Tjenare tjosan alla glada
Har några saker som jag absolut inte hittar något om på den här tråden som kan vara bra för er att veta.
* De två formaten man bör använda sig av är Mini DV eller DV-CAM, där proffsen föredrar DV-CAM därför att den har låst audio gentemot tidkoden (sync / non sync) vilket i proffsredigeringen är att föredra. Annars är det precis samma komprimering på båda formaten. Men att de är olika bandstorlek som nämt tidigare är inte sant. Det går utmärkt att använda ett "Mini DV" band i en DV-CAM kamera. Däremot ger ett 60min Mini-DV band endast 40 min DV-CAM pga rotations hastigheten och behovet av mer utrymme för att synca ljudet. Och generellt är "CAM" kamerorna bättre (bild och optik) eftersom de oftast har 3ccd och som sagt vänder sig till Proffs och semi proffs
* Ett annat tips när man filmar med DV (använder det som övergripande utryck nu eftersom det är "samma" för båda) är att av någon konstig anledning så filmar alla DV kameror med 110% Gain - vilket innebär att den tar in för mycket ljus. Detta kan man ofta se att ljusa partier fräts ut - ex: en himmel som blir väldigt ljus medans motivet är i skuggan. Hur som helst, mitt tips är att ställa in bländare / slutare manuellt. (Som sagt, generellt filmar kamerorna för mkt ljus för att kompensera de mörka partierna i bilden) Det som är bra med det är är just att om man åker igenom ett "mörkt" parti (tunnel, skog, skuggor) så blir det snyggare och man slipper de typiska "övergångarna" mellan ljust och mörkt. Jag vågar dessutom säga att man "ser mer" av allt om man är noga med detta från början. Det är bara att testa sig fram. Men som sagt, generellt kan man "blända ner" och på så sätt få en snyggare bild.
* Ställ vitbalansen / vit nivån manuellt innan du börjar åka. Ta ett vitt A4 och rikta in din kamera och ställ din vitbalans. Filma det gärna när du gör det för att 1. Du kan skriva på pappret vilken tagning det är, lättare att hitta rätt när du redigerar. 2. För att om du vill färgkorrigera i efterhand blir det mycket enklare om du har samma vitbalans på allt du filmat.
* Och sist men inte minst (för nu börjar jag bli trött på att skriva
och kanske det bästa tipset jag har är att införskaffa ett cirkulärt polfilter (Polarisationsfilter) och skruva på din kameralins. Dels skyddar den din lins men kan användas för att skapa stämningar, förstärka kontrasten, balansera ljus till film eller göra osynligt ljus synligt. Ex - om du har reflex i din "framruta" (din kamera syns - eller hastighetsmätaren syns inte för att himmlen speglar sig) kan du "skruva / vrida" på filtret och på så sätt få bort ev reflexer. Du kan ex: Filma in igenom ett skyltfönster utan att få reflexer.
Det är ganska kul att filma med andra typer av filter också för att få olika "stämningar" på materialet.
* eller nä en sak till - skaffa en vidvinkel lins också (inte en fisheye då denna gärna förstör bilden för mycket, tycker jag). Detta framförallt när du ska vara nära objekt och få med "hela objektet" tex från sidan när någon gör en wheelie. Ex: Montera kameran nära framhjulet, inne i hjulhuset eller helt enkelt filma på festen hemma.
Har du synpunkter, frågor får du gärna PMa.
*sen kan jag också rekomendera Premiere Pro för redigering. Detta program tillsammans med DV och Win XP fungerar numera mkt bra. Och P. Pro är i grunden optimerat för DV redigering. Visserligen en smaksak vilket verktyg man använder.
Ok - nu slutar jag...