Jag reggade mig 2003 men hängde på Sporthoj flera år innan dess...och på gamla saliga Potatoes MC:s hemsida före det så jag har följt utveckligen under ganska lång tid. Får hålla med både Zappa55 och He rik i era analyser om att det skett förändringar, på både gott och ont.
I forntiden så var det nästan bara hjältehistorier om att folk körde ifrån dittan och fortare än dattan och det var ibland ytterst komiskt att läsa alla trådar. Kring 1997-1998 så blev det vanligt med filmer, det ökade lavinartat i och med att det dök upp relativt små HI8 videokameror som kunde tejpas på hojen (vi snackar fortfarande DV-band) och det var ganska vanligt att man köpte VHS-band från bland annat de engelska hojtidiningarna som producerade mycket film:
Exempel från Fast Bikes anno 1997
https://www.youtube.com/watch?v=m8eKZczh7Ms
Det här var jättekul tyckte vi då och det var nog den bästa tiden för oss som gillade sporthojar. Det flödade av nya modeller, det flödade av filmer, det var snorbilligt att försäkra och sporthojarna hade inte uppnått sitt dåliga rykte, än. Vi låg fortfarande under myndigheternas radar. Alla dessa forum och roliga hemsidor dök upp på internet i samma veva.
Vid millenieskiftet kom nästa stora våg, det blev inne med hojar och det såldes massor med sporthojar. R1:an hade funnits ett par år och den första Gixxer1000 såg dagens ljus. Den första rejäla premiehöjningen dök upp i samma veva och det var plötsligt väldigt dyrt att försäkra sin sporthoj, mycket beroende på allt kraschadnde som skedde i samband med 97-00 vågen av sporhojskörande "idioter".
Tyvärr så leder denna utveckling (som alltid i alla sammanhang) att det hela tiden handlade om att vara värst. Först skulle man hoppa långt, sen kom en massa tricks, sen kom backflip, dubbel backflip, trippel backflip...osv.
I sporhojssammanhang så dök då en figur upp som kallade sig Ghost Rider... 2002 tror jag detta var. Han gjorde ett antal filmer och idiotkörningar som gjordes på ett sånt sätt att samhället fick upp ögonen för verksamheten som förekom i våra kretsar. Det var såklart många andra saker som skedde men personligen så tyckte jag mig märka att hans körningar och professionella sätt att marknadsföra detta blev en ringklocka för "svensson" (speciellt Stockholm- Uppsala körningen) och i och med att Svensson fick upp ögonen så måste även myndigheterna agera. Detta blev starten på en häxjakt i både media och bland myndigheter/politiker som fortfarande pågår där allt fokus lades på "mördarmaskinerna" och hur dessa skulle bort.
SMC tog ett bra tag i detta i och med att SMC drog igång Sporthojskurserna 2005-2006, detta var ett direkt led i att försöka rädda spotrhojarna genom att försöka få hojförarna att bli bättre på att köra cykel men framförallt för att få folk att börja tänka på risker. Det gick helt enkelt inte längre att stoppa huvudet i sanden och låssas som att det regnade. Samhället krävde att vi tog ansvar och det var vi också tvungna att göra. De följande åren så vände olycksstatistiken ganska markant nedåt, något år var det till och med andra än sporthojarna som stod för olyckorna, för att sedan jämna ut sig mer och mer.
Idag är det mera fokus på droger/alkohol, stölder och riktiga idiotgrejer så det har blivit bättre, debatten har svängt lite grann till förmån för vad som faktiskt är orsaker/verkan i våran gemenskap. Detta är i mångt och mycket SMC:s förtjänst, det pågår ett gigantiskt arbete bakom kulisserna där SMC har gjort enorma ansträngningar på alla plan för att vi som motorcyklister ska få välja vilken typ av hoj vi vill köra. I min bok så är det ett direkt samband mellan SMC:s arbete från mitten av 2000-talet och framåt som gör att vi fortfarande kan köra sporthoj, tänk på det!
Det här var ju en väldigt förenklad historisk bild men ser man till den bakgrunden som jag skriver ovan så ser man tydligt hur också Sporthoj.com har följt med i detta. Vi som kollektiv har varit tvungna att mogna och så har även diskussionerna på SH. På gott och ont men jag tycker personligen, i det stora hela att det är till det goda, vi har helt enkelt inte haft något val och det är i mångt och mycket vårat eget fel att det blev så här.
Det viktiga nu är att vi inte tappar lekfullheten och det faktum att vi faktiskt kör hoj för att det är roligt. Precis som med struntförarna som skall bli värre och värre så finns det en risk att forumet blir värre och värre ur en skitnödhetskoeffecients synpunkt, dvs att det blir för mycket PK.
Det här är något som jag tror ligger mycket på moderatorerna på forumet, det är upp till dem att hålla nivån på ett sådant sätt att vi får en balans mellan PK/skitnödighet och allt för mycket skoj. Det är kanske dags att börja moderera ur ett sådant perspektiv också och hugga lite på inlägg som är för PK precis som man hugger på inlägg som är för "roliga"?
Det här är ingen lätt uppgift så det gäller för Swedie och insyltade att se till att välja moderatorer som klarar detta. Jag är annars rädd att forumet kommer att försvinna helt, ingen orkar läsa tråd efter tråd som dör på grund av att man inte får ha åtminstone "lite" roligt på sin hoj...
Jag tycker det är roligt att köra på bakhjulet och ingen kommer någonsin att kunna hindra mig från att tycka det, men jag väljer en annan plats nuförtiden, en plats där jag förhoppningsvis inte retar upp någon.
Det får bli mitt bidrag till att få behålla valet av motorcykel...