
Det är ju exempelvis tillåtet med skåpbilar där man faktiskt har plåt bakåt vilket gör att man inte har någon sikt alls förutom speglarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Döda vinkeln ( titta över axeln ) är ju en gammal käpphäst inom svensk trafikutbildning, då tittar man ju rakt igenom en ruta som får vara precis hur mycket tonad som helst enligt lag
Döda vinkeln är ju generellt sett rätt svårt att titta in om man sitter i en skåpbil eller lastbil eftersom det är plåt där istället för glasruta.
Men lagen reglerar ju siktfältet och den säger att man skall ha fri sikt 180 grader riktat framåt. Dvs både framåt och åt sidorna men ingenting om sikt bakåt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I Polismyndighetens författningssamling, PMFS 2020:9 FAP 261-1
nämner de ögonkontakt som orsak för ordningsbot.

PMFS 2020:9 2 Föreläggande om ordningsbot för vissa trafikförseelser:
– fordonet har färgad framruta eller färgade främre sidorutor (mörk
tejp eller målat färgskikt som medför att ögonkontakt med förare
försvåras),
Att det står så i PMFS talar ju i och för sig för att det åtminstone har att göra med ögonkontakt. Men å andra sidan så nämner dom ju där ingenting om att föraren skall ha fri sikt ut.
Och det är ju så att polisen kan bötfälla för saker som bilprovningen godkänner. Eller för att du gör något som förvisso inte är olagligt i sig men som i onödan försvårar någonting.

Men då finns det åtminstone något som talar för att ögonkontakt har betydelse ifråga om ursprunget till lagen.
Å andra sidan. Det finns ingenting som reglerar solglasögon och dom blockerar synnerligen effektivt möjligheten till ögonkontakt. Så jag måste säga att jag ändå är lite tveksam till bakgrunden till lagen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Så... vilken är den bästa färgen på visiret?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Så... vilken är den bästa färgen på visiret?
Nu är du rejält OT men klarglas o sen toppar man med stora sportbrillor från Oakley eller kankse Bliss , finns lite olika glas o montera på.

Polariserat silver/blått för soliga dagar medans man kan ha gult/rosa eller rött mulna dagar.

Vintern är bra med rosa/rött som värmer upp färgerna lite.

Kända märken med uv skydd så ni slipper käpp på grund av starr
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hahah du är ju helt besatt av reflexer och polarisering ?
Ja - utan polarisering får du väldigt ofta reflexer i blanka ytor - det är därför man oftast använder polariserande filter när man fotograferar bilar. Testa så ska du se att du ser in i bilar lättare på sommaren.

Ja i princip dagligen sen många år. Senast nyss. Hurså?
Då vet du att man knappt ser ett skit ut om du har någorlunda mycket toning. Hur tror du det skulle funka om du hade så på vindrutan och sidorutorna? Skulle du våga ge dig ut och köra en mörk höstkväll i regn utan gautbelysning?


I Polismyndighetens författningssamling, PMFS 2020:9 FAP 261-1
nämner de ögonkontakt som orsak för ordningsbot.

PMFS 2020:9 2 Föreläggande om ordningsbot för vissa trafikförseelser:
– fordonet har färgad framruta eller färgade främre sidorutor (mörk
tejp eller målat färgskikt som medför att ögonkontakt med förare
försvåras),
Böter har väl getts på felaktiga grunder tidigare iofs. Jag skulle gärna vilja se förarbetena (där lagstiftarna beskriver tankegångarna) till paragraferna i Transportstyrelsens Författningssamling som jag länkade till. Tyvärr har jag inte lyckats hitta dom:

31 kap.
5 §
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Edit: Har nu mailat Transportstyrelsen och frågat om det finns några förarbeten eller liknande att tillgå för paragraferna ovan.

Jag har rejält mörk toning på rutorna bak. Det är inga som helst problem att backa i mörker. Jag använder sidospeglarna och backkameran. Men även på förra bilen som inte hade backkamera så backade jag uteslutande med speglarna. Jag vänder mig aldrig om för att backa. Har man väl lärt sig att backa med speglarna så är det oerhört mycket bättre.
För färd framåt är man ju dock beroende av att ha fri sikt både framåt och åt sidorna. Dom som är bakom när man kör har ju ett eget ansvar enligt vägtrafikförordningen att inte köra på mig bakifrån.
Det är ju exempelvis tillåtet med skåpbilar där man faktiskt har plåt bakåt vilket gör att man inte har någon sikt alls förutom speglarna.
Du ser alltså INGET rakt bakom bilen förrän ganska långt bort där synfältet från sidospeglarna möts om kamera saknas. Så att säga att det är bättre vet jag inte om jag kan hålla med om, bekvämare ja och ibland nödvändigt. Moderna bilar har ofta ganska små och kassa sidospeglar jämfört med skåpbilar och lastbilar som ju ofta av naturliga skäl bara har dom att tillgå (och numera även kamera förstås).
Jag gör precis som du och använder sidospeglarna pga toning för hund. Men det är allt annat än optimalt jämfört med att vända sig om och titta ut genom "glasverandan".
Hur mycket ser du ut genom dina tonade rutor på kvällen när du vänder dig om? Är det rimligt att tro att förbudet att tona fram och sidorutorna finns där pga ögonkontakt i första hand eller sikten utåt?
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top