Få en kolv i bröstet - AJ (filmclip)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Originalkonfigurationen är ju dragstänger till vevhuset även på HD. Varför de lite mer kompromisslösa dragracemotorerna ofta går över till konfigurationen som på bilderna vet jag ej. Men jag kan tänka mig att det är det höga gastrycket i cylindern vid högre effekter som gör att det erfodras mer än de 4 befintliga originaltopplocksbultarna, båte för tätning och som stöd för cylinderlocket. Det syns ju på bilder att de infogat fler bulthål är de fyra som dragstängerna erbjuder. Några fler dragstänger än 4 befintliga per cylinder får man inte ned i vevhuset ens på ett S&S-block vad jag vet.

Det är ju riktigt att dragsträngerna deformera originalcylindrarna en smula, man brukar se tendens till scuffing i cylindrarna längs hålen för dragstängerna vid trimmade motorer med originalcylindrar. Men det gäller nog inte inte dessa ståldito tror jag.

Mvh
Jörgen

andersson turbo skrev:
Hmmm ja så kan de gå när man inte skruvar fast cylinderhuvudet i Mc motorn
utan i stället envisas med att skruva dom i cylindern som på en gammal sachs moppe

Genomgående pinnskruvar som på en modern Mc motor har ju den fördelen att när gängan släpper i blocket så lastas trycket av och toppen vill inte vidare ut i omloppsbana runt jorden

Hmm va ja elak nu :va
Nåja jag får nog tillbaka hehe :D

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Originalkonfigurationen är ju dragstänger till vevhuset även på HD. Om vi pratar Evo eller nyare, ja. Annars så satt det INTE dragstänger på äldre HD:ar. Om man har längre dragstänger betyder det också att dom flexar mera än en kort dragstång eller pinnbult. Själv har jag en Evo med segjärnscylindrar och pinnbultar! Dessutom så har ju kombinationen dragstänger i stål/cylindrar i aluminium den egenheten att materialen har olika värmeutvigdningskoefficient

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja. helt överens. Jag glömde säga att jag menade evo, det blev så när jag stirrade på bilderna av en trasig "sådan".
Kanhända är en optimal lösning, (om det nu är ett problem, motorn på bilden kan ju ha gått i tu av vilken orsak som helst) att bygga en hybridfastsättning. 4 dragstänger ned till cylinderfoten plus däremellan, 4 korta mellan topp och cylinder.

Mvh
J

blownharley skrev:
Originalkonfigurationen är ju dragstänger till vevhuset även på HD. Om vi pratar Evo eller nyare, ja. Annars så satt det INTE dragstänger på äldre HD:ar. Om man har längre dragstänger betyder det också att dom flexar mera än en kort dragstång eller pinnbult. Själv har jag en Evo med segjärnscylindrar och pinnbultar! Dessutom så har ju kombinationen dragstänger i stål/cylindrar i aluminium den egenheten att materialen har olika värmeutvigdningskoefficient

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Japp!

Hälsningar från en lycklig som provsatt en svenskbyggd nitrohoj i förrgår!! :yoparty :yoparty :yoparty

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...