Hahah du är ju helt besatt av reflexer och polarisering ?
Ja - utan polarisering får du väldigt ofta reflexer i blanka ytor - det är därför man oftast använder polariserande filter när man fotograferar bilar. Testa så ska du se att du ser in i bilar lättare på sommaren.
Ja i princip dagligen sen många år. Senast nyss. Hurså?
Då vet du att man knappt ser ett skit ut om du har någorlunda mycket toning. Hur tror du det skulle funka om du hade så på vindrutan och sidorutorna? Skulle du våga ge dig ut och köra en mörk höstkväll i regn utan gautbelysning?
I Polismyndighetens författningssamling, PMFS 2020:9 FAP 261-1
nämner de ögonkontakt som orsak för ordningsbot.
PMFS 2020:9 2 Föreläggande om ordningsbot för vissa trafikförseelser:
– fordonet har färgad framruta eller färgade främre sidorutor (mörk
tejp eller målat färgskikt som medför att ögonkontakt med förare
försvåras),
Böter har väl getts på felaktiga grunder tidigare iofs. Jag skulle gärna vilja se förarbetena (där lagstiftarna beskriver tankegångarna) till paragraferna i Transportstyrelsens Författningssamling som jag länkade till. Tyvärr har jag inte lyckats hitta dom:
31 kap.
5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.
Edit: Har nu mailat Transportstyrelsen och frågat om det finns några förarbeten eller liknande att tillgå för paragraferna ovan.
Jag har rejält mörk toning på rutorna bak. Det är inga som helst problem att backa i mörker. Jag använder sidospeglarna och backkameran. Men även på förra bilen som inte hade backkamera så backade jag uteslutande med speglarna. Jag vänder mig aldrig om för att backa. Har man väl lärt sig att backa med speglarna så är det oerhört mycket bättre.
För färd framåt är man ju dock beroende av att ha fri sikt både framåt och åt sidorna. Dom som är bakom när man kör har ju ett eget ansvar enligt vägtrafikförordningen att inte köra på mig bakifrån.
Det är ju exempelvis tillåtet med skåpbilar där man faktiskt har plåt bakåt vilket gör att man inte har någon sikt alls förutom speglarna.
Du ser alltså INGET rakt bakom bilen förrän ganska långt bort där synfältet från sidospeglarna möts om kamera saknas. Så att säga att det är bättre vet jag inte om jag kan hålla med om, bekvämare ja och ibland nödvändigt. Moderna bilar har ofta ganska små och kassa sidospeglar jämfört med skåpbilar och lastbilar som ju ofta av naturliga skäl bara har dom att tillgå (och numera även kamera förstås).
Jag gör precis som du och använder sidospeglarna pga toning för hund. Men det är allt annat än optimalt jämfört med att vända sig om och titta ut genom "glasverandan".
Hur mycket ser du ut genom dina tonade rutor på kvällen när du vänder dig om? Är det rimligt att tro att förbudet att tona fram och sidorutorna finns där pga ögonkontakt i första hand eller sikten utåt?