För dig som ska köpa videokamera

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
ska ut på skidsemester och måste ha en hjälmkamera, har sneglat på http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm har bara gått efter den som har mest tv linjer, antar att den är bäst, eller?!? alltså paket 5 vad tor ni om den? men ska man ha den med 4,3 eller 2,9mm lins?? en tur i alperna, lite fyllefilmning och på hojen ska den vara till :)
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Ni som kör med tankkamera, använder ni bildstabiliseringsfunktionen när ni kör & filmar, eller blir resultatet bättre med den avslagen?
Sedan undrar jag om ni ställer in fokusen själv (låser vid ett förutbestämt avstånd) eller om ni låter autofokusen göra jobbet?

Länk till bra DV-sida: www.camcorderinfo.com
 

MikkE

Guest
TM skrev:
Ni som kör med tankkamera, använder ni bildstabiliseringsfunktionen när ni kör & filmar, eller blir resultatet bättre med den avslagen?
Sedan undrar jag om ni ställer in fokusen själv (låser vid ett förutbestämt avstånd) eller om ni låter autofokusen göra jobbet?

Länk till bra DV-sida: www.camcorderinfo.com
Använd bildstabiliseringen och ställ in på manuell fokus. Se bara till att du har bra fokus från början ;)
Men zooma inte in någonting!! VARNING! Då försvinner det 50km/h mer på bilden direkt! Usch..
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Mikke m.fl, jag behöver hjälp! :4skrika

Fick idag hem den lille hjälmkameran från Hongkong (en sådan som sgtpepper har), men då jag skulle koppla in den i kameran så var kontakten på lillkameran alldeles för stor för DV-kameran. Ungefär som porrfilms-Rocco i Lisa 7 år. :gnissla
Vart finner jag någon slags adapter som löser mitt problem?

Väldigt jättetacksam för svar!

edit: Löste sig med en kabel som hängde med kameran. :banana
 

Bifogat

  • kablar 002 (Small).jpg
    kablar 002 (Small).jpg
    27.7 KB · Visningar: 66
  • kablar 001 (Small).jpg
    kablar 001 (Small).jpg
    44.6 KB · Visningar: 103
Last edited:

Ducati for life

Guest
Tjenare tjosan alla glada

Har några saker som jag absolut inte hittar något om på den här tråden som kan vara bra för er att veta.

* De två formaten man bör använda sig av är Mini DV eller DV-CAM, där proffsen föredrar DV-CAM därför att den har låst audio gentemot tidkoden (sync / non sync) vilket i proffsredigeringen är att föredra. Annars är det precis samma komprimering på båda formaten. Men att de är olika bandstorlek som nämt tidigare är inte sant. Det går utmärkt att använda ett "Mini DV" band i en DV-CAM kamera. Däremot ger ett 60min Mini-DV band endast 40 min DV-CAM pga rotations hastigheten och behovet av mer utrymme för att synca ljudet. Och generellt är "CAM" kamerorna bättre (bild och optik) eftersom de oftast har 3ccd och som sagt vänder sig till Proffs och semi proffs

* Ett annat tips när man filmar med DV (använder det som övergripande utryck nu eftersom det är "samma" för båda) är att av någon konstig anledning så filmar alla DV kameror med 110% Gain - vilket innebär att den tar in för mycket ljus. Detta kan man ofta se att ljusa partier fräts ut - ex: en himmel som blir väldigt ljus medans motivet är i skuggan. Hur som helst, mitt tips är att ställa in bländare / slutare manuellt. (Som sagt, generellt filmar kamerorna för mkt ljus för att kompensera de mörka partierna i bilden) Det som är bra med det är är just att om man åker igenom ett "mörkt" parti (tunnel, skog, skuggor) så blir det snyggare och man slipper de typiska "övergångarna" mellan ljust och mörkt. Jag vågar dessutom säga att man "ser mer" av allt om man är noga med detta från början. Det är bara att testa sig fram. Men som sagt, generellt kan man "blända ner" och på så sätt få en snyggare bild.

