För dig som ska köpa videokamera

Bobbyboy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Sunne
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
ok, så det går alltså! nån som har nåt tips om program då??
jag har ingen koll alls :kocko
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Funkar det lika bra med USB som med firewire? Har fått för mig att det är mycket bättre med Firewire än med USB, men det kanske inte stämmer?

Hur pass viktigt är det med en line-in för audio om man kör med hjälmkamera? Blir ljudet helt kass om man bara har mikrofonen på videokameran? Har dom flesta hjälmkameror mikrofon eller är dom dyrare om man vill ha det?

Hittade dessa två för under 5000:-, känns som att Canon är den bättre videokameran av dom två. Men JVC har faktiskt fler in/utgångar på sin.

JVC GR-D240E

Canon MV850i
 

MikkE

Guest
Bobbyboy: Det finns massor med program.
Lätt: Windows Movie Maker
Medium: Vegas Video
Medium: Pinnacle Studio
Svårt: Adobe Premiere Pro
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har inte riktigt funnit svaret på min fråga i tråden. Eller, har inte läst och letat speciellt mycket heller för den delen.

Jag har i dagsläget en Panasonic NVGS-11, utan någonsomhelst ingång (Därav min kommande fråga). Har nu lyckats få min syrra och svåger att köpa kameran av mig, för ett rimligt pris (vilket? Kameran är mindre än ett år gammal, bra skick.) Detta till förmån för att jag ska fixa en annan kamera, nu med ingångar av något slag, främst för helmet cam.

Vilken är den billigaste, mest prisvärda och bästa kameran med ingång/ar som medför att jag kan använda externt kameraobjektiv? Mini-DV, max 4-5000.

Hilfe.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
MikkE skrev:
MackeNo1: Det går egentligen lika bra med USB 2.0 som med FireWire..../Micke
Det går väl inte alls egentligen med USB. Firewire (DV-in/ut och i.Link) är den enda vägen om man vill tanka in film till datorn. USB-anslutningen finns där på kamerar som kan dubbla som webkamera och för att plocka över stillbilder.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
coffe skrev:
1.Jag har läst igenom hela tråden, men ändå inte kommit fram vilken ingång man skall ha för att kunna använda hjälmkameran. :va
Du skall använda A/V-ingången. Oftast Kompositanslutningen (RCA) ifrån hjälmkamera.
 
Last edited:

x-per

Muffinspector
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Borås - Halmstad
Hoj
Suzuki RM125
Tja!

Om man inte vill använda en videkamera som lagringsmedia, finns det då något annat sätt att lagra bild och ljud på från en hjälmkamera?
 

MikkE

Guest
hållundan: Shit. Jag har inte varit här inne på ett tag. Men hoppas att du fått kameran såld nu.
Kollade in JVC GR-D30 och den har de "typiska" sakerna man behöver i en kamera. Den ligger runt 5 000 kronor och är i stort sett som många andra i samma prisklass. Helt klart godkänd tycker jag!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
MikkE skrev:
hållundan: Shit. Jag har inte varit här inne på ett tag. Men hoppas att du fått kameran såld nu.
Kollade in JVC GR-D30 och den har de "typiska" sakerna man behöver i en kamera. Den ligger runt 5 000 kronor och är i stort sett som många andra i samma prisklass. Helt klart godkänd tycker jag!
Sweeet. Jo syrr och kompani köpte den gamle kameran, blir nog att shoppa JVC GR-D30 eller Canon MV 850i. Jag är inte riktigt säker ännu.

:tummenupp
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Jag rotat fram en JVC GR-D53, som jag får köpa för snuskigt lågt pris.
Nackdelen med den är att den inte har ingång för microfon, vad jag kan se enligt tester.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/jvc/d53e.php

Hur pass viktigt är detta?
Jag vill montera kameran på lite olika ställen.. tanken, med ramfäste både framåt och bakåt, samt (eventuellt) helmetcam.

Blir det _enbart_ brus, eller vad händer?
Ska man spela in ljudet separat då, typ med en mp3-spelare? Svårt att synka sen, kanske?


What say you?
 
Last edited:

MikkE

Guest
John: Då den kameran har RCA A/V in och ut, samt DV in och ut så kommer du inte att behöva MIC in. När du kopplar in hjälmkameran via A/V in så kommer bild och ljud direkt in från den. Du kommer alltså inte behöva MIC in.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
MikkE skrev:
John: Då den kameran har RCA A/V in och ut, samt DV in och ut så kommer du inte att behöva MIC in. När du kopplar in hjälmkameran via A/V in så kommer bild och ljud direkt in från den. Du kommer alltså inte behöva MIC in.

Pang, där köpte jag den. :tummenupp

Kan man ha (enbart) en MIC kopplad till den via A/V..? Eller via någon mini-förstärkare?
 

MikkE

Guest
John: Jag vet inte. Tror det. Det finns säkert en adapter som förgrenar en mig eller så, men då kommer ljuden från två mickar att sättas ihop till ett ljudspår och det bara grötar dig.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top