BlöjRäsern
Gränsfall
Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?
Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?
– Fågeln kan äter mellan 10-12 gram kött per dag. Och det blir en hel del mygg, säger Sætre.
Eftersom det går 200 mygg per gram kan fågeln äta upp till 2400 myggor per dag.
Inte humlor, men där finns gott om dom här oavsett, dock div. fåglar och fladdermöss.
Kom just på att jag brukar mata kalkonen med korv ibland oxå.
Jag har satt dom tre-fyra meter upp på träd och byggnader, mina se ut som den här ungefär.
View attachment 392603
Men jag funderar på att få till vinterbostäder till dom oxå.
Jag har satt dom tre-fyra meter upp på träd och byggnader, mina se ut som den här ungefär.
View attachment 392603
Men jag funderar på att få till vinterbostäder till dom oxå.
Orkade googla lite, blitt dålig på det sedan jag började hänga här Tydligen behöver man inte vinterbona speciellt enligt naturhistoriskas sida.
Verkligen rätt ord - sympatisk! Det lär inte bli så mycket k kmätning här tror jag.Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?
Ja, blåmesarna tar ingen skit, de är stenhårda och klara favoriter! Och så energiska, fattar inte hur de orkar hacka sönder solrosfrön i det tempot?!Jag har Koltrastar, Talgoxar och blåmesar på min lilla uteplats. Fan man måste bara älska Blåmesarna, små, griniga och kaxiga, dom jagar till och med bort Koltrastarna från maten.
Har jag slut på maten så ger jag dom Digestivekex. Dom verkligen vräker i sig kexen.
Det är klart att maten drar till sig råttor - om den får ligga kvar. Dels kan man vara noga med att sopa upp varje kväll. Dels kan man, som i mitt fall, alltid ha en skock duvor på marken som direkt hugger minsta smula som tappas ned uppifrån fågelbordet. Smidigt! Visst blir fröskalen kvar, men det drar väl inte till sig några råttor?Vi får inte mata fåglarna på gården för maten drar till sig råttor. Jag gjorde det förut med det sattes upp en arg lapp i portuppgången. Jag har en talgoxe som brukar sitta på fönsterblecket, tror den saknar att reta min katt som har flyttat. Man kanske kan fästa en talgboll på nåt sätt på blecket så han får lite käk ändå i vinter. Hmmm
Det är klart att maten drar till sig råttor - om den får ligga kvar. Dels kan man vara noga med att sopa upp varje kväll. Dels kan man, som i mitt fall, alltid ha en skock duvor på marken som direkt hugger minsta smula som tappas ned uppifrån fågelbordet. Smidigt! Visst blir fröskalen kvar, men det drar väl inte till sig några råttor?
Nu har jag köpt en http://www.plantagen.se/sortiment/l...618228b95000231/fagelmatare-globe-svart-metal och hängt den med talgbollar i.
En talgoxe var först men talgbollarna verkar inte vara jättepoppis. De går åt men inte i samma fart som fröblandningarna. Skatorna var snabbt framme men såg väldigt besvikna ut!
Oskalade solrosfrön kommer jag ha kvar i en matare eftersom nötväckan annars kastar ut allt annat i mataren.
Är det någon som vet varför duvor inte skalar fröna?
Tycker det verkar onödigt att skicka något näringsfattigt och svårsmält (väl?) genom matsmältningsapparaten. Iofs. går det fort när de äter (ja, jag har klockat dem), kanske det kompenserar att inte allt de stoppar i sig är av så hög kvalitet?
När jag häller ut en liten hög frön, och tar tiden när duvan börjar äta, tar det ungefär 4,5 min innan duvan går in i väggen och ger upp. I början äter den fort, ca två frön/sek, för att sedan plana ut till knappt ett frö per sekund.
Låt säga att en duva plockar i sig bortåt 600 frön innan paltkoma inträder, hur stor del är fröskal, d.v.s. onödigt att den äter? Skulle duvan tjäna på att skala fröna först, det blir ju mer näring per kilo?
Svårt det här...
Duvan kan svälja hela för den e större än tex en sparv.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|