För dig som ska köpa videokamera

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hallå!
Är det någon som kan tipsa mig om en hyffsad videokamera för en ganska billig peng(nån tusing).

Det kameran helst ska kunna göra är:

  • Filma snabba saker tex. mc
    Filma ljusa saker tex. skidor
    Få en bra bild när det är lite mörkare
en bra zoom och kanske en liten lampa/blixt gör inget, men ovantånde saker är viktigare..
Efterssom de nämda sakerna är viktigast, så spelar det ingen större roll om det är en DV,DVD,HD-kamera..

Tack på förhand
//HannesH
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
HannesH skrev:
2289649 Hallå!
Är det någon som kan tipsa mig om en hyffsad videokamera för en ganska billig peng(nån tusing).

Det kameran helst ska kunna göra är:

  • Filma snabba saker tex. mc
    Filma ljusa saker tex. skidor
    Få en bra bild när det är lite mörkare
en bra zoom och kanske en liten lampa/blixt gör inget, men ovantånde saker är viktigare..
Efterssom de nämda sakerna är viktigast, så spelar det ingen större roll om det är en DV,DVD,HD-kamera..

Tack på förhand
//HannesH

Finns en kille på Plattan i Sthlm som säljer kameror billigt... Han heter Bosse grus och du kan hälsa ifrån Slasktratten... :fyllisar
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Någon som vet en kamera som funkar med trådfjärr(kommer inte ihåg vad den heter) å hjälkamera.. Pris runt 5000:- ? Gärna länkar ;)
 

zaya

Speed of life
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf R6
Perfekt tråd :tummenupp men jag har en fråga: vad kan jag köpa en stativ som jag tänker montera på tank-locket?

Tack i förhand
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
zaya skrev:
2609109 Perfekt tråd :tummenupp men jag har en fråga: vad kan jag köpa en stativ som jag tänker montera på tank-locket?

Tack i förhand

Är det ett kamerafäste du är ute efter så har du det här :) http://www.sporthoj.com/annonser/?id=7742
Men är det ett "STATIV" (mono/treben-stativ) för att montera på tanklocket tror jag kan bli svårt att hitta.:va Så då får du nog vara lite kreativ och göra ett hemmabygge.

Lycka till
//Budde
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Edit: Kom på nya idéer...

Hur fungerar det att filma med en stillbildskamera på en hoj? Tänker främst på hur den klarar stötar om man tex åker på bakhjulet och slår ner.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har man användning av bildstabelisator när kameran sitter på en hoj i max utzoomat läge? Hur brukar stabelisatorerna hålla mot vibrationer?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
MikkE skrev:
2633771 Vad för kamera är det? Kompakt eller system?
Tanken är alltså att jag ska filma med en stillbildskamera för att den är billig och liten. Har tänkt sätta fast den framför styret nånstans på hojen. Kameran som jag tänker på är samsung digimax s700 som cyberphoto säljer. Den filmar med 640x480 pixel med 30 b/s och lagrar som mpeg-4 format. Den använder AA-batterier, har "filmstabilisator" och även några enklare redigeringsmöjligheter. Så det verkar som den är lite bättre anpassad att filma med än dom flesta andra stillbildskameror. Och priset ligger på 1600 kr.

s700svart.jpg
 
Last edited:

MikkE

Guest
supermoppe skrev:
2635141 Tanken är alltså att jag ska filma med en stillbildskamera för att den är billig och liten. Har tänkt sätta fast den framför styret nånstans på hojen. Kameran som jag tänker på är samsung digimax s700 som cyberphoto säljer. Den filmar med 640x480 pixel med 30 b/s och lagrar som mpeg-4 format. Den använder AA-batterier, har "filmstabilisator" och även några enklare redigeringsmöjligheter. Så det verkar som den är lite bättre anpassad att filma med än dom flesta andra stillbildskameror. Och priset ligger på 1600 kr.

s700svart.jpg
Ja, varför inte. Dock kommer du att få kasst ljud om det är mikrofon på den.
Klart att det går att filma med den på tanken.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
MikkE skrev:
2635298 Ja, varför inte. Dock kommer du att få kasst ljud om det är mikrofon på den.
Klart att det går att filma med den på tanken.
Är det samma ljudkvalité som på min ixus700 blir jag INTE besviken om man säger så. Vindbruset kommer ju såklart förstöra. Vet inte hur kameran ser ut innuti (hur ofta vet man det?) men kommer kanske kolla om det går att ta ur mikrofonen och löda dit en förlägningssladd och sätta den på nått bättre lämpat ställe.

Sen efter nästa sommar kommer det film kan jag lova. :cool:
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har kollat upp lite mer. Det står fel på cyberphotos hemsida. S700 har varken filmstabilisator eller lagring till mpeg-4 men det har däremot S800 och S1000. Hittade helt otroligt nog ett klipp på en sida från en S800.
http://www.valutronic.se/Camera/tunnel - skugga - solsken.avi

Vad tycker ni om kvalitén? Hur jämför den sig mot en billig dv-kamera i filmkvalité?