* Ställ vitbalansen / vit nivån manuellt innan du börjar åka. Ta ett vitt A4 och rikta in din kamera och ställ din vitbalans. Filma det gärna när du gör det för att 1. Du kan skriva på pappret vilken tagning det är, lättare att hitta rätt när du redigerar. 2. För att om du vill färgkorrigera i efterhand blir det mycket enklare om du har samma vitbalans på allt du filmat.

* Och sist men inte minst (för nu börjar jag bli trött på att skriva;) och kanske det bästa tipset jag har är att införskaffa ett cirkulärt polfilter (Polarisationsfilter) och skruva på din kameralins. Dels skyddar den din lins men kan användas för att skapa stämningar, förstärka kontrasten, balansera ljus till film eller göra osynligt ljus synligt. Ex - om du har reflex i din "framruta" (din kamera syns - eller hastighetsmätaren syns inte för att himmlen speglar sig) kan du "skruva / vrida" på filtret och på så sätt få bort ev reflexer. Du kan ex: Filma in igenom ett skyltfönster utan att få reflexer. :tuttar Det är ganska kul att filma med andra typer av filter också för att få olika "stämningar" på materialet.

* eller nä en sak till - skaffa en vidvinkel lins också (inte en fisheye då denna gärna förstör bilden för mycket, tycker jag). Detta framförallt när du ska vara nära objekt och få med "hela objektet" tex från sidan när någon gör en wheelie. Ex: Montera kameran nära framhjulet, inne i hjulhuset eller helt enkelt filma på festen hemma.

Har du synpunkter, frågor får du gärna PMa. :tummenupp

*sen kan jag också rekomendera Premiere Pro för redigering. Detta program tillsammans med DV och Win XP fungerar numera mkt bra. Och P. Pro är i grunden optimerat för DV redigering. Visserligen en smaksak vilket verktyg man använder.

Ok - nu slutar jag... :tungan
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
sandstream skrev:
Om du kollar hos w-motoracing så har de bara en kamera för det priset :7peta :hihi
http://www.w-motoracing.se/catalog/product_info.php?cPath=4_5&products_id=16

Bläddra sedan ner på den här sidan så hittar du den som "camera 3 complete pack: http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm

Tror jag kolade lite hastigt förra gången, den kostar £145 + £14 i frakt = 2067:-. En besparing på ca 1.300:- som man kan ha roligare för :)


men man får väl +a på 30% moms och tullavgifter och då blir det inte lika bra
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Tjet skrev:
Mikke m.fl, jag behöver hjälp! :4skrika

Fick idag hem den lille hjälmkameran från Hongkong (en sådan som sgtpepper har), men då jag skulle koppla in den i kameran så var kontakten på lillkameran alldeles för stor för DV-kameran. Ungefär som porrfilms-Rocco i Lisa 7 år. :gnissla
Vart finner jag någon slags adapter som löser mitt problem?

Väldigt jättetacksam för svar!

edit: Löste sig med en kabel som hängde med kameran. :banana

Tjet, vad har du för kamera? Jag har en AV ingång, ser precis ut som din. Men en på forumet sa att det inte går att koppla in en minikamera till min...
Du kopplar in den till AV porten och sedan så filmar den automatiskt utifrån minikameran?
 

Ducati for life

Guest
Tellet skrev:
hittade de här.. :)
http://www.24hshop.se/ListProducts.aspx?cat=118
vad är de för billig skit? :va
inga pengar där juh.. men verkar de bra till de priset? eftersom jag inte fattar nått av vad som står så.. så.. svar mottages tack :)

...näru dom där produkterna skulle inte jag satsa på om jag skulle vilja ha bra bildkvalitet. Dessutom fungerar dom som "hårddisk inspelning" i mpg4 format om jag nu läste rätt (måste erkänna att jag inte orkade läsa allt dravel som stod). Men som n "kul grejj" sure, why not...
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Ducati for life skrev:
...näru dom där produkterna skulle inte jag satsa på om jag skulle vilja ha bra bildkvalitet. Dessutom fungerar dom som "hårddisk inspelning" i mpg4 format om jag nu läste rätt (måste erkänna att jag inte orkade läsa allt dravel som stod). Men som n "kul grejj" sure, why not...


aha okey! tänkte faktiskt ha de till förfesterna :rolleyes: så de kanske funkar..
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
tvålen skrev:
Tjet, vad har du för kamera? Jag har en AV ingång, ser precis ut som din. Men en på forumet sa att det inte går att koppla in en minikamera till min...
Du kopplar in den till AV porten och sedan så filmar den automatiskt utifrån minikameran?

Jepp, in i AV-ingången. Säker på att du har AV-IN och inte bara AV-UT?
Kopplar in den och väljer spelaupp-läge på kameran så visas minikamerans bild sen är det bara att trycka REC. :tummenupp

Skickar med ett litet bildexempel. :banana
 

Bifogat

  • 2005-09-19 16_03_0001 (Small).jpg
    2005-09-19 16_03_0001 (Small).jpg
    31.9 KB · Visningar: 123

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
har lånat en dv kamera och filmat lite sket , nu när jag kopplar in den till min dator och ska föra över skiten till datorn via usb så hittar inte datorn kameran.

måste man ha nått särskillt program för att föra över skiten till datorn ???

har noll koll på det här.
 

Slike

Bikerboyz.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Norrby
Hoj
XR650R Crf450x
Hjälmkamera

Jag har en Canon MV730i med en sony560 lins.
bilden blir kanon bara jag inte får med solen eller en
stark lampa i bilden, får då en bred ljus rand över hela bilden.
Nån som stött på detta innan kanske?
Mvh // Tobbe
 

Bifogat

  • sol.jpg
    sol.jpg
    19.8 KB · Visningar: 95

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Hej! Jag skärmflyger och vill filma från skärmen och ned på mig för att få med både mig och mark. Problemet är att man inte kan fästa något tungt i skärmen av säkerhetsskäl. Därför måste kameran vara väldigt lätt.
På Clas Ohlson har dom denna.

328278_X_2004-06-30_165929.jpg


Har sett en uppkoplad och bildkvaliten var hyfsad. I klass med en bra film från en digitalkamera. Kameran var ruskigt liten och batteripacket kommer bli större än kameran. Mottagaren var stor som en plånbok och går på 12V.
Möjligheterna att placera denna är nästan obegränsade! Lovar många udda vinklar och filmer. Kanske ett radiostyrt flygplan?

Har nån några erfarenheter av denna eller nått liknande?
För att spela in krävs en kamera med A/V ingång?
 

Ducati for life

Guest
Slike skrev:
Jag har en Canon MV730i med en sony560 lins.
bilden blir kanon bara jag inte får med solen eller en
stark lampa i bilden, får då en bred ljus rand över hela bilden.
Nån som stött på detta innan kanske?
Mvh // Tobbe


...japp - många gånger. Det där är en typisk "digital" överexponering. Helt enkelt så är det för ljust för kameran att hantera. Man kan säga att ccdn "spricker"... För på bilden ser det i alla fall inte ut som om det är något i linsen som det är fel på. Det enda du kan göra är att exponera bättre - har du ND filter på din kamera bör du använda det när du filmar i solljus (fungerar ungefär som ett "pol" filter). Det är också som så att när du använder ett vidvinkel objektiv skickar du in ännu mera ljus från sidorna som inte "behövs" så använd gärna ett solskydd på linsen för att ta bort så mycket onödigt ljus som möjligt.

Lycka till

ps... spontant nu när jag tittade på din bild igen, så skulle jag nog titta efter ett annat objektiv också. Har du pengarna så kan du hitta ett "bättre" än det du använder och på så sätt också minska risken för det felet du får...DS

Tengil skrev:
Hej! Jag skärmflyger och vill filma från skärmen och ned på mig för att få med både mig och mark. Problemet är att man inte kan fästa något tungt i skärmen av säkerhetsskäl. Därför måste kameran vara väldigt lätt.
På Clas Ohlson har dom

Har sett en uppkoplad och bildkvaliten var hyfsad. I klass med en bra film från en digitalkamera. Kameran var ruskigt liten och batteripacket kommer bli större än kameran. Mottagaren var stor som en plånbok och går på 12V.
Möjligheterna att placera denna är nästan obegränsade! Lovar många udda vinklar och filmer. Kanske ett radiostyrt flygplan?

Har nån några erfarenheter av denna eller nått liknande?
För att spela in krävs en kamera med A/V ingång?

ta dig en titt på det här systemet också: http://www.mft.nu/kamera/kamera.htm Inte världens bästa bild, men helt ok. Tycker framförallt att det är prisvärt.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
På Sony DCR-HC42 står det så här i Netonnet´s info:

Mic in: Ja, via tillbehörsskon

Betyder detta alltså att man inte kan koppla en extern mic till kameran när man filmar? Hur blir det då om man kör med kameran i en ryggsäck och har en hjälmkamera? Ljudet lär väll bli helt värdelöst? Är väll iofs inte så mkt o höra iaf, vad vet jag? Den som vet om det har nån betydelse får gärna ge en kommentar...
 

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
tjena , har skaffat mig en dv kamera och filmat lite och klippt o klistrat o donat
sen när jag skulle lägga på ljud och göra klart den , så laggar ljudet efteråt
när allt är klart , nån som tror sig veta vad det beror på alltså lagt på
en mp3 låt och låten hackar sig fram , men filmen flyter.
 

Ducati for life

Guest
MackeNo1 skrev:
På Sony DCR-HC42 står det så här i Netonnet´s info:

Mic in: Ja, via tillbehörsskon

Betyder detta alltså att man inte kan koppla en extern mic till kameran när man filmar? Hur blir det då om man kör med kameran i en ryggsäck och har en hjälmkamera? Ljudet lär väll bli helt värdelöst? Är väll iofs inte så mkt o höra iaf, vad vet jag? Den som vet om det har nån betydelse får gärna ge en kommentar...

då vill jag kommentera ;)
Det är bättre me motorljud än vindbrus... så alltså borde det ju bli "bättre" ljud me kameran i ryggan... Men jag kan ha fel, för visst är det intressant att lyssna på vindbrus ibland :tungan

floodi skrev:
tjena , har skaffat mig en dv kamera och filmat lite och klippt o klistrat o donat
sen när jag skulle lägga på ljud och göra klart den , så laggar ljudet efteråt
när allt är klart , nån som tror sig veta vad det beror på alltså lagt på
en mp3 låt och låten hackar sig fram , men filmen flyter.

...en gissning bara så där??

En mp3a är ju komprimerad, troligtvis är din mp3a 128kbps, 44.1 khz. Anyway, det är ju inte alla redigerings program som kan konvertera detta på ett bra sätt. För exempelvis så spelar din DV kamera in 48kHz (den bör göra det om inte det är inställt på något annat) vilket är typ standard för redigeringsprogrammen. Så alltså, konvertera din mp3a till en 48kHz, wave (eller aiff, kan funka med PCM också) fil så bör problemet försvinna. Annars så testa med en anna låt, som inte är en mp3a bara för saken skull.

May the force be with you.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Några hjälmkamerafrågor

jag kolla precis på GR4 och jag antar att han kör med avancerad kamerautrustning på hojen men går det jämföra bildkvaliten med en vanlig hjälmkamera från http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm och min sony dcr-trv22e eller blir det mycket sämre bild?

Jag skulle beställt paket nr5 med 520tv linjer men jag börja tveka när priset landa på 4000kr och det var dax att betala, måste tänka lite till :3freak
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top