Får inte upp temperaturen på min R1

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Pejo skrev:
Jag var själv orolig igår, tempen dansade mellan 70 - och 75 grader... Sen kom jag hem och kollade i mekmanualen - termostaten öppnar på mellan 74.5 och 78.5. Alltså, case closed.

Följdfråga: Är det "ok" att motorn ligger på dom temperaturerna eller ska den "helst" vara lite varmare ? (alltså - funkar oljan lika bra ? )

//P
Om termostaten ska öppna vid 74-78 grader så är nog 70-75 ok. Ligger liksom inom tillverkningstoleranserna.
Det viktiga, precis som du konstaterat, är att oljan når rätt temp. Förvisso ska man inte börja gasa med kalla cylinderväggar etc men dessa når tempen snabbare än oljan.
Dock tror jag att din puffra når motortemp nästan lika snabbt som vattnet eftersom du har en olja -> vatten-värmeväxlare (brukar kallas oljekylare) mellan motorblock och oljefilter (den där mojen där rätt klena vattenslangar är anslutna). Den värmeväxlaren gör att het olja (när Pejo försöker köra från oss andra) kyls av vattnet till en temp som ligger lite högre än vattnets temp.
Men den gör också att oljan värms till en temp som ligger lite lägre än vattnets temp under uppvärmningsfasen resp under kallt väder.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Jag försöker inte åka från dig... jag försökar åka med dig :tummenupp

Är "oljan värms till en temp som ligger lite lägre än vattnets temp under uppvärmningsfasen resp under kallt väder" bra eller anus ?

Jag gjorde diagnosen rätt snabbt att kall kylvätska ligger i kylaren, och så fort den öppnar så ramlar tempen under stipulerad öppningstemp, varvid den stänger på en gång. Alltså, att systemet ligger och reglerar kring min-temp. Och frågan var - är det bra, eller är det egentligen lite o-bra ?

Robban_C skrev:
Dock tror jag att din puffra når motortemp nästan lika snabbt som vattnet eftersom du har en olja -> vatten-värmeväxlare (brukar kallas oljekylare) mellan motorblock och oljefilter (den där mojen där rätt klena vattenslangar är anslutna). Den värmeväxlaren gör att het olja (när Pejo försöker köra från oss andra) kyls av vattnet till en temp som ligger lite högre än vattnets temp.
Men den gör också att oljan värms till en temp som ligger lite lägre än vattnets temp under uppvärmningsfasen resp under kallt väder.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har ju ingen r1´a men en thunderace och på samma sätt som din ligger den lågt i temp när man kör i 50+kmh, stannar man sen så stiger den utan problem. Jag har ochså varit väldigt fundersam till det men även jag avvaktar och ser hur det bli när tempraturen ute är över 10 grader
Men om termostaten är kass borde den ha problem att komma upp i temp alls när man står stilla med.......

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
toxicated skrev:
... Men om termostaten är kass borde den ha problem att komma upp i temp alls när man står stilla med.......
Nix. Då har du ju ingen fartvind genom kylaren.
Däremot tar det något längre tid att komma upp i temp eftersom det är mer vatten att värma upp medräknat vattnet i kylaren.
Normalt sett såp förblir ju alltså vattnet i kylaren kallt tills motorn når temp och termostaten öppnar.

Nu ska jag ärligt säga att mina uttalanden i tråden inte baseras på specifik erfarenhet av just Yam, jag baserar mig på femtioelva bilar och hojar av alla möjliga fabrikat, från ett flertal kontinenter. Det kan ju vara så att just Yam avviker från alla andra fabrikat men det får ju var och en avgöra hur rimligt det är.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Pejo skrev:
1. Jag försöker inte åka från dig... jag försökar åka med dig :tummenupp

2. Är "oljan värms till en temp som ligger lite lägre än vattnets temp under uppvärmningsfasen resp under kallt väder" bra eller anus ?

3. Jag gjorde diagnosen rätt snabbt att kall kylvätska ligger i kylaren, och så fort den öppnar så ramlar tempen under stipulerad öppningstemp, varvid den stänger på en gång. Alltså, att systemet ligger och reglerar kring min-temp. Och frågan var - är det bra, eller är det egentligen lite o-bra ?
1. Blygsamheten själv!
2. Det är bra. Dvs det borde ju ge en något snabbare uppvärmning av oljan (som normalt sett tar längre tid att värma upp än vattnet).
3. Korrekt diagnos, och ja, det är bra att motorn ges en jämn temp. Om sen tempen ligger runt termostatens mintemp, i mitten av dess reglerområde eller runt vidöppetläge tror jag spelar mindre roll.
I rimlighetens namn är jämn temp och rätt intervall viktigt därför att:
*Jämn temp gör att motorn slipper utsättas för "storleksförändringar" (aluminium har rätt stor temperaturlängdutvidgningskoefficient (rätt ord?) )
*Rätt intervall, för kall motor slits hårt, för varm motor slits hårt och ger dessutom lägre effekt. Att puffran dessutom kan rasa av för hög temp är väl ingen nyhet för någon av er antar jag.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det är nog helt rätt att det ska vara så för troligen sitter temperaturgivaren på kylaren och mäter kylarvätskans temperatur och när det är kallt ute så ser termostaten till att inte så mycket kylarvätska passerar till motorn varvid motorn hålls till rätt temperatur men kylarvätskan är kall!

