Får KTM tvinga kunden till deras sortiment för att garantin ska gälla?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kollade lite snabbt på kontona och de ser ut att vara olika personer enligt de uppgifter som finns tillgängliga.
Även om jag håller med att det är lite koncentrerat just nu :crash

Plötsligt anses det OK att tala om vad KTM egentligen är? :7peta

:krama
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
...Om inte, är man fri att använda vilken kedjespray som helst?

Visserligen inte från KTM utan från Honda men i alla fall en hint om hur andra märken föreskriver.

"Rengör kedjans sidor med en torr trasa. Borsta inte på o-ringarna, eftersom detta kan skada dem. Torka torrt och smörj enbart med SAE 80 eller 90 växellådsolja. Kedjesprayer i handeln kan innehålla lösningsmedel som kan skada o-ringarna.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker det låter fake story eller bara oinsatt köpare. Inget av det du skriver är något att lyfta på ögonbrynet åt. Vill du djungla runt med egna lösningar får du köpa begagnat. Varför ser du det så förkastligt att de vill göra sin merförsäljning lönsam?
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Tredje klagotråden om KTM på kort tid av nyreggade konton.

Och? Kanske blir medlemar just för man köpt en hoj. Verkar dessutom vara en del strul med KTM, inte konstigt det blir trådar. Förstår fortfarande inte detta påpekande hela tiden om nyreggade konton.....
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att föreskriva en olja som inte är en standardprodukt är lite lurigt. Dom vanliga MC oljorna är 10 / 40 .

Angående slip-on
Där finns en lösning att verkstaden som gör jobbet "tar över " garantin via ett försäkringsbolag.
 

Snowman89

Guest
Kollade lite snabbt på kontona och de ser ut att vara olika personer enligt de uppgifter som finns tillgängliga.
Även om jag håller med att det är lite koncentrerat just nu :crash

Hänger nog ihop med att KTM går på offensiven på gatsidan, från att tidigare mest haft gamla 6x0-hojar samt Enduro/Crossar.
För 10år sedan så hade ju inte KTM så många vettiga gathojar öht medans de idag har ett utbud som erbjuder något för alla olika smaker och typer av körning.

Dessutom vet ju vi som är gamla "inbitna" KTM-förare att de har just problem med garantin, kvaliten och goodwill, därför skapades det knappt några trådar om det tidigare :brinnerup
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
det väl vara Motorex Crosspower, vilken inte direkt är vanlig.

Jag har fått Motorex Power Synt 10W60 rekommenderat av min återförsäljare, medens två veckor efter mitt köp när kompisen köpte sin, fick Crosspower 10W60 rekommenderat, man undrar vilken koll dom har egentligen? Vet inte vad skillnaderna är, och känner till flera som kör med Power synt så fortsatt med det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tråden handlar väl om KTM, så man får väl anta att han syftar på oljan som KTM föreskriver.
Kollar man på den som rekommenderas för 690n tex så är det väl först en 10w60 olja och egentligen ska det väl vara Motorex Crosspower, vilken inte direkt är vanlig.
Lägg sen till att det finns flertalet KTM-verkstäder som hinkar i helt annan olja än den KTM rekommenderar, där även motorhaverin skett...

Jag reagerade på "standardprodukt 10w-40" vilket i mina ögon inte är någon "standard". Visst är det en relativt vanlig blandning men det är inte mer standard än någon annan.
KTM rekommenderar, för 690 både 10W-60 och 10W-50 i JASO MA, vilket är helt normalt på en enstånka med liten oljevolym. De rekommenderar Motorex men kräver det inte, precis som Yamaha rekommenderar Yamalube men kräver det inte.
Motorhaverier beroende på att någon hinkat i rätt olja men annat märke på en 690 tror jag inte ett ögonblick på, då har det berott på andra saker. Jag har inte sett någon Husqy 701 springa i luften bara för att de fyllt den med BelRay som ju rekommenderas för den, trots att det är en 690...

Kollar jag på andra hojar jag har haft så är det väldigt olika:

Gixxer 1000, 10W-40 och 10W-50, också JASO MA. Suzuki slänger även in 15W-40 och 50 samt 20W-50 beroende på vilket temperaturområde man bor i.
CBR1000 -08 säger Honda ska ha 10W-30, också JASO MA
R1:an rekommenderas Yamaha 5W-40...

Så, vilket är en "vanlig" olja och vilket är en "standardprodukt"?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vill minnas att det sagts att Cross powern ska innehålla någon mirakeltillsats.
Sen vet jag folk som fått både 10w40 och 10w50 itippat i hojarna av KTM verkstäder..

Vore kul och se hur en KTM 690 som enbart körts på 10w60 cross power samt 500mils intervaller, skulle hålla.

Alla oljor innehåller "mirakeltillsatser", det kallas marknadsföring.
Motul har t ex en ester som i mikroskop ser ut som tarmludd när den fäster på kamaxlar och denna tarmludd sköter smörjningen innan oljan hunnit upp i toppen vid kallstart. BelRay och Motorex har säkert liknande grejer som de vill framhålla, bara att välja vad man tycker låter bra.

