Färre döda med sänkta hastigheter, regskyltar fram mm?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
farligt !!!

Jag använder ALLTID cykelhjälm när jag cyklar. :tummenupp

Man skall vara jävligt medveten om att det är fullständigt livsfarligt att leva !!!

Vi åker inte hoj för att vi vill dö, -utan för att vi lever :yoparty
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Att slänga fram statistik utan att kunna något om statistik är ofta en dålig idé. Ska man dock göra det så är det väl iaf bra om man jämför den precentuella delen döda. Då blir det gissningsvis dystrare siffror för MCn än cyckeln.

Sådär spontant tycker jag väl egentligen inte att MC på allmän väg har något berättigande (tråkigt nog). MC är till skillnad från bilar, bussar, lastbilar och även cycklar en leksak och inte ett färdmedel. Ja, man kan åka till jobbet mm. men det är ju inte för att det är så praktiskt utan mest även då ett nöje. Det finns även MCbud men dom är så försvinnande få att man kan försumma dem helt.

Nä, det klokaste vore att förbjuda MC på allmän väg. Argumentet om frihetsinskränkning mm kvarstår och får väl sättas i relation till detta då. Jag tycker nog ändå att MC förare utsätter många andra för onödig fara så frågan är hur mycket frihet man ska få ta sig. Hade dessa MC förare kört bil så hade nog inte olyckan varit framme lika ofta.

Tål att tänkas på men även om jag gillar att köra hoj så tycker jag inte alls det e så självklart att man ska få göra det.

Varför tycker du man ska förbjuda MC på allmän väg? Faran för sej själv och andra?

Tycker som jag skrivit så många gånger förut att allt som medför någon ökad risk utöver någon slags "norm" inte är vägen att gå. Tycker vi redan nu gör många inskränkningar i din egen rätt att fatta beslut över ditt egna liv och leverne. Hur rikt blir livet när allt som enligt "normen" är farligt är förbjudet? Vart ska vi dra gränsen för vad som ska innefattas i denna norm?

Är det lämpligt att samhället kalkylerar över riskerna huruvida kvinnor ska få vistas ute på kvällarna med de ökade chanser dom har för att utsättas för brott? Eller kanske killarna ska beläggas med detta förbud då vi statistiskt sett är de största våldsverkarna? Spriten skördar liv och skänker oss tragedier, dags att förbjuda? Hur onyttig mat bör man få servera, förbjuda snabbmat? Lagstadga 1 timmes motion om dagen då vi lever ohälsosamt stillsamma liv? Allt det vi talar om här är hur stor frihet vi är beredda att uppoffra för att bättra på kalkylen/kostnaden för samhället.

Samhällsekonomisk vinning behöver inte innebära ett rikt liv. Det är väl kontentan av det jag försöker förmedla.

Vi åker inte hoj för att vi vill dö, -utan för att vi lever :yoparty

:tummenupp :tummenupp :yoparty
 
Last edited:

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Varför tycker du man ska förbjuda MC på allmän väg? Faran för sej själv och andra?

Tycker som jag skrivit så många gånger förut att allt som medför någon ökad risk utöver någon slags "norm" inte är vägen att gå. Tycker vi redan nu gör många inskränkningar i din egen rätt att fatta beslut över ditt egna liv och leverne. Hur rikt blir livet när allt som enligt "normen" är farligt är förbjudet? Vart ska vi dra gränsen för vad som ska innefattas i denna norm?

Är det lämpligt att samhället kalkylerar över riskerna huruvida kvinnor ska få vistas ute på kvällarna med de ökade chanser dom har för att utsättas för brott? Eller kanske killarna ska beläggas med detta förbud då vi statistiskt sett är de största våldsverkarna? Spriten skördar liv och skänker oss tragedier, dags att förbjuda? Hur onyttig mat bör man få servera, förbjuda snabbmat? Lagstadga 1 timmes motion om dagen då vi lever ohälsosamt stillsamma liv? Allt det vi talar om här är hur stor frihet vi är beredda att uppoffra för att bättra på kalkylen/kostnaden för samhället.

