Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Originalkonfigurationen är ju dragstänger till vevhuset även på HD. Varför de lite mer kompromisslösa dragracemotorerna ofta går över till konfigurationen som på bilderna vet jag ej. Men jag kan tänka mig att det är det höga gastrycket i cylindern vid högre effekter som gör att det erfodras mer än de 4 befintliga originaltopplocksbultarna, båte för tätning och som stöd för cylinderlocket. Det syns ju på bilder att de infogat fler bulthål är de fyra som dragstängerna erbjuder. Några fler dragstänger än 4 befintliga per cylinder får man inte ned i vevhuset ens på ett S&S-block vad jag vet.
Det är ju riktigt att dragsträngerna deformera originalcylindrarna en smula, man brukar se tendens till scuffing i cylindrarna längs hålen för dragstängerna vid trimmade motorer med originalcylindrar. Men det gäller nog inte inte dessa ståldito tror jag.
Mvh
Jörgen
Originalkonfigurationen är ju dragstänger till vevhuset även på HD. Varför de lite mer kompromisslösa dragracemotorerna ofta går över till konfigurationen som på bilderna vet jag ej. Men jag kan tänka mig att det är det höga gastrycket i cylindern vid högre effekter som gör att det erfodras mer än de 4 befintliga originaltopplocksbultarna, båte för tätning och som stöd för cylinderlocket. Det syns ju på bilder att de infogat fler bulthål är de fyra som dragstängerna erbjuder. Några fler dragstänger än 4 befintliga per cylinder får man inte ned i vevhuset ens på ett S&S-block vad jag vet.
Det är ju riktigt att dragsträngerna deformera originalcylindrarna en smula, man brukar se tendens till scuffing i cylindrarna längs hålen för dragstängerna vid trimmade motorer med originalcylindrar. Men det gäller nog inte inte dessa ståldito tror jag.
Mvh
Jörgen
andersson turbo skrev:Hmmm ja så kan de gå när man inte skruvar fast cylinderhuvudet i Mc motorn
utan i stället envisas med att skruva dom i cylindern som på en gammal sachs moppe
Genomgående pinnskruvar som på en modern Mc motor har ju den fördelen att när gängan släpper i blocket så lastas trycket av och toppen vill inte vidare ut i omloppsbana runt jorden
Hmm va ja elak nu
Nåja jag får nog tillbaka hehe