Att hälla i fel olja i 690 är däremot inte bra. 10W-40 är inte rekommenderad, 10W-50 däremot är det och funkar hur bra som helst.
690 motorn blir väldigt varm så oljan blir väldigt varm och därför ska den inte ha 40-olja.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En standardprodukt bör väl vara en produkt som används/funkar till många eller en majoritet, vilket 10w40 ändå är..

10W-40 används till många, precis som 5W-40 och 15W-40. I andra delar av världen så är det andra viskositeter som är vanligast beroende på om det är varmare eller kallare än i Sverige.
I min värld så kan vi inte säga att 10W-50 INTE är en standardprodukt, för det är den. Den är lika enkel att hitta som en 10W-40...


Ja KTM rekommenderar även 10w50, men läser man runt lite så är det ingen som rekommenderar folk att köra sin 690 på det.
Vart skrev jag att 690n havererat pga att man haft i (enligt dig uttryckt) "rätt olja men fel märke"?

Vem rekommenderar inte 10W-50? KTM gör det ju själva, ett antal verkstäder häller bevisligen i 10W-50 så varför skulle man inte kunna göra det själv, för att den där "ingen" har sagt så? :)

Du blandar friskt med viskositer och märken på oljor.
Tippar du i en belray 10w60 i en 701 så lär den gå fint.
Menar du däremot någon konstig belray mineralolja med suspekt viskositet, så tror jag inte det är så lyckat i långa loppet.
Jag kan nog garantera att den inte kommer "springa i luften" på varken 10w40 eller matolja heller, iallafall inte första hundra milen...

Nej, jag blandar INTE friskt med viskositet och märken. Det är ju precis det som är min poäng att jag inte gör, läs mina inlägg igen är du snäll.
Vi är i allmänhet så in i bängen insnöade på att vi måste minsann köra på rätt märke, annars sprängs motorn!!! Det är ju det vi måste komma bort ifrån...

Min andra poäng är återigen att man ska hälla i rätt olja, dvs den som möter kraven från tillverkaren.
Jag har inte sagt ett ord om att man ska frångå detta och hälla i mineralolja (som för övrigt inte kan ha det viskositetspannet) i en modern motor öht.

...och nej, en 690 skulle verkligen inte hålla med matolja i buken. En bra 10W-40 JASO MA skulle däremot funka alldeles utmärkt under förmodligen ganska lång tid, men man skulle ju inte följa rekommendationen från tillverkaren...;)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Och? Kanske blir medlemar just för man köpt en hoj. Verkar dessutom vara en del strul med KTM, inte konstigt det blir trådar. Förstår fortfarande inte detta påpekande hela tiden om nyreggade konton.....

Nä just det, så dum jag är.

Orkar inte ens börja :lol
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att hälla i fel olja i 690 är däremot inte bra. 10W-40 är inte rekommenderad, 10W-50 däremot är det och funkar hur bra som helst.
690 motorn blir väldigt varm så oljan blir väldigt varm och därför ska den inte ha 40-olja.

Talar inte sista siffran endast om vilken viskositet oljan har när den är varm och inte hur den klarar av att smörja vid en viss temperatur?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
KTM och Motorex har samarbete, därav återförsäljaren använder Motorex och även handboken förespråkar motorex-produkter. Samma sak med Husqvarna men de har samarbete med Belray, samma motorer..

Ktm är från Österrike och Motorex från Schweiz vilket säkert är ett stort skäl till att just det märket rekommenderas. Precis samma som Aprilia och Agip...

Att tro att de rekomenderar saker för att de är bäst är naivt. Det handlar bara om vem de har avtal eller bäst affärsrelationer med.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Talar inte sista siffran endast om vilken viskositet oljan har när den är varm och inte hur den klarar av att smörja vid en viss temperatur?

Ja, precis...vilket också är skälet till att man häller i en "värmetåligare" olja i en motor som jobbar varmt...
Viskositet är inget mått på kvalitet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan någon vänligen förklara upprördheten för mig?

Alla stora tillverkare idag kräver att hojen är i oaleternerat originalskick om garantin skall gälla. 5min på google:

Yamaha:
This warranty does not extend to:
a) MOTORCYCLES modified in any way from the standard specifications as described in the Owner's Manual, including any MOTORCYCLE whose odometer has been altered.

Honda:
The warranty does not cover:
Failures caused by or related to any modification not approved by
Honda
• Failures caused by or related to any installation of any parts or
kits designed for “competition only” use

Ducati:
No motorcycle part may be tampered with, altered, or replaced with parts other than original Ducati spare parts during the warranty period, or the warranty right will be automatically invalidated.

Och listan bara fortsätter. Givetvis kräver tillverkaren att du kör cykeln helt original för att garantin skall gälla. Om du monterar helsystem och luftfilter och skiter i powercommander, cykeln går snålt och du bränner en ventil. Skall garantin täcka det? Eller var skall tillverkaren dra gränsen? Då är det väl rimligast att man inte tillåter lite modifikation för att slippa godtycke?

Sen tjänar tillverkarna grova pengar på att sälja aftermarketprylar till cyklarna och i stora delar av världen är det big nono med icke certifierade delar, besiktning och polisväsende blir upprörda. Ducati säljer Termogoni som är certifierade med en enorm prislapp, BMW säljer Akra precis som KTM.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top