Får motorcykel köras på cykelväg?

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Tja! Ska snart skaffa en ktm 125sx och undrade om den liksom får köras på trottoar (cykelväg) Eller liksom när man ska till sitt ställe där man ska köra sin cross i (skog) då måste man ju köra på trottoaren för att man har ju inte någon annan stans att köra påvägen dit eller?

Tack På Förhand!!

Raderad medlem 51742

Guest
Nej. Det enda motorfordon som får köras på cykelväg är moped klass 2. Är den gatregistrerad (och därmed räknas som motorcykel) skall den köras på vanlig väg, annars får du nog transportera den på ett släp eller liknande dit där du skall köra. Sen är det för övrigt inte lagligt att köra i skogen hur som helst - enbart på särskilda banor. Tråkiga svar kanske, men så är i alla fall reglerna.

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Oo helvete men det är inte så långt dit jag ska, tar ca 5 att ta mig dit med motorcykel det är privat områden ingen skog utan med asphalt hur låter det går det bra?

Raderad medlem 51742

Guest
Möjligen kan det vara tillåtet om vägen räknas som "enskild väg" och det är tillåtet av den som äger vägen - lite osäker på detta.

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Skulle du köra på någon med ett oförsökrat fordon får du stå för hela kalaset. Vad tror du att det kostar att ersätta ett invalidiserat barn?
Lika tråkiga svar som ovan, men fakta.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Möjligen kan det vara tillåtet om vägen räknas som "enskild väg" och det är tillåtet av den som äger vägen - lite osäker på detta.
"Enskild väg" har med väghållningen att göra och inte med om andra regler gäller eller inte. Olagligt även här, alltså. Skaffa/fixa en släpvagn! Trist nog så gäller terrängkörningslagen i skogen...man får inte köra, snudd på iaf, nån annanstans än på anlagd bana.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oo helvete men det är inte så långt dit jag ska, tar ca 5 att ta mig dit med motorcykel det är privat områden ingen skog utan med asphalt hur låter det går det bra?
Det är väl samma trafikregler som gäller på enskild väg som på vanlig. Det är väl mest bara ansvaret för vägskötseln som skiljer åt..?

Bara för att det tar 5 min så betyder det inte att lagen inte gäller. Lagar fungerar inte så.
Dessutom kommer man ganska långt med motorcykel på 5 min... Så det kan ju vara en ganska redig sträcka du ämnar att köra på gångväg.

Kört motordrivet fordon i fel typ av körfält (ej moped klass II) 1 000 kr
Kört moped klass II, cykel eller annat fordon i fel typ av körfält 500 kr
Sen tillkommer ju körkortsindragning eller prick i registret och problem att kunna ta körkort.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När man börjar ett inlägg med Tja...liksom, så brukar det vara en 15-16åring som iallafall kör omkring på sin cross överallt utan hänsyn till någon annan än sig själv. Rätta mig gärna om jag har fel

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
När man börjar ett inlägg med Tja...liksom, så brukar det vara en 15-16åring som iallafall kör omkring på sin cross överallt utan hänsyn till någon annan än sig själv. Rätta mig gärna om jag har fel
Nej, jag tänker inte rätta dig..
Efter att ha huserat på moppesajter så tror jag mig veta hur 15-åringar tänker i trafiken (och i ö också..) de tänker 5 sek eller möjligen 10meter framåt..
I detta fall 5 min framåt..
Skulle vara kul att höra argumentationen när Harry Haffa kommer..

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Asså liksom, ba..

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Motorcross, inte motorcykel. Den är inte LV-reggad så du får inte ens starta den på gatan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Det är en cross = får knappt ens startas utanför avlyst tävlings-/träningsområde.

2. Cross kör man på crossbana, inte i skogen.

3. Sluta trolla..

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag känner en hel del vuxna män som tänker exakt likadant som moppehuliganen här, ungdomarna har iallafall något att skylla på. ;)

sen kan man ju fråga sig vad som är vårdslösast, 300 km/h på allmän väg med registrerat, skattat, besiktigat och försäkrat fordon eller 60-70 med en gammel härk till cross...

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
jag känner en hel del vuxna män som tänker exakt likadant som moppehuliganen här, ungdomarna har iallafall något att skylla på. ;)

sen kan man ju fråga sig vad som är vårdslösast, 300 km/h på allmän väg med registrerat, skattat, besiktigat och försäkrat fordon eller 60-70 med en gammel härk till cross...
Dom i 300 kör iaf inte så på trottoarerna :rolleyes:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Väx till dig ett par år och köp en moppe i stället, för allas trevnad.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu skall vi inte vara elaka här. Jag tycker folk istället borde tipsa om bra crossklubbar med banor i närheten där man kan köra.

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...