Får inte upp temperaturen på min R1

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
I skogen
Hoj
.................
Robban_C skrev:
3. TLR har tempmätare nånstans i trakten av topp eller termostathus (tror det sista) och givare för fläkt på kylaren. Vill minnas att det är liknande på Suz 750 -96/-99 och på min Suz 750 -93.

Kan inte bekräfta att det är så (har inte kollat) men skulle tro så iaf för på min TLR ligger motortempen alltid stabilt mellan 78-83 grader oavsett fart.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Kom nyss och precis in i stugvärmen igen efter att ha kört en liten sväng. Ska ju bli dåligt väder tis-fre så det gäller ju att passa på.

Min temp eller snurrans då ligger iaf "stadigt pendlandes" mellan 52 och 65 grader lite beroende på hur fort det går.
Som lägst då "när jag tog ett varv på den avlysta testbanan" i 200+ och högst när jag höll 70 prick, dvs ute i trafiken :rolleyes:
Jag stanna en minut på tomgång efter testbanan och då klättra tempen väldigt snabbt upp till 88 grader. Ut och körde dryga hundra så sjönk det till 60 lika snabbt nästan.

Den spontana känslan är ju att termostaten står vidöppen hela tiden men allt kanske är som det ska? Förvirringen är stor.
Hojen är en R1-00 för övrigt.

Jag ska nog ta o göra ett Robban_C-test på den endera dagen :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Caffe skrev:
Kom nyss och precis in i stugvärmen igen efter att ha kört en liten sväng. Ska ju bli dåligt väder tis-fre så det gäller ju att passa på.

Min temp eller snurrans då ligger iaf "stadigt pendlandes" mellan 52 och 65 grader lite beroende på hur fort det går.
Som lägst då "när jag tog ett varv på den avlysta testbanan" i 200+ och högst när jag höll 70 prick, dvs ute i trafiken :rolleyes:
Jag stanna en minut på tomgång efter testbanan och då klättra tempen väldigt snabbt upp till 88 grader. Ut och körde dryga hundra så sjönk det till 60 lika snabbt nästan.

Den spontana känslan är ju att termostaten står vidöppen hela tiden men allt kanske är som det ska? Förvirringen är stor.
Hojen är en R1-00 för övrigt.

Jag ska nog ta o göra ett Robban_C-test på den endera dagen :D
fast om du läser hela den förvirrade tråden ser du ju att tempraturmätaren sitter i kylaren, finns på en bild i tråden, du förstår ju att kylaren kyls väldigt av fartvinden när du kör och därmed kylvätskan i den vilket får din mätare att visa låga värden på rull.
 

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Hej!
Vid den här årstiden när temperaturen sällan når över tio grader, brukar jag tejpa fast två remsor silvertejp över kylaren. Tempen hamnar då på ca 70 grader vilket känns mer humant mot motorn.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
@Silwer:
Läsa hela tråden?? Är du galen människa?? Fast det hade jag gjort iofs, snabbskummat iaf. Det är ju som regel så många upprepningar och nonsensinlägg på 4 sidor så jag kunde bara minnas de tre senaste inläggen ;)

@R1-Freddan:
Just det testade jag när jag var ute och gasa runt i december innan snön kom. Fungerade ypperligt, två remsor längst ner efter tips av profeten Mattias. Frågan nu är bara var min rulle med silvertejp blivit av...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Japp. Har hunnit smita till garaget (min oas i tillvaron) en hel kväll! :tummenupp Tyvärr fick jag ju nästan ingen tid till mina egna projekt. :huvet
Men jag glodde lite på hojar och hyllor.

Bild1: Tempgivarna på FZR1000. Uppenbarligen sitter båda i kyl.
Bild2: Likadant på en kylare till Thunderace
Bild3: Tempgivare till elfläkt TLR. Sitter i undre kylaren, i den tanken som leder tillbaks in till pumpen.
Bild4: Tempgivare till mätare TLR. Sitter under luftboxen i termostathuset som sitter på slangar mellan topparna, se röda pilen.
Bild5: Termostathus Suz 750 -93, antagligen samma på alla -92/-95. Här sitter båda givarna i termostathuset.
Bild6: Termostathus FZR1000. Inga givare. Självklart eftersom de sitter som sagt i kylaren.

