Få loss styrkronan

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Öppnar sig dörren så är det ju rätt verktyg! :tummenupp


Precis !:) ...Alltså kan man även dra loss en insex-bult med polygrip !:tummenupp ( syftar inte på ngt av dina inlägg utan "sportsters"...:) )
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Å så vackert skrivet. :)

Men om lagerbanorna oroar dig så kan du ta en JÄTTESTOR slägga och en kompis till hjälp att ha den som ett mothåll under den undre styrkronan där axeln tittar ut.
Då tar den stora släggan hand om kraften istället för lagerbanorna.
Akta så du inte slinter och slår kompisen i skallen med den mindre släggan. :D




Öppnar sig dörren så är det ju rätt verktyg! :tummenupp



Jo jag gissade det.
Körde detsamma ang min ungdom! :tungan
Åfan, så du är lastgammal? :hihi
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Forum är grymt bra.. man kan lära sig fantastikt mycket, fast jag är övertygad om att det inte går och lära sig den känsla som krävs för att tex lossa en svår bullt tyvär. man kan lära sig på flera sett om man inte är född med det, antingen det dyra sättet. lära sig på misstagen gäng paj osv, eller med en duktig lärare live, men tyvär tror jag att man antingen har det eller inte och om inte så är det kört och då är det bättre och lämna in det på en verkstad där dom som har det finns,

Håller inte riktigt med dig där. Jag håller dock med om att en del har "det" o en del inte. Dock e det ju så att man kan få del av en liten del av folks "det" dvs känsla i fingrarna, genom tipsen som tex nån skrev här "Ingen dutt med en urmakarhammare utan en rejäl bank" det nu som problemet dyker upp. En rejäl bank för en bonnapåg kan ju vara stora släggan och blodsmak och för en del andra en tydlig smäll på godset osv. Detta kan man ju åtminstånne försöka beskriva och förklara här.
Det man där besparar sig, är ju det febrila mekandet med fel verktyg och fel taktik som vi alla provat som bara resulterar i skadade/sönderslagna grejer. Det kan ju faktiskt folk bjuda och förmedla. Detta tror jag många med mig uppskattar.
Sen finns det ju självklart de som inte tar lärdom av något och pajar allt de kommer över likväl som de som kan laga/fixa allt de får i händerna. Vi andra mittimellan e dock jäkligt taksamma för de råd och tips som förmedlas här som vi försöker absorbera.

//JN
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Åfan, så du är lastgammal? :hihi

Skitgammal.

Åkte hoj lagligt på allmän väg redan tidigt 80 tal!

Håller inte riktigt med dig där.
//JN


Jag förmedlade så gott jag kunde vilken storlek på slagdon och vilken kraft.
Men utlyft ur sin helhet får du det klar att se ut som om han skulle använda kraft nog att montera stolpar till en kohage!

Du får jättegärna förtydliga hur det skulle stå så alla förstår exakt med vilken kraft slaget skall appliceras på insexbulten.
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Kamikaze, jag förstog precis vad du menade. Tyckte du beskrev det bra. :tummenupp Vad jag menade i min text var att det finns ju alltid folk som tolkar det man säger fel. Dock är det ju inte fel att fråga som sporster tycks mena. Om man inte frågar kan man ju inte får kunskapen eller känslan om man hellre vill som andra besitter. Och förstog man inte svaret på den frågan man ställde så e det ju bara o säga det o kanske få en chans till från den som kan.
Menar endast att känsla o kunskap ofta är samma sak och fråar man nån som vet brukar man få bra svar vilket jag tyckte ditt var.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har tyvärr en för begränsad verktygslåda så jag har gett upp för ikväll :(
Drog ut framgafflarna ur kronan och försökte röja på kronan utan resultat. och eftersom kronan är av alu så ville jag inte hammra på den.

sen sitta o snacka om meckar känsla fram o tillbaks är som att säga att man måste älska och inte kn*lla. beror på situation till situation. ibland måste jobbet bara göras och ibland är det vissa speciella tillfällen i livet som man måste ha lite mer känsla för så det inte går åt helvete.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har tyvärr en för begränsad verktygslåda så jag har gett upp för ikväll :(
Drog ut framgafflarna ur kronan och försökte röja på kronan utan resultat. och eftersom kronan är av alu så ville jag inte hammra på den.

sen sitta o snacka om meckar känsla fram o tillbaks är som att säga att man måste älska och inte kn*lla. beror på situation till situation. ibland måste jobbet bara göras och ibland är det vissa speciella tillfällen i livet som man måste ha lite mer känsla för så det inte går åt helvete.


Eftersom styrkronan är av alu så ska du inte hammra på den.
Du ska slå till insexbulten i mitten som du vill lossa.
Ingenting annat.

