Få hojåkare med utländsk härkomst?

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
Vastrix skrev:
Har en invandrar kille i klassen som e rätt sugen på att ta kortet men han får inte för sina föräldrar. Men vem vet om några år så kanske....
Varför det är så ont om invandrare på mc har jag ingen aning om. Lite synd faktisk....

Nu förstår jag inte. På vilket sätt är det synd?
Skulle du kunna utveckla lite. Blir ju väldigt nyfiken
på din tankegång nu.

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
gladh skrev:
Jag är benägen att hålla med dig.

Själv känner jag knappt några svenskar (vilka de nu är) som kör hoj, innebär det att nästan inga svenskar kör hoj?
Däremot så känner jag till en massa virituella personer via sporthoj som påstår sig köra hoj. Dock har jag inte sett en enda pixel så långt som ögat når när jag är ute och kör.

Jag får helt enkelt inte ihop det. :confused: Ni finns helt enkelt inte.

Frågan är om inte denna tråd borde få gå hädan, antingen via tystnad, låsning eller spolning. tks kunde iof göra oss en bamsetjänst med att döda den.

gladh

Helt riktigt. Tysta ner o förbjud. Yttrandefrihet suger.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hur ser man ut då man är inkrökt?

Seriöst, nu har ju du/ni ett gyllene tillfälle att se till så att våra fördomar blir ett minne blott!
No offense, men någonstanns måste man väl ha fått fördomarna ifrån, inte kan det väl ha att göra med att 90% av alla BMW 325i (av gamla modellen) man ser i Göteborg körs av en person med "osvenskt" utseende.
Nu kommer jag väl bli utskälld för att jag använde ordet osvensk också..

//Anders.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
räserkyckling skrev:
Helt riktigt. Tysta ner o förbjud. Yttrandefrihet suger.
Nejdå, det är inte det det handlar om. Det är det en medborgelig plikt att påtala för sina medmänniskor att de gör narr av sig själva.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
UnderDOG skrev:

Nu kommer jag väl bli utskälld för att jag använde ordet osvensk också..

Varför skulle du bli utskälld för det. Förklara i stället vad osvenskt/svenskt utseende innebär. När du är i farten kan du ju även fortsätta med att förklara vad en sk. svensk är för något.

gladh

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hmm, fan, nu är jag ute på djupt vatten...

Du vet väl för fan själv vad jag menar.

Om man räknar Lappar som svenskar (vill de det själva?) så har jag inget att komma med.

//Anders.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Tyvärr vet jag inte vad du menar eftersom jag inte har den blekaste aning om vad "svenskt" innebär. Än mindre osvenskt.

gladh

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Du är ju bara ute efter att få mig att vräka ur mig fler korkade fördomar, för att sen kunna trycka upp det i ansiktet på mig, så jag låter bli att berätta det för dig.

Jag tror att du vet vad jag menar, vet du inte det så lever du kanske i en annan värld än mig, vad vet jag.

Menmen, löjlig diskussion.

Grabben har gjort en iakttagelse, kanske inte en helt riktig sådan, beroende på hans begränsade urval.
I "MC-klubben Rosengård" i Malmö råder säkert det motsatta förhållandet. Säkert finns där också förutfattade meningar och fördomar mot helt andra grupper i samhället.

//Anders.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
UnderDOG skrev:
Du är ju bara ute efter att få mig att vräka ur mig fler korkade fördomar, för att sen kunna trycka upp det i ansiktet på mig, så jag låter bli att berätta det för dig.

Har aldrig påstått at du vräkt ur dig "korkade fördomar". Jag är mest nyfiken på vad du menar.

gladh

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Silwer skrev:
I japan säljs inte inhemska hojar större än 750cc har jag för mig, men man får tydligen importera större. Iaf gör det att de har mest småhojar där.

Det här med att folk med utlänsk bakgrund inte kör hoj (eller hur det nu är) är väl inget problem, iaf ser jag inte problemet.
Käns som det kvittar

Du kan nog ge dig på att det har med skatteregler att göra. Har du nånsin sett en japansk bil med över 280hk original? I Italien finns det en magisk gräns vid 2liter. Mycket mycket möjligt att det är så i japan fast vid 750cc och motorcyklar kanske? Om jag inte fattat det helt fel så är även alla japanska motorcyklar spärrade vid bra mycket lägre hastigheter än toppfarten för en modern 600:a. Dom har mkt konstiga regler därborta.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Problemet är väl att jag inte riktigt själv vet vad jag menar.
Definitionen "Svensk" rymmer många olika typer av människor.
Utseendet finns inte ens med i definitionen.
Man kan vara hur svensk som helst även om man har kolsvart hud.
Däremot, så finns det ju en uppfattning, särskilt utomlands, om "svenskt utseende" och det innefattar ju bland annat lång, blond och blåögd. Iofs skulle den beskrivningen kunna stämma lika bra på en Brasiliansk karnevalsdrottning, så den är väl lite osäker.

