För dig som ska köpa videokamera

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
jahaa...jag trodde att det skulle vara det enklaste sättet att överföra filmen om jag hade den på memory sticket...firewire har jag börjat föröka överföra med nu från memory sticket eftersom jag har filmerna där!
Men jag vet bättre till nästa gång då att jag skall filma med dv kasetterna :tummenupp ...men jag skulle gärna vilja ha filmerna ur memory sticket också :Bugar
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Panasonic NV-GS250

Är det någon som har någon erfarenhet av Panasonic NV-GS250? Snubblade över en sådan för bra pris och det verkar ju vara en riktigt schysst kamera, men jag tänkte ändå kolla med er om det är något att ha. Kommer väl mest ha den till att filma lite hemmavid och när man är ute och fiskar och sådant, lär väl bli en del med motorcykeln också men kanske inte lika avancerade saker som en del här inne gör.
Det verkar ju inte heller vara några problem att koppla in en hjälmkamera och en extern mic, det kan ju vara bra att ha om man ska köra cross eller liknande.
Vad tror ni som kan lite om sådanahär saker, är den något att ha?

Tack på förhand, Hinkas
 

MikkE

Guest
Hinkas: Kan väl bara säga att den kameran är grym. Med en CCD3 sensor och lite mer lull lull så kommer du att komma långt och lite till.
Den kostar ny ca 11000 kr och det säger också lite om vad man får och det får man verkligen med denna. Sedan om det kanske är lite overkill om man 'bara' ska filma lite och koppla in en hjälmkamera säger jag ingenting om, allt handlar om vad man är beredd att ge i pengaväg.
Summasumarum, det är en bra kamera!
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
MikkE skrev:
Hinkas: Kan väl bara säga att den kameran är grym. Med en CCD3 sensor och lite mer lull lull så kommer du att komma långt och lite till.
Den kostar ny ca 11000 kr och det säger också lite om vad man får och det får man verkligen med denna. Sedan om det kanske är lite overkill om man 'bara' ska filma lite och koppla in en hjälmkamera säger jag ingenting om, allt handlar om vad man är beredd att ge i pengaväg.
Summasumarum, det är en bra kamera!

Låter helt kalas det, bara att spara lite pengar då och se om den är kvar om någon månad, kan nog bli riktigt kul att filma lite med äkta 16:9 format och sådant kul. Lär ju bli en del filmat i skogen med enduron och en del på vägen med min stackars 650, huvudsaken är ju att man har kul när man gör det, behöver ju inte vara lika avancerat som många andra här :tummenupp
 

Tommy_86

Dead eyes see no future
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Nyköping (enstaberga
Hoj
Ktm Exc 300 sixdays -10
Är grymt sugen på att köpa hjälmkamera. Jag har en nästan helt ny sony hc14e som tyvärr saknar a/v in :(:( så det känns lite surt att köpa en till kamera för typ 5 tusen o undrar om ni kanske har någon kamera till salu eller har tips på några billiga??
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Släng upp din kamera på Tradera! De betalas överpriser på det mesta där tycker jag!
Annars tror jag att du inte kommer undan billigare än runt 5000:- tyvärr.
Kan tipsa om att ibland (men välldigt sällan) kan man hitta klipp bland fynvarorna på de stora elektronik varuhusen. Jag köpte en JVC GR-DX55 med typ allt för 3000:- helt ny i förpackning! :yoparty
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Lite omständigt att man måste starta den med fjärren när man skall filma med hjälmkameran...
 

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
GSXR-1000 K7
sony DCR-HC42

planerar att dra micen under bak cutsen på min hoj för det där goa ljudet, vad betyder då följande ? för och nackdelar
eller ska jag satsa på en med riktig mic ingång /fredrik

Kameran saknar dessutom separat mikrofoningång (endast speciella mikrofoner via den intelligenta tillbehörsskon går att använda).
 

MikkE

Guest
F/F skrev:
planerar att dra micen under bak cutsen på min hoj för det där goa ljudet, vad betyder då följande ? för och nackdelar
eller ska jag satsa på en med riktig mic ingång /fredrik

Kameran saknar dessutom separat mikrofoningång (endast speciella mikrofoner via den intelligenta tillbehörsskon går att använda).
Det är en trevlig kamera, MEN(!) jag fattar inte varför man är tvungen att använda "tillbehörsskon" för att få mic-IN. Nåja, om inte det är hela världen så är det värt att krångla lite (om det nu är krångligt, jag vet inte?)
 

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
GSXR-1000 K7
MikkE skrev:
Det är en trevlig kamera, MEN(!) jag fattar inte varför man är tvungen att använda "tillbehörsskon" för att få mic-IN. Nåja, om inte det är hela världen så är det värt att krångla lite (om det nu är krångligt, jag vet inte?)

får bli en sån att börja med/fredrik
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Jag funderar på att köpa en videokamera. Ett krav är att det finns A/V-in så att jag kan koppla in en hjälmkamera.
Är det någon som kan rekommendera en prisvärd modell?
 

MikkE

Guest
Maranello skrev:
Jag funderar på att köpa en videokamera. Ett krav är att det finns A/V-in så att jag kan koppla in en hjälmkamera.
Är det någon som kan rekommendera en prisvärd modell?
Canon kommer med nya intressanta modeller nu.

Canon DM-MV960
MV960.jpg
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
MikkE skrev:
Canon kommer med nya intressanta modeller nu.
DM-MV960
Thanks! :Bugar
Den verkar inte alls dum. Jag hittar dock ingen test av den.
Vet du hur den står sig mot konkurrenterna?
 

x-per

Muffinspector
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Borås - Halmstad
Hoj
Suzuki RM125
Tjo!

Går i tankarna att införskaffa mig en hjälmkamera men är inte helt övertygad
över deras kvalite, har sett många filmer från kamerorna men tyvärr är dom
alderles för hårt komprimerade för att göra en rättvis bedömming.

Så är det någon som har en länk eller tom har filmat lite själv och har en ganska
okomprimerad videosnutt att dela med sig av?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Har en Sharp VL-Z300 med dv/av in/ut, siloconskärm och sådant.. strax under 3 papp vill jag ha om ngn e sugen. I nyskick (använd bara några ggr.)

- Johan

x-per skrev:
2067817 Tjo!

Går i tankarna att införskaffa mig en hjälmkamera men är inte helt övertygad
över deras kvalite, har sett många filmer från kamerorna men tyvärr är dom
alderles för hårt komprimerade för att göra en rättvis bedömming.

Så är det någon som har en länk eller tom har filmat lite själv och har en ganska
okomprimerad videosnutt att dela med sig av?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok. Var hittar jag en bra och billig hjälmkamera att koppla till min videokamera med AV ingång?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Starstriker skrev:
2184517 Ok. Var hittar jag en bra och billig hjälmkamera att koppla till min videokamera med AV ingång?

finns en massa länktips i denna tråd om du letar, sedan kan du ju alltid söka under köp&sälj delen
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tjo..

Jag har råkat ut för två små problem.. köpte en "Canon DM-MV960" + en vanlig hjälmkamra från www.helmetcamera.com/ , problemet jag får är att det blir svartvit bild från hjälmkamran :( , någon som har något tips?

Sen har jag ett till litet problem..datorn vägrar känna av att videokamran är i kopplad..kabeln är i m.m usb portarna funkar eftersom jag kör andra grejer där utan problem. När jag startar Canon programet så står det att den ej känner att någon videokamra är i kopplad.

Någon som har några lösningar på min problem?
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Lam-Kaka skrev:
2197752Sen har jag ett till litet problem..datorn vägrar känna av att videokamran är i kopplad..kabeln är i m.m usb portarna funkar eftersom jag kör andra grejer där utan problem.
Jag har också köpt mig en ny Canon DV-kamera. För att föra över video till datorn måste jag använda Firewirekabel. USB fungerar bara för stillbilderna. Vet ej om det är så på din modell men det kan vara värt att testa.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top