Vacker jämförelse, men jag fattar ingenting.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Har inte orkat läsa alla inlägg, så detta kanske redan är sagt.
- Kylspray på bulten kan hjälpa.
- Om du drar sönder insexhålet så får du slå i lämplig storlek torx och dra los skiten.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Eftersom styrkronan är av alu så ska du inte hammra på den.
Du ska slå till insexbulten i mitten som du vill lossa.
Ingenting annat.

Vacker jämförelse, men jag fattar ingenting.


Precis, därför jag inte gav mig på det.


Hahha, förstår dig...var väldigt trött, kl var mycket och jag hade grubblat på den där jävla bulten hela dagen o kvällen.

Har inte orkat läsa alla inlägg, så detta kanske redan är sagt.
- Kylspray på bulten kan hjälpa.
- Om du drar sönder insexhålet så får du slå i lämplig storlek torx och dra los skiten.

kylspray?....ska den värmas eller kylas? man bli lite förvirrad.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Precis, därför jag inte gav mig på det.


Hahha, förstår dig...var väldigt trött, kl var mycket och jag hade grubblat på den där jävla bulten hela dagen o kvällen.



kylspray?....ska den värmas eller kylas? man bli lite förvirrad.


Ok.
Men du skall altså slå på den blanka insexbulten av stål som du visar att du inte får bort.
Är vi överens där?



Kylspray.
Alla teperaturförändringar förändrar materialet då det sväller och krymper vid olika temperaturer.
Så kyler du bultskallen så krymper den och ska kunna lossa lättare.
En kolsyresläckare kan fungera tex...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Du kan räkna med att bulten sitter med cirka 90-120 Nm. Alltså en hel del. För att jämföra kanske du drar bilhjulen med 150 Nm?

Fixa ett lång spärrskaft (eller ett rör som förlängare).

Köp "Insex-bits" med 1/2" fäste på Biltema! Vanlig Insex nyckel går nog knappast.

Kan inte tänka mig att det ligger loctite där. Voila, klart!

Det du kan göra för att "renovera" muttern är att ta ett dorn och en lite hammare och knacka ner kanterna som du "fläckt" upp då det ser ut som du använt dåliga verktyg?

Om din ny inköpta Insex bits inte sitter bra och slinter så köper du dig ett likadant bits fast med Torx typ T50? Och bankar i med en hammare. Jag garanterar att du får bort muttern.

Nöd lösning är ta bort gaffelbenen och snurra hela kronan åt vänster.

Inget jag rekomenderar dock, då du kanske spräcker kronan istället om du använder stora verktyg.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ok.
Men du skall altså slå på den blanka insexbulten av stål som du visar att du inte får bort.
Är vi överens där?



Kylspray.
Alla teperaturförändringar förändrar materialet då det sväller och krymper vid olika temperaturer.
Så kyler du bultskallen så krymper den och ska kunna lossa lättare.
En kolsyresläckare kan fungera tex...


Yes vi är överens, inget jag hade tänkt och göra från början ändå då jag vet hur kansligt alu är när det gäller sånt.

Okej då hänger jag med. :)

Du kan räkna med att bulten sitter med cirka 90-120 Nm. Alltså en hel del. För att jämföra kanske du drar bilhjulen med 150 Nm?

Fixa ett lång spärrskaft (eller ett rör som förlängare).

Köp "Insex-bits" med 1/2" fäste på Biltema! Vanlig Insex nyckel går nog knappast.

Kan inte tänka mig att det ligger loctite där. Voila, klart!

Det du kan göra för att "renovera" muttern är att ta ett dorn och en lite hammare och knacka ner kanterna som du "fläckt" upp då det ser ut som du använt dåliga verktyg?

Om din ny inköpta Insex bits inte sitter bra och slinter så köper du dig ett likadant bits fast med Torx typ T50? Och bankar i med en hammare. Jag garanterar att du får bort muttern.

Nöd lösning är ta bort gaffelbenen och snurra hela kronan åt vänster.

Inget jag rekomenderar dock, då du kanske spräcker kronan istället om du använder stora verktyg.

tackar för tipsen. ikväll är det fruntimmer som gäller så får testa detta imorn :)
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Köpte mig rätt insexnyckel. hakade på en förlängare och behövde knappt ta i för att den skulle lossna :) så börjar hitta känslan gubbar ;P
tack alla för tipsen, som tur behövde jag inte ta till de flesta metoderna men hoppas det hjälper nån annan som söker :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Köpte mig rätt insexnyckel. hakade på en förlängare och behövde knappt ta i för att den skulle lossna :) så börjar hitta känslan gubbar ;P
tack alla för tipsen, som tur behövde jag inte ta till de flesta metoderna men hoppas det hjälper nån annan som söker :)
Nu blir man ju nyfiken, men vad fan använde du innan om du fick loss den på en gång nu.

Taggtråd o tuggummi?
 

TWINFIGHTER

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2007
Ort
aneby
Hoj
-97 suzuki tl 1000s
vad skönt det var när man bara slåppte på bulten i mitten å spännskruvarna på gafflarna sedan gled den av av sig självt nice and sweet :) :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top