Fågel eller fisk...Crossover!

manneman

Guest
Många tillverkare har tagit till sig konceptet med 17 tumsdäck både fram och bak och andra kör med mer traditionella 19" fram och 17-18" bak.
Jag håller på med ett eget bygge var jag tagit min Yamaha XT 660 X SuperMotard och satt endurodäck på 17" fälgarna och bytat tank till en från en XTZ Teneré.
I konceptet ingår en väskställning bak, motorskyddsbågar, handskydd, vindruta och andra lite allmänt terrängbetonade utseendelösningar men även andra rent resepraktiska lösningar.

Med rätt däckval kan man köra hojen på alla underlag så användningsområdet för en hoj av det här slaget är stort och den enda punkten var konceptet egentligen fallerar är om man ska ge sig på löst underlag typ djupsnö, gyttja eller sand var det bredare framdäcket som i mitt fall är 120/90-17 inte kan gräva ner sig ordentligt för att få fäste.

Som exempel så ska jag och polaren @_rills_ (Ricard) dra till Dakar i slutet på maj och håller på och planerar för fullt inför den resan och var jag väljer att köra på Dunlop Roadsmart ner till Marbella var vi väljer att skifta däck och köra vidare på Conti TKC 80 genom Nordafrika. Ett extra TKC 80 får åka bakpå och åka på när det behövs bak då det ändå är drygt 700 mil T/R Tanger-Dakar-Tanger.
Asfalt plöjer vi också runt samma miltal innan vi är hemma så utan vidare 1400+ mil totalt.

Min egen hoj börjar ta form och är just nu under ombyggnad men här kommer iaf en fingervisning om vart det barkar:

XT 660 X SM 2009
DSC_0010.JPG
DSC_0046.JPG

Framlyse
302339901_428.jpg

Ditåt barkar det och tittar man på Suzuki Urban Xover så går det åt samma håll:

bigsuzukiurbanxover1.jpg

Namnet på hojkonceptet lutar mest åt crossover men även crosstourer och crossrunner förekommer som i Hondas fall med NC700X, hur som helst är det roliga cyklar med ett brett spectra!

Köpläge?

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najs både med resa men just en sån sorts hoj lär man kunna ha riktigt roligt med nån gång så ska jag med fixa nåt sånt tror jag.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
kan inge om ämnet.men riktigt nice hoj asså. lycka till o glöm inte smacka upp en video där vi får se den rulla lite :kär

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
19" fram är oändligt mycket trevligare när det börjar bli sandigt och håligt skall ni åka så pass mycket offroad att du behöver TKC80 så hade jag satsat på 19".

Jag hade inte lämnat gatdäcken i Spanien utan åkt på dem så långt söderut ni kan. TKC är ganska segt att åka på spikraka asfaltvägar som där finns väldigt gott om i Marocko (för jag förutsätter att ni kommer åka längs kusten och inte via Algeriet och Mali). Byt till offroaddäck när ni sedan vill ut och leka på sandpisterna....

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
På Adventuredays var det några med 690 SM som krängt på TKC 80 fram och bak... Stor Mad Max faktor men inte skitfett när det blir lite löst och spårigt.

Man åker dock inte hoj för att det är smidigt och bekvämt alltid så kör hårt och ha kul!

manneman

Guest
19" fram är oändligt mycket trevligare när det börjar bli sandigt och håligt skall ni åka så pass mycket offroad att du behöver TKC80 så hade jag satsat på 19".

Jag hade inte lämnat gatdäcken i Spanien utan åkt på dem så långt söderut ni kan. TKC är ganska segt att åka på spikraka asfaltvägar som där finns väldigt gott om i Marocko (för jag förutsätter att ni kommer åka längs kusten och inte via Algeriet och Mali). Byt till offroaddäck när ni sedan vill ut och leka på sandpisterna....