Samhällsekonomisk vinning behöver inte innebära ett rikt liv. Det är väl kontentan av det jag försöker förmedla.



:tummenupp :tummenupp :yoparty

Bland det bästa jag någonsin läst här på SH.... :tummenupp Tack!
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Att slänga fram statistik utan att kunna något om statistik är ofta en dålig idé. Ska man dock göra det så är det väl iaf bra om man jämför den precentuella delen döda. Då blir det gissningsvis dystrare siffror för MCn än cyckeln.
vad vet du om mina statistikkunskaper ? ;)

Det är är väl precis vad alla tidningar + NTF gör för att skapa en opinion.

Statiskik kan vändas och vridas på alla möjliga sätt så det passar ens ändamål. Om man kollade antal döda på mc vs cykel per kilometer de färdas så är jag ganska säker på att cyklisterna lever farligare än motorcyklisterna.

Fast det är ju ännu värre med bilar, kolla hur många bilister som omkommer i januari vs. motorcyklister ;) som sagt, statistik kan vändas till allas fördel och det var lite därför jag skrev denna tråd som jag gjorde.

Sådär spontant tycker jag väl egentligen inte att MC på allmän väg har något berättigande (tråkigt nog). MC är till skillnad från bilar, bussar, lastbilar och även cycklar en leksak och inte ett färdmedel. Ja, man kan åka till jobbet mm. men det är ju inte för att det är så praktiskt utan mest även då ett nöje. Det finns även MCbud men dom är så försvinnande få att man kan försumma dem helt.
här låter det mer som att du har fel inställning till mc-åkandet, visst fan är det ett transportmedel, ett utmärkt transportmedel dessutom, leka gör jag på bana. I stockholm är det bra mycket bättre att förflytta sig på MC istället för bil.

Nä, det klokaste vore att förbjuda MC på allmän väg. Argumentet om frihetsinskränkning mm kvarstår och får väl sättas i relation till detta då. Jag tycker nog ändå att MC förare utsätter många andra för onödig fara så frågan är hur mycket frihet man ska få ta sig. Hade dessa MC förare kört bil så hade nog inte olyckan varit framme lika ofta.
Utsätta andra för fara? Finns det någon statistik som visar hur många andra som omkommer på grund av motorcyklar? Ja de som sitter på hojjen tar en risk det är jag medveten om men jag dricker också alkohol, tar en cigg eller två på fyllan, jag dyker och promenerar ofta på stan och detta är ju också farligt.

Man kan ju inte förbjuda allt, självklart ska man göra trafiken säker men det måste ju finnas någon gräns, satsa dessa pengar på psykvård, alkolås mm så sparar vi nog bra många fler oskyldigas liv.
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Intressant "debatt":)
Själv håller jag bara på att ta körkort hitintills. Köpt hoj redan, och längtar nåt otroligt till våren:)
Man vet ju själv vilken risk man tar. Varför inte bara låta oss göra det? Inte för att jag vill dö, men jag vet ju att jag tar risken.
Hur kul blir det här i livet om man inte får bestämma nånting själv till slut.
Det är mitt liv, mina risker. Dör jag så dör jag.
Hoppas ju dock att jag inte skall göra det då, men vill man ta risker, oavsett om det gäller mc, hoppa fallskärm, bungie-jump eller liknande, så låt oss göra det. Det är mitt liv, ingen annans.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Att slänga fram statistik utan att kunna något om statistik är ofta en dålig idé.
Varför tänker du inte innan du svarar

Varför tänker du inte innan du skriver?
Du kanske bara kör på bana? Att skriva tider i avataren är det att vara höjd över alla landsvägsåkare?
Bankörning är så säkert:rolleyes:
Det folk sysslar med på sin fritid är hälsosamt och främjar
landet:)
Det folk allmänt gör ex rökning är orsak till mycket stor samhällskostnad.
Förbjud rökning!!
Från en som har kört hoj i 30år utan några olyckor.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Varför tänker du inte innan du skriver?
Du kanske bara kör på bana? Att skriva tider i avataren är det att vara höjd över alla landsvägsåkare?
Bankörning är så säkert:rolleyes:
Det folk sysslar med på sin fritid är hälsosamt och främjar
landet:)
Det folk allmänt gör ex rökning är orsak till mycket stor samhällskostnad.
Förbjud rökning!!
Från en som har kört hoj i 30år utan några olyckor.

