Få bort ingrodd smuts på fälgarna?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Något som är oxå är bra (och många glömmer bort) Är såpa :tummenupp

Har tvättat mycket olika grejer med såpa, allt från polarens katt, kåpor på hojen, motordelar etc....
Avfettning idag löser inte som förr (haha det var mycket som sägs vara bättre förr :D )

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Freddy82 skrev:
Har riktigt ingrodd smuts/olja på alufälgarna (bilen) som jag prövat ta bort med det jag har hemma dvs:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Inget är särskilt effektivt, gnuggar och gnuggar men det händer inte särskilt mycket. Nån som har något tips på mirakelmedel som gör att jag får bort skiten? har sommardäcken på så jag vill inte hälla på nåt som fräter bort dom heller :)

Tacksam för svar!

Det absolut bästa utan är vanlig matolja. Bre på matoljan på fälgarna och låt verka nån minut. Tvätta sen bort fettet med vanligt vatten med bilshampo i.

Mvh Stoffe.

-Freddy-

Guest
Ja, se där... köpte sonax x-treme i hopp om att nu jävlar löses skiten upp, lät verka en halvtimme medans jag gnuggade med kökssvampen, hände nästan ingenting. Förklarade läget för mekonomen och bad om nåt kraftigare, gick därifrån med hagmans kallavfettning.

Tro fan att skiten är lika svår att lösa, gnuggade hål i kökssvampen och spolade med högtrycken om och om igen varvat med fälgrengöring och åter kallavfettning.. händer inte mycket om man inte vill nöta med borste/svamp hela natten :huvet

Any ideas? Fälgarna är ordentligt skitiga, troligen aldrig tvättade och fulla med intorkade bromsdamm/oljerester

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag använder smartab:s fälgrengöring på skitiga bilfälgar.
Den tar "allt".
Men är det FÖR ingrott så har färgpigmenten tagit åt sig skit och då hjälper bara omlack.

MickeXJR1300

Stilig
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
XJR 1300SP och Honda SCV100 LEAD
Freddy82 skrev:
2043207 Ja, se där... köpte sonax x-treme i hopp om att nu jävlar löses skiten upp, lät verka en halvtimme medans jag gnuggade med kökssvampen, hände nästan ingenting. Förklarade läget för mekonomen och bad om nåt kraftigare, gick därifrån med hagmans kallavfettning.

Tro fan att skiten är lika svår att lösa, gnuggade hål i kökssvampen och spolade med högtrycken om och om igen varvat med fälgrengöring och åter kallavfettning.. händer inte mycket om man inte vill nöta med borste/svamp hela natten :huvet

Any ideas? Fälgarna är ordentligt skitiga, troligen aldrig tvättade och fulla med intorkade bromsdamm/oljerester

Nu vet jag ju inte hur just dina fälgar ser ut, men det är inte så att du fått in nått under lacken. Eller att fälgarna är oxiderade?

-Freddy-

Guest
MickeXJR1300 skrev:
2043475 Nu vet jag ju inte hur just dina fälgar ser ut, men det är inte så att du fått in nått under lacken. Eller att fälgarna är oxiderade?

Nejdå, jag får bort smutsen men det tar en väldans tid, och vissa ställen är rätt svåra att komma åt och gnugga så ett effektivare medel hade vart fint så man slipper massa slavgöra :)

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Freddy82 skrev:
2012124 Har riktigt ingrodd smuts/olja på alufälgarna (bilen) som jag prövat ta bort med det jag har hemma dvs:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Inget är särskilt effektivt, gnuggar och gnuggar men det händer inte särskilt mycket. Nån som har något tips på mirakelmedel som gör att jag får bort skiten? har sommardäcken på så jag vill inte hälla på nåt som fräter bort dom heller :)

Tacksam för svar!
yes diskmedel och en diskborste..... funkar på det mesta

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Freddy82 skrev:
2012124 Har riktigt ingrodd smuts/olja på alufälgarna (bilen) som jag prövat ta bort med det jag har hemma dvs:

prickbort (avfettning)
tvålull
autosol

Tacksam för svar!

Jag gjorde rent mina fälgar i helgen. Jag kan rekomendera rubbing när avfettning och dyl inte funkar. Sen vaxar du på ett lager hårdvax och fälgen är som ny!

/T

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...