Får man verkligen över nypris för gammal hoj

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
svergies priset på mc är helt sjuka åker man till Tyskland får man samma hoj för nästan halva priset eller England

Tycker nått är väldigt fel när man kan sätta ut en hoj för över nypris men men smaken är som baken delad

Halva priset eller England? Verkar va ett rätt stort spann ändå. Halva priset är ju i detta fall ca 25 tkr, England med ett BNP på sådär 2,5 biljoner borde ju extremt lågt värderat vara värt ungefär hälften, alltså 1,25 biljoner..

Väldigt stort intervall om du frågar mig.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Ja, då landar man på 130 ungefär, i dagens penningvärde, då känns 50 för en väldigt fräsch klassiker som ett rätt bra pris.

Blir det inte mer än ca 130 tusen?
jag började arbeta 1990 och hade en lön på 9200kr och nu är väl ingångslönen ca det dubbla samt att det känns som allt annat är dubbelt så dyrt som då.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vad är det märkliga i att en klassiker som inte finns i så många exemplar som inte är sönderskruvade börjar kosta pengar? Man kan alltid få en nyare/bättre hoj för pengarna men vem fan vill ha en 5 år gammal R1?

Om 20 år vill man ha den och betala dyrt.....för något som inte finns att köpa nytt då.

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Kolla på gamla RD500 eller RG!
Där kan vi snacka om att en hoj kan kosta mer idag än vad den gjorde som ny.. :D

Fan vad man ångrar att man inte väntade tills idag med att sälja! :huvet

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Här kan ni räkna ut hur inflationen sett ut genom åren.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

För att spinna vidare på vad Jemej skriver ovan så minns jag inte exakt vad nypriset på en RD500 var 1984, runt 45-50.000:- tror jag, vilket skulle motsvara runt 100.000:- i dagens penningvärde enligt länken ovan.

Riktigt där ligger normalt inte en begagnad RD500 än, även om det inte tycks vara långt kvar. Priserna ökar markant från år till år nu..
RGn är dock ännu mer sällsynt och säljs därför regelbundet för summor som motsvarar mer än nypriset.

Skall man tro på informationen man får fram enligt länken har alltså motorcyklar blivit dyrare med åren, även sett till inflationen.
RD500:an var en av de dyrare och mest avancerade maskinerna på marknaden när den kom. I dagens värde skulle den alltså endast kosta 100.000:-, jämfört med en ny R1:a för runt 160.000:-

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inflation, ja det är ett begrepp som beror helt på vilka varor som ingår i KPI. Och det sitter det politiker och bestämmer......T.ex. ingår inte bostadspriser i inflationen.
För egen del har både lägenhetshyran och lokaltrafiken gått upp med ca 4%/år de sista två åren.
Och lunchmaten på samma restaurang från 65kr till 79kr. Det är 10%/år.
Jag köpte min 2a på Vitemöllegatan i Malmö 1978 för 12000kr
Idag kostar en 2a på Vitemöllegatan omkring 600000kr
Det en en "inflation" på 11%/år.
Penningmängden, dvs hur mycket mer pengar det finns har ökat omkring 10%/år i många år.

jenssthlm

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
1986 Suzuki GSXR 1100
Sålde min gsxr1100 86a helt i original här på SH.. satte priset till 49000kr och den såldes direkt!
Kanske sålde jag den förbilligt med tanke på intresset!!!

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
GSX 1100 E
Katanor säljs numera alltid för mer än nypris.
För mig att nypriset -82 var 32-34 000kr

betalade -95 35 000 för mitt ex. en 83:a

De få annonser som kommer ut nu för tiden brukar ligga runt 50tkr...

Med Katana menar jag 1100 (eller mer) - inget annat:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inflation, ja det är ett begrepp som beror helt på vilka varor som ingår i KPI. Och det sitter det politiker och bestämmer......T.ex. ingår inte bostadspriser i inflationen.
För egen del har både lägenhetshyran och lokaltrafiken gått upp med ca 4%/år de sista två åren.
Och lunchmaten på samma restaurang från 65kr till 79kr. Det är 10%/år.
Jag köpte min 2a på Vitemöllegatan i Malmö 1978 för 12000kr
Idag kostar en 2a på Vitemöllegatan omkring 600000kr
Det en en "inflation" på 11%/år.
Penningmängden, dvs hur mycket mer pengar det finns har ökat omkring 10%/år i många år.

Bra inlägg i debatten om pengars värde.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...