Får inte upp temperaturen på min R1

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Ställde på hojen i fredags & har nu hunnit avverka en 40 mil! :banana

En sak som jag inte riktigt gillar är att temperaturen inte går
upp ordentligt!

Känns ju inte riktigt som att man vill fläska på när man bara
har en motortemp på 40-55 grader så fort man kommer utanför stan....

Var ute & körde med en polare igår & han hade inga problem med temperaturen....
hans låg på 70-80 grader medans min låg på 40-50....
visserligen är hans en gixxer men så mycket borde det inte skilja i temp?! :va

Nu till min fråga... är det min tempgivare som spökar eller är det fler som
kör R1 som inte får upp tempen när det inte är så varmt ute?? :confused:

Kan ju tillägga att den ligger högre inne i stan, då hamnar den på rätt temp!
 

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Täby
Hoj
letar...
Jag är långt ifrån en fulländad mekaniker... Men kan det kanske vara termostatfel? Vet inte om det finns någon sån på din hoj men det har jag fått byta på ett antal bilar i alla fall...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kan också vara tok med termostaten som sitter i ett hus bakom kylarens överkant och toppen.
Är den öppen mest hela tiden spå blir aldrig motorn varm om du kör lite fortare.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Nä, det är inte jag heller......

Någon annan som vet om det kan vara så?? :confused:

c9h13no3 skrev:
Jag är långt ifrån en fulländad mekaniker... Men kan det kanske vara termostatfel? Vet inte om det finns någon sån på din hoj men det har jag fått byta på ett antal bilar i alla fall...
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Temp

Har en R1:a och var ute på en tur igår. Min temp stannade på 68 grader men som sagt, det var ju inte speciellt varmt i luften. Den går upp till strax under 100 när den står still och varmkörs... Du kan ju prova det först. Låt den stå på tomgång till fläkten slår igång och kolla tempen då.
 

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Södermalm
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Ulvheden skrev:
Ställde på hojen i fredags & har nu hunnit avverka en 40 mil! :banana

En sak som jag inte riktigt gillar är att temperaturen inte går
upp ordentligt!

Känns ju inte riktigt som att man vill fläska på när man bara
har en motortemp på 40-55 grader så fort man kommer utanför stan....

Var ute & körde med en polare igår & han hade inga problem med temperaturen....
hans låg på 70-80 grader medans min låg på 40-50....
visserligen är hans en gixxer men så mycket borde det inte skilja i temp?! :va

Nu till min fråga... är det min tempgivare som spökar eller är det fler som
kör R1 som inte får upp tempen när det inte är så varmt ute?? :confused:

Kan ju tillägga att den ligger högre inne i stan, då hamnar den på rätt temp!


Tjenare grabben...
Jag har en R1 -99 som jag har dammat av nu när vägarna är is fria.

tempen på min brukar ligga på en 42-55 grader utanför stan..
så jag tror inte att det är fel på din hoj utan det är bra kalla vindar som kyler när man brassar på..
/Nille
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Ok... kommer man lätt åt den?

Är inte supersugen på att skruva men är det enkelt så kan jag nog ge mig på det! :)

Silwer skrev:
Kan också vara tok med termostaten som sitter i ett hus bakom kylarens överkant och toppen.
Är den öppen mest hela tiden spå blir aldrig motorn varm om du kör lite fortare.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ulvheden skrev:
Ok... kommer man lätt åt den?

Är inte supersugen på att skruva men är det enkelt så kan jag nog ge mig på det! :)

nja du får nog lyfta på tanken o luftburken för tat komma åt den, inget avancerat iofs. om du följer den övre kylarslangen från kylaren så sitter den på vägen där och till toppen.
Jag har inet behövt bytt på min, men jag tror faktiskt inet det är så svårt, men kom ihåg tat du kanske måste tappa ur lite kylvätska först, så du inte geggar ner hela motorn när du öppnar huset den sitter i (om den nu inte sitter så pass högt att ingen vätska kan komma ur systemet..
 
