Får jag köra bil (B) om jag förlorar mitt A körkort vid fortkörning med motorcykel?

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Får jag köra bil (B) om jag förlorar mitt A körkort vid fortkörning med motorcykel, dvs förlorar jag mitt B-körkort om jag förlorar mitt A-körkort vid fortkörning?

Last edited:
More skrev:
Får jag köra bil (B) om jag förlorar mitt A körkort vid fortkörning med motorcykel?

Nepp, det får du inte!! Värt att tänka på! Om du blir av med körkortet i 12 månader+ måste du ta om BÅDA behörigheterna! :mattias

Snowman skrev:
Nepp, det får du inte!! Värt att tänka på! Om du blir av med körkortet i 12 månader+ måste du ta om BÅDA behörigheterna! :mattias

Aj aj aj, nu när man vet så blir det andra bullar i framtiden...

Just det där har jag oxå funderat på, undrar om de verkligen skulle sätta din en på det!
Man ska ju faktiskt ha antingen KK eller något förarintyg.

Men, ger mig faan på att om´man nu hade en EU moppe o var KK lös o blev stannad så skulle man bergis åka dit för olovlig körning.

Rigge skrev:
Glöm det! Man får inte ens köra EU moppe.

More skrev:
Aj aj aj, nu när man vet så blir det andra bullar i framtiden...

Lösningen är alltså att om man vet att man gjort något som man kan förlora kortet för så ger man fan i att stanna, bara att växla ner och sticka!! :D :7peta

edit:
Kom på att jag nog måste skälla lite på er också. Hur fan kan ni ens överväga att tro att ni ska få köra bil om ni blir av med kortet på hoj?? Det är alltså som så att länsstyrelsen anser inte längre att man är lämplig i trafiken och då gäller det alla behörigheter man har inklusiva EU moppen.

Endast fortkörning blir man dock inte av med kortet så länge att man måste ta om det om man nu inte har brövotid på det. Även om ni åker dit på att köra 250 km/h så blir det max 6 månader utan kort om det inte är vårdlöshet eller något annat ni åker dit på samtidigt.

Last edited:
Kreuger skrev:
Lösningen är alltså att om man vet att man gjort något som man kan förlora kortet för så ger man fan i att stanna, bara att växla ner och sticka!! :D :7peta

Se till att du har mörkt visir bara! :D

Kreuger skrev:

Är inte sånt farligt och olagligt? :7peta

Frågan är ju bara vad det egentligen är för skillnad på "vanlig moppe" och EU-moppe, egentligen!

Kreuger skrev:

edit:
Kom på att jag nog måste skälla lite på er också. Hur fan kan ni ens överväga att tro att ni ska få köra bil om ni blir av med kortet på hoj?? Det är alltså som så att länsstyrelsen anser inte längre att man är lämplig i trafiken och då gäller det alla behörigheter man har inklusiva EU moppen.

Endast fortkörning blir man dock inte av med kortet så länge att man måste ta om det om man nu inte har brövotid på det. Även om ni åker dit på att köra 250 km/h så blir det max 6 månader utan kort om det inte är vårdlöshet eller något annat ni åker dit på samtidigt.

Lurch skrev:
Se till att du har mörkt visir bara! :D

Självklart kör man alltid med mörkt visir!! (och även med väldigt svårläst nummerplåt, gärna förvarad i kutsen eller åtminstone montera i skärmen)

More:

Jo, men än sen då? :yoparty

Kreuger skrev:
Precis det tänket kostade folk livet i fjol.

campar skrev:
Frågan är ju bara vad det egentligen är för skillnad på "vanlig moppe" och EU-moppe, egentligen!

Krav på förarbehörighet, klass I och II
Mopeder delas in i två klasser, moped klass I och moped klass II.

För att få köra moped klass I, den som ofta kallas EU-mopeden, måste du ha körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I. För att få ett förarbevis måste du vara minst 15 år och ha genomgått en särskild utbildning och godkänts vid ett kunskapsprov.

För att få köra moped klass II räcker det med att du har fyllt 15 år.

De "gamla", nationellt godkända, mopederna som är konstruerade för en hastighet av högst 30 km/tim tillhör klass II. De mopederna kan du köra om du fyllt 15 år.

Läs mer på http://www.vv.se/faq/fordon/moped/index.shtml

Ugluk skrev:

Eftersom du inte klarar av sånna här diskussioner ska du kanske hålla dig utanför, vi vet vad du tycker din jävla moralfjolla!! :kocko

Du kan stanna, jag drar när det blir för mycket blåblinkande :yoparty

Kreuger skrev:
Eftersom du inte klarar av sånna här diskussioner ska du kanske hålla dig utanför, vi vet vad du tycker din jävla moralfjolla!! :kocko

Du kan stanna, jag drar när det blir för mycket blåblinkande :yoparty
Ska jag hålla mig utanför diskussioner där jag inte håller med dig? :rolleyes:

Du kör precis som du själv vill och det är ditt val och ansvar. Tänk dock efter innan du propagerar för något som kan sluta olyckligt för någon annan.

Ingen tycker du är häftig.

Ugluk skrev:

Var det någon som dog vid flykt undan polismakten då eller? Annars brukar det vara att folk inte fattar att man inte kan leka Rossi precis överallt som kostar dem livet. I 7 fall av 10 iaf.

Dee_cati skrev:
Var det någon som dog vid flykt undan polismakten då eller? Annars brukar det vara att folk inte fattar att man inte kan leka Rossi precis överallt som kostar dem livet. I 7 fall av 10 iaf.
Ja. I göteborg. :(

YamahaJojje skrev:
Man kan(kunde) ta EU moped kort när man har indraget körkort

Tror jag inte på.

Enligt länsstyrelsen är du inte lämplig i trafiken just då och får därför inte ta något mopedkörkort heller.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick