Folkezx9r
Född i motvind... OCH uppförsbacke !
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Öppnar sig dörren så är det ju rätt verktyg!![]()
Precis !
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Öppnar sig dörren så är det ju rätt verktyg!![]()
Precis !...Alltså kan man även dra loss en insex-bult med polygrip !
( syftar inte på ngt av dina inlägg utan "sportsters"...
)
Åfan, så du är lastgammal?Å så vackert skrivet.![]()
Men om lagerbanorna oroar dig så kan du ta en JÄTTESTOR slägga och en kompis till hjälp att ha den som ett mothåll under den undre styrkronan där axeln tittar ut.
Då tar den stora släggan hand om kraften istället för lagerbanorna.
Akta så du inte slinter och slår kompisen i skallen med den mindre släggan.
Öppnar sig dörren så är det ju rätt verktyg!
Jo jag gissade det.
Körde detsamma ang min ungdom!![]()
Forum är grymt bra.. man kan lära sig fantastikt mycket, fast jag är övertygad om att det inte går och lära sig den känsla som krävs för att tex lossa en svår bullt tyvär. man kan lära sig på flera sett om man inte är född med det, antingen det dyra sättet. lära sig på misstagen gäng paj osv, eller med en duktig lärare live, men tyvär tror jag att man antingen har det eller inte och om inte så är det kört och då är det bättre och lämna in det på en verkstad där dom som har det finns,
Åfan, så du är lastgammal?![]()
Håller inte riktigt med dig där.
//JN
Har tyvärr en för begränsad verktygslåda så jag har gett upp för ikväll
Drog ut framgafflarna ur kronan och försökte röja på kronan utan resultat. och eftersom kronan är av alu så ville jag inte hammra på den.
sen sitta o snacka om meckar känsla fram o tillbaks är som att säga att man måste älska och inte kn*lla. beror på situation till situation. ibland måste jobbet bara göras och ibland är det vissa speciella tillfällen i livet som man måste ha lite mer känsla för så det inte går åt helvete.
Eftersom styrkronan är av alu så ska du inte hammra på den.
Du ska slå till insexbulten i mitten som du vill lossa.
Ingenting annat.
Vacker jämförelse, men jag fattar ingenting.
Har inte orkat läsa alla inlägg, så detta kanske redan är sagt.
- Kylspray på bulten kan hjälpa.
- Om du drar sönder insexhålet så får du slå i lämplig storlek torx och dra los skiten.
Precis, därför jag inte gav mig på det.
Hahha, förstår dig...var väldigt trött, kl var mycket och jag hade grubblat på den där jävla bulten hela dagen o kvällen.
kylspray?....ska den värmas eller kylas? man bli lite förvirrad.
Ok.
Men du skall altså slå på den blanka insexbulten av stål som du visar att du inte får bort.
Är vi överens där?
Kylspray.
Alla teperaturförändringar förändrar materialet då det sväller och krymper vid olika temperaturer.
Så kyler du bultskallen så krymper den och ska kunna lossa lättare.
En kolsyresläckare kan fungera tex...
Du kan räkna med att bulten sitter med cirka 90-120 Nm. Alltså en hel del. För att jämföra kanske du drar bilhjulen med 150 Nm?
Fixa ett lång spärrskaft (eller ett rör som förlängare).
Köp "Insex-bits" med 1/2" fäste på Biltema! Vanlig Insex nyckel går nog knappast.
Kan inte tänka mig att det ligger loctite där. Voila, klart!
Det du kan göra för att "renovera" muttern är att ta ett dorn och en lite hammare och knacka ner kanterna som du "fläckt" upp då det ser ut som du använt dåliga verktyg?
Om din ny inköpta Insex bits inte sitter bra och slinter så köper du dig ett likadant bits fast med Torx typ T50? Och bankar i med en hammare. Jag garanterar att du får bort muttern.
Nöd lösning är ta bort gaffelbenen och snurra hela kronan åt vänster.
Inget jag rekomenderar dock, då du kanske spräcker kronan istället om du använder stora verktyg.
Nu blir man ju nyfiken, men vad fan använde du innan om du fick loss den på en gång nu.Köpte mig rätt insexnyckel. hakade på en förlängare och behövde knappt ta i för att den skulle lossnaså börjar hitta känslan gubbar ;P
tack alla för tipsen, som tur behövde jag inte ta till de flesta metoderna men hoppas det hjälper nån annan som söker![]()
Nu blir man ju nyfiken, men vad fan använde du innan om du fick loss den på en gång nu.
Taggtråd o tuggummi?
![]() |
Bike på CFMOTO världslansering!
675SR-R Bike är på plats... |
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |
![]() |
MP-Mässan lockade 55.000 besökare!
Hela 55.000 besökte finska ... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser