För dig som ska köpa videokamera

FreddaGädda

Guest
I morron åker jag och kollar på'n.
Förmodligen blir det tjöp.

Jag har problem..
 

MikkE

Guest
Det verkar riktäh coolt. Jag är dock lite störd över att den filmar i 4:3, men det kan man förmodligen justera bort. Annars kan man fixa i redigeringsprogrammet. 16:9 eller inte alls, så är det bara.

Får se vad det landar på i januarilöningen. Det lutar mot att det blir en sån där. :yoparty

Filmar den inte i äkta 16:9 kommer du aldrig få någon bra 16:9 om du redigerar det i något redigeringsprogram. Antingen dras bilden ut och ni ser feta ut eller så måste man beskära bilden i över resp. nedre bildkant och du förlorar... öh, bild i över resp. nedre kant.
 

FreddaGädda

Guest
Filmar den inte i äkta 16:9 kommer du aldrig få någon bra 16:9 om du redigerar det i något redigeringsprogram. Antingen dras bilden ut och ni ser feta ut eller så måste man beskära bilden i över resp. nedre bildkant och du förlorar... öh, bild i över resp. nedre kant.

I know, ffs.

Beskärning blir det aktuella metoden. Tror knappast någon kommer gråta.
I alla fall inte jag. Tycker ändå att 4:3-format visar betydligt mer än nödvändigt i upp- och nerkant.
Ska kolla vad ONOFF har för returpolicy.
Vill ta hem och testa kameran och kunna lämna tillbaks den om jag inte är nöjd. Det är ändå 4500 spänn vi snackar. Får jag inte packa upp den så blir det nog inget köp.
Samsung kommer säkert komma med en uppgraderad version som filmar i just 16:9. Bah för å jävlas!
 

FreddaGädda

Guest
Kollade på el cámera idag.

ONOFF ville dock inte veta av någon bruten förpackning vid retur. Plus att ONOFF på Sveavägen ville ha 500 bananer mer än standardpriset.

Något köp blev det inte. Överväger dock fortfarande.
Finns den där fula och inte lika braiga men billigare Sanyon som dessutom är vattentät. Handlar jag på internet så kan jag väll enligt distansköplagen skicka tillbaka bruten förpackning så länge grejerna är i nyskick?
 
Last edited:

FreddaGädda

Guest
Lite för högt i pris även om man kommer undan med 4800:- via prisjakt.

Några andra tips på billigaste videokameran med AV In ?

Tyvärr för dig är det nog så att du får punga ut ganska bryskt med pengar om du vill ha en med AV-in. Det är en funktion som föga prioriteras av tillverkare.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Mikke och jag kom fram till att Samsungen inte verkar finnas kvar på varken pricerunner eller Onoffs hemsida, tagit bort den ur sortimentet?:va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fastbikes har testat actioncam.

ATC2K.jpg


Resultatet ser ni nedanför.


http://www.fastbikes.se/images/stories/videos/848almeria.wmv
 

FreddaGädda

Guest
Mikke och jag kom fram till att Samsungen inte verkar finnas kvar på varken pricerunner eller Onoffs hemsida, tagit bort den ur sortimentet?:va

Det verkar så. Jag har lagersaldot till den kameran i favoritlänkarna och den fungerar inte längre.
Happ.. Slipper jag oroa mig för den penningförlusten då.. :va
 

MikkE

Guest
Jag tyckte å andra sidan att den verkade suga ganska kraftigt.
Skakig bild, dåliga färger, den hängde med ganska illa, osv.
Lite mobilkamerakvalitet över det hela.

Äh, beror ju också på vilken kvalité som har renderat filmen i.
 

FreddaGädda

Guest
Äh, beror ju också på vilken kvalité som har renderat filmen i.

Dock är den erkänt skakig. Även fast den sitter fastspänd.
Polaren som har en förklarade hur knepig den var att fästa och filmade citat: "Skakigt."

Jag hade storslagna planer på att köpa en men efter mycket efterforskning kändes den alldeles för B.
Man är välkommen att bevisa motsatsen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite för högt i pris även om man kommer undan med 4800:- via prisjakt.

Några andra tips på billigaste videokameran med AV In ?
Har du provat att använda den avancerade sökfunktionen på Prisjakt? Där kan du ju ange lite mer på detaljnivå vad du vill att videokameran ska klara.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hur mycket vidvinkel blir det av denna t.ex? Fler billiga förslag?
Kameran ser ut så här i fram

Hur kameran "ser ut" säger inte så mycket. Det du däremot vill veta är diametern på "filtergängan" som på nv-gs-kamerorna är 37mm. Och då den inlänkade kovertern passar 27-37mm så kommer det funka.

Den där vidvinkelkonvertern halverar bränvidden vilket kommer ge ganska stor skillnad då panasonicen har ganska dålig vidvinkel (motsvarande ca46mm). Då detta halveras motsvarar det ca 23mm vilket är betydligt bättre vidvinkel.

Funderar kanske på att köpa en sådan själv. Har en nv-gs320 och lider ibland av den dåliga vidvinkeln, särskillt när man filmar inomhus när det är lite trångt och man vill få med mer folk eller så...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hur kameran "ser ut" säger inte så mycket. Det du däremot vill veta är diametern på "filtergängan" som på nv-gs-kamerorna är 37mm. Och då den inlänkade kovertern passar 27-37mm så kommer det funka.

Den där vidvinkelkonvertern halverar bränvidden vilket kommer ge ganska stor skillnad då panasonicen har ganska dålig vidvinkel (motsvarande ca46mm). Då detta halveras motsvarar det ca 23mm vilket är betydligt bättre vidvinkel.

Funderar kanske på att köpa en sådan själv. Har en nv-gs320 och lider ibland av den dåliga vidvinkeln, särskillt när man filmar inomhus när det är lite trångt och man vill få med mer folk eller så...

Tack.
Kameran är en Panasonic SDR-H250.
Har inte hittat om det är 37mm på den eller inte.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top