För dig som ska köpa videokamera

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Måste bara börja med att säga att det var en trevlig sticky detta, mikke! :tummenupp

Jo, det är som så här att jag snart fyller 18 och tänkte då önska mig en styck dv-kamera. Budgeten ligger på ungefär 5000kr. Är inte speciellt insatt i sådant här, så jag skulle uppskatta lite hilfe! :)
Mina "krav" är att den skall vara en s.k. mini DV (så det inte blir så jätteklumpigt), att den har en linje in för hjälmkameror (så jeffla fräsigt :hihi). Kommer inte på så mycket mer än att den inte skall vara alltför "dålig", ni vet nog kanske vad jag menar. Inte den sämsta men inte heller den absolut värsta, har en tendens att bli lite dyrt då... :tungan

Vad tror ni om denna? http://www.netonnet.se/item.asp?iid=54691

Tips på liknande är oerhört välkomna! :)
 

MikkE

Guest
Tjet: Hejsan! Panasonic-kameran du har kollat på ät bra. Jag vet inte hur den är bildmässigt och funktionsduglig. Men bra kan jag iaf säga. "Ju dyrare desto bättre" kan man säga, bildkvaliten vet jag att den är bra. Den har också roliga in- och utgångar, det gillar vi ;)
Panasonic har också gjort den liten(63x78x99mm) och vänlig. Skön 2,5" display, fjärr osv.
Kolla också på olika näthandlare och jämnför priser och frakt. Köp den tycker jag.
Good luck with the köp

Micke
 

FreddaGädda

Guest
MikkE skrev:
jag kan rekomendera Canon PowerShot A75 för 2144kr på www.cyberphoto.se
direktlänk --> http://www.cyberphoto.se/canon/digital/a75/a75.php

rekomenderas av CyberPhoto själva och bäst i test av tidningen DigitalFoto för alla

Jag köpte en A70, den är relativt bra så länge man inte tar bilder på nära håll då blixten är alldeles för kraftig. Det händer då att folk ser ut som plast i ansiktet, eller blir helt vita. Jag tror bestämt att det kallas kromatisk abstortion, och andra kameror är bättre på detta. Stänger man också av blixten när kameran egentligen vill använda blixt, måste man ha stativ för att bilden ska bli bra. Annars kan jag ta ca 500 bilder på en batteriladdning. Ett tips till alla som har kameror med vanliga R6-stavbatterier är att köpa Cyberphotos Uniross-batterier på 2100mAh, eller dom med 2300. Dom räcker mycket mycket länge.

MikkE och Tjet: Den kameran är tveklöst bra. Köp dock Panasonics DV-band, TDK's band håller inte samma klass. Man ser det tydligare ju mörkare det blir. Bilden får ganska högt brus med TDK-banden

Edit: Här är en bild som visar digitalkamerans i stort sett enda brist
 

Bifogat

  • tjong.JPG
    tjong.JPG
    17.3 KB · Visningar: 171
Last edited:

MikkE

Guest
Muskedunder: Bra att du kommenterar kameran. Good to know för framtida köpare.
En annan grej som jag glömde ta upp, men som du gjorde, var att köpa Panasonic band. Tillverkarna brukar anpassa sina band till sina kameror. Panasonic band passar bäst till Panasonic kameror osv. Har man annat märke så gör det inte det inte sååå mkt skillnad, undantag för vissa billigare band.
 

MikkE

Guest
anol: Nja, vet inte riktigt med den kameran hur det kan bli med en vanlig DV-kamera. Den har ju sladdarna iofs.

Fördel: 625 linjer (512x628 pixel).
Nackdel: Ej så smidig, 3 Lux (på min har jag 0,1 = får verkligen in mer ljus).

Jag skulle ändå satsa på att köpa 'riktiga' saker. För endast en hjälmkamera (ej paket med alla tillbehör) får man pröjsa runt det dubbla (Från england är det billigare! Se mina länkar på första sidan), men det kan också bli bättre.
Jag tycker att du köper ett paket där du får med alla tillbehör som mic, batterihållare osv.

