Båda mina föräldrar kör hoj.
Far började när han var 16. Och åkte runt en hel del med någon gammal suzuki 750 plasträser (gammelgixxer?
) på andra halvan av 80-talet. Sedan har han berättat att han ångrade sig och sålde hojjen när han uppnått 200blås i innerstan. För några år sedan fick han för sig att han skulle återuppta hoj åkandet, och köpte en av hans polares VT600, då han var osäker på hans förmågor att hålla sig i skinnet på R-hoj. När jag skaffade sport 125:a (cagiva mito) och körde ifrån han med den började han helt plötsligt prata om att skaffa "någonting roligare" (Hmmm
inte kan ju grabben ha piggare hoj än mig!) kan även bero på att han lånat mors hoj.
Mor fick för sig att hon skulle ha hojkort efter att jag tagit A1
(hade kört moppe skoter ett tag). Så jag körde mitt gamla härk (TZR125) till en parkering där hon kunde öva på växling osv. Nu har hon en ER-5 och lägger nog på mest mil i familjen.
Det var far som fick mig att villja skaffa 125:a, tyckte det var bättre att köra riktig motorcyckel än trimmad moppe, och morsan höll med efter lite övertalning. Så jag fick mc kortet när jag fyllde 16.
Men nu när jag börjat leta större hoj (provgasade en idag) är dom lite oroliga, far är nog lite kluven, han minns sina bravader med suzukin, och tycker nog jag skall ha något lite äldre och lite tamare, samtidigt som där nog finns lite race-putte kvar i honom, han letar själv efter en SV. Mor som själv verkligen smyg kör sin ER-5 tror fortfarande jag vill ha sporthoj för att dom är snygga och självklart kör enligt hastighetsbegränsningen.
Far brukar låna mors cyckel och köra "inspirerat" emellanåt, och när han lånade min RS och jag körde morsans blev han nog lite nostalgisk, körde som värsta rossi (stolt!
). Vi kör rätt mycket tillsamans, och har kommit fram till att vad morsan inte vet, lider hon inte av, på det viset har vi mat på bordet.
Edit: jäklar vad långt det blidde!