Förändring av kultur på Sporthoj

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
... vi kan bara anpassa oss. Om jag inte kan köra Gixxer 1000 så får jag väl välja en annan hoj, för hoj ska jag köra oavsett...:)

Finns en anledning till att jag inte kör en ny BMW 1000 RR, ny Gixxer o.s.v. utan en tio år gammal literklubba och en ännu äldre 750...
För då har jag råd att ha fler leksaker och behöver inte vara rädd för repa hojen när man skrapar knäpuck :rofl
Och blir det dyrare får man hitta andra leksaker att ha roligt med :banana

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns en anledning till att jag inte kör en ny BMW 1000 RR, ny Gixxer o.s.v. utan en tio år gammal literklubba och en ännu äldre 750...
För då har jag råd att ha fler leksaker och behöver inte vara rädd för repa hojen när man skrapar knäpuck :rofl
Och blir det dyrare får man hitta andra leksaker att ha roligt med :banana

Precis så är det för mig också! Mycket roligare med flera leksaker än en dyr som jag inte vågar köra...:):tummenupp

Raderad medlem 61114

Guest
Förstår inte vad priset på hojar och försäkringar har att göra med tillväxten eller döden för sporthojandet... Jag hade inte råd att försäkra en sporthoj när jag var 20, så jag köpte en glidare! Eller ja efter att ha bränt runt på en cool Suzuki XN85 Turbo :fakta:D Vid 33 års ålder köpte jag min första riktiga sporthoj (en äldre sådan iofs) OCH hade råd att försäkra den. Finns gott om äldre grymma sporthojar att köpa för oss med lägre budget, och det finns gott om folk med bättre budget som gillar att köpa nya hojar vart och vartannat år, och därigenom förser oss andra med billiga andrahandshojar :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ekonomi är nog nr 1 i att återväxten är dålig. Nu är första hojen en er6 (som inte är dålig alls) och 5år senare kanske man kan köra en literklubba från -00. Min första hoj var en r6 och det gick ju åt helvete på två veckor....

Det där med att alla har kameror har väl kanske mer gjort att de balla filmerna drunknar i mängden skit som görs. Nuförtiden när man möter de klassiska tyska kolonnerna med gs 1200 så har samtliga gopro på hjälmen. Kom det en film förut så var det oftast en viss ansträngning bakom tex Piteå-gänget och stuntarna från Östersund numera kan ju vilket moppefukko som helst göra en film.

Att man sen mognat har för mig betytt mycket på många områden men absolut inte för körningen på väg med mc. Jag tänker mer på riskerna pga att jag är tvåbarnspappa och jag är bättre chaufför tack vare racing men att inte uiila eller gasa ordentligt kommer jag inte växa ifrån.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det där med att alla har kameror har väl kanske mer gjort att de balla filmerna drunknar i mängden skit som görs. Nuförtiden när man möter de klassiska tyska kolonnerna med gs 1200 så har samtliga gopro på hjälmen. Kom det en film förut så var det oftast en viss ansträngning bakom tex Piteå-gänget och stuntarna från Östersund numera kan ju vilket moppefukko som helst göra en film.

Att man sen mognat har för mig betytt mycket på många områden men absolut inte för körningen på väg med mc. Jag tänker mer på riskerna pga att jag är tvåbarnspappa och jag är bättre chaufför tack vare racing men att inte uiila eller gasa ordentligt kommer jag inte växa ifrån.

Det stavas "vila"

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Moralpaniken på SH har dödat forumet, För många skitnödiga besserwissers med korvätar hjälmar som började häcka här, Nu när dom dödat forat och skrämt iväg det roliga folket har även dom gett upp och lämnat ett dött forum bakom sig.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Texten nedan är anledningen till förfallet....

"följande program innehåller scener som en del kan uppfatta som stötande"

Innan family-guy avsnitten...........Family Guy! Hur går Det till? Har jag vaknat i "the twilight zone"?

Tro fan SH i dess ursprungliga prakt får folk att sätta i halsen när det måste vara varningstext innan en animerad (förvisso ibland vass men ANIMERAD, alltså verklighetsdistanserad!) show!

Sätt Er och fundera på om det är rimligt att ha en varningstext på Allt för att Ingen ska riskera att bli lite upprörd för något dom känner är viktigt, som rätten till kattnagellack och risken att bli lite skämtad om man är inne på en sådan sak exempelvis, om det känns viktigt så please, fortsätt då.......
Om det däremot känns som att en del ägg helt enkelt är skapta att bli knäckta så är det dags att göra en liten revolution!

Börja här på SH, skriv och skämta om vad som känns bra och se vart det tar vägen, sen fortsätter Ni i alla soc.medier Ni hänger på, kanske det återigen kan gå att få en vettig nivå på hur man kan uttrycka sig.

Fy fan, triggervarning på tecknat i Sverige, det är ju för fan Detta alla normala hånade USA för och det var inte alls länge sedan! Satan så det går utför nu.........

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Moralpaniken på SH har dödat forumet, För många skitnödiga besserwissers med korvätar hjälmar som började häcka här, Nu när dom dödat forat och skrämt iväg det roliga folket har även dom gett upp och lämnat ett dött forum bakom sig.

PunGt!

One thing tho:
Om några töntar i korvätarhjälmar lyckades skrämma iväg allt det roliga folket, hur mycket stake var det i dem då? Var inte SH värt att försvara...?

Nä, jag tror att skutan sprang läck när nytillkomna cheyer inte längre fick hälsas välkomna med ett
vänligt "ligga?". Precis då!
Ärligt talat: har det skett någon massiv tillströmning av nya, kvinnliga medlemmar sedan dess?
Bläddrar man bakåt i historiken så känns det som det fanns fler aktiva brudar här då, och att dom hade en naturlig och avslappnad position, förankrad i IRL-umgänge med andra medlemmar på och bredvid motorcykeln.

...eller kan det vara så att var sak har sin tid, att inga träd växer till himlen och att den enda konstanten som går att lita på; förändringen har hittat även till SH och svept sitt trollspö här som över allt annat?

Surt isf, för dom som trott att allt alltid skall förbli som det en gång var, och att en enda samlingspunkt på nätet skall stå emot malströmmen "utveckling".

Är utveckling alltid av godo? Nej, så fan heller!
Men, man behöver förhålla sig till den.
Omfamna, acceptera eller bekämpa - allt efter tycke och smak, och efter en bedömning utav vilka strider som är värda att ta.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Förstår inte vad priset på hojar och försäkringar har att göra med tillväxten eller döden för sporthojandet... Jag hade inte råd att försäkra en sporthoj när jag var 20, så jag köpte en glidare

:va Hur tänker du nu? Du förstår INTE, men samtidigt hade du inte råd att försäkre en sporthoj?
Jag skulle hellre ge fan i att köra hoj om ja inte va nöjd med de ja hade.. Hade aldrig lagt en spänn på nått som ja inte anser värt de, de om nått är att kasta pengarna i sjön.. Sen är du lite mer fransgay än mig:krama

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

Tror snarare så att folk är för lata och tycker alla andra med personlighet ska vara de som skapar forumet. ;) Jag tycker fler borde känna ett ansvar att "medlemmarna gör forumet" och bistå med nya trådar och diskutera på ett bra sätt som lockar många.

Förr när tonen var hårdare fanns det en otrolig mängd människor som klagade i det tysta på att forumet var för barskt och att ingen ny vågade öppna munnen pga risken att bli överkörd. Det var inte bra heller....

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skrev först ett långt inlägg om min uppskattning för utökad tolerans osv, men det är bortkastat på denna publiken...

Sporthoj var bättre förr, innan det mjölkades ner av massa wannabes på touringhojar, motarder, cruisers, café racers, och andra typer of lättmjölksmopeder utan åtminstone två R i modellbeteckningen. Sanna mina ord, slutet kom när vi började acceptera ER5 som en praktisk och lämplig hoj för en bajker. :puke

Nä, banna alla utan en riktig jävla skrevraket (inkl undertecknad), så ska du se att de blir fart på forat. Alternativt en straffavgift på medlemskap så inihelvete hög att den uppväger den karaktärsbildande pungsparken till försäkringspremie som denna nikotinfria grupp undvikit genom ett val av sub-300 projektiler.

Automat-deleta också alla inlägg där en motorcykel beskrivs som "praktisk", "bekväm", "vibrationsfri", eller innehåller ord såsom "bränsleekonomi", "försäkringskostnad", "pendling", och "Europaresa", om det sistnämnda inte är tätt följt av "Ringen", "öl", "puttgardenfärjeschnitzel" och "bajamaja".

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det märks att det är lite offseason. Jisus vad här gnälls. :hihi

moddlaren

Guest
Skrev först ett långt inlägg om min uppskattning för utökad tolerans osv, men det är bortkastat på denna publiken...

Sporthoj var bättre förr, innan det mjölkades ner av massa wannabes på touringhojar, motarder, cruisers, café racers, och andra typer of lättmjölksmopeder utan åtminstone två R i modellbeteckningen. Sanna mina ord, slutet kom när vi började acceptera ER5 som en praktisk och lämplig hoj för en bajker. :puke

Nä, banna alla utan en riktig jävla skrevraket (inkl undertecknad), så ska du se att de blir fart på forat. Alternativt en straffavgift på medlemskap så inihelvete hög att den uppväger den karaktärsbildande pungsparken till försäkringspremie som denna nikotinfria grupp undvikit genom ett val av sub-300 projektiler.

Automat-deleta också alla inlägg där en motorcykel beskrivs som "praktisk", "bekväm", "vibrationsfri", eller innehåller ord såsom "bränsleekonomi", "försäkringskostnad", "pendling", och "Europaresa", om det sistnämnda inte är tätt följt av "Ringen", "öl", "puttgardenfärjeschnitzel" och "bajamaja".

Duuuuu

Ta vilken Rrr hoj som helst o så ut på en krokig väg som inte tillåter hastigheter över 200 småvägar så vågar jag säga att du har bra mycket roligare på en 75hp 130kg motard än 200 kg uber överjävligt sportig rrr hoj.

Att sedan min kostar 986 om året i helförsäkring extra allt+++ tja det gör att jag kan köra en helvetets massa extra sportiga mil varje sommar medan dom rrr ägarna gnäller i tråd efter tråd om försäkrings kostnaden o hur orättvist detta är.

Looosers :D

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Duuuuu

Ta vilken Rrr hoj som helst o så ut på en krokig väg som inte tillåter hastigheter över 200 småvägar så vågar jag säga att du har bra mycket roligare på en 75hp 130kg motard än 200 kg uber överjävligt sportig rrr hoj.

Att sedan min kostar 986 om året i helförsäkring extra allt+++ tja det gör att jag kan köra en helvetets massa extra sportiga mil varje sommar medan dom rrr ägarna gnäller i tråd efter tråd om försäkrings kostnaden o hur orättvist detta är.

Njae, nu är det väl ändå allmänt accepterat att en rejäl bombarrepa > 3,000 sporttouringmil...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är ganska säker på att Lugn här visade prov på den typiska ironi som förr oftare präglade SH.
Duuuuu

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Duuuuu

Jag håller med dig faktisk för det märkte jag direkt när jag hoppar över från VTR-en till Hornet. Hornet är mycket roligare att köra skit små kurviga vägar dock väger de nästan lika mycket förutom svängradiet. Nu hoppas jag inte blir utslängd av VTR-forumet, vem vet kanske kör jag som en kärring.:hihi

Vtr-en trivs mycket bättre på lite större vägar & älskar ljudet och blir så jävla kåt varje gång när jag kör den:kär

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Jag håller med dig faktisk för det märkte jag direkt när jag hoppar över från VTR-en till Hornet. Hornet är mycket roligare att köra skit små kurviga vägar dock väger de nästan lika mycket förutom svängradiet. Nu hoppas jag inte blir utslängd av VTR-forumet, vem vet kanske kör jag som en kärring.:hihi

Vtr-en trivs mycket bättre på lite större vägar & älskar ljudet och blir så jävla kåt varje gång när jag kör den:kär

Om du pratar om en F så hamnar den ju i samma kategori tjejhojar som Hornet.

Om det gäller en SP1:a håller jag med. Dåtidens TLR killah

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förr när tonen var hårdare fanns det en otrolig mängd människor som klagade i det tysta på att forumet var för barskt och att ingen ny vågade öppna munnen pga risken att bli överkörd. Det var inte bra heller....

Nu ska du väl inte komma dragande med verkligheten, det är j inte schysst mot oss som har en bestämd åsikt! :gnissla

Samtidigt, du måste ju hålla med om att när den risken fanns så vart det ett lite mer genomtänkt inlägg för att inte riskera bli uppkäkad eller en jävla karaktär på han/hon som gjorde det.
Man fostrades in i gemenskapen och den var rätt stark, nu finns i princip ingen gemenskap....

Det krävs lite friktion för att alstra värme!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka