får inte igång R1an

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
men hojjen bara tvärdog från att gå klockrent... det är rätt mångasom har sagt att det är det där "starter relay ass" kan de va de som har pajjat.. att bakhjulsåkat eller smällen ner inte hade nått alls med saken att göra.. kan ja på någe sätt mäta det relät eller så... komp verkar de finnas.. iaf när man rullar på växlarna eller kör med startmotorn
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Eftersom motorn snurrar när du trycker in startknappen så behöver du inte kolla så mycket på start reläet

Ta ett löst tändstift från en bil, båt, moped eller flygplan :D och använd det för att testa med, bara det samma anslutning mot tändhatten så funkar det

Luktar det bensin från avgasröret, då är det inte bensin problem (pumpar relä) iaf.

Har du kollat PICK-UPen på vevaxeln på höger sida av motorn, där kabeln går in i motorn plus kontakten efter kabeln


/Stefan
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Eftersom motorn snurrar när du trycker in startknappen så behöver du inte kolla så mycket på start reläet

Ta ett löst tändstift från en bil, båt, moped eller flygplan :D och använd det för att testa med, bara det samma anslutning mot tändhatten så funkar det

Luktar det bensin från avgasröret, då är det inte bensin problem (pumpar relä) iaf.

Har du kollat PICK-UPen på vevaxeln på höger sida av motorn, där kabeln går in i motorn plus kontakten efter kabeln


/Stefan

ska ta o testa om ja får någon gnista bara ja hittar ett tändstift.

pick-upen på vevaxeln.... ne den har ja inte kollat alls då ja inte vet hur den ser ut o inte har en aning om var den sitter :S
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
nu har jag fått tag i ett tändstift o kollat gnistan. o till min förvåning

när ja stoppat i stiftet i tännhatten.... o när jag vrider på tänningen så kommer det EN gnista.. förgnistan lixom. men när jag kör på start motorn så kommer inge gnista.

skruvade ihop allt igen... och om jag håller in "startknappen" o sen vrider på tänningen så tänder den till en sekund... men sen inget

om jag försöker rulla igång den är det samma sak. jag rullar på 2ans växel o vrider av o på tänningen så tänder den till... men sen inget :S

snälla hjälp mej nu är ja kluven. borde alltså inte va någe fel på tännspolarna iaf...
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Hej

Vet inte om du fixat hojen, men här har du lite bilder på pickupen Nr: 8 på bilden

Edit: Nu har jag hittat felet "tännhatten" byt till en tändhatt så funkar det :D

/Stefan
 

Bifogat

  • Pickup R1-99.JPG
    Pickup R1-99.JPG
    91.1 KB · Visningar: 119
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Har du verkligen kollat att tipp sensorn sitter på plats? Om motorn snurrar, och den inte startar så finns det inte jätte många fel det kan vara när det är förgasarmotor.

En mc firma ( ej märkes verkstad) tar max 2000:- för att lokalisera problemet. Det kan det vara värt. Eller sätt hojen på släp till Malmö, så fixar jag det för en öl:)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
låter lite som en grej som hände min hoj, då hade ena sladden till bensinpumpen på insprutningen gått av (?), tvärdog! kanske inte är insprutning på en R1 '99, dock... ?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
E kass på el men låter de inte som nån givare/box som gett upp? Spolarna verkar ju få signal eftersom stiftet släpper en gnista? Dock bara precis vid startögonblick... Dock verkar inte boxen få rpm-signal så ja håller me Iskall ang triggern...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Tändhattarna på rettan sitter nästan intryckta och har någon varit där och skulle dra loss hattarna, men drog lite i kabeln glider de upp och inte skickar ut gnista.

Men att den dog så plötsligt och inte ens går på 3 så kanske inte chansen är så stor.

Har spolar om då vill låna och prova om du har vägarna förbi örebro-.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Du har jordat stiftet ordentligt när du kollar efter gnista?

Bränd ECU/styrbox tändning? Vet inte vad som skulle orsakat det, men kanske är värt att kolla upp :va
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
Eftersom det är enkelt att göra kan du kolla med ett par startkablar så att inte en cell på batteriet har gått, då går startmotorn utan att hojjen startar! Det låter långsökt men eftersom det är rätt enkelt att testa så skulle jag göra det!
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Det är bara och öppna, ingen olja där:tummenupp

den sitter alltså på höger sida motorn. om man ser det från där man sitter ?

kan man på något sätt se om den är trasig eller ?