Inte för att jag försvarar det gulleplutt har skrivit men JA bankörning är massor säkrare än landsvägskörning! Sen finns det alltid dem som kör som idioter både i trafiken och på bana, även detta är mycket säkrare på bana.

Ang. rökning så håller jag helt med.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att slänga fram statistik utan att kunna något om statistik är ofta en dålig idé. Ska man dock göra det så är det väl iaf bra om man jämför den precentuella delen döda. Då blir det gissningsvis dystrare siffror för MCn än cyckeln.

Sådär spontant tycker jag väl egentligen inte att MC på allmän väg har något berättigande (tråkigt nog). MC är till skillnad från bilar, bussar, lastbilar och även cycklar en leksak och inte ett färdmedel. Ja, man kan åka till jobbet mm. men det är ju inte för att det är så praktiskt utan mest även då ett nöje. Det finns även MCbud men dom är så försvinnande få att man kan försumma dem helt.

Nä, det klokaste vore att förbjuda MC på allmän väg. Argumentet om frihetsinskränkning mm kvarstår och får väl sättas i relation till detta då. Jag tycker nog ändå att MC förare utsätter många andra för onödig fara så frågan är hur mycket frihet man ska få ta sig. Hade dessa MC förare kört bil så hade nog inte olyckan varit framme lika ofta.

Tål att tänkas på men även om jag gillar att köra hoj så tycker jag inte alls det e så självklart att man ska få göra det.



Varför tänker du inte innan du svarar

En ganska rolig men inte så smart anka sade en gång. "Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter."

Varför skulle inte hojen vara ett färdmedel???
Jag kan avslöja att min är det. Den har två hjul, motor, tar mig hyfsat bekvämt och samtidigt roligt från punkt A till punkt B. Dessutom kanjag hänga på packväskor om jag vill ha med mig packning.

Jag kör uteslutande MC på sommarhalvåret och låter bilen stå. Motorcykeln drar ca hälften så mycket bensin jämfört med bilen vilket nog kan ses som en miljövinst. Skulle man förbjuda MC så skulle jag bränna 500-1000 liter bensin till varje år. Bara på att ta mig dit jag ska. (Åker en hel del i jobbet.)

Tyvärr är det ett faktum att om folk är ute och förflyttar sig så kommer ett litet antal att dö eller skadas i olyckor. Oavsett färdmedel. Visst är MC överrepresenterade vad gäller skadade och dödade. Men det beror mest på att vi sitter relativt oskyddade jämfört med i en bil.

Den enda jag ökar risken för när jag väljer att köra motorcykel är ju faktiskt jag själv. Kör jag åt helsike med hojen så kommer jag att dra in i sidan på en bil med 220 kg motorcykel. Gör jag det i min bil så kommer det att vara 1850 kg stål som brutalt mosar den stackars Nissan Micran som någon ställt ivägen.

Visst skadas en del andra trafikanter också vid kollision med MC men jag tror inte att dom klarat sig bättre om dom blivit överkörda av en bil. Att säga att motorcyklister generellt är farliga för sin omgivning är en generalisering som är helt grundlös och jag tror att du nog får svårt att ta fram fakta som backar upp det påståendet.

Ingen regel utan undantag. Dock är du i så massiv minoritet att du är fursumbar i debatten.

Är vi som använder motorcykeln som bruksfordon i minoritet??? I så fall vill jag att du backar upp även det påståendet. Hur många förare har sin MC som enbart nöje resp bruksfordon. Samt körda km i nöjessyfte samt brukssyfte för motorcykler i Sverige.

