Förändring av kultur på Sporthoj

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Det är ju så här en tråd på SH ska se ut!
För övrigt var det dåligt med fotografer i fotokurvan idag.Dåligt med
Bombarrepapiloter oxå. Djefvla keRringar!

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Själva ursprungsfrågan ältades redan i tråden "Julefrist på Sh - redan..?"
Det fanns bra analys där varför det blivit tyst - om nu "forumansvariga" vill ta på sig.. Kulturen gjuts ju med scopet och formas av moderatörerna (målgruppen->aktiva medlemmar vilka bidrar och "levererar" innehållet)
Att repetera från Julefrist: i min mening börjar saker gå åt fel håll om man nu t.om tagit bort tanken och loggan "Forum för alla som kör snabb motorcykel"
(att lova SH men visa vara "allt för alla" känns som vilseledande mkting..)

-Varför vissa aktiva gått över till FB grupper?
FB har vissa fördelar, som single sign-on och alla intressanta trådar samlade och abonnerade med notifiering. Samt som möjlighet att via ett gemensamt intresse, länka till en person.
På negativa sidan finns det t.ex FBs "finstilta" användaravtal; t.ex deras rätt till alla bilder och material(!) och t.ex omöjlighet att ha "tråd" sådan som Bikes&Babes (ännu värre moraltanter i US än på SH!! även om man med övrigt slipper viss moralpredikan) -Man bör också tänka sig att om man följer samtidigt grupper sådana som "stuntXX", "någon vapen intresse", "poliskontroller i Xx" och vissa nationalistiska eller religiösa, kan NSA eller kanske t.om Säpo? mass-sålla din profil som intressant och i värsta fall börja kartlägga din trafik och rörelset. (-Visserligen, det kanske inte skulle spela så stor roll, iaf inte för mig; men det som är patetiskt att allt sånt sker på någon skattebetalares pengar och dessa verksamheter är helt skyddade från en opartisk granskning..)

Jag skulle framföra önskan att SH definieras och profileras som ett forum för mc-entusiaster vilka delar intresse för snabba hojar och sportig körstil (tänkbara nyckelord: hojar med varvklockans rödmarkering vid 8krpm eller högre +viljan att också försöka nå dit "ofta"; knäskrapa; apex; powerwheelie; bandagar; racing; RR/MotoGP,.. )
Kulturen kommer "till rätta" i enlighet med scopet.

Som unika fördelar har SH
-bandagar mm samlade på ett ställe + kalender
-bra och välmodererad teknikforum för allas sann nytta
-märkesspecifika diskussioner
-racingspecifika..
-OT för möjligheten med viss anonymitet (även om jag själv inte tror att med dagens sätt är anonymiteten alls så säkrad .. -kanske det borde garanteras för OT inlägg vid önskan, för att kunna framföra sina sanna åsikter? Så länge som man inte bryter någon Svensk lag.)
-mm. mm.
-inte minst: obligatoriska frågan "Borra?" för alla newcomers med viss kön. :)

Behåll och förstärka gärna dessa "USPs" så att forumet blir viril igen, inom ramen SH!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Samma här, håller mig under radarn så mcket jag kan. Har alltd kontanter på mig.

moddlaren

Guest
tja jag var på väg hem för en timme sedan o vad händer:gnissla??

halka? älg på vägen?? en katt i rutan?? en turk på cykel?? NÄÄÄ

Jag blev omkörd i rejält regn i nattsvarta mörkret av en äventyrs hoj:hojraket i 120+ det är kanske detta som är problemet, sporthojar kör bara när solen lyser och det är 20+ samt att brevdarna:tuttar står vid korvmojen max 2 mil hemifrån.

medans touring, äventyr, motard kör året om så länge det är + inte alla men en hel del verkar det som.

personligen är mina tyvärr isärtagna annars hade jag oso åkt när det är 8-10+ ute

men visst kan jag ha fel:va:fyllisar

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Här i Stockholm har jag sett flera hojar idag, och då inte tjockisgubbar på äventyrshojar utan motardhulliganer och R1. Häftigt att köra på julafton. En av hojarna är ju påställd och försäkrad nere i garaget men så kom jag på att det inte ens är särskilt kul ens på sommaren...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag blev omkörd i rejält regn i nattsvarta mörkret av en äventyrs hoj:hojraket i 120+ det är kanske detta som är problemet, sporthojar kör bara när solen lyser och det är 20+ samt att brevdarna:tuttar står vid korvmojen max 2 mil hemifrån.

medans touring, äventyr, motard kör året om så länge det är + inte alla men en hel del verkar det som.

personligen är mina tyvärr isärtagna annars hade jag oso åkt när det är 8-10+ ute

VS håller inte med. :hihi

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Körde min CB1000R i förrgår i regn, så det även rejsiga hojjar rastas året runt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Får så jävla ont i magen när jag tänker på den där stackars hojen med servicevänlig motor, värmehandtag och packväskor i aluminium.

Fy fan

ZAPPA55

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Hoj
CBR1000RR SP
Jag har läst igenom en merpart av inläggen i tråden, det har ju redan blivit en del. Diskussionen har ju speglat flera vinklar på mina ursprungliga frågeställningar, vilket är intressant. Som någon tidigare diskuterade så tror inte jag heller att gasandet ute på vägarna har minskat över de senaste åren. Att moderatorerna pressas från finansiellt håll att stävja trådarna allt mer är inte heller otippat (Swedie m.fl. ska ha respekt för sitt jobb).
Om jag får forsätta med mina funderingar, den främsta anledningen att jag besöker sporthoj är underhållningen. Jag är (mycket) hojintresserad och således finner jag underhållning i att läsa projekttrådar, trådar om nya modeller, racingsnack m.m. Tiden jag lägger på forumet i form av att söka information skulle jag uppskatta till mindre än 5%.
Tyvärr märker jag själv att tiden jag spenderar på forumet blir allt mindre. Som jag belyste när jag startade tråden så saknade jag de spännande historierna och det är sannolikt den största anledningen att jag besöker forumet mindre.
Sanningshalten i de omtalade hjältehistorierna är inte prio ett för mig, utan snarare deras underhållningsvärde. T.ex. att läsa om nya modeller gör jag snarare på MCN eller annan tidning med stora resurser hellre än här.

