manneman
Guest
Många tillverkare har tagit till sig konceptet med 17 tumsdäck både fram och bak och andra kör med mer traditionella 19" fram och 17-18" bak.
Jag håller på med ett eget bygge var jag tagit min Yamaha XT 660 X SuperMotard och satt endurodäck på 17" fälgarna och bytat tank till en från en XTZ Teneré.
I konceptet ingår en väskställning bak, motorskyddsbågar, handskydd, vindruta och andra lite allmänt terrängbetonade utseendelösningar men även andra rent resepraktiska lösningar.
Med rätt däckval kan man köra hojen på alla underlag så användningsområdet för en hoj av det här slaget är stort och den enda punkten var konceptet egentligen fallerar är om man ska ge sig på löst underlag typ djupsnö, gyttja eller sand var det bredare framdäcket som i mitt fall är 120/90-17 inte kan gräva ner sig ordentligt för att få fäste.
Som exempel så ska jag och polaren @_rills_ (Ricard) dra till Dakar i slutet på maj och håller på och planerar för fullt inför den resan och var jag väljer att köra på Dunlop Roadsmart ner till Marbella var vi väljer att skifta däck och köra vidare på Conti TKC 80 genom Nordafrika. Ett extra TKC 80 får åka bakpå och åka på när det behövs bak då det ändå är drygt 700 mil T/R Tanger-Dakar-Tanger.
Asfalt plöjer vi också runt samma miltal innan vi är hemma så utan vidare 1400+ mil totalt.
Min egen hoj börjar ta form och är just nu under ombyggnad men här kommer iaf en fingervisning om vart det barkar:
XT 660 X SM 2009
Framlyse
Ditåt barkar det och tittar man på Suzuki Urban Xover så går det åt samma håll:
Namnet på hojkonceptet lutar mest åt crossover men även crosstourer och crossrunner förekommer som i Hondas fall med NC700X, hur som helst är det roliga cyklar med ett brett spectra!
Köpläge?
Jag håller på med ett eget bygge var jag tagit min Yamaha XT 660 X SuperMotard och satt endurodäck på 17" fälgarna och bytat tank till en från en XTZ Teneré.
I konceptet ingår en väskställning bak, motorskyddsbågar, handskydd, vindruta och andra lite allmänt terrängbetonade utseendelösningar men även andra rent resepraktiska lösningar.
Med rätt däckval kan man köra hojen på alla underlag så användningsområdet för en hoj av det här slaget är stort och den enda punkten var konceptet egentligen fallerar är om man ska ge sig på löst underlag typ djupsnö, gyttja eller sand var det bredare framdäcket som i mitt fall är 120/90-17 inte kan gräva ner sig ordentligt för att få fäste.
Som exempel så ska jag och polaren @_rills_ (Ricard) dra till Dakar i slutet på maj och håller på och planerar för fullt inför den resan och var jag väljer att köra på Dunlop Roadsmart ner till Marbella var vi väljer att skifta däck och köra vidare på Conti TKC 80 genom Nordafrika. Ett extra TKC 80 får åka bakpå och åka på när det behövs bak då det ändå är drygt 700 mil T/R Tanger-Dakar-Tanger.
Asfalt plöjer vi också runt samma miltal innan vi är hemma så utan vidare 1400+ mil totalt.
Min egen hoj börjar ta form och är just nu under ombyggnad men här kommer iaf en fingervisning om vart det barkar:
XT 660 X SM 2009
Framlyse
Ditåt barkar det och tittar man på Suzuki Urban Xover så går det åt samma håll:
Namnet på hojkonceptet lutar mest åt crossover men även crosstourer och crossrunner förekommer som i Hondas fall med NC700X, hur som helst är det roliga cyklar med ett brett spectra!
Köpläge?