För dig som ska köpa videokamera

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
johanrehn80 skrev:
2678224 berätta mer vad det var som var skit.

Det är nu på rea som det är några som är nere under 2000:-

För drygt 3 år sen köpte jag en panasonic dvkamera. Kostade runt fem tusen. Den gick sönder nu och kostade 3papp att laga.
Självklart tycker man ju att utvecklingen borde gått frammåt under dessa år. Kanske t.o.m. att jag borde kunna få en ny lite bättre för reparationskostnaden.
Iaf så var den riktigt stor skillnad mellan gamla och nya kameran! Den gamla hade väldigt mycket bättre skärpa och bättre ljud. Däremot var nog färgåtergivningen bättre på den nya. Båda var lika kassa så fort det började bli lite mörkt.
Däremot gick det ju att ta stillbilder och att zooma mer än man behöver med den nya kameran.

Edit* Vm i Felstavning
 
Last edited:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Kricke skrev:
2678276 För drygt 3 år sen köpte jag en panasonic dvkamera. Kostade runt fem tusen. Den gick sönder nu och kostade 3papp att laga.
Självklart tycker man ju att utvecklingen borde gått frammåt under dessa år. Kanske t.o.m. att jag borde kunna få en ny lite bättre för reparationskostnaden.
Iaf så var den riktigt stor skillnad mellan gamla och nya kameran! Den gamla hade väldigt mycket bättre skärpa och bättre ljud. Däremot var nog färgåtergivningen bättre på den nya. Båda var lika kassa så fort det började bli lite mörkt.
Däremot gick det ju att ta stillbilder och att zooma mer än man behöver med den nya kameran.

Edit* Vm i Felstavning

så en 3 år gammal kamera är att föredra, med risk att man får laga den för 3000:- vad skulle man betala för en sån beggad då? finns ju rätt många på blocket
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Jag har en Sony HDD 30 GB till salu om ngn är intresserad!
då jag uppdaterade till en Sony High Definition kamera istället!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
och vad är det för nåt då? är riktigt okunnig i ämnet

Man kan spela in i DVD kvalité.. Jag har provat en del kameror och tycker att vill man få bästa kvalité och då menar jag bild som märks skillnad skall man köpa en High Definition kamera.
Än så länge så är de rätt dyra från 10.000 kr! Men om man ändå tänkt köpa en vanlig icke HD kamera så lägg inte mer än max 5.000 kr... det blir inte bättre bild för den kostar 7-8.000 kr! Du måste ta steget upp till en HD för att verkligen se skillnad och då blir det riktigt snyggt kan jag lova.

Så mitt råd! VIll du köpa en kamera som är bra men inte lägga för mkt pengar, så finns det massa bra på marknaden för under 4-5000 kr som ger samma kvalitet.
vill du förverkliga filmen du spelar in och njuta av den som om det vore live... satsa på guds skull då på en HD.

Obs blanda inte ihop HD med HDD ... HDD står för att den har Hårddisk men innebär inte att det är en High Definitiion kamera.
Hd som man snacka om Plasma är det korrekta.
Högupplöst!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Har ett tag haft funderingar på att föreviga ERF-race genom att rigga hojjen med kamera. Som i princip helt oinsatt i ämnet, undrar jag om någon mer insatt kan säga om detta kit är en vettig grej:

http://www.actiondvr.com/features.php

...eller om man kan plocka ihop bättre & billigare saker på egen hand.
1.095 dollars är priset för detta iaf.
 

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM
Ska köpa en hjälmkamera, men har en liten fundering...
Kameran jag kör med är en Sony DCR-HC96E som sitter monterad på ett tank fäste.
Nu tänkte jag fästa hjälmkameran i svingen eller liknande och filma bakåt.
Går det att hoppa i inspelningen mellan kameran och hjälmkameran, såg att det fanns fjärkontroller för att styra hjälmkameran via LANC kontakten, eller slår man bara på/av inspelningen via den?
Stänger den av hjälmkameran och den "vanliga" kameran tar överfilmandet eller stanger den av filmandet helt?

Jag vill alltså kunna hoppa mellan att filma med kamerans objektiv och hjälmkameran under körning på något smidigt sätt.

Går det att på något smidigt sätt?

Har idagsläget bara själva DV kameran med lite kablar och olika objektiv, så hur mycket måste jag handla?

Några tips på bra butiker eller är det e-bay som gäller, (vill nog ha en lins med minst 520 linjer).
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Nu är det väl ändå så att DVD formatet har lägre upplösning än vad båda HD-standarderna innebär?! :va

Jo men om man säger DVD kvalité så kanske man kan få sig en bild av hur bra bilden blir.
Bilden blir bättre än DVD ;) Nu kanske man inte skall jämföra en kamera för 13000 med en värsting för några miljoner som spelar in i HD... så när en bra DVD bild är väl en bra jämförelse :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jo men om man säger DVD kvalité så kanske man kan få sig en bild av hur bra bilden blir.

Ja, jo, som pedagogiskt exempel är det väl kanske inte så noga..

Jag har lånat kompisens NV-GS300 ett tag och det som är inspelat med bra ljusförhållanden ser förbaskat bra ut även på nära håll på min 42tums plasma. För min del behövs därför ingen HD-kamera utan jag lär nöja mig med en 3CCD-kamera från panasonic när deras nya modell NV-GS320 släpps. Den kommer att ersäta nv-gs 280 och 300.

Komplett.se har satt priset till 5500:-
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Ja, jo, som pedagogiskt exempel är det väl kanske inte så noga..

Jag har lånat kompisens NV-GS300 ett tag och det som är inspelat med bra ljusförhållanden ser förbaskat bra ut även på nära håll på min 42tums plasma. För min del behövs därför ingen HD-kamera utan jag lär nöja mig med en 3CCD-kamera från panasonic när deras nya modell NV-GS320 släpps. Den kommer att ersäta nv-gs 280 och 300.

Komplett.se har satt priset till 5500:-

Låter som en bra idé!
Sony HDD 60Gb däremot tycker jag är riktigt sunkig videokamera och då kostar den ändå en 8 lök! Köpt ngt billigare anser jag för du får inte sämre..
 

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM
Ska köpa en hjälmkamera, men har en liten fundering...
Kameran jag kör med är en Sony DCR-HC96E som sitter monterad på ett tank fäste.
Nu tänkte jag fästa hjälmkameran i svingen eller liknande och filma bakåt.
Går det att hoppa i inspelningen mellan kameran och hjälmkameran, såg att det fanns fjärkontroller för att styra hjälmkameran via LANC kontakten, eller slår man bara på/av inspelningen via den?
Stänger den av hjälmkameran och den "vanliga" kameran tar överfilmandet eller stanger den av filmandet helt?

Jag vill alltså kunna hoppa mellan att filma med kamerans objektiv och hjälmkameran under körning på något smidigt sätt.

Går det att på något smidigt sätt?

Har idagsläget bara själva DV kameran med lite kablar och olika objektiv, så hur mycket måste jag handla?

Några tips på bra butiker eller är det e-bay som gäller, (vill nog ha en lins med minst 520 linjer).


Ingen som vet .?.?.
Vill ju handla lite...
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Ingen som vet .?.?.
Vill ju handla lite...

Sorry mannen men jag har dessvärre ingen aning men om jag ska ge mig på en kvallisserad gissning, skulle jag tro att man endast stänger av själva inspelningen. dvs att inspelningen inte "hoppar" över till din tankmonterade kamera. men va fan vet jag, har ju inte likadan kamera eller hjälmkamera för den delen..:confused:

Såg att du skrev att du hade en "Sony DCR-HC96E" är du nöjd med den, funkar den bra? har du provat någon annan kamera tidigare? Funderar själv på att införskaffa mig i likadan.

//Budde
 

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM


Såg att du skrev att du hade en "Sony DCR-HC96E" är du nöjd med den, funkar den bra? har du provat någon annan kamera tidigare? Funderar själv på att införskaffa mig i likadan.

//Budde

Det är den första kameran jag har, köpte den i höstas så jag har inte
hunnit leka så mycket med den.
Är i alla fall riktigt nöjd med än så länge, känns som den klarar av mer är det jag behöver i dags läget.:)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fick min NV-GS320 i onsdags. Av det lilla jags ett och filmat är jag mer än nöjd. Billigare än föregångarna (NV-GS 280 samt 300) men med ännu bättre bild då man förbättrat hanteringen vid dåliga ljusförhållanden. :tummenupp
Dessutom har de förbättrat priset en hel del.
5595:- på komplett.se. Beställde tisdag 8:30 och onsdag 11:00 hämtade jag den i deras hämtbutik i Sthlm.

Det enda som man kan sakna är DV & AV-in samt Mic-in.
Inte för att jag någonsin skulle använda dessa anslutningar men vissa GR-wannabes skulle säkert vilja ha det.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top