är det ett "vanligt" problem att den går sönder ?

tack på förhand

Eftersom det är enkelt att göra kan du kolla med ett par startkablar så att inte en cell på batteriet har gått, då går startmotorn utan att hojjen startar! Det låter långsökt men eftersom det är rätt enkelt att testa så skulle jag göra det!

tack men jag har testat annat batteri som garanterat funkar oxå. även mätt upp mitt batteri till nästan 13.
 
Last edited:

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Kolla bilden som jag bifogade tidigare, höger sida under plastkåpan
sök efter lösa prylar samt kablarna hela vägen till databoxen är ok
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
den sitter alltså på höger sida motorn. om man ser det från där man sitter ?

kan man på något sätt se om den är trasig eller ?

är det ett "vanligt" problem att den går sönder ?

tack på förhand



tack men jag har testat annat batteri som garanterat funkar oxå. även mätt upp mitt batteri till nästan 13.
Ok, synd att det inte var så enkelt! Lycka till! När samma sak hände mig hade en jordning till något blivit kass...
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Min hoj är på verkstan just nu för samma problem, tydligen så vart det givaren/pickuppen som var problemet när det gällde gnistan, så dom bytte ut hela statorn/givaren/pickupen.. Dom ringer mig idag och säger att även CDI behöver bytas för att den har förmodligen blivit skadad pga den defekta givaren vid statorn. (känsliga och dyra grejer)


Så du kanske har samma problem som mig och då ska du vara försiktig så att du inte "bränner" din nya CDI som du köpte. CDI på min cykel gick på 3500 kr. Statorn gick på 2500. :(
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Min hoj är på verkstan just nu för samma problem, tydligen så vart det givaren/pickuppen som var problemet när det gällde gnistan, så dom bytte ut hela statorn/givaren/pickupen.. Dom ringer mig idag och säger att även CDI behöver bytas för att den har förmodligen blivit skadad pga den defekta givaren vid statorn. (känsliga och dyra grejer)


Så du kanske har samma problem som mig och då ska du vara försiktig så att du inte "bränner" din nya CDI som du köpte. CDI på min cykel gick på 3500 kr. Statorn gick på 2500. :(

cdi på min kostar 8 ny.

får väl ta o plocka isär kåperna imorn igen o testa den. men enligt verkstan så satt det nått relä just bakom batteriet det oxå kunde vara. man kunde bara mäta det om databoxen va hel. det han kunde mäta va om det gick in på ena sidan o inte på andra o det gjorde det. därför trodde han att cdi var trasig.


hmm en annan sak : ringde den förra ägaren o kollade om han hade haft någe problem. citat : ja den stannade nån gång för mej men jag fick igång den. hände någon gång till så jag lämnade in den på yamaha verkstad. då tog dom bort någon grejj som gjorde att man kunde växla utan att koppla (bryter tändningen just vid växling) tror den heter racing shifter.

men som sagt så fick han igång den efter den hade dött osv. o dom har kopplat bort hela den saken med kablar och allt
 

Numbero_Uno

GAME OVER MC
Gick med
10 Jan 2009
Ort
In the sleepy town of Uppsala
Hoj
Honda CBR 1000rr Fireblade
Tja. jag lånade polarns duke förra året och körde på bakhjulet en bit och när jag slog ner så tvär dog hojen, det visade sig att en kabel kommit i kläm, jag tror att det var en jord kabel.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
cdi på min kostar 8 ny.

får väl ta o plocka isär kåperna imorn igen o testa den. men enligt verkstan så satt det nått relä just bakom batteriet det oxå kunde vara. man kunde bara mäta det om databoxen va hel. det han kunde mäta va om det gick in på ena sidan o inte på andra o det gjorde det. därför trodde han att cdi var trasig.


hmm en annan sak : ringde den förra ägaren o kollade om han hade haft någe problem. citat : ja den stannade nån gång för mej men jag fick igång den. hände någon gång till så jag lämnade in den på yamaha verkstad. då tog dom bort någon grejj som gjorde att man kunde växla utan att koppla (bryter tändningen just vid växling) tror den heter racing shifter.

men som sagt så fick han igång den efter den hade dött osv. o dom har kopplat bort hela den saken med kablar och allt

Problemet är att om du monterar din nya cdi, utan att veta vart felet ligger med tändningen så kan du bränna den också. För att lixom vrf pajade den andra cdi?

Hur många felfria mil har hojen rullat efter tidigare ägarens problem? Kan ha varit cdi som spökat även då.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top