Här är en till som matar de små.
Ursprungligen postat av Two stroke man
Jag matar hellre ekorren än fåglarna dom är så mycket roligare när dom kommer och hälsar på. Tyvärr har jag inte i min nuvarande stuga fått någon att vilja stanna. Har haft några besök och sprungit ut med nötter men har nog varit för långsam.
Tanten som bodde i huset tidigare gillade dock fåglar och verkar ha förvarat sina säckar med fågelfrön i boden utanför. Det gillade även mössen, så det fanns nog en miljon möss under boden och ett lager fröskal överallt där inne när jag tog över som musjägare.
Så en liten varning, tänk på var/hur ni förvarar era fågelfrön.
Jag har mina fågelfrön i en gammal soptunna som blivit över när källsorteringen började. Möss är överjävliga på att hitta mat! Mössen fångar jag med hasselnöt som bete i fällan. Hasselnöten är klockren, det är sällan de lirkar av den utan att fällan smäller igen. Ost är kass.
postat av laidback
Ja ekorrarna är kul och verkar så orädda. Hos mig kan mina butlers stå och röka samtidigt som ekorren fjantar runt och letar frön, nästan mellan fötterna på dem. Sen tycker jag väl att de inte behöver vara så egocentriska. De får gärna sitta på väggen och knapra talgboll, men istället biter de sönder "nätet" och drar iväg med hela talgbollen i munnen, ouppfostrat! Vad käkar de annars, förutom solrosfrön?
Så tama ekorrar har jag aldrig varit med om!
Ekorrar äter nog mest tall- och grankottar i naturen på vintern. På hösten kan man se dom mumsa på svamp. Själv bör jag i ek och bokskog så några ekorrar finns inte här. Jag borde ju ha gott om berg- och bofink, de gillar bokollon, men inte då. Massvis med ekollon i år, det är helt makalöst. Vildsvinen får äta sig mätta!
Grönsiskan for förbi här i en flock för några veckor sedan. De gillar alkottar på vintern. Fast de käkar sig mätta på björkfrön på hösten. Björk och al är nära släkt, visste ni det?
Talgoxen sitter ju ofta i fönster och kikar in. Jag har ofta undrat varför, det är ju bara talgoxen som beter sig så. Men de gillar linoljekitt, och kan käka upp ett helt nykittat fönster på nolltid innan man målat det. Kanske de lärt att fönster är lika med mat? Mina föräldrar har kittade fönster och där är de ofta och kollar. Själv har jag moderna rutor och där är de aldrig, trots att jag har fuskspröjs till dom att sitta på...
Höstfärgerna börjar komma här nere nu på lönnen. Men ännu finns det gått om frön i markerna, så jag väntar ett tag till med att bära ut fågelbordet, även om insekterna nu gått i idé.
Fågelbordet har en ny konstruktion i år med ett tyngre tak som sitter tajtare. Skatejävlarna lyfte på taket och frossade mitt i fröhögen ifjol. Få se om de överlistar mig i år!