För dig som ska köpa videokamera

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Angående hjälmkamera: Om man inte har jättehöga krav utan mest vill testa så kan man hitta rätt billiga hjälmkameror eller bullet cams som de kallas på ebay. Det är väl inte riktigt samma kvalitet på bilden som de dyra man kan köpa i Sverige, men de kostar bara runt 4-500 spänn inklusive frakt.

Jag köpte en sån billig hjälmkamera och testade den med en Canon mv650i och det blev riktigt bra. Jag ska prova lite mer framöver när det är hojväder och kan då slänga upp lite videoexempel om någon är intresserad.

Bifogar en bild på den jag köpte. Jag gav 58 USD inklusive frakt, med dagens dollarkurs är det 390 kr!

Wow tack för tipset. Precis vad jag letar efter eftersom jag inte är säker på hur seriös jag är med mitt filmande och de flesta jag sett legat på 1 000-2 000kr :rolleyes: . Ska verkligen ta en titt på e-bay :tummenupp

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Jag behöver något nytt att koppla till min Sony kamera, den har AV in och blabla.

Vad ska jag ha? Bikecam? Ngt annat mer prisvärt?

/A

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Hej! Är det någon som har kunskap om hur stillbilds funktionen är på en ordinär filmkamera , typ Canon DC310 eller likv prisklass.

Är den så bra att man kan låta bli att släpa med sig den vanliga semesterkortskameran?

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gsx600f
Hade hellre valt denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=153667

....däremot tycker jag de billigaste kamerorna suger rätt ordentligt när det blir dåligt ljus.. :(

Den kameran har inte AV-ingång va? För visst är det det som behövs om jag vill sätta på en hjälmkamera?

Kan ju passa på att fråga då. Jag vill komma så billigt undan som möjligt, kvaliteten behöver inte vara superbra. Vilken kamera + hjälmkamera ska jag köpa då?
Om kameran har USB-utgång är det ett plus då min fire wire-port pajjat. Men vi har en till dator hemma så det är inget krav.

Vet i princip inget om sånt här så all hjälp är uppskattad :)

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning korsning, jag ska idag låna hem två stycken filmkameror eftersom jag från och med idag är chef på samsung supporten :)yoparty )
Men jag har en liten fundering.
Finns det någon som har lite bra bilder på tankfästen för en filmkamera? Tänkte ställa mig i garaget imorgon och bocka till lite plåt och göra ett tankfäste till den ena, den andra kameran är samsungs actioncam som jag tänkte prova fästa på något annat roligt sätt, kanske sätta den på cutsen och filma bakåt, på svingen eller på något annat skojjigt ställe.
Så, vore jättetrevligt om jag fick lite bilder och idéer hur jag ska göra, kanske jag behöver längre bultar om jag ska fästa den i ringen runt tankhålet?
Jag kanske skulle skapat en helt egen tråd för denna frågeställning?

Mvh
Hinkas

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Filma hojvägar i alperna

nån som vet vad jag ska ha för filmkamera för att kunna filma under körning!
har varit ner till alperna några sommrar med hojen. Och ska ner igen:)
min tanke är att filma nästa resa, men jag kan inte ett skit om vilken utrustning som jag behöver:confused: tar gärna emot alla råd:tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
nån som vet vad jag ska ha för filmkamera för att kunna filma under körning!
har varit ner till alperna några sommrar med hojen. Och ska ner igen:)
min tanke är att filma nästa resa, men jag kan inte ett