Last edited:

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Ok... ja, då är det kanske inget fel på den då! :)


NilleR1 skrev:
Tjenare grabben...
Jag har en R1 -99 som jag har dammat av nu när vägarna är is fria.

tempen på min brukar ligga på en 42-55 grader utanför stan..
så jag tror inte att det är fel på din hoj utan det är bra kalla vindar som kyler när man brassar på..
/Nille
 

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Täby
Hoj
letar...
Jag skulle ju gissa att det är ganska enkelt. Ibland kan det vara omständigt, men troligen inte svårt. Det klarar du säkert!
Men kan ju vara värt att testa det som andra här har tipsat om. Den kanske är helt fungerande.

Lycka till hur som helst!

Ulvheden skrev:
Ok... kommer man lätt åt den?

Är inte supersugen på att skruva men är det enkelt så kan jag nog ge mig på det! :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla ifall temperaturen stiger vid tomgång som Snake sa.
Gör den inte det är det termostaten troligtvis.

Annars är det ju bara konstatera att det är en effektiv kylare :D

Min landsvägstemperatur så här års brukar ligga på ungefär samma som din.
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Spelar ingen roll (ok liten) hur varmt vattnet är så länge oljan har en bra arbetstemperatur. Prova att knacka på termostaten med en skiftnyckel eller något. Den kan ha hängt sig i öppet läge.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
I mina öron låter det definitivt som termostatfel.
Motorn ska ha högre temp än sådär och det är termostaten som styr tempen.

NilleR1:
Du borde nog också kolla upp termostaten.

Det KAN förvisso också vara tempmätaren som visar fel på era hojar men med tanke på att den visar högre temp inne i stan så låter det definitivt som termostatfel.

Dåliga termostater på Yamaha? Min FZR1000 når inte heller temp. Men den är ju äldre. Ska byta termostat nån dag.

Avrapportera hur det blir med bytet!

Edit: Wiseguy: Det spelar ju ingen roll hur effektiv kylaren är, om motorn är under drifttemp ska termostaten vara stängd och då cirkulerar ju inget vatten genom kylaren.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Ja, det gör den!

Vid långsam körning inne i stan & vid rödljusen så sticker den upp till 80-90 grader!

Tror jag väntar tills det blir lite varmare & ser var tempen landar då! :tummenupp


Wiseguy skrev:
Kolla ifall temperaturen stiger vid tomgång som Snake sa.
Gör den inte det är det termostaten troligtvis.

Annars är det ju bara konstatera att det är en effektiv kylare :D

Min landsvägstemperatur så här års brukar ligga på ungefär samma som din.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
när hojen står stilla finns ingen luftkylning får man tänka på, det hela i sig gör ju givetvis att motorn kan bli hur varm som helst utan att termostaten funkar som den skall.
Men som sagt, det är ju kallt ute så vad vet jag.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Den kan inte bli hur varm som helst om kylfläkten fungerar som den ska.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag förstod vad du menade och jag förstod också att du har grepp om läget men eftersom tråden förhoppningsvis läses av fler så förtydligade jag så ingen missförstår. :tummenupp
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Vi får se hur det löser sig! Jag är ganska oduglig i garaget så vi får se hur det hela löser sig! Tyckte det lät jobbigt att byta termostat.... :)

Tänkte bara om det var fler som hade en R1 som låg på denna temp vid landsvägs körning.... då hade man inte behövt tänka mer på det mer än att det löser sig när det blir varmare ute! :)


Silwer skrev:
när hojen står stilla finns ingen luftkylning får man tänka på, det hela i sig gör ju givetvis att motorn kan bli hur varm som helst utan att termostaten funkar som den skall.
Men som sagt, det är ju kallt ute så vad vet jag.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag var själv orolig igår, tempen dansade mellan 70 - och 75 grader... Sen kom jag hem och kollade i mekmanualen - termostaten öppnar på mellan 74.5 och 78.5. Alltså, case closed.

Följdfråga: Är det "ok" att motorn ligger på dom temperaturerna eller ska den "helst" vara lite varmare ? (alltså - funkar oljan lika bra ? )

//P
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top