Får man ha hojen kvar längre än fem minuter i Östeuropa?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har aldrig precis varit i östra delarna av Europa, men funderar nu på att ge mig ner till Kroatien, efter en liten avstickare till Assen, samt inom Frankrike, där det förhoppningsvis blir en dags skidåkning om inte snön på alla glaciärer töat bort.

Eftersom jag är totalt okunnig så undrar jag nu då om någon kan ge mig en snabb och kort sammanfattning vad jag bör tänka på om jag reser i följande länder: Kroatien, Slovenien, Ungern, Tjeckien, Slovakien och Polen?

Är stöldrisken stor?

Rånrisken?

Kommer polisen stoppa mig mest hela tiden och vilja ha min reskassa i mutor?

Kommer jag kastas i fängelse och få leva på vatten och bröd i ett år om jag kör 10 km/h för fort? Eller det behöver man bara vara rädd för i Norge?

Kör polisen fortfarande runt i Trabanter, så jag kan köra ifrån dem i tvåans växel? Kommer de kalla in förstärkning och spränga mig i luften vid nästa vägkorsning om jag gör det?

Vågar man ta in på campingplatser och bo i tält? Vad bör man för övrigt tänka på vid val av campingplatser? Eller det är så billigt att man bor på hotell hela tiden?

Kommer hojen stå kvar efter jag gått in och betalat då jag tankat?

Bör jag skruva av GPS:en och snabbt stoppa den i fickan så fort jag står still?

Kommer jag bli kidnappad och såld till en bordell med uteslutande vackra och rika damer som kunder?

Frågorna är som sagt många, så... Om du vet vad jag bör tänka på - kanske till och med något jag inte tänkt på här ovan - så dela gärna med dig, så blir jag både tacksam och glad! :)

(Även om vissa av frågorna ovan är smått oseriösa så ser jag självklart fram emot seriösa svar. ;))
 

namn

Guest
Inte för att du nämnt något av dessa länder men jag tyckte det var relevant vid funderingar på att resa i östeuropa.


Citat Trygghansa:



Skaffa grönt kort när du ska åka utomlands för att skydda dig mot eventuella skador på din bil.

GRÖNT KORT
Du behöver grönt kort för färd i Albanien, Bosnien-Hercegovina, Iran, Israel, Makedonien, Marocko, Moldavien, Ryssland, Serbien och Montenegro, Tunisien, Turkiet, Ukraina och Vitryssland.

Saknar du grönt kort när du kommer till något av dessa länder, blir du avkrävd en premie för den tid du tänker använda bilen i landet, trots att din svenska trafikförsäkring gäller.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Inte för att du nämnt något av dessa länder men jag tyckte det var relevant vid funderingar på att resa i östeuropa.


Citat Trygghansa:



Skaffa grönt kort när du ska åka utomlands för att skydda dig mot eventuella skador på din bil.

GRÖNT KORT
Du behöver grönt kort för färd i Albanien, Bosnien-Hercegovina, Iran, Israel, Makedonien, Marocko, Moldavien, Ryssland, Serbien och Montenegro, Tunisien, Turkiet, Ukraina och Vitryssland.

Saknar du grönt kort när du kommer till något av dessa länder, blir du avkrävd en premie för den tid du tänker använda bilen i landet, trots att din svenska trafikförsäkring gäller.

Bosnien-Hercegovina ligger ju så till att jag kanske tar en genväg genom landet, så grönt kort tål att tänkas på. Tack! :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du kommer med all sannolikhet bli måltavla för test av taktiska kärnvapen mot rörliga mål..

Nej, men inte för att vara fördomsfull, men jag skulle se till att vara försäkrad upp över öronen innan jag tog med mig hojen till en del av de där länderna.

De lite mer internationaliserade storstäderna kan nog vara OK.
Men tog en bussresa mellan ett par baltstater för ett par år sen. "Intressant" att se landsbygden kan man säga. Att bli "rånad" på en halvliters cocacola som hålls i handen är inget påhittat t ex.
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Kan börja med att säga såhär...

Sitter just nu i Rom, mycket varmt och trevligt, men nu till MC relaterat och även bil.

Ska du in i städer, så kör ALLA mc som bil som verkliga blådårar och som att de vore enduro race, över mittlinjen eller på insidan, eventuellt på trotoaren... skitsamma, så länge man kommer fram...
MYCKET parkeringsskador på MC och bil då alla parkerar som packade sillar, men de vekar som att MC får stå fint kvar, men allt på egen risk...

