Får inte hojen att komma iväg

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
Hej! körde med hojen och gasade på skjuter i 3:ans växel då helt plötsligt kommer den tillbaka till 2:an dvs 3:an hoppar ur. Kör sedan lite mer allt känns normalt kopplar upp den på bakhjulet och känner att hojen känns lite konstig då jag släppt ner den och fortsätter köra gaspådraget blir inte lika jämt, kör sedan och kopplar upp den igen vid senare tillfälle då precis när den ska upp så tappar den alla kraft och den börjar bara rulla som att den kommit i friläge, jag testar att hålla in kopplingen och byta växlar ingen kommer i testar 2:an, 3:an ner till 2:an igen och sen 1:an när jag ska stanna.
Stannar hojen direkt och stänger av, när jag rullar den sedan kommer ett mindre skrapande ljud ifrån den som att något ligger emot något. Kände inget klonkande ljud eller att växlarna inte skulle hoppa i den visade på displayen att växeln kom i men det gick inte att gasa den va som i friläge fast växeln va i?

Väldigt tacksam för svar!
Mvh
Christoffer
 

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
När jag nyper åt kopplingen känns den inte konstig om det va de du syftade på.
Har varit och testat lite inte öppnat upp ännu, växlarna hoppar inte i även fast jag rullar den och försöker få i dom, den är som att den är på neutral hela tiden. Displayen visar ibland att dom är i men det händer inget.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Låter som kopplingen.
Kolla upp den så den fungerar, man kan öppna kåpan utan att alla olja rinner ut, ställ cykeln lite högre en bräda så den lutar mer på stödet.
 

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
Okey, ska kolla de nu. Att en växel hoppar ur kan de vara kopplingen. Jag börjar tänka på ifall växlarna har rasat eller något?
 

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
nej inte något speciellt faktiskt.

Tack för svar återkommer då jag fått isär den :)
 

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
öppnade men såg inget fel, skulle tippa på att det är gafflarna som krökt sig eller att kanske något växeldrev slitits ner, fast det känns konstigt då jag inte får i någon växel alls.

Mvh
Christoffer

Den startar som vanligt och hör inga missljud alls.
 
Last edited:

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
Kolla kåpan där kopplingsarmen sitter.
Min var var lös en gång.
Blir att det ej frikopplar helt då kåpan
Flexar.
 

Chrille08

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
ijubu
Hoj
Gixxer k7 banhoj
Okey ska kolla, det som känns så märkligt är att den inte får i någon växel alls?
 

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
Det låter som att växel hoppar i men den gör inte de. Är som att den är på neutral hela tiden fast det klickar till
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som att växel hoppar i men den gör inte de. Är som att den är på neutral hela tiden fast det klickar till
Gissningar från oss ger nog inte så mycket mer, bara att riva ur motorn och kolla hur det ser ut i lådan. Du måste ju ändå riva för att laga den, det lär inte självläka med tiden... :rolleyes:

Nu har jag ju iofs inte skruvat så moderna gixrar, men på min gamla harv så lyfter man i och ur motorn, inkl klyvning av lådan, på en kväll. Jag kan inte tänka mig att dom har blivit tyngre och mer svårmekade med tiden :)
 

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
Nej det får väl bli så, väntar på att polaren kommer hem ikväll så ska vi börja riva den hos han :)
Tack för all hjälp!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Om det blir fel på alla växlarna samtidigt är det sannolikt växelmekanismen, sitter bakom koppling och motorn behöver inte delas.
Tex att de hoppar ur eller har sig.

Om det är fel på en växel är det sannolikt just den växeln som är kass och då behövs nya drev och ev ny selektortrumma, motorn behöver delas.

Kan du fortsätta växla, dvs kan du lägga i sexan och känna att det blir stopp efter den? Är då hela tiden växellådan i friläge?

/Fredde
 

kricke90

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr 750 -07
Ja växlarna är hela tiden i friläge har testat att växlar ur hela lådan till 6:an, men dom kan vara lite svåra att få i, dom hoppar inte i så enkelt, man får klicka en hel del för att få i dom.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top