För dig som ska köpa videokamera

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har tänkt köpa en dv-kamera med av-in till sommaren och Sonyn är väll den hetaste kandidaten just nu.

Har hittat den HÄR JVC:n som kanske skulle kunna vara ett alternativ till HC42:an, men annars é det dåligt med videokameror som har av-in för under 5500:-

Har inte lyckats hitta nått test på jvc:n på nätet, men enligt vad jag kan se på specen så ser den helt ok ut. Man får ju 1000:- över att lägga till en hjälmkamera jämfört med sonyn...

Nån som vet nått om JVC:n eller som har tips på nån annan än sonyn som man får för max 5500:-
 

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Såld...letar nytt.
tycker det verkar som att sony hc90 är det enda rätta... :tummenupp
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Någon som har någon koll på hur Samsungs VP-X110L är? Det är den som dom kallar x-tream kamera som ska tola lite stötar och sådant. Plus att det följer ju med en hjälmkamera till den. Men vad jag funderar på är, finns det någon ingång för extern mic? Jag hittade info om att det sitter en mono mic i själva hjälmkameran, men hur mycket lär det inte brusa i den om man har den på hjälmen och är ute och kör. Det är ju inte så himla blodigt pris på den här heller, plus att för min del så kanske jag kan få den ännu billigare, sitter i samma bygge som Samsungs support så :tummenupp .
Har dock int ehunnit springa och fråga dessa saker till dom, annars hade jag såklart gjort det. Hemma och ledig idag också så :3freak
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Hjälmkamerafrågor

Har köpt mig en hjälmkamera och undrar nu ungf hur länge dom 8st AA batterierna klarar hålla igång kameran?? och jag antar att hjälmkameran/mikrofon bara drar ström när man filmar?!? eller suger den ur batteriet så man måste koppla ifrån batteripaketet när videokameran är av!?
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
köpte en Sony DCR-PC55E i julklapp,mest för att den var liten å smidig,(tyckte bildkvalliteten blev helt ok). skulle testa läsa in filmen på datorn.. 4min40sec blev 1gig!, finns det inget program som läser in filmen samtidigt som den komprimerar eller? 1film blir ju runt 12gig :gnissla
Eller läser ni in dom i råformat, typ 12 gig och sedan komprimerar filmen?
 

MikkE

Guest
Tjet skrev:
Hur kan det vara sån jätteskillnad på dessa två batterier? Samma kapacitet. Det som skiljer är priset, 195kr med frakt på ebay och 1870kr på scandinavian photo... Köpte ett på ebay, man kan ju hoppas att det inte är rene skiten.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7573480905

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?artnr=31118
Shit pomfrit!! Det skiljer 1675 kr för typ samma batterier! A ja, även om det skulle vara modell sämre du har köpt från ebay så kommer det vara värt 1675 kr mindre!

DwD skrev:
köpte en Sony DCR-PC55E i julklapp,mest för att den var liten å smidig,(tyckte bildkvalliteten blev helt ok). skulle testa läsa in filmen på datorn.. 4min40sec blev 1gig!, finns det inget program som läser in filmen samtidigt som den komprimerar eller? 1film blir ju runt 12gig :gnissla
Eller läser ni in dom i råformat, typ 12 gig och sedan komprimerar filmen?
Nope, inte vad jag vet iaf.
Men en sekund tar ca 3,5 Mb!! Och det blir ca 12Gb för en timme. Därefter kan du komprimera filmen till MKT mindre stl.
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
MikkE skrev:
Shit pomfrit!! Det skiljer 1675 kr för typ samma batterier! A ja, även om det skulle vara modell sämre du har köpt från ebay så kommer det vara värt 1675 kr mindre!

Återkommer efter nyår med rapport om det var en gris i säcken eller inte. :)
 

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
har köpt en sony hc42 men jag är inte riktigt nöjd med kvalite´n på filmerna när jag lägger dem på datorn...
det är riktigt skit kvalite, så nu undrar jag om det går att ändra på hur pass bra filmen ska bli i videokameran? som det typ går att ändra på digitalkameror... iså fall hur gör man?? Har sett flera andra filmer filmat med HC42 men de är har bättre kvalite än mina filmar.


:confused:
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
MikkE skrev:
Fått batteriet än?

Jepp! Tog en vecka eller nåt från det att jag betalade tills det landade i lådan. Det är hur stort och manligt som helst med en verksamhetstid på typ 5 timmar enligt instruktionsboken. Filmade slut 2.5 band och spelade upp 2 stycken innan det började ge sig. Det stod på auktionssidan att det var på 2800mAh, men på batteriet står det 4000mAh. Originalet är på 800mAh. Skynda fynda! :banana
 

Bifogat

  • batteri.jpg
    batteri.jpg
    20.1 KB · Visningar: 75

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
Denkan skrev:
har köpt en sony hc42 men jag är inte riktigt nöjd med kvalite´n på filmerna när jag lägger dem på datorn...
det är riktigt skit kvalite, så nu undrar jag om det går att ändra på hur pass bra filmen ska bli i videokameran? som det typ går att ändra på digitalkameror... iså fall hur gör man?? Har sett flera andra filmer filmat med HC42 men de är har bättre kvalite än mina filmar.


:confused:
ingen som vet????? :confused: :confused: :confused:
skall lägga upp en film snart, när sh. servern är igång där ni ser hur pass dålig kvalite´det är...
men så länge: filmar med en sony DCR-HC42E och har ett sandisk memory stick 512mb PRO Duo minneskort i och jag överför via usb filmen till datorn....
men var är felet?? :va :argpådato
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Vad har du för maskinvara?
Jag vet inte vilket program du använder men kör du med en usb 1 kabel så lär du nog tappa en hel del "frames"!
Köp ett firewire kort samt kabel för ett par hundralappar!
 
Last edited:

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
duccen900ss skrev:
Vad har du för maskinvara?
Jag vet inte vilket program du använder men kör du med en usb 1 kabel så lär du nog tappa en hel del "frames"!
Köp ett firewire kort samt kabel för ett par hundralappar!
så här långt har jag kommit mig nu : problemet
 

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
mm...Den är ju splitterny så kameran kan de ju inte vara fel på :va
Men vad finns det för olika program man kan använda för att få över filmen från minneskortet till datorn...?Så skulle jag kunna prova om det funkar då.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Denkan skrev:
ingen som vet????? :confused: :confused: :confused:
skall lägga upp en film snart, när sh. servern är igång där ni ser hur pass dålig kvalite´det är...
men så länge: filmar med en sony DCR-HC42E och har ett sandisk memory stick 512mb PRO Duo minneskort i och jag överför via usb filmen till datorn....
men var är felet?? :va :argpådato
Du ska INTE använda dig av varken memorystick eller USB när du filmar! :fatta!

Stoppa i ett DV-band,filma, tanka över till datorn via firewire (DV in/ut står det på kameran. 4-pinnars firewirekontakt)

USB-anslutningen används endast för att tanka över stillbilder du lagrar på minneskortet och för att använda kamera som webkamera, streama bild. Lågupplöst.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top