Får man ha hojen kvar längre än fem minuter i Östeuropa?

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
kommer själv från ex yugoslavien och vett att du får ingen problem als med polisen i bosnien och kroatien, att bli bestullen om dagen, nope! någon tar din hoj om natten, finns risken altid.. har aldrig campat i kroatien men har hört att det inte är så billigt som man skulle tro, du kan altid hitta et rum för kanske ca. 15-20 euro..där finns tantor vid busshålls platser och säljer rum i hela kroatien nästan :eek:)
Grön kort behövs inte i Kroatien men måste i Bosnien, jag blev avvisad från gränsen pga. att jag inte hade en, och jag kommer där ifrån :)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Bosnien-Hercegovina ligger ju så till att jag kanske tar en genväg genom landet, så grönt kort tål att tänkas på. Tack! :tummenupp

det gröna kortet lär dom nog fråga efter vid gänserna det kan jag lova, har du inget grönt kort är nog risken större att dom rippar dig på din reskassa på grund av det än att ngn kommer att sno din hoj, dom ser det som riktigt lättförtjänta pengar rakt ner i bakfickan, har fan aldrig lyckats passera ungern/serbien utan att dom frågat efter det, och varje gång ser man tulltjänstemannens snopna min när man langar fram kortet:blah
 

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
jag frågade tull killen om jag kunne betala, men det gick inte, dom hade tagit bort sånt betalning.. det var för 2 år sen...

det gröna kortet lär dom nog fråga efter vid gänserna det kan jag lova, har du inget grönt kort är nog risken större att dom rippar dig på din reskassa på grund av det än att ngn kommer att sno din hoj, dom ser det som riktigt lättförtjänta pengar rakt ner i bakfickan, har fan aldrig lyckats passera ungern/serbien utan att dom frågat efter det, och varje gång ser man tulltjänstemannens snopna min när man langar fram kortet:blah
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
det gröna kortet lär dom nog fråga efter vid gänserna det kan jag lova, har du inget grönt kort är nog risken större att dom rippar dig på din reskassa på grund av det än att ngn kommer att sno din hoj, dom ser det som riktigt lättförtjänta pengar rakt ner i bakfickan, har fan aldrig lyckats passera ungern/serbien utan att dom frågat efter det, och varje gång ser man tulltjänstemannens snopna min när man langar fram kortet:blah

Tro det eller ej, men jag visade inte upp mitt gröna kort en enda gång under min östeuroparesa -07 (23 länder totalt). MEN jag skulle för den sakens skull inte åka hemifrån utan det :)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tro det eller ej, men jag visade inte upp mitt gröna kort en enda gång under min östeuroparesa -07 (23 länder totalt). MEN jag skulle för den sakens skull inte åka hemifrån utan det :)

grattis, mig frågar dom då alltid, ivf serberna, har man det inte lär dom mjölka dig på pengar:D

blev även stoppade i ungern förra sommaren, som vanligt ville konstapeln se regbeviset och det gröna kortet, konstapeln la en sur kommentar att det var tur att jag hade ett annars... ja sa annars vad? har du glömt att ni är med i EU nuförtiden sa jag till honom, fortsatte å mumla ngt om att han skulle släppa det där jävla komminsttänket, ni är ju för fan fria nu idiot, typ, sen att jag pratar flytande ungerska irriterar dom ännu mer, dom kan liksom inte snacka bort en:D
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
... har du glömt att ni är med i EU nuförtiden sa jag till honom, fortsatte å mumla ngt om att han skulle släppa det där jävla komminsttänket, ni är ju för fan fria nu idiot, typ, sen att jag pratar flytande ungerska irriterar dom ännu mer, dom kan liksom inte snacka bort en :D
:rofl

Tänkte åka till www.ozorafest.hu i ungern under sommarn, får se hur det går. Hade inte en tanke på att skaffa grönt kort, men efter att ha läst denna tråd så verkar det vara en bra å ha grej.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Med tanke på hur enkelt det är att skaffa ett grönt kort är det korkat att inte göra det. Det kostar inte mer än ett telefonsamtal. Med det sagt visade jag aldrig upp mitt, men det kändes bra att kunna göra det om situationen krävde det.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Grönt kort är beställt för någon dag sedan och kommer till min brevlåda nästa vecka! :tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
:rofl

Tänkte åka till www.ozorafest.hu i ungern under sommarn, får se hur det går. Hade inte en tanke på att skaffa grönt kort, men efter att ha läst denna tråd så verkar det vara en bra å ha grej.

ska ni bila ner?

det är egentligen inga större problem, ring ditt bolag så har du det på posten efter ett par dagar, lika bra liksom så man slipper stå å tjöta med dom om man mot förmodan skulle bli stoppad. finns tyvärr en del som fortfarande har kvar i kommunisttänket, tyvärr, men överlag är det inga problem.

är du ungrare?
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Nu kanske vissa svar redan har angivits.

Ju fler papper du har desto bättre när du ev blir stoppad av polisen och i tullarna. Grönt försäkrkort absolut!
Internationellt körkort underlättar! (nu var det iafs 5 år sedan jag åkte senast).
Registreringsbevis (kopia) krävs i vissa länder så ta med.
T ex Österike kräver reflexväst i packväskan.

Kopiera glosor från Lonely planet för de tilltänka länderna.

Av de länderna du funderar på är Polen det värsta "trafiklandet".
Räkna hela tiden med att bli prejad, chickinrace och att bli omkörd hela tiden samt att vara beredd på potthål och traktorer m m då bör det gå bra.
Italien ligger något därefter.
Tjeckien 3:a.
Slovakien, Slovenien, Österike, Kroatien inge problem!

Tälta är inget problem i Polen, Tjeckien.
Man får fint bemötande och pratstund om man försöker med några lokala ord på restaurang eller camping.