Det inlägget faller lite på sin egen kvist, jag har varit på ett antal forum var personer kör med 17" och är tillfreds med det och däri ligger hela syftet med att åka med en crossover. De flesta som gör nerslag på 17" fram har tyvärr aldrig heller testat så jag ser det mer som att man är traditionell i sitt tänk.
TKC 80 är ett 60/40 däck ämnat för offroad men med möjlighet att använda på asfalt och vad vi erfar så är däcket idealiskt för vår tripp med skiftande underlag.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det inlägget faller lite på sin egen kvist, jag har varit på ett antal forum var personer kör med 17" och är tillfreds med det och däri ligger hela syftet med att åka med en crossover. De flesta som gör nerslag på 17" fram har tyvärr aldrig heller testat så jag ser det mer som att man är traditionell i sitt tänk.
TKC 80 är ett 60/40 däck ämnat för offroad men med möjlighet att använda på asfalt och vad vi erfar så är däcket idealiskt för vår tripp med skiftande underlag.

Jag har kört några tusen mil i nordafrika både med storoffroad och ökenrally-racer. Visst kan man åka med 17tum och tkc80 men det hade varit mitt sistahandsval.

På större vägar som är asfalterade så är tkc ganska halt och har pissig broms och riktningstabilitet dvs du kommer inte kunna njuta av de fantastiska kurvvägarna i atlasbergen fullt ut. När man sedermera kommer ner till sandvägarna söderut så är 17tums lågprofil onödigt stötigt och känsligt för genomslagspunka i en av de miljoner hål som finns i de afrikanska vägarna.
Dessutom har ett tkc i 17tum sämre offroadegenskaper än ett gatanpassat 19 tum dvs du kombinerar det sämsta av 2världar.

Du är välkommen att lita mer på någon annan men kom inte och säg att jag uttalar mig om saker jag inte vet....

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR

Hoppet mellan 19" och 21" är enorm på spåriga och dåliga vägar, 17" blir nog några resor värre.
TKC ser ballt ut men det är allt annat än bra och 80 asfalt 20 fingrus 0 offroad är nog bättre och då passar 17" perfekt.

Jag tror ni kommer få en kanonresa. Glöm inte att dokumentera friskt!

manneman

Guest
Du är välkommen att lita mer på någon annan men kom inte och säg att jag uttalar mig om saker jag inte vet....

Var sa jag det?
Det enda jag säger är att jag är öppen för att prova nya vägar och gör avkall på det traditionella. Hade jag inte velat testa konceptet så hade jag ju heller inte gett mig på det. Min polare kör 21/17 så där har vi att jämföra under resans gång.
Den som lever får se.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Annars har du ju lite tid för att spara ihop en slant och köpa ett nytt framhjul. Otr kan ju tex få fram ett åt dig som passa rakt på din hoj.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kör på!

Det var ju någon galen engelsman (?) som körde Paris-Dakar på en Benelli TNT för några år sen, men vanliga gatdäck!

Lär ju varit asjobbigt men det gick.

Det ska göra ont att köra, annars somnar man :)

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
nja jag har fattad poängen men din poäng kom ju först efter att du har försökt att säljar och byta din hoj till en med större/smalare framhjul. och nu när du har insett att det ekonomiskt är bäst att behålla din hoj så kom du fram till den här ideen. det jag menar med det är att detta inte är den bästa varianten, bara en "nödlösning" ut av din situation.

personligen har jag inte körd med 17" cross däck i svår terräng, bara med motard däck och inte gillat det helt.
dessutom tycker jag att det är skit ful med 17" crossdäck i fram. lite av en 80tals bigwheel som jag alltid har klassad som en cp moppe...men det är såklart en ren smaksak.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kör på!

Det var ju någon galen engelsman (?) som körde Paris-Dakar på en Benelli TNT för några år sen, men vanliga gatdäck!

Lär ju varit asjobbigt men det gick.

Det ska göra ont att köra, annars somnar man :)

Ja typ 2 sträckor kom han....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Herr trådstartare får kanske förklara poängen för oss då?

Jag förutspår att med 17" och TKC80 kommer du att lägga mååånga mil i nordafrika svärandes över däcken helt i onödan. Där finns bättre kompromisser!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA