Förändring av kultur på Sporthoj

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
De som skapade innehåll gick väl vidare med sitt liv och levde inte kvar på nostalgi. Saker förändras, det händer. Låter som folk bara är bittra och saknar någon annan som underhåller dem. :glömdet



Ett forum är summan av dess medlemmar och i princip Ingen står ensam för underhållningen (Lucius undantagen!), dock krävs det ju att det tillåts att bli underhållande och det är ju lite svårt när det blir moralpanik om man råkar passera skyltad hastighet vilket är lätt hänt.

De där historierna om resan till glassbaren utan incidenter annat än att man råkade missa att det blev 90 efter 70 så man byggde en kö (oh, så Pinsamt!) drar kanske inte riktigt den uppmärksamhet man skulle tro och har svårt att bli intressanta, i synnerhet då de få försök till lite skämt i en sådan tråd skulle leda till ett gäng anmälningar av någon lÄttKrenGhT stackare.

Nä, tror bara många nya är bittra över att vara så ointressanta.......:7peta
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
...och ingen krasch i kortbyxor/200+ där man magiskt klarade sig utan en skråma heller?

påtal om oskyddade motorcyklister (varken kläder eller hjälm!) och skador... :va 2 stycken har jag fått in via ort-akuten (båda 2 drogpåverkade) som båda har kört utan hjälm, den ena krash i 150 snåret o den andra i 90, inga skador mer än oroliga kompisar som ville få in dom på kontroll och ja ^^ blåmärken blev de säkert för dem... men annars så gick de båda hem på förmiddagen (de kom båda två på natten, tydligen så brukar droger o mörker inte vara en så bra kombo när man sitter på hoj o vill hålla sig på vägen) :fyllisar

Nu är de dags för glögg pojkar o flickor :tummenupp Go Jul ifrån Polski Land ^^ bär hemmåt svea riket idag :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
påtal om oskyddade motorcyklister (varken kläder eller hjälm!) och skador... :va 2 stycken har jag fått in via ort-akuten (båda 2 drogpåverkade) som båda har kört utan hjälm, den ena krash i 150 snåret o den andra i 90, inga skador mer än oroliga kompisar som ville få in dom på kontroll och ja ^^ blåmärken blev de säkert för dem... men annars så gick de båda hem på förmiddagen (de kom båda två på natten, tydligen så brukar droger o mörker inte vara en så bra kombo när man sitter på hoj o vill hålla sig på vägen) :fyllisar

Nu är de dags för glögg pojkar o flickor :tummenupp Go Jul ifrån Polski Land ^^ bär hemmåt svea riket idag :banana

Va fan, jag skulle med andra ord ha knarkat på och kört utan skydd. :fakta :hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Va fan, jag skulle med andra ord ha knarkat på och kört utan skydd. :fakta :hihi

Skulle kunna berätta om en som körde av i en massa km/h med liiiite alkohol i kroppen, polisen hittade hojen och letade efter ett lik med tanke på hur det såg ut och mängden blod......han hade knallat hem och lagt sig.
Han hade problem med ryggen en massa år efter det men ingen vet om det var för avåkningen eller att han ramlade ner 3våningar strax innan när stuprännan släppte då han skulle klättra in till tjejen(som inte släppte in han för han var så full), men en sådan historia passar nog inte.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Men finns det på riktigt någon som inte är uppe i över 200 inom 2 minuter från att ha satt sig på hojen?


Hmm, bombrepahistoria... Fick syn på en väldigt sportig bil med stort GT emblem bak på, motorvägen var helt tom framför honom så långt ögat kunde nå.... Började långsamt glida upp nära honom för att bjuda upp... Men fasiken va segt det gick att komma upp intill! Jag gasade ju försiktigt för att inte flyga förbi när han låg där och puttra i motorvägsfart, trodde jag! Tittade ner på hastighetsmätaren när jag var precis bakom främre rutan på bilen och såg att det gick i 200. oj!! Har vi redan börjat!? Växlade ner, full rulle sen såg jag inte honom något mer :7peta höll 290 en liten stund tills trafiken tätnade och slog sedan av och skulle vänta in för att se vad det var för bil... Men han dök inte upp igen! Inte ens vid rödljuset längre fram där jag fick vänta kom han ikapp :crash

Givetvis var det hela en dröm och kameran på hojen var inte påslagen för att bevisa motsatsen :fakta
 

moddlaren

Guest
Jag sitter o lyssnar på den musiken som en större rad4 vräker ur sig just nu på rix45an o jag är ändå inomhus.. Det finns uppenbart sport hojar ute nu som vrider satan på rullen :rock
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag reggade mig 2003 men hängde på Sporthoj flera år innan dess...och på gamla saliga Potatoes MC:s hemsida före det så jag har följt utveckligen under ganska lång tid. Får hålla med både Zappa55 och He rik i era analyser om att det skett förändringar, på både gott och ont.

I forntiden så var det nästan bara hjältehistorier om att folk körde ifrån dittan och fortare än dattan och det var ibland ytterst komiskt att läsa alla trådar. Kring 1997-1998 så blev det vanligt med filmer, det ökade lavinartat i och med att det dök upp relativt små HI8 videokameror som kunde tejpas på hojen (vi snackar fortfarande DV-band) och det var ganska vanligt att man köpte VHS-band från bland annat de engelska hojtidiningarna som producerade mycket film:

Exempel från Fast Bikes anno 1997

https://www.youtube.com/watch?v=m8eKZczh7Ms

Det här var jättekul tyckte vi då och det var nog den bästa tiden för oss som gillade sporthojar. Det flödade av nya modeller, det flödade av filmer, det var snorbilligt att försäkra och sporthojarna hade inte uppnått sitt dåliga rykte, än. Vi låg fortfarande under myndigheternas radar. Alla dessa forum och roliga hemsidor dök upp på internet i samma veva.

Vid millenieskiftet kom nästa stora våg, det blev inne med hojar och det såldes massor med sporthojar. R1:an hade funnits ett par år och den första Gixxer1000 såg dagens ljus. Den första rejäla premiehöjningen dök upp i samma veva och det var plötsligt väldigt dyrt att försäkra sin sporthoj, mycket beroende på allt kraschadnde som skedde i samband med 97-00 vågen av sporhojskörande "idioter".

Tyvärr så leder denna utveckling (som alltid i alla sammanhang) att det hela tiden handlade om att vara värst. Först skulle man hoppa långt, sen kom en massa tricks, sen kom backflip, dubbel backflip, trippel backflip...osv.

I sporhojssammanhang så dök då en figur upp som kallade sig Ghost Rider... 2002 tror jag detta var. Han gjorde ett antal filmer och idiotkörningar som gjordes på ett sånt sätt att samhället fick upp ögonen för verksamheten som förekom i våra kretsar. Det var såklart många andra saker som skedde men personligen så tyckte jag mig märka att hans körningar och professionella sätt att marknadsföra detta blev en ringklocka för "svensson" (speciellt Stockholm- Uppsala körningen) och i och med att Svensson fick upp ögonen så måste även myndigheterna agera. Detta blev starten på en häxjakt i både media och bland myndigheter/politiker som fortfarande pågår där allt fokus lades på "mördarmaskinerna" och hur dessa skulle bort.

SMC tog ett bra tag i detta i och med att SMC drog igång Sporthojskurserna 2005-2006, detta var ett direkt led i att försöka rädda spotrhojarna genom att försöka få hojförarna att bli bättre på att köra cykel men framförallt för att få folk att börja tänka på risker. Det gick helt enkelt inte längre att stoppa huvudet i sanden och låssas som att det regnade. Samhället krävde att vi tog ansvar och det var vi också tvungna att göra. De följande åren så vände olycksstatistiken ganska markant nedåt, något år var det till och med andra än sporthojarna som stod för olyckorna, för att sedan jämna ut sig mer och mer.
Idag är det mera fokus på droger/alkohol, stölder och riktiga idiotgrejer så det har blivit bättre, debatten har svängt lite grann till förmån för vad som faktiskt är orsaker/verkan i våran gemenskap. Detta är i mångt och mycket SMC:s förtjänst, det pågår ett gigantiskt arbete bakom kulisserna där SMC har gjort enorma ansträngningar på alla plan för att vi som motorcyklister ska få välja vilken typ av hoj vi vill köra. I min bok så är det ett direkt samband mellan SMC:s arbete från mitten av 2000-talet och framåt som gör att vi fortfarande kan köra sporthoj, tänk på det!

Det här var ju en väldigt förenklad historisk bild men ser man till den bakgrunden som jag skriver ovan så ser man tydligt hur också Sporthoj.com har följt med i detta. Vi som kollektiv har varit tvungna att mogna och så har även diskussionerna på SH. På gott och ont men jag tycker personligen, i det stora hela att det är till det goda, vi har helt enkelt inte haft något val och det är i mångt och mycket vårat eget fel att det blev så här.

Det viktiga nu är att vi inte tappar lekfullheten och det faktum att vi faktiskt kör hoj för att det är roligt. Precis som med struntförarna som skall bli värre och värre så finns det en risk att forumet blir värre och värre ur en skitnödhetskoeffecients synpunkt, dvs att det blir för mycket PK.
Det här är något som jag tror ligger mycket på moderatorerna på forumet, det är upp till dem att hålla nivån på ett sådant sätt att vi får en balans mellan PK/skitnödighet och allt för mycket skoj. Det är kanske dags att börja moderera ur ett sådant perspektiv också och hugga lite på inlägg som är för PK precis som man hugger på inlägg som är för "roliga"? :)

Det här är ingen lätt uppgift så det gäller för Swedie och insyltade att se till att välja moderatorer som klarar detta. Jag är annars rädd att forumet kommer att försvinna helt, ingen orkar läsa tråd efter tråd som dör på grund av att man inte får ha åtminstone "lite" roligt på sin hoj...:)

Jag tycker det är roligt att köra på bakhjulet och ingen kommer någonsin att kunna hindra mig från att tycka det, men jag väljer en annan plats nuförtiden, en plats där jag förhoppningsvis inte retar upp någon.
Det får bli mitt bidrag till att få behålla valet av motorcykel...

IMG_7958.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle kunna berätta om en som körde av i en massa km/h med liiiite alkohol i kroppen, polisen hittade hojen och letade efter ett lik med tanke på hur det såg ut och mängden blod......han hade knallat hem och lagt sig.
Han hade problem med ryggen en massa år efter det men ingen vet om det var för avåkningen eller att han ramlade ner 3våningar strax innan när stuprännan släppte då han skulle klättra in till tjejen(som inte släppte in han för han var så full), men en sådan historia passar nog inte.

Ja, det verkar ju fan lite på det viset. :hihi
Fast, jag får nog erkänna att att jag samlat poäng personligen, men va fan, det är NÅGON ANNANS FEL! :fakta
Säkert sossarnas!

Men finns det på riktigt någon som inte är uppe i över 200 inom 2 minuter från att ha satt sig på hojen?


Hmm, bombrepahistoria... Fick syn på en väldigt sportig bil med stort GT emblem bak på, motorvägen var helt tom framför honom så långt ögat kunde nå.... Började långsamt glida upp nära honom för att bjuda upp... Men fasiken va segt det gick att komma upp intill! Jag gasade ju försiktigt för att inte flyga förbi när han låg där och puttra i motorvägsfart, trodde jag! Tittade ner på hastighetsmätaren när jag var precis bakom främre rutan på bilen och såg att det gick i 200. oj!! Har vi redan börjat!? Växlade ner, full rulle sen såg jag inte honom något mer :7peta höll 290 en liten stund tills trafiken tätnade och slog sedan av och skulle vänta in för att se vad det var för bil... Men han dök inte upp igen! Inte ens vid rödljuset längre fram där jag fick vänta kom han ikapp :crash

Givetvis var det hela en dröm och kameran på hojen var inte påslagen för att bevisa motsatsen :fakta

Jag brukar nog faktiskt släppa av nånstans runt 180 inom 2-minuters-strecket, ärligt talat. Fast, så kör jag ju en såndär fegishoj, sporttourer. Nästan så jag kan kasta integralen och köpa korvätarhjälmen direkt. :hihi
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bakom mitt mörka visir syns det inte hur gammal och trött man är:tummenupp.
Kan erkänna att jag tycker att det är kul att stressa bakhjulskörande och raaksträcksgasande ungtuppar:rock
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag blir inte riktigt klokt på den här tråden! är det inte bättre att ha ett väl fungerande samhälle istället för massa kriminella och fullt med våldsamheter runt omkring?:va

USA är väl ett utmärkt exempel på hur allt spännande underhållningar slutar på vägarna, alltså antingen man blir överkörd eller nedskjuten!:död Så tror jag inte att folk vill ha det så i Sverige också.

Så vill jag absolut inte se eller höra negativa incidenter och spännande underhållningar vad det gäller hojåkare för det förstör ju för alla andra. En sådan negativ trend bland hojåkare vet vi väl också hur det slutar. (Utmärkt exempel på trafikverkets 30 punktslista).:mad::näsblod:3freak

Missbruka inte frihet med massa dårskaper i trafiken tack!:):tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Förr påstods allt vara mitt fel. Skönt att tråden inte tagit den riktningen ;)

Världen har ändrats. Mer oroligt och det speglar sig överallt nuförtiden. Folk håller igen mer med de vassaste åsikterna. Åsikter som för sas då man troligen var mer anonym förr.

Det är helt klart mindre att moderera nu mot för 10 år sedan....
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Näe nu får du fan ge dej.

personligen gör jag allting för att dyka under den statliga radarn, kör alltid för fort senaste snut frånåkningen skedde i passaten:D
Efter någon mil kom dom i kapp och blinkade o skälde,, MEEEEN dom hade visst ingen hastighets mätning på mej:D så det var ju synd för dom:banana

tankar kontant varför skall systemet vet var jag har varit eller är? Tar ut pengar på banken för att göra deras nedläggning av kontor besvärligare.

använder inte mobil av samma anledning.
använder ett gammalt win xp som inte spionerar o vräker på med reklam,, dessutom är win xp jävligt snabbt i en mordern dator:Bugar

skall försöka koppla bort vatten fall och el nätet genom att köra solpaneler o vindkraft mot batteri pack och omformare ca 100,000 kostar detta men då vet fan ingen hur mycket ström jag förbrukar o systemet betalar sig på ca 4-6 år.

mvh

Du heter möjligen inte Kaczynski i efternamn?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det gäller hålla en låg profil, när allt blir filmat och dokumenterat.:mad:
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag tror att det kommer bli bättre.

1. Jag tror att fler, likt mig, kommer att söka sig till entusiastforum som SH för att man inte orkar med bruset, röran och striderna på FB. Plus att arbetsgivare och grannar ser dig på FB - men de hittar inte lika lätt ett nick på SH.

2. Jag tror att elhojarna kommer att revolutionera den "frihetliga, utsvävande och kreativa körningen", dvs det andra kallar "extremt beteende". Att slippa uppfattas som miljöbov av sin partner/familj, att det blir billigare att köra på el och att man kan köra "stealthmässigt" med mindre ljud kommer att öppna nya möjligheter.
Filmerna på KTM-elcrossarna som kör avancerat i stadmiljö är bara början.
Samt att alla moment mot motorcyklar utöver "farligheten" (miljöbov, buller, kostnader) försvinner i och med elhojarna.

Visst, det kommer finnas en massa miljömuppar som pratar om småskalig praktisk tvåhjulstransport, men så började det i motorcykelns barndom också. Och får vi bara ett par stycken hennafärgade hipsters att race:a vid ett rödljus med en elscooter... då har vi lagt grunden för återväxten.

- - -
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Saknar RoLLERs små filmer från tiden innan var och varannan hade en GoPro...

RoLLEr... nostalgikväll
RoLLER - Do you loose my respect for beeing so wild.wmv RoLLER - RoLLERs slangskola - Del III.wmv
RoLLER - Hjälmknäpparkungen.wmv RoLLER - RoLLERs slangskola - Del IV (teaser).wmv
RoLLER - MCBudet vs. RoLLER a.k.a. Domedagsracet.wmv RoLLER - RoLLERs slangskola - Del IV.wmv
RoLLER - Mattias does Tungelstavägen.wmv RoLLER - RoLLERs slangskola - Del V.wmv
RoLLER - Pubhopping (trailer).wmv RoLLER - Rondellinsidenten.wmv
RoLLER - RoBBAN is tha man.wmv RoLLER - The EDGE games.wmv
RoLLER - RoLLERs RR-skola - Kraschen på Sviestad (teaser).wmv RoLLER - Till minne av gpf.wmv
RoLLER - RoLLERs RR-skola - Kraschen på Sviestad.wmv RoLLER - Vicken kille.wmv
RoLLER - RoLLERs slangskola - Del I.wmv RoLLER - gpf suger.wmv
RoLLER - RoLLERs slangskola - Del II.wmv RoLLER - Är R1an självraggande.wmv
RoLLER - RoLLERs slangskola - Del III (teaser).wmv RoLLERs-MX-Skola-Del-I.wmv
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag blir inte riktigt klokt på den här tråden! är det inte bättre att ha ett väl fungerande samhälle istället för massa kriminella och fullt med våldsamheter runt omkring?:va

USA är väl ett utmärkt exempel på hur allt spännande underhållningar slutar på vägarna, alltså antingen man blir överkörd eller nedskjuten!:död Så tror jag inte att folk vill ha det så i Sverige också.

Så vill jag absolut inte se eller höra negativa incidenter och spännande underhållningar vad det gäller hojåkare för det förstör ju för alla andra. En sådan negativ trend bland hojåkare vet vi väl också hur det slutar. (Utmärkt exempel på trafikverkets 30 punktslista).:mad::näsblod:3freak

Missbruka inte frihet med massa dårskaper i trafiken tack!:):tummenupp

Jag vill inte vara otrevlig mot dig som person men du uppvisar exakt samma logik som PK-vänstern. "Givetvis har vi yttrandefrihet, men med den friheten så måste du förstå att du inte kan använda den. Hur skulle samhället se ut då???"

Även jag måste inse att jag börjar se gammal ut under visiret, inte ens på crossbanan går det så värst fort och jag blev aldrig någon wheeliekung. Men det finns inte en chans att jag kör sporthoj för att köra lagligt.

Det är med din logik vi får ett "mini-USA" om allmänheten KRÄVER insatser mot allt som stör. Gräsklippande grannar, skrikande barn på lekplatser, cruising på stadens torg, konserter - ALLT skall bort! bara jag får bo i mitt radhus och spela skinnflöjt...förlåt golf på helgerna. Sedan kan vi ha gräsmattekontrollanter i grannskapet så värdet på radhuset inte går ner...

Om alla taggade ner lite och insåg att vi lever bara en gång så gör det bästa av det så skulle bombrepor inte vara ett problem. Ja, någon kommer stryka med och det är sorgligt men det är också en del av livet. jag har förlorat vänner till MC-åkningen och andra dumma saker och jag sörjer dem än, men den dagen jag springer runt och har en attityd att allt hemskt skall bort och censureras så är det min tur för träfracken...

p.s

Swedie: Allt är ditt fel, du lyckades ju till och med bli världskändis som både wheelie och kraschkung i Judgment day. We remember :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så vill jag absolut inte se eller höra negativa incidenter och spännande underhållningar vad det gäller hojåkare för det förstör ju för alla andra.

Nej. Det gör det verkligen inte. Jag tror inte någon här har tänkt "Hmm. Det fanns en kille som körde lite snabbt på en hoj en gång om jag minns rätt. Det är uppenbart att alla som kör motorcykel är tunga brottslingar." Det finns ingen olycka som är kopplad till den stora massans syn på hojförare. Tjejer blir fortfarande våta i trosan, killar tappar hakan och de äldre suckar rent generellt över "dagens generation".
På sin höjd så har HA och Bandidos sett till att skäggiga gubbar på HD behöver förklara sig för pensionärstanter, men bara knappt.
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
Fan deppar ni, ha lite kul istället :lol jag drog en repa på hojen för en timme sedan kom jag hem tort och fint ute:tummenupp fick värma bakslagen lite sen gick det att wheela, fick snut häng, löste sig, kul som fan 22 dec 8 plus och tort ute. Jag är inte purung längre 39:yoparty men jag skiter i det går att göra allt det där när man var 20 bast, jag gökar unga brudar tränar och svinar så mycket jag kan. Folk får tycka vad dom vill om det, de är dom som har åsikter om allt och alla som kommer att ligga i sin sjukhus säng och ångra att dom skulle ha gjort mer i sitt liv.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top