Kontentan: Vad har sporthoj för framtid utan alla komiska/"glimten i ögat" -berättelser?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du skulle svara i generella termer, vilken typ av sidor lägger du den större delen av din surftid på nuförtiden? Bloggar? Sociala medier som facebook, Skype, twitter? Digitala nyhetsmedier eller annat?

Jag har läst igenom en merpart av inläggen i tråden, det har ju redan blivit en del. Diskussionen har ju speglat flera vinklar på mina ursprungliga frågeställningar, vilket är intressant. Som någon tidigare diskuterade så tror inte jag heller att gasandet ute på vägarna har minskat över de senaste åren. Att moderatorerna pressas från finansiellt håll att stävja trådarna allt mer är inte heller otippat (Swedie m.fl. ska ha respekt för sitt jobb).
Om jag får forsätta med mina funderingar, den främsta anledningen att jag besöker sporthoj är underhållningen. Jag är (mycket) hojintresserad och således finner jag underhållning i att läsa projekttrådar, trådar om nya modeller, racingsnack m.m. Tiden jag lägger på forumet i form av att söka information skulle jag uppskatta till mindre än 5%.
Tyvärr märker jag själv att tiden jag spenderar på forumet blir allt mindre. Som jag belyste när jag startade tråden så saknade jag de spännande historierna och det är sannolikt den största anledningen att jag besöker forumet mindre.
Sanningshalten i de omtalade hjältehistorierna är inte prio ett för mig, utan snarare deras underhållningsvärde. T.ex. att läsa om nya modeller gör jag snarare på MCN eller annan tidning med stora resurser hellre än här.

Kontentan: Vad har sporthoj för framtid utan alla komiska/"glimten i ögat" -berättelser?

Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Med tanke på att medelåldern för hojåkare ökar och om det kanske ändrat tonen och karaktären på trådarna.

Jag arbetar på ett gymnasium och av de ungdomar jag undervisar så är max 1 elev i en 20-klass intresserad av hojåkning. 1-2 kan ha moppe men bara av praktiska skäl. En och annan cross- och enduroåkare (idrott) dyker upp.

Det som ynglingarna går igång på är TV/dator-spelen, de kan lägga hur mycket tid som helst på sånt, ibland tycker jag att det är synd att dom går miste om verkligheten där utanför. Jag tror föräldrarna tycker att det är skönt och säkert när de håller sig på rummet.

När jag var ung.. så fanns det inget att göra hemma ville man träffa polarna så åkte man moppe eller hoj det var så det var.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Med tanke på att medelåldern för hojåkare ökar och om det kanske ändrat tonen och karaktären på trådarna.

Jag arbetar på ett gymnasium och av de ungdomar jag undervisar så är max 1 elev i en 20-klass intresserad av hojåkning. 1-2 kan ha moppe men bara av praktiska skäl. En och annan cross- och enduroåkare (idrott) dyker upp.

Det som ynglingarna går igång på är TV/dator-spelen, de kan lägga hur mycket tid som helst på sånt, ibland tycker jag att det är synd att dom går miste om verkligheten där utanför. Jag tror föräldrarna tycker att det är skönt och säkert när de håller sig på rummet.

När jag var ung.. så fanns det inget att göra hemma ville man träffa polarna så åkte man moppe eller hoj det var så det var.

Ligger nog mycket i det där. Än så länge har jag smittat över mitt mc
-Intresse på barnen som redan börjat längta tills de kan skaffa moppe och lätt mc, men det är ju några år kvar, (de är 7 och 9 snart) så intresset kan ju ändras.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mina ungar är totalt ointresserade 17,22,24.
En skaffade ett körkortstillstånd en gång, sen dog det ut ...
Det finns en hoj på landet att testa, men ingen reaktion :va

Själv tycker jag att det är roligt att köra med "lite äldre" motorcyklister med barnasinnet kvar. Det går ofta ganska fort, men säkert :yoparty

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är tråkigt här bafför att jag inte kör motorcykel och skriver om det längre. Mitt fel!

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Hoj
Honda CB 1000R
Det handlar tyvärr om att ungdomarna idag är bekväma på riktigt, vad gör dom går man så har man sin Iphone fullkomligt klistrad framför nyllet. Man ser inget alls många gånger har man fått en ungdom som går rätt in i bilen på Sveavägen för att man bor i mobilen, man ser inget alls dom är i den digitala värden. Väldigt synd faktiskt när jag är inne i stan så kollar man runt upplever saker men dagens ungdom kollar allt på nätet jävligt synd för dom missar väldigt mycket av livet. Kan man inte fixa saker och ting med ett knapptryck eller att någon annan fixar det åt än så är det jobbigt och då skiter man i det, sökandet, upplevelsen, det spännande har förflyttats från verkligheten till mobilen och nätet. Jag är stenhård med min grabb, ingen mobil med nät, dator 1 tim på kvällen inget mer, punkt! fungerar faktiskt då blir det tråkigt inne och grabben vill vara ute. Det är vi föräldrar:tummenupp som måste begränsa deras användande och putta ut dom utanför dörren.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin