För dig som ska köpa videokamera

R-one

Om du vill bli tvåa, häng på mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Ingen... Yamaha yz250 om det räknas...
MikkE skrev:
Nope. Hjälmkameran tar kraft från batteripacket (8st AA). Jag kan lägga upp en bild på hur det ser ut när jag kommer hem.


Lägg gärna upp en bild på batteripacket och hur det är kopplat.
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Jag funderar på en Canon MV700i som har av-in osv. Nån som vet något bra och dåligt med denna?

finns på pixmania.com för 4000kr
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
WaZZe skrev:
Jag funderar på en Canon MV700i som har av-in osv. Nån som vet något bra och dåligt med denna?

finns på pixmania.com för 4000kr

Lägg på 500:- så kan du köpa nån av kamerorna jag länkade till. Nyare modeller som har DV-in. Bara ett tips :)
 

MikkE

Guest
R-One: ledsen att jag inte har lagt upp bild. Ärligt talat så hittar jag inte min hjälmkamera :kocko Städade rejält och hittar jag inte grejjerna.

Wazze: Lyssna på MackeNo1 :tummenupp
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
r1
MackeNo1 skrev:
Är inne på att investera i en videokamera till sommaren för att filma lite hojåkning. Vill ha möjlighet att koppla in en hjälmkamera så dv-in är ett måste. Satt och kollade runt lite nu och tyckte att dom här verkade helt ok, nån som har pejl på om nån är bättre än nån annan och varför isf?
Kanske finns bättre alternativ än dom jag hittat?

Budgeten är väll tänkt att ligga på max 5000:- , GS35:an är väll egentligen i dyraste laget. Men är den märkbart bättre än GS15 och HC22 så kan det ju vara värt dom extra pengarna.

SONY DCR-HC22
PANASONIC NV-GS15
PANASONIC NV-GS35

Jag är inne på samma linje som du, men de flesta hjälmkameror är analoga
som jag förstår det. Så du måste minst ha en Sony DCR-HC30 alt Panasonic
NV-GS55 med AV in. Rätta mig om någon vet bättre

Det var här mitt spårade ur i pengaväg,
blir nog den billigaste sony eller jvc och utan hjälmkamera för mig tyvärr.
Men då kan man undra hur länge den håller med vibrationer från hojen?
Erfarenheter? :va
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Jag är DV-kameraträsket och sjunker djupare och djupare...;-)
Nu har jag läst denna kanontråd och har kommit fram till detta.

Valet står mellan dessa två:

Sony DCR-HC22
PANASONIC NVGS55

Vilken ska jag välja?
För och nackdelar....!! Informera mig!!

/
M
 

MikkE

Guest
Abris: Jag vet inte riktiga skillanden mellan kamerorna i fakta. Men jag hade nog satsat på Sonyn i alla fall. Ser bra ut, har de funktioner du behöver och håller god kvalité.
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
MikkE skrev:
Abris: Jag vet inte riktiga skillanden mellan kamerorna i fakta. Men jag hade nog satsat på Sonyn i alla fall. Ser bra ut, har de funktioner du behöver och håller god kvalité.

ok!
Har kikat runt lite till och nu så kommer ju frågan om 16:9 format!?
Funderar på att ev satsa på Sony DCR-HC39 (5649:- Pixmania.com) som klarar av att spela in i riktigt 16:9 format!
Visst de andra kamerorna klarar det oxå men med upplösningsförlust som följd!

Vad välja nu då??
 
Last edited:

MikkE

Guest
Abris: "Ju dyrare, desto bättre" kan man nästan säga med DV kameror upp till ca 9000kr. Lite av stålarna är märket i sig.
Jag skulle nog ändå satsa på storebror Sony HC42 som har både DV och S-Video IN. '39an' har inte det. Viseligen tusenlappen mer, men det kan vara värt det också för framtida bruk.
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Är det någon som vet om man kan byta linser på en Panasonic GS-55, funderar på att köpa med mig en sådan hem härifrån Kina, tror jag skulle få den för 2800:-.
Typ om det finns vidvinkel osv.? :va
Eller behöver man en dyrare :huvet
 

MikkE

Guest
Wheelieman: Jag har försökt hitta liknande modeller som likar 55an, som GS-35 och GS-75. Men jag kan inte hitta att det står att man kan koppla dit en vidvinkellins. Men set brukar man kunna på de flesta modeller. Gå til din närmsta fotobutik och kolla om de vet. Det ska det nog.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Mikke: Vad tror du om en Canon MVX 300 ?

Kan köpa den för runt 5800:-, hade bara tänkt lägga runt max 5000:- egentligen men är den här värd pengarna så...
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
MikkE skrev:
Wheelieman: Jag har försökt hitta liknande modeller som likar 55an, som GS-35 och GS-75. Men jag kan inte hitta att det står att man kan koppla dit en vidvinkellins. Men set brukar man kunna på de flesta modeller. Gå til din närmsta fotobutik och kolla om de vet. Det ska det nog.
Tackar så mycket för svaret!

Har även börjat kolla lite på sonys också, är verkligen deras optik mycket bättre?
Hittade en Sony HR90 tror jag den hette för 6400:-, den var till och med riktigt snygg.
 

MikkE

Guest
MackeNo1: Canon MVX 300 är en av de mer högpresterande kamerorna i den här klassen. Den var mkt zoom, 16:9 format, 1,33 megapixels CCD mm. Mumma! Och får du den för 5 lakan så är det verkligen värt det! MEN(!) kameran har inte DV eller AV-IN om du nu skulle vilja koppla in en hjälmkamera. Då får du kolla in MVX 300i, den kostar ca 500-800 kr mer.
Lycka till
 
Last edited:

MikkE

Guest
wheelieman:: Ok att sony gör bra optik, men de behöver inte vara bäst för det. Jag har sett tester där sony har legat under många andra modeller och märken.
 

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
MikkE skrev:
MackeNo1: Canon MVX 300 är en av de mer högpresterande kamerorna i den här klassen. Den var mkt zoom, 16:9 format, 1,33 megapixels CCD mm. Mumma! Och får du den för 5 lakan så är det verkligen värt det! MEN(!) kameran har inte DV-IN om du nu skulle vilja koppla in en hjälmkamera. Då får du kolla in MVX 300i, den kostar ca 500-800 kr mer.
Lycka till
Det är vell AV-IN du menar?
AV Är vell det man ska ha till hjälmkameran inte DV ??
 

MikkE

Guest
Johanjulgran skrev:
Det är vell AV-IN du menar?
AV Är vell det man ska ha till hjälmkameran inte DV ??
Mjo. I 90% av fallen när en kamera har DV-IN så finns även AV-IN.
Jag var lite otydlig. Gör om, gör rätt :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
MikkE skrev:
MackeNo1: Canon MVX 300 är en av de mer högpresterande kamerorna i den här klassen. Den var mkt zoom, 16:9 format, 1,33 megapixels CCD mm. Mumma! Och får du den för 5 lakan så är det verkligen värt det! MEN(!) kameran har inte DV eller AV-IN om du nu skulle vilja koppla in en hjälmkamera. Då får du kolla in MVX 300i, den kostar ca 500-800 kr mer.
Lycka till

Enligt Canons hemsida har MVX 300 DV-ut Samt AV-in och ut :confused: DV-in är väll ganska onödigt i dagsläget när man bränner ner filmen på en skiva istället för att lägga tillbaks den på bandet igen?

Så det MVX 300i har som MVX 300 saknar i kontaktväg är vad jag kan se DV-in samt mikrofoningång. Hur pass viktig är mikrofoningången?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top