BlöjRäsern
Gränsfall
Såg en flock Steglitsar i en tistelsamling på en ruderatmark mellan två industritomter i bromma. Kan man få dessa att stanna över vintern eller äter de bara tistelfrön? Har för mig att de är kanske-flyttare.
Såg en flock Steglitsar i en tistelsamling på en ruderatmark mellan två industritomter i bromma. Kan man få dessa att stanna över vintern eller äter de bara tistelfrön? Har för mig att de är kanske-flyttare.
Det kan inte vara så att de äter skalen för matsmältningens skull?Är det någon som vet varför duvor inte skalar fröna?
Tycker det verkar onödigt att skicka något näringsfattigt och svårsmält (väl?) genom matsmältningsapparaten. Iofs. går det fort när de äter (ja, jag har klockat dem), kanske det kompenserar att inte allt de stoppar i sig är av så hög kvalitet?
När jag häller ut en liten hög frön, och tar tiden när duvan börjar äta, tar det ungefär 4,5 min innan duvan går in i väggen och ger upp. I början äter den fort, ca två frön/sek, för att sedan plana ut till knappt ett frö per sekund.
Låt säga att en duva plockar i sig bortåt 600 frön innan paltkoma inträder, hur stor del är fröskal, d.v.s. onödigt att den äter? Skulle duvan tjäna på att skala fröna först, det blir ju mer näring per kilo?
Svårt det här...
Det kan inte vara så att de äter skalen för matsmältningens skull?
T.ex. höns äter ju grus för att maten ska malas sönder lite extra i magsäcken. Säkert fler fåglar som gör så.
Jag har Talgoxar som kommer och pickar på fönsterbrädan i köket när det behöver fyllas på i trädgården, så nog har du några som saknar dig!
...och inte retas som Skatorna gör med Katten!
De gör det med flit alltså?! Du får lära katten att gå därifrån när skatorna mobbas!
Jag brukar inte mata fåglar.
Men för några år sedan satt jag i köket drack kaffe, då landade en talgoxe på
fönsterbrädan. Som helt utan förvarning började knacka på fönstret.
Jag blev förvånad men gick till kylskåpet och hämtade en bit ost.
Öppnade fönstret och höll ut handen med ostbiten.
Sekunden senare satt han i handen tog ostbiten och flög iväg.
Så varje gång Talgoxen såg mig genom fönstret så knacka det på.
Vid flera tillfällen när ungarna var flygfärdiga så följde dom med vid påhälsningen.
Var orolig att dem skulle lära sig tricket, men det gjorde dem inte som tur var.
Efter några år så gjorde jag en test med en bit äpple.
Talgoxen tog biten som vanligt och flög iväg men kom till baka efter några sekunder.
Tog fram en ny bit äpple, han landade i handen men tog inte äppelbiten utan
hoppade ner till fönsterbrädan och knackade på fönstret.
Det var en tydlig kommunikation från den "smarta" talgoxen.
Detta pågick i cirka 5 år mellan slutet av juni till början av augusti.
Sedan försvann Talgoxen.
Härlig historia, tänk om alla kunde vara lika snälla.På tal om fladdermöss så har ja en liten historia från 15-årsåldern... Såg en stackare som en katt tagit så kattrackarn jagade ja bort, stoppade flygarn i magfickan på munktröjan, knäppte jackan å hoppade på moppen... Stannade på hemvägen å skulle släppa ut denna varelse, puts väck va den dock ... Efter lite varsamt letande så hittade ja den i min armhåla ... Släppte den på en björkstam å den klättrade lite försiktigt uppåt
Ja ja, jag får väl börja med talgbollar i allafall. Det är ju nåt de gillar...
Även alikor (kajor) är förtjusta i fågelbordets gåvor. Det värsta med dom är att de även klipper en och annan småfågel. Skatorna har jag aldrig sett göra så, men de är ju å andra sidan notoriska äggtjuvar. Äter även ungarna de skurkarna.
Jag bryr mig inte så mycket att de äter upp maten. Hade jag lyxat med talgbollar hade jag kanske stört mig, men maten jag ger är inte så dyr.
Nu har jag två nötskrikor runt mitt hus!!! Vilken glädje! Och ekorrarna är tillbaka! Berg- och bofinkar till förbannelse... ett gäng på många hundra fåglar som rör sig i skogen här. De flyttar nog så snart kylan kommer. Ännu är det 10 grader på nätterna här nere.
Skönt med mildväder, då håller sig husmusen (råttor) utomhus.
Varför kallar ni möss för råttor, ni svenska språkets härskare och väktare??? Det är ju som att kalla hare för kanin. Ordfattigt ju.
Även de DJÄ--A skatorna gillar talgbollar! Så jag försöker göra det så besvärligt som möjligt för skatorna annars är de borta på nolltid.
Fågelmataren utan nät har så små pinnar så de DJ... inte ska äta där men då flaxar de och äter halvt hängandes på pinnen och skakar mataren så mera rasar ut på marken. Det enda positiva är väl att de äter från marken så det inte blir så mycket till råttorna...
Köpte en hink med talgbollar på Rusta som är uppskattade. Nu finns ju Rusta i Nyping också.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|