Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Om termostaten ska öppna vid 74-78 grader så är nog 70-75 ok. Ligger liksom inom tillverkningstoleranserna.Pejo skrev:Jag var själv orolig igår, tempen dansade mellan 70 - och 75 grader... Sen kom jag hem och kollade i mekmanualen - termostaten öppnar på mellan 74.5 och 78.5. Alltså, case closed.
Följdfråga: Är det "ok" att motorn ligger på dom temperaturerna eller ska den "helst" vara lite varmare ? (alltså - funkar oljan lika bra ? )
//P
Det viktiga, precis som du konstaterat, är att oljan når rätt temp. Förvisso ska man inte börja gasa med kalla cylinderväggar etc men dessa når tempen snabbare än oljan.
Dock tror jag att din puffra når motortemp nästan lika snabbt som vattnet eftersom du har en olja -> vatten-värmeväxlare (brukar kallas oljekylare) mellan motorblock och oljefilter (den där mojen där rätt klena vattenslangar är anslutna). Den värmeväxlaren gör att het olja (när Pejo försöker köra från oss andra) kyls av vattnet till en temp som ligger lite högre än vattnets temp.
Men den gör också att oljan värms till en temp som ligger lite lägre än vattnets temp under uppvärmningsfasen resp under kallt väder.