Om man har den uppfattning som jag beskrev ovan i bakhuvudet så kanske man kan ana sig till vad jag menade när jag skrev det jag skrev.

Jag anser mig inte vara rasist, men det kanske jag är enligt någon annans definition.

//Anders.

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
Bingo skrev:
Nejdå, det är inte det det handlar om. Det är det en medborgelig plikt att påtala för sina medmänniskor att de gör narr av sig själva.

Exakt. Dom små liven förstår inte bättre, och trots att de håller sig inom lagens råmärken för yttrandefrihet så är det ju tur att det alltid finns förståndigare människor som vet att påtala för sina medmänniskor att de tycker fel.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
UnderDOG skrev:
...No offense, men någonstanns måste man väl ha fått fördomarna ifrån, inte kan det väl ha att göra med att 90% av alla BMW 325i (av gamla modellen) man ser i Göteborg körs av en person med "osvenskt" utseende.
Nu kommer jag väl bli utskälld för att jag använde ordet osvensk också...
Jo, någonstans kommer fördomarna ifrån. Men källan är ofta så grumlig att den är svåranalyserad. 90%? Är du säker på den siffran eller ventilerar du bara fördomar igen? Om du verkligen tror på den siffran så har vi kommit en bit på vägen att förklara varifrån fördomarna kommer.

Jag kan på rak arm komma på sju polare med invandrarbakgrund som har RR-licens men ingen som har BMW. Vad skall vi dra för förhastade slutsatser av det?

Jag har svårt att se varför någon skulle skälla ut dig för att du använder ordet "osvensk". Men det är ju bara jag...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det är väl helt enkelt så här därför att det finns fler svenskar än invandrare i Sverige. (Om vi utgår ifrån att båda grupperna har lika stort mcintresse.)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Så osvenskt utseende är att inte vara blond och blåögd... eller?
För i så fall så fall förstår jag att alla dessa personer med osvenskt utseende kör BMW. Men jag ser även en jäkla massa brunetter och rödhåriga (engelskt utseende, eller... jag vet inte?) i både volvo, saab och opel.

Men jag kanske missförstår dig?

gladh

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Bingo skrev:
Jo, någonstans kommer fördomarna ifrån. Men källan är ofta så grumlig att den är svåranalyserad. 90%? Är du säker på den siffran eller ventilerar du bara fördomar igen? Om du verkligen tror på den siffran så har vi kommit en bit på vägen att förklara varifrån fördomarna kommer.

Jag kan på rak arm komma på sju polare med invandrarbakgrund som har RR-licens men ingen som har BMW. Vad skall vi dra för förhastade slutsatser av det?

Jag har svårt att se varför någon skulle skälla ut dig för att du använder ordet "osvensk". Men det är ju bara jag...

Ajdå, där kanske jag tog i...

Kanske inte 90% men betydligt fler än hälften, ok?

Jag känner ingen som har RR-licens, däremot har jag en kompis, som ej har invandrarbakgrund, som äger en BMW 325i.

Nu lägger jag ner det här.

//Anders.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
räserkyckling skrev:
Exakt. Dom små liven förstår inte bättre, och trots att de håller sig inom lagens råmärken för yttrandefrihet så är det ju tur att det alltid finns förståndigare människor som vet att påtala för sina medmänniskor att de tycker fel.
Vilket nonsens. Det är ingen som säger något om vad folk tycker utan om vad folk påstår. Du får säga vad du vill men om man säger att invandrare är <felaktighet> och <grov generalisering> så får du väl fatta att man får mothugg.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Här var det hetlevrat!! hett ämne?

Min kompis Peter kör hoj och han är en hårig arab! de´ni!
:p

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
gladh skrev:
Så osvenskt utseende är att inte vara blond och blåögd... eller?
För i så fall så fall förstår jag att alla dessa personer med osvenskt utseende kör BMW. Men jag ser även en jäkla massa brunetter och rödhåriga (engelskt utseende, eller... jag vet inte?) i både volvo, saab och opel.

Men jag kanske missförstår dig?

gladh

Nejnej, är man blond och blåögd så kan man vara brasiliansk karnevalsdrottning.
Nu förstår jag inte vad du menar, utveckla :)

Kul diskussion det här.
Ska nog aldrig kommentera något som inte har med folkgrupper och fördomar osv att göra igen.

//A.