Tänkte bygga in kameran i en liten låda med liggunderlag som dämpningsmaterial och plexiglas som fönster. Blir det en dv-kamera så kommer jag göra samma sak men då blir det så stor kloss att ha på styret. Hur skulle ni ha gjort? Köpt kompaktkameran eller en dv-kamera?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Funderar på att skaffa en videokamera. Ska man köpa en som spelar in på dvd-skiva eller med hårddisk? Någon som kan ge en rekomendation på en kamera för ca 2000-3000kr? Vilket märke gör bäst prylar? Canon? Sony? Eller någon annan?

:va
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Thundercat skrev:
2649814 Funderar på att skaffa en videokamera. Ska man köpa en som spelar in på dvd-skiva eller med hårddisk? Någon som kan ge en rekomendation på en kamera för ca 2000-3000kr? Vilket märke gör bäst prylar? Canon? Sony? Eller någon annan?

:va

Hej
Ska du slanga över det du har filmat till datorn & redigera det där? om svaret blir ja så skulle jag rekomendera en DV-kamera. Både dvd- & hårddisk-kameror måste komprimera både ljud & bild när det lagras, därav något sämre bild & ljud, Dom flesta av redigeringsprogramen som finns idag är endast anpassade för att redigera videokameror med DV-band.
Vill inte påstå att något av dom erkända märkena är bättre än det andra. Vad är du ute efter? är det bildkvalitet lr finnesser mm? Jag skulle nog rekomendera Panasonic NV-GS180 den kanske är lite dyrare än vad du har tänkt dig men det är en kamera som har 3 CCD, vilket ger bra bild. Jag ska själv införskaffa mig i en Panasonic NV-GS300. Väntar dock till mellandagsrean.

Hoppas jag kan vara till någon hjälp & Lycka till i jakten på en videokamera.. :)
//Budde
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tänkte köpa en begagnad mini DV kamera.
Har mest kollat på Sony då jag gillar deras kvalitet.
Efter flera av Sony kamerorna står det E efter beteckningen, vad betyder det? Hittar bara tester av kameror utan ändelsen "E".
Har ni tips på andra bra kameror kanske? Tänkte lägga ca 2-3000 för en begagnad. Det ska finnas AV in på kameran så jag kan använda hjälmkamera.
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
-PLM- skrev:
2650472 Tänkte köpa en begagnad mini DV kamera.
Har mest kollat på Sony då jag gillar deras kvalitet.
Efter flera av Sony kamerorna står det E efter beteckningen, vad betyder det? Hittar bara tester av kameror utan ändelsen "E".
Har ni tips på andra bra kameror kanske? Tänkte lägga ca 2-3000 för en begagnad. Det ska finnas AV in på kameran så jag kan använda hjälmkamera.

Här är en ok sida med info om nya & gamla videokameror www.cyberphoto.se dom har även mycket tillbehör till både video- och vanliga kameror. En annan sida som har lite mer tester är www.smartson.se.
Dessvärre har jag ingen aning om vad "E" står för. Jag använder mig i daxläget av en Sony DCR-TRV33E och jag har kollat igenom papprena som kom med men det står inget där. mitt tips är att om du nu måste vet vad det betyder så maila Sony.se, fråga dom & på deras hemsida kan du läsa mer om deras kameror både nya & gamla.

Hoppas det har varit till någon hjälp :)

//Budde
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Budde skrev:
2650516 Här är en ok sida med info om nya & gamla videokameror www.cyberphoto.se dom har även mycket tillbehör till både video- och vanliga kameror. En annan sida som har lite mer tester är www.smartson.se.
Dessvärre har jag ingen aning om vad "E" står för. Jag använder mig i daxläget av en Sony DCR-TRV33E och jag har kollat igenom papprena som kom med men det står inget där. mitt tips är att om du nu måste vet vad det betyder så maila Sony.se, fråga dom & på deras hemsida kan du läsa mer om deras kameror både nya & gamla.

Hoppas det har varit till någon hjälp :)

//Budde

Thx mannen! Undrar mest över "E" ifall det betyder snik eller nåt, så inte AV in är med? När den utan "E" är utrustad med det såklart.
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
-PLM- skrev:
2650526 Thx mannen! Undrar mest över "E" ifall det betyder snik eller nåt, så inte AV in är med? När den utan "E" är utrustad med det såklart.

Om jag skulle ge mig på en gissning så skulle jag tro att det en betäckning som SONY anv sig av på nästan alla sina modeller, har inget med att göra med om det är snik lr ej. Tror till och med att alla Sony's videokameror numera har ett "E" med i sitt modellnamn (se länk), vill du veta om det är en kamera med AV-in så tror jag nog inte att du kan tyda det genom att enbart läsa modellnamnet. Lättast är nog att kolla på Sony's hemsida på den berörda kameran som du är ute efter, där står nog all info du behöver.
Men va fan vet jag :va

//Budde
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top