Jag tror inte du kan det. Det finns helt enkelt ingen statistik över det skulle jag tro.
En liten indikation är väl att du startar en poll om ämnet här. Den lär dock bli lite missvisande då jag nog tror att den delen som bara har sin hoj som nöje är något överrepresenterade här jämfört med totalen av MC-ägare i Sverige.


Jag är väl medveten om att det här kanske är en flamebait. Att köra sin hoj på allmän väg och samtidigt sitta här och säga att det borde förbjudas luktar så oerhört mycket dubbelmoral att jag nästan har svårt att tro att någon verkligen är sådan. Men jag väljer att ifrågasätta resonemangen i alla fall.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om det bara vore en fråga om att kunna förflytta sig från en punkt till en annan i ett transportsystem för människor och gods, så kunde vi satsa enbart på buss, tåg och några enstaka bilar (med abs, antispinn, hundratals krockkuddar och max 30hk i motorn). Maximalt tekniskt möjlig hastighet för bilar skulle vara nånstans runt 50 för att kompromissa mellan farliga hastigheter om systemfel uppstår (krock) och den tid det ändå tar att färdas.

Men hur kul är det ? Livet består av både glädje och sorg och däremellan en hel del likgiltigt avslaget leverne. Väldigt få skulle stå ut med att leva så inskränkt och glädjefattigt och behövde få ventilera sig på annat sätt (sprit, slagsmål, skytte, björnjakt med kniv ?). Hur långt är vi villiga att tulla på friheten att leva, bara för att göra tillvaron mer säker ? Det finns anledningar till att folk ägnar sig åt sportflyg, fallskärmshoppning, fiske, jakt, kör fräsiga bilar m.m.

Att köra hoj är ett risktagande, liksom så mycket annat i livet. Men det går att göra det med ganska goda marginaler och ändå njuta av åkningen. För många av oss är det också ett praktiskt sätt att färdas och en mental vitalisering som gör att man kan uthärda de grå och trista bitarna av tillvaron (farmor dör, rostbrödet bränns vid, snöslask, chefen på jobbet är ett arsel osv). Många olyckor sker pga andra trafikanters fel och brister, kombinerat med vägar som är byggda för bilar (tänk, vajerräcken t.ex.). Skulle alla trafikanter ha samma höga nivå på trafikutbildning som genomsnitts-knutten har, så skulle saker se bra mycket bätre ut.
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
jo men hur många mil per år cyklar de då?

Slå ut antal olyckor per kilometer.

Självklart är det stora risker med att köra MC men jag tycker inte att "hetsjakten" är befogad, så länge folk förflyttar sig kommer det ske olyckor i samband med förflyttningen som gör att folk omkommer.

Vadå för hetsjakt?
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Vadå för hetsjakt?
Inte nu på hösten men under sommaren.

HAr du läst artiklarna skrivna av NTF? Hur ofta skrivs det i tidningen ifall en bilist omkommer? Ja ibland står det något men så fort en motorcyklist omkommer så skrivs det direkt om det i tidningen. Det har varit en hel del artiklar där man har diskuterat förbud av mc eller speciella hastighetsbegränsningar för mc.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte nu på hösten men under sommaren.

HAr du läst artiklarna skrivna av NTF? Hur ofta skrivs det i tidningen ifall en bilist omkommer? Ja ibland står det något men så fort en motorcyklist omkommer så skrivs det direkt om det i tidningen. Det har varit en hel del artiklar där man har diskuterat förbud av mc eller speciella hastighetsbegränsningar för mc.

Fick första sidan för min dikes attack. :tummenupp
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
"Den som ger upp lite av sin frihet för säkerhet, förtjänar varken frihet eller säkerhet."
-Thomas Jefferson.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Tycker fan vi ska spika ett datum där alla sporthojs medlemar åker samma tid och datum till Sthlm och demostrerar, hur långt ska de få gå? man blir så jävla förbannad så lika bra och göra nåt innan det är helt åt helvete.

För en jävla massa buller lär få folk att tänka om.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top