På FZR så sitter givaren på kylaren så sannolikt är det lika på en R1:a

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Åh fan, det har inte jag koll på.
Då tar jag genast tillbaks mina förslag gällande termostatbyte. De förslagen gäller ENDAST hojar som har tempgivaren i motorn, dvs FÖRE (eller "innanför")termostaten.
Ehm, du har inte blandat ihop med givaren till kylfläkten? Jag är inte vid min FZR nu så jag kan inte kolla.

Hursomhelst så bör tempgivare till mätare sitta på motorns sida av termostaten (sitter ofta i samma hus som termostaten) medan givare till kylfläkten bör sitta i kylarens ena tank. Den tanken som leder vattnet tillbaks in till motorn. På så sätt mäter tempgivarna på rätt ställen.
Jag ska kika på min FZR må kväll hur givarna sitter.

För övrigt idiotiskt om man mäter tempen i KYLAREN för att styra tempmätaren. Tempen i kylaren är ju helt ointressant för alla utom för kylfläkten och den klarar sig ju bra själv.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
På min TLR när jag kör motorväg ligger tempen runt 84 grader, däremot stadskörning så kan den öka till 107 grader, men sen går fläktarna igång ...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Wiseguy skrev:
Visst är R1:an banbrytande på många sätt :rolleyes:
Oljenivåmätare istället för oljetryckmätare, osv..
Tänkte ta upp det men jag är ju så finkänslig av mej så jag lät bli. :D

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Robban_C skrev:
Nix. Då har du ju ingen fartvind genom kylaren.
Däremot tar det något längre tid att komma upp i temp eftersom det är mer vatten att värma upp medräknat vattnet i kylaren.
Normalt sett såp förblir ju alltså vattnet i kylaren kallt tills motorn når temp och termostaten öppnar.

Nu ska jag ärligt säga att mina uttalanden i tråden inte baseras på specifik erfarenhet av just Yam, jag baserar mig på femtioelva bilar och hojar av alla möjliga fabrikat, från ett flertal kontinenter. Det kan ju vara så att just Yam avviker från alla andra fabrikat men det får ju var och en avgöra hur rimligt det är.

Okey men då kanske man kan säga såhära, att kvarstår problemet när det är en 15-20 grader ute så har man problem med termostaten eller något i kylningen...?

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
.................
Är helt i linje med robban när det gäller givaren. Alltså: givaren på kylaren styr kylfläkten och givaren till tempmätaren sitter innanför termostaten ex på termostathuset.Om termastaten funkar som den ska så bör motortempen ligga över 70 grader även på motorväg.Fartvinden påverkar givetvis en del men inte mer än att motorn kan hålla rätt arbetstemp även vid högre fart annars vore det ett konstruktionsfel. Hojen e ju till för att köras. :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
frågan är om den inte sitter i kylaren, både den o givaren till kylfläkten, lite udda får man säga, det kan ju förklara de skumma värdena, även om jag inet har märkt det på min hoj.
temperature sender enl. serviceboken, kika själv.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Jag kollar på min FZR så får vi åtminstone lite mer fakta, just nu tror vi ju rätt mycket och sånt hör ju hemma i kyrkan. :D

Nån som har koll nog att kunna identifiera vad som är vad på en R1 (utan att för den skull riva isär halva hojen) så vi får hjälpa grabbarna här? Silwer?

toxicated:
Om motorn inte når arbetstemp ens i sommarvärme så är det nog definitivt korsdrag i termostaten.

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
.................
Silwer skrev:
frågan är om den inte sitter i kylaren, både den o givaren till kylfläkten, lite udda får man säga, det kan ju förklara de skumma värdena, även om jag inet har märkt det på min hoj.
temperature sender enl. serviceboken, kika själv.

Att tempgivaren skulle sitta på kylaren låter minst sagt korkat(jag säger inte att du har fel) men då är ju vitsen med tempmätaren delvis borta.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag glor i serviceboken och hittar inga givare på toppen eller i termostathuset, men däremot en temperature sender som sitter i kylarens överkant.
Kolla på din fizzer du så får vi höra.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Ska kolla på den imorrn kväll, borde ju vara snarlikt på R1.
Hinner säkert inte svara förrän på ti morgon, inget I-net hemma efter hårddiskkrasch. (bättre det än att krascha knarren!)

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
.................
Silwer skrev:
jag glor i serviceboken och hittar inga givare på toppen eller i termostathuset, men däremot en temperature sender som sitter i kylarens överkant.
Kolla på din fizzer du så får vi höra.

Om dom sparat in på en givare (pga viktbesparing ??:dummer ) och låter tempmätaren och kylfläkt styras av samma så förklarar det ju de låga tempvärdena vid högre fart. Isf borde alla rettor lida av det här.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Har nu övertygat åtminstonde mig själv att den siter i kylaren tyvärr.
Det tycks finnas en del konstiga lösningar på R1an får man säga, man kan undra varför den skulle sita där egentligen, den visar ju inte motortemp på det sättet.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
TLR-00 skrev:
Om dom sparat in på en givare (pga viktbesparing ??:dummer ) och låter tempmätaren och kylfläkt styras av samma så förklarar det ju de låga tempvärdena vid högre fart. Isf borde alla rettor lida av det här.
nej det är en separat givare för fläkten som sitter aldeles bredvid:lol

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...