För dig som ska köpa videokamera

MikkE

Guest
merciless skrev:
Det ska alltså funka även om man bara har DV ut?
Jag har nämligen hört att man måste ha DV in, så jag blir lite förvirrad
:va
Nej.
För att kunna spela IN på en kamera från tex. en hjälmkamera måste du ha AV-IN på kameran.

/Micke
 

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Holmbro 406
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
Stoppsladd skrev:
Kollade på en sån kamera som du talar om tidigare i tråden men
fick upp blickarna för denna:
JVC GR-DV500
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/146963/details

Va tror du om den? :confused:
Har ju lite flera pixlar än den andra.
p.g.a att tv systemet inte har speciellt hög upplösning så har du ingen användning av så hög upplösning, om du inte ska använda den som
stillbildskamera, men det är det ingen videokamera som är så jätte bra på.
Om jag får råda så ska du köpa en Sony videokamera, den är mest kompatibel
med olika redigerings program och minst fel på. Det som är viktigt för att få
bra bild är optiken, Sony har te.x Carl Zeiss.
Köper man en lite dyrare kamera så är dom ofta bättre i dålig ljus.

Mv.

Hasse L Videokamera försäljare i Uppsala
 

sandstream

Guest
Kanontråd Mikke! :tummenupp

Tänkte skaffa en helmetcam (tack vare din film som jag såg för ett tag sedan) om skattmasen och jag anser samma sak om min deklaration (deklarar som näringdidkare så jag får snällt vänta på pengarna, om de blir några, till december :( ) så jag ska genast kolla om jag har någon typ av AV-IN på min gamla Sharp Mini DV.
 

sandstream

Guest
Tommy skrev:
www.rfconcepts.co.uk
En firma i england som säljer samma hjälmkameror som w-motoracing fast betydligt billigare.
Har handlat från dem mer än en gång och det har fungerat bra och frakten har gått på 2-3 dagar.
1000 tack för det tipset! :Bugar
Den kamera med tillbehör som kostar 3.395:- hos w-motoracing tar de 1807:- för inklusive frakt med UPS (räknar på £ = 13:). :tummenupp
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
sandstream skrev:
1000 tack för det tipset! :Bugar
Den kamera med tillbehör som kostar 3.395:- hos w-motoracing tar de 1807:- för inklusive frakt med UPS (räknar på £ = 13:). :tummenupp

Vilken av dem menar du? Har dessa bildstabilisering? Det behövs väl??
 

sandstream

Guest
maxximus skrev:
Vilken av dem menar du? Har dessa bildstabilisering? Det behövs väl??
Om du kollar hos w-motoracing så har de bara en kamera för det priset :7peta :hihi
http://www.w-motoracing.se/catalog/product_info.php?cPath=4_5&products_id=16

Bläddra sedan ner på den här sidan så hittar du den som "camera 3 complete pack: http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm

Tror jag kolade lite hastigt förra gången, den kostar £145 + £14 i frakt = 2067:-. En besparing på ca 1.300:- som man kan ha roligare för :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
En sak som du glömde ta upp i första inlägget (men som finns i djungeln under) är att kameran måste ha analog ingång AV-IN för att kunna spela in från en hjälmkamera. Långt ifrån alla videokameror har detta.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Angående hjälmkamera: Om man inte har jättehöga krav utan mest vill testa så kan man hitta rätt billiga hjälmkameror eller bullet cams som de kallas på ebay. Det är väl inte riktigt samma kvalitet på bilden som de dyra man kan köpa i Sverige, men de kostar bara runt 4-500 spänn inklusive frakt.

Jag köpte en sån billig hjälmkamera och testade den med en Canon mv650i och det blev riktigt bra. Jag ska prova lite mer framöver när det är hojväder och kan då slänga upp lite videoexempel om någon är intresserad.

Bifogar en bild på den jag köpte. Jag gav 58 USD inklusive frakt, med dagens dollarkurs är det 390 kr!
 

Bifogat

  • bullet.jpg
    bullet.jpg
    16.5 KB · Visningar: 188

Rocco

Guest
Funderar på att köpa en DCR-HC1000. Är det någon som har koll på om den är bra lr inte. Är den för stor? Har inte sett den IRL så jag har ingen koll påden biten heller...
 

MikkE

Guest
K-Man skrev:
En sak som du glömde ta upp i första inlägget (men som finns i djungeln under) är att kameran måste ha analog ingång AV-IN för att kunna spela in från en hjälmkamera. Långt ifrån alla videokameror har detta.
kolla in här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57318&highlight=kamera annars år det bara att PMa :)

jag ska skriva på lite mer senare

Rocco skrev:
Funderar på att köpa en DCR-HC1000. Är det någon som har koll på om den är bra lr inte. Är den för stor? Har inte sett den IRL så jag har ingen koll påden biten heller...
http://www.cyberphoto.se/sony/hc1000.php

det är en grym kamera med 3CCD :tummenupp :Bugar

har du pengarna, så varför inte, kostar ca 15k. Sedan så beror det lite på vad du är ute efter. PMa gärna om du vill veta lite mer

/Micke
 
Last edited:

MikkE

Guest
Pocket_GR skrev:
någon som vet en bra kamera för högst 2000kr
det är VÄLDIGT svårt att få tag i en videokamera för 2000 kr. Lägsta pris ligger inte under 3000 kr. I så fall en beggad från blocket eller så. Skulle dock råda till att köpa en helt ny med garanti.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag har precis köpt en Sony DCR-HC14 och hittils är jag grymt nöjd!
Liten och lättanvänd dv-kamera till ett bra pris! Smidig touchscreen funktion.
Bra batteritid. Tyvärr saknar den ingång för hjälmkamera osv. Köpte min på netonnet för 3700:-. Att rekommendera! :tummenupp
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
MiKKe skulle du kunna tippsa mig on någon prisvärd och bra digitalkamera för runt 2000:-?

Är i stort haaaa begäär av en :D
 

MikkE

Guest
uggla skrev:
MiKKe skulle du kunna tippsa mig on någon prisvärd och bra digitalkamera för runt 2000:-?

Är i stort haaaa begäär av en :D
menar du fotokamera eller videokamera?
för om du menar video. kolla 3 inlägg upp :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top