Micke
 

R-one

Om du vill bli tvåa, häng på mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Ingen... Yamaha yz250 om det räknas...
har bestämt mig

Tjenare,

Har bestämt mig för att skaffa en hjälmkamera, äntligen... :fyllisar

Har tittat på den engelska sidan som det fanns en länk till, samt W-motoracings hemsida.
Jag har sett att det skiljer i produktnamnet hos dessa två.
På W-Motoracing heter produkten 21-CWS-HS
och på RF-Concept heter produkten 21-CWS-HR
Är det någon som har koll på vad som skiljer dessa modeller eller om det är samma ändå.

Har mailat till RF-Concept men inte fått något svar.


Någon som vet eller har köpt från RF-Concept???
 

R-one

Om du vill bli tvåa, häng på mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Ingen... Yamaha yz250 om det räknas...
verkar vara riktigt bra.

Stod det något om det var PAL eller NTSC??
 

MikkE

Guest
PD skrev:
W-motoracing var det nån som hade strul med!

Denna har jag sneglat på, 520tv linjer http://www.viosport.com/store/customer/ourgear.php?page=gear_overview
När jag köpte min hjälmkamera från W-Motoracing så hade jag inga som helts problem. Nu tror jag nästan att killen som sköter sajten har ganska så mycket att göra. Nog därför det blir strul. Men prova ärna på att kolla på utländska sajter (finns länkar på första sidan) och OM du köper 'utländskt', kommentera gärna vad du betalade, frakt, service, kvalité osv. Underlättar för framtida köpare.

Jag gillade sidan. Lade till den på förstasidan. Kollade dock inte på priser eller frakter. Tackar.


Micke
 

R-one

Om du vill bli tvåa, häng på mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Ingen... Yamaha yz250 om det räknas...
Behövs det ett externt batteripack för att hjälmkameran ska fungera eller varför ingår det ett i väskan???

Kan alltså inte hjälmkameran drivas med med endast videokamerans batteri?!??!
 

MikkE

Guest
R-one skrev:
Behövs det ett externt batteripack för att hjälmkameran ska fungera eller varför ingår det ett i väskan???

Kan alltså inte hjälmkameran drivas med med endast videokamerans batteri?!??!
Nope. Hjälmkameran tar kraft från batteripacket (8st AA). Jag kan lägga upp en bild på hur det ser ut när jag kommer hem.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
En liten fråga, jag blir knäpp.. :rolleyes:

Jag har denna kamera JVC GR-DX37 Specs..

Är det av in eller vad?

Finns även här men det har inte tillägget "e" så jag vet inte om det är samma..
Kameran
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Köpte min hjälmkamera från http://www.rfconcepts.co.uk/

Camera 3, complete pack
21CWS-HR Waterproof Bullet camera
(Sony Super HAD CCD High resolution 480 TVL)

Beställde på Onsdag kväll
Fick mail på Torsdag om att kameran hade skickats med UPS.
Fanns i Stockholm på Fredagen.
Leverades till mitt arbete på Måndag förmiddag

Pris 2340kr eller 180£ inkl frakt och moms.
 

MikkE

Guest
Hultan skrev:
En liten fråga, jag blir knäpp.. :rolleyes:
Jag har denna kamera JVC GR-DX37 Specs..
Är det av in eller vad?
Finns även här men det har inte tillägget "e" så jag vet inte om det är samma..
Kameran
Det står ju att kameran har analog/S-video ingång. Så ingångar har du :)
Angående "e" så vet jag inte skillnaden, tror inte att det är någon.
 

MikkE

Guest
Abloy: Bra att du berättar. Kanon att du får bekräftelse osv. :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är inne på att investera i en videokamera till sommaren för att filma lite hojåkning. Vill ha möjlighet att koppla in en hjälmkamera så dv-in är ett måste. Satt och kollade runt lite nu och tyckte att dom här verkade helt ok, nån som har pejl på om nån är bättre än nån annan och varför isf?
Kanske finns bättre alternativ än dom jag hittat?

Budgeten är väll tänkt att ligga på max 5000:- , GS35:an är väll egentligen i dyraste laget. Men är den märkbart bättre än GS15 och HC22 så kan det ju vara värt dom extra pengarna.

SONY DCR-HC22
PANASONIC NV-GS15
PANASONIC NV-GS35
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top