Fortkörningar kan man ev prata sig ur eller kanske muta sig ur.

Köp BMWs vulksats (punkalagning). Har rädda mig 3 ggr.

Köp en mindre vattenplaska/säck med slang att dricka under färd.
Kedjespray eller kardan

Detaljerade kartor köps på resp lands bensinstationer. (för dyra i Svedala)

Silvertejp, 1-2 m spännrem extra, tvättlina m m (6 m 3 mm klätterlina Naturkompaniet)

Lycka till!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu kanske vissa svar redan har angivits.

Ju fler papper du har desto bättre när du ev blir stoppad av polisen och i tullarna. Grönt försäkrkort absolut!
Internationellt körkort underlättar! (nu var det iafs 5 år sedan jag åkte senast).
Registreringsbevis (kopia) krävs i vissa länder så ta med.
T ex Österike kräver reflexväst i packväskan.

Kopiera glosor från Lonely planet för de tilltänka länderna.

Av de länderna du funderar på är Polen det värsta "trafiklandet".
Räkna hela tiden med att bli prejad, chickinrace och att bli omkörd hela tiden samt att vara beredd på potthål och traktorer m m då bör det gå bra.
Italien ligger något därefter.
Tjeckien 3:a.
Slovakien, Slovenien, Österike, Kroatien inge problem!

Tälta är inget problem i Polen, Tjeckien.
Man får fint bemötande och pratstund om man försöker med några lokala ord på restaurang eller camping.

Fortkörningar kan man ev prata sig ur eller kanske muta sig ur.

Köp BMWs vulksats (punkalagning). Har rädda mig 3 ggr.

Köp en mindre vattenplaska/säck med slang att dricka under färd.
Kedjespray eller kardan

Detaljerade kartor köps på resp lands bensinstationer. (för dyra i Svedala)

Silvertejp, 1-2 m spännrem extra, tvättlina m m (6 m 3 mm klätterlina Naturkompaniet)

Lycka till!

Tack för lyckönskningen och tipsen! :tummenupp

Av papperna du räknade upp är alla beställda, men registreringsbeviset har jag inte ens tänkt på. :gnissla Ska ta fram det direkt jag kommer hem.

Tänkvärt tips om glosorna. Att åtminstone säga hej, tack, varsågod och hejdå brukar ju vara bra.

Pratade med en jag känner från Kroatien och han hävdade att de var värst av alla. En annan från Polen tyckte att de var värst av alla. En tredje från Serbien tyckte att de kör värst av alla. Det verkar gå prestige i frågan. :D

Punka-sprej brukar jag ha med mig efter en händelse jag råkade ut för på väg ner till Assen 2008.

Kedjespray packas alltid ner på långresor över trettio mil.

Vatten/läsk köper jag längs vägen. Brukar ta en kort paus efter ungefär 10 till 15 mil.

Har GPS, så karta har jag.

Tvättlina har jag alltid med mig på hojsemester. Förra linan kapade jag i och för sig av lite väl kort. :gnissla
 

Masta89

Justin
Gick med
1 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
Honda 600 F3
Av de länderna du funderar på är Polen det värsta "trafiklandet".
hehe den är inte så farligt i Polen som du tror.

Bra tips.:)
Tanka bensin bara på dom stora bensinmackor, som tex.BP, Shell, Jet, Statoil, Orlen

Genom vilka städer ska du åka i Polen ?

Har du mer frågor så PM'a mig. Jag har bott 15 år i Polen:tungan
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
hehe den är inte så farligt i Polen som du tror.

Bra tips.:)
Tanka bensin bara på dom stora bensinmackor, som tex.BP, Shell, Jet, Statoil, Orlen

Genom vilka städer ska du åka i Polen ?

Har du mer frågor så PM'a mig. Jag har bott 15 år i Polen:tungan

Varför bör man bara tanka på de stora mackarna? Är bensinen på de mindre utblandade på känt krogmanér med vatten? :gnissla

Kommer köra längs västra sidan upp till Świnoujście. Fick tips om att besöka Kraków och en del andra ställen, men det blir kanske en för stor omväg trots det inte är långt dit. Vet nämligen inte hur många dagar jag har kvar när jag är på väg hemåt.

Tänkte mest köra genom Polen och de andra före detta öststatsländerna som alternativ transportsträcka för att få se något annat än autobahns-Tyskland. Hinner alltså tyvärr nog inte med mycket sightseeing, men går det bra den här gången så ska jag ge mig neråt den sidan av Europa på en framtida hojsemester. :tummenupp
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
grattis, mig frågar dom då alltid, ivf serberna, har man det inte lär dom mjölka dig på pengar:D

blev även stoppade i ungern förra sommaren, som vanligt ville konstapeln se regbeviset och det gröna kortet, konstapeln la en sur kommentar att det var tur att jag hade ett annars... ja sa annars vad? har du glömt att ni är med i EU nuförtiden sa jag till honom, fortsatte å mumla ngt om att han skulle släppa det där jävla komminsttänket, ni är ju för fan fria nu idiot, typ, sen att jag pratar flytande ungerska irriterar dom ännu mer, dom kan liksom inte snacka bort en:D

Jag vet vad felet var....du stannade :) :tuttar
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
är det ett sådant där technoparty:va
Hehe, inte riktigt, en open-air ravefestival. Psy & goatrance är huvudgrenen. Alla mina kompisar som har varit där under tidigare år har bara haft positivt att säga om den. Får dock se till att vila i några dagar efteråt så att jag är vid mina sinnens fulla bruk när jag väl ger mig ut på vägarna igen! :fyllisar

Tänkte ta caféhojen ner dit faktiskt. Är ingen ungrare, utan ryss. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top