"Får vi in 25-åringarna är det bra"

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Den dagen dom lyckas att tvätta bort din gubbstämpel så kommer dom att sälja hojar,för det är inget fel på hojarna.

Men designen tilltalar iaf inte mig (nu är jag ju iofs mer än 25) men aldrig att jag skulle köpa en en BMW så länge jag inte vara ute efter ett touringlok.
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
ja de där "80" hästarna kommer säkert att räcka jättelåååångt...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Så länge jag slipper klassas som en klant som klotar i varje kurva och får en försäkringspremie därefter så skiter jag i om hojen inte är värdens snyggaste, "bara" har 80HK eller om det står BMW på tanken.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag skulle gärna köpa en BMW (på grund av de fördelaktiga försäkringspremierna).

Men att betala "under 100.000:-" för en F800 känns lite i överkant. En SV1000S t.ex. är nog en ganska motsvarande hoj vad det gäller storlek, pris och vägegenskaper. Men Suzukis 1000cc twin lämnar bra många fler hästkrafter och det gör att den nog ligger mig lite varmare om hjärtat (även om försäkringen är många gånger dyrare).

T.o.m. en Ducati skulle kännas mer motiverat att köpa, eftersom även motsvarande Monster ligger hyfsat bra till i jämförelse när det gäller prestanda och pris.

Om man samtidigt ser på att det finns ett helt koppel med minst lika kompetenta hojar för lägre pris så känns en BMW F800 ännu mera avlägsen. Dessutom så känns en BMW rätt så avlägset att köpa eftersom att min närmaste BMW-återförsäljare ligger i Umeå, 36mil bort, och här i stan kan jag köpa vilken japanare som helst.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Esquire skrev:
Jag skulle gärna köpa en BMW (på grund av de fördelaktiga försäkringspremierna).

Men att betala "under 100.000:-" för en F800 känns lite i överkant. En SV1000S t.ex. är nog en ganska motsvarande hoj vad det gäller storlek, pris och vägegenskaper. Men Suzukis 1000cc twin lämnar bra många fler hästkrafter och det gör att den nog ligger mig lite varmare om hjärtat (även om försäkringen är många gånger dyrare).

T.o.m. en Ducati skulle kännas mer motiverat att köpa, eftersom även motsvarande Monster ligger hyfsat bra till i jämförelse när det gäller prestanda och pris.

Om man samtidigt ser på att det finns ett helt koppel med minst lika kompetenta hojar för lägre pris så känns en BMW F800 ännu mera avlägsen. Dessutom så känns en BMW rätt så avlägset att köpa eftersom att min närmaste BMW-återförsäljare ligger i Umeå, 36mil bort, och här i stan kan jag köpa vilken japanare som helst.

Ivars kan inte plocka hem en åt dig då tror du? :tummenupp

Neh, den där verkar ju ge samma effekt ungefär som min jag köpte i sommras, bara det att min kostade hälften så mycket och är något enormt billig att försäkra... Så inte skulle jag välja en BMW heller.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Esquire skrev:
Jag skulle gärna köpa en BMW (på grund av de fördelaktiga försäkringspremierna).

Men att betala "under 100.000:-" för en F800 känns lite i överkant. En SV1000S t.ex. är nog en ganska motsvarande hoj vad det gäller storlek, pris och vägegenskaper. Men Suzukis 1000cc twin lämnar bra många fler hästkrafter och det gör att den nog ligger mig lite varmare om hjärtat (även om försäkringen är många gånger dyrare).

Hade jag köpt den här hojen till min första säsong istället för en SV1000 (en hypotes eftersom jag inte äger en SV1000) hade jag lätt sparat 50', kanske 75' på årsbasis i försäkringspremier. Nästa säsong eventuellt 25', premien sjunker riktigt snabbt i början har jag märkt, men kan också bero på att hojen blir äldre.

Så nog finns det ett kundunderlag bland storstadsbor som är nybörjare som gärna betalar en slant extra för en hoj som dels sparar hur mycket som helst i försäkringspremie, och dels tar del av BMW relativt goda andrahandsvärde.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag säger att jag lätt skulle kunna köpa en sån cykel förra sommaren gick jag arbetslös och hade inet råd med något monster utan jag köpte mig en BMW dakar 650 kostade 1000 kr i helförsäkring om året och hade 50 hk med sen så piskade jag både sporthojar och motarder på gatan o grusvägen

så nu funderar jag på att köpa en till nästa år igen o ha på landsvägen racern är för dyr att ha där
sen är det kul att ha skalper från landsvägen med särskilt om man kör BMW :fakta
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Master_ skrev:
Har bmw fortfarande den där fula boxermotorn?

BMW K 1200 S har en rad 4:a och toppar ärliga 280 km/h (om testerna stämmer). Hojen är en ren sporttouringmaskin men kan säkert användas till lite mer aktiv körning om så önskas och då med gott resultat. Fast vissa tycks sitta fast i gamla spår om att BMW = gubbhojar slöa som attan och endast bra på touring och då är de bäst i världen, eller?

Personligen anser jag inget av detta stämmer. De är INTE bäst på touring och har INTE bäst kvalité, detta TROTS att polisen använder dem i tjänsten. Men de har SAMTIDIGT hojar som är bra kompetenta vad avser prestanda och smiska kurviga vägar. Även om det finns hojar som är ÄNNU bättre på det. Begränsningen sitter dock oftast i föraren och inte hojen!

Vad gäller utseendet finns ju alltid synpunkter och annat att önska. Och visst HAR de stämpeln "gubbhoj". Men det är bara för att alla människor inte hänger med i utveckligen lika snabbt som tillverkarna!

I detta inlägget "försvarar" jag BMW som märke ENDAST av den orsaken att det är en av de tillverkare som genomfört störst förändring i sitt modellprogram under de senaste åren. Man har nog sällan skådat så stora och snabba förändringar vad avser design! Fast jag vill ändå inte ha en. Inte idag! Kankse i morgon?

Mvh!
// Niklas
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Skulle inte ha något emot em bmw om det inte var för att det var så vansinigt fula!!!

å med tanke på det här.... så nej tack!

Som jag förstår det hela så finns det väl inte direkt några kvalitétsproblem att klaga på...så varför löser inte bmw sina problem genom att bara kort och gott sparka hela sin design avdelning?

försöka fånga 25åringar med något som ser ut som det försökt kötra under en för låg bro...? vet inte riktigt ja....
 

Bifogat

  • F800.jpg
    F800.jpg
    26.9 KB · Visningar: 415

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Jag tror inte en 25åringar har lust att hosta upp strax under 100tusen bara inköpspris. Då köper man nog hellre en något begagnad hoj som är lite finare och "bättre"
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
stog och kikade på k1200R eller vad den nu heter som står i 5an huset igår.

vilken jävla best, ser ut att väga 350Kg (och gör det säkert oxå), sen så lockade ju inte ingångspriset på dryga 140K heller :gnissla

ska BMW locka ungdomar har dom mycket att lära...
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
sven666 skrev:
stog och kikade på k1200R eller vad den nu heter som står i 5an huset igår.

vilken jävla best, ser ut att väga 350Kg (och gör det säkert oxå), sen så lockade ju inte ingångspriset på dryga 140K heller :gnissla

ska BMW locka ungdomar har dom mycket att lära...
Den hade jag inte tackat nej till. Lite tung ja = ca 240kg fulltankad, men med 165 hk så rör den på sig duktigt. Hade jag varit född före -75 så hade jag fått teckna en förmånlig BMW-försäkring också.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top