Polisen tar dig inte om du verkligen inte parkerar helt uppåt väggen! Se bilden jag tog häromdagen..
Men passa dig för blåljus, det är ofta OCH fort! inga hastighetsbegränsningar gäller i stan, gasa bara!

Normalt trafikvett gäller EJ!
 

Bifogat

  • IMG_3820.jpg
    IMG_3820.jpg
    247.7 KB · Visningar: 671

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Jag och en polare körde Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Tjeckien och Polen 2008 och det var inga problem. Polisen såg vi bara i Tjeckien och i Italien, men de gjorde ingenting.. Grönt kort hade vi men vi blev aldrig kollade eller så - men när skiten träffar fläkten så kan det vara bra att ha.

Vi blev aldrig utsatta för några obehagligheter, men risken är väl lika stor där som här.
Jag har fortfarande en obetald tull från den Italienska-motorvägen! ;) Vi körde båda under samma bom, men när man kör av behövs det tydligen ett kvitto per fordon..
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du kommer med all sannolikhet bli måltavla för test av taktiska kärnvapen mot rörliga mål..

Nej, men inte för att vara fördomsfull, men jag skulle se till att vara försäkrad upp över öronen innan jag tog med mig hojen till en del av de där länderna.

De lite mer internationaliserade storstäderna kan nog vara OK.
Men tog en bussresa mellan ett par baltstater för ett par år sen. "Intressant" att se landsbygden kan man säga. Att bli "rånad" på en halvliters cocacola som hålls i handen är inget påhittat t ex.

Kände mig själv lite fördomsfull när jag skrev ner frågorna, men min fd - hon är från Polen - sade ofta att hon INTE rekommenderade mig att köra dit på annat än en gammal 400-kubikare från tidigt 80-tal. Inte ens då kunde jag vara helt säker på att få ha hojen kvar. :gnissla

Läste för övrigt en reseberättelse någonstans (tror det var i MC-Folket) om ett gäng som inte varit i Polen många minuter innan deras packning blev stulen.

Har varit i både Prag och Budapest och där har jag känt mig rätt så säker av någon anledning. Beror kanske mest på att jag inte förstår vad som står i deras dagstidningar, där jag annars kunnat läsa om en miljon olika brott som begåtts senaste veckan. :gnissla
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Se upp på resan, chansen är mycket stor att du blir av med bågen på resan ned.

Kända tillhåll med månag mc stölder är .......

... Stockholm, Helsingborg, Göteborg och Malmö


Har du bara klarat dig förbi dessa ska det nog gå bra :tungan
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kan börja med att säga såhär...

Sitter just nu i Rom, mycket varmt och trevligt, men nu till MC relaterat och även bil.

Ska du in i städer, så kör ALLA mc som bil som verkliga blådårar och som att de vore enduro race, över mittlinjen eller på insidan, eventuellt på trotoaren... skitsamma, så länge man kommer fram...
MYCKET parkeringsskador på MC och bil då alla parkerar som packade sillar, men de vekar som att MC får stå fint kvar, men allt på egen risk...

Polisen tar dig inte om du verkligen inte parkerar helt uppåt väggen! Se bilden jag tog häromdagen..
Men passa dig för blåljus, det är ofta OCH fort! inga hastighetsbegränsningar gäller i stan, gasa bara!

Normalt trafikvett gäller EJ!

Italien har jag kört i. :tummenupp Har hört att ju längre söderut man kommer, desto större kaos är det... En fördom, eller sanning?

Jag och en polare körde Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Tjeckien och Polen 2008 och det var inga problem. Polisen såg vi bara i Tjeckien och i Italien, men de gjorde ingenting.. Grönt kort hade vi men vi blev aldrig kollade eller så - men när skiten träffar fläkten så kan det vara bra att ha.

Vi blev aldrig utsatta för några obehagligheter, men risken är väl lika stor där som här.
Jag har fortfarande en obetald tull från den Italienska-motorvägen! ;) Vi körde båda under samma bom, men när man kör av behövs det tydligen ett kvitto per fordon..

Är man två så är man nog lite säkrare. Man kan hålla koll på varandras grejor. Jag kommer troligtvis köra själv.

Du får hålla dig borta från Italien resten av livet. Med räntan som läggs på den obetalda tullavgiften så är den kanske uppe i tusentals kronor vid det här laget. :hihi

Se upp på resan, chansen är mycket stor att du blir av med bågen på resan ned.

Kända tillhåll med månag mc stölder är .......