Personligen föredrar jag det system som används på TLR. Tempmätaren visar då motorns temp (dvs kylvätskan i toppen) och givaren i kylartanken styr elfläkten och håller därmed ordning på kylvätskans temp.

UltraMarine:
Vi har uppenbarligen missförstått varandra. Se även Silwers inlägg tidigare.
 

Bifogat

  • pict0185.jpg
    pict0185.jpg
    83.6 KB · Visningar: 50
  • pict0186.jpg
    pict0186.jpg
    64.2 KB · Visningar: 56
  • PICT0188.JPG
    PICT0188.JPG
    82.8 KB · Visningar: 54
  • PICT0194.JPG
    PICT0194.JPG
    30.7 KB · Visningar: 41
  • PICT0196.JPG
    PICT0196.JPG
    81.6 KB · Visningar: 42
  • PICT0197.JPG
    PICT0197.JPG
    91.5 KB · Visningar: 49

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Och svaret på den ursprungliga frågan är alltså att man inte säkert kan veta om det är ok med 40-50 grader (eller vad det nu var) på motorväg med en R1.
Det är med stor säkerhet ok men det kan också vara så att termostaten öppnar för tidigt eller att den aldrig stänger helt.

Men som jag skrivit tidigare i tråden, min erfarenhet av hojar och bilar är att termostater mycket sällan ger upp nu för tiden.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Precis detta som jag ville veta, ifall det fanns fler R1:eek:r som visade låg temp när man är ute och kör! :tummenupp

Sedan hur det hela fungerar skiter jag fullständigt i, bara allt är ok! :hihi

Det där med lite silvertejp över kylaren.... låter ju inte som en dum idé! :tummenupp

Triggerhappy skrev:
Kan ju bekräfta att jag hadde exakt samma scenario, som Caffe just beskrev ,på min söndags tur.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Hepp.... jaja... nu ska jag iaf pinna ner till handlaren & köpa en ny termostat så får vi se vad som händer efter det! :brinnerup

Silwer skrev:
den åtgärden käns meningslös eftersom du ändå inte vet ifall vätskan i motorn är för kall eller varm.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Testade lite på min FZR igår kväll.
Kan nämna (om nu någon är intresserad) att FZR undre givaren (den med en kabel) är till tempmätare. Jorda kabeln och motorn kokar enligt mätaren. Typ alltså.
Den övre givaren (den med två kablar) är till elfläkten. Koppla ihop dessa och elfläkten går igång. Inget relä.
Säkert ung samma på Th-ace och R1.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Hehe.. har inte kommit så långt ännu!
Blixtlåsen pajade på skinnstället igår, 5 gången jag använde det.... :gnissla
Så jag hade allt annat än termostaten i tankarna när jag körde dit...

Ska se om jag hinner fixa det denna veckan annars så tar jag det efter helgen! :tummenupp

R1-Freddan skrev:
Hur har det gått?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ringde den lokala Yamaha-verkstaden som för övrigt är erkänt duktig på Yamaha. Temp-givaren sitter PÅ kylaren och mäter vattnet i kylet. Det förklara ju den låga tempen som är nu på försommaren. Anledningen var enligt honom att man tidigare skulle få varningstecken på om något blir för varmt.
Min fråga till honom var hur man då visste att termostaten är trasig. Svaret var att den så ofta som alltid går sönder i öppet läge och då får motorn sin kylning ändå. Sant, men då finns ju scenariot att motor får för MYCKE kylning oxå utan vetskapen?

Samtidigt så borde motor-temp vara mest intressant, tex om vattenpumpen går sönder på våren. Kylaren behåller sitt kalla vatten, men motorn kokar?!

Min personliga åsikt är väl att det idioti, men jag skulle hemskt gärna bli överbevisad så man slipper vara orolig. Suzukisarna visar motortemp och då vet man om det är bra eller dåligt. That's it! Dåligt? Leta fel! Bra? Kör!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top