... Stockholm, Helsingborg, Göteborg och Malmö


Har du bara klarat dig förbi dessa ska det nog gå bra :tungan

Ha, ha... Tack för ett gott skratt! :tummenupp

Tur jag bara kommer passera Malmö. ;)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Dä ä bare å åk!
Jag har besökt några av de skabbigaste platserna i Östeuropa.
Är du nojjig så undvik storstäderna där drägget håller till. Ta loss allt löst när du lämnar hojen (GPS etc). Låsbara väskor är trevligt och underlättar!

Kroatien är peanuts. Skulle knappast kalla det östland.
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
hade bågen med till Kroatien förra året där ser jag inga problem men du ska akta dig för att köra om när det är heldragen linje det är dom hårda på. Grönt kort rekommenderas fast det inte behövs i vissa länder, min erfarenhet är den att dom bruka fråga efter den.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Raketgevär, skyddsväst och monterad kulspruta är väl o rekomendera?

Håller nog polisen borta t.o.m.
 

Heale

Guest
Gjorde Polen, Ukraina, Rumänien, Ungern, Tjeckien och Slovakien i höstas utan problem med varken tjuvar eller poliser. Men skulle aldrig rekommendera någon att åka till Ukraina, sjukt jobbiga gränsposteringar som tar minst fyra timmar att komma igenom, och sjukt dåliga vägar. Däremot är Rumänien ett underbart land!!!! Väldigt glatt överraskad. Grymma vägar. transfagarasan!!! Människor i dessa länder har i allmänhet nog minst lika stor respekt för andrar ägodelar jämfört med hemma.

Bra lås och plocka bort lösa saker, samma princip som hemma. Bor du på hotell så brukar de kunna hjälpa en med bra förråd.

Tänk bara på att betala de olika vägskatterna som finns i vissa länder, strax efter passkontrollen. Blir väldigt dyra böter annars, vet inte vad som gäller i de länder du ska till.
Tänk på att polisen i Polen har rätt att betrakta did som smitare och får skjuta efter dig om du inte stannar efter att de blinkat på dig tre gånger.

ha en underbar resa:)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Dä ä bare å åk!
Jag har besökt några av de skabbigaste platserna i Östeuropa.
Är du nojjig så undvik storstäderna där drägget håller till. Ta loss allt löst när du lämnar hojen (GPS etc). Låsbara väskor är trevligt och underlättar!

Kroatien är peanuts. Skulle knappast kalla det östland.

Nej, Kroatien är alldeles säkert ok. Många av de andra länderna också. Så det är ju säkert mer lite fördomar jag har. Tänkte mest att de där fördomarna måste ha kommit någonstans ifrån - när till och med någon som är från och har bott i Polen inte rekommenderar det blir man ju smått skeptisk :gnissla - och därav min fråga, om det är något man bör tänka på, eller de e bar' å åk.

Men hur bodde du? Hotell eller camping?

hade bågen med till Kroatien förra året där ser jag inga problem men du ska akta dig för att köra om när det är heldragen linje det är dom hårda på. Grönt kort rekommenderas fast det inte behövs i vissa länder, min erfarenhet är den att dom bruka fråga efter den.

Tack! Ska ordna sådant för säkerhets skull.

Gjorde Polen, Ukraina, Rumänien, Ungern, Tjeckien och Slovakien i höstas utan problem med varken tjuvar eller poliser. Men skulle aldrig rekommendera någon att åka till Ukraina, sjukt jobbiga gränsposteringar som tar minst fyra timmar att komma igenom, och sjukt dåliga vägar. Däremot är Rumänien ett underbart land!!!! Väldigt glatt överraskad. Grymma vägar. transfagarasan!!! Människor i dessa länder har i allmänhet nog minst lika stor respekt för andrar ägodelar jämfört med hemma.

Bra lås och plocka bort lösa saker, samma princip som hemma. Bor du på hotell så brukar de kunna hjälpa en med bra förråd.

Tänk bara på att betala de olika vägskatterna som finns i vissa länder, strax efter passkontrollen. Blir väldigt dyra böter annars, vet inte vad som gäller i de länder du ska till.
Tänk på att polisen i Polen har rätt att betrakta did som smitare och får skjuta efter dig om du inte stannar efter att de blinkat på dig tre gånger.

ha en underbar resa:)

Tack för tipset om vägskatterna! Det får jag ta och kolla upp närmare.

Och då kanske den där skottsäkra västen som Anndreeaas rekommenderade inte är helt fel att ha på sig i Polen. :D

Tack för önskan om en underbar resa! :)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Dä ä bare å åk!
Jag har besökt några av de skabbigaste platserna i Östeuropa.
Är du nojjig så undvik storstäderna där drägget håller till. Ta loss allt löst när du lämnar hojen (GPS etc). Låsbara väskor är trevligt och underlättar!

Kroatien är peanuts. Skulle knappast kalla det östland.

Kan bara instämma....
 

miQ

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Regn
Hoj
9 år fyllda
Vart i Est, Let, Litauen och Polen. Inga större problem bara man tänker lite när man ska parkera. Stanna och äta? Parkera så du ser motorcykeln. Övernatta? Fixa ett ställe att låsa in motorcykeln. På hotell brukar det inte vara några problem, de vill ju ha dig som kund. Lite finare hotell och de har parkering med vakt. Lite billigare ställen så är det hotellfoaje och annat som motorcyklar ställs :D
Camping har jag inte koll på, såg inte till så många campingar (fast undviker turistställen så inte så konstigt).

En del kunde parkera sina fina dyra bilar med rutorna nere och nycklarna i. Kanske hade med utbytet av små bruna påsar och stora buntar cash att göra :rolleyes: (helt öppet utan större försök att dölja det).

Ett annat tips som funkar i många länder är att täcka motorcykeln med ett kapell när det ska stå där du inte har koll på den. Hindrar både passerande tjuvar från att få dumma ideér. Hindrar även ungar från att sitta och leka.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vart i Est, Let, Litauen och Polen. Inga större problem bara man tänker lite när man ska parkera. Stanna och äta? Parkera så du ser motorcykeln. Övernatta? Fixa ett ställe att låsa in motorcykeln. På hotell brukar det inte vara några problem, de vill ju ha dig som kund. Lite finare hotell och de har parkering med vakt. Lite billigare ställen så är det hotellfoaje och annat som motorcyklar ställs :D
Camping har jag inte koll på, såg inte till så många campingar (fast undviker turistställen så inte så konstigt).

En del kunde parkera sina fina dyra bilar med rutorna nere och nycklarna i. Kanske hade med utbytet av små bruna påsar och stora buntar cash att göra :rolleyes: (helt öppet utan större försök att dölja det).

Ett annat tips som funkar i många länder är att täcka motorcykeln med ett kapell när det ska stå där du inte har koll på den. Hindrar både passerande tjuvar från att få dumma ideér. Hindrar även ungar från att sitta och leka.

Tack för tipsen! :tummenupp

Jag ska alltså lägga några bruna påsar på sadeln, så kan jag ställa hojen utan uppsikt med all packning på och får ha allt kvar? :crash

Det där med att försöka ställa den så att jag har uppsikt, det brukar jag försöka göra. Åtminstone i början av semestern. Orkar inte vara nojig hur länge som helst. Det tar energi och jag har ju trots allt semester. :hihi

Att bo på hotell/pensionat/B&B verkar ha lite fördelar i och med man kan låsa in sina saker, men det kostar ju tyvärr ofta mer än camping och tält. Vill ju göra en massa skoj saker istället för att bara bo. :)

Kapell är nog bra. Det man inte ser är antagligen inte lika lockande.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Var i Polen förra sommaren, men då bodde vi på hotell med full säkerhet. Det var en rätt kort vistelse. Ville inte utsätta mig för risken att bilen skulle bli utsatt för skadegörelse eller stöld. Kolla noga upp försäkringsskyddet inför resan och skaffa ett grönt kort. Jag vet inte vad som gäller för mc, men om min bil skulle bli stulen skulle jag få 20% sämre ersättning än om det skulle inträffa här hemma eftersom rutorna inte är graverade. Bilen stod antingen på bevakad parkering eller i bevakat garage. Känner till en som fick sin bil stulen i Polen för ett par år sedan. Han hade stora problem att få ut ersättning från försäkringsbolaget. Det var först när bilen dök upp på nationell tv där nere efter ett tillslag av polisen som han fick ut ersättningen. Ett extremfall medges, men en situation man gärna undviker att sätta sig i.

Jag skulle nog försöka boka in lite billigare hotell/pensionat/B&B om jag vore dig. Prisbilden i Östeuropa är lägre än här hemma. Det hindrar ju inte er från att bo på camping om ni hittar någon ni känner er bekväm med.

Att bo på hotell/pensionat/B&B verkar ha lite fördelar i och med man kan låsa in sina saker, men det kostar ju tyvärr ofta mer än camping och tält. Vill ju göra en massa skoj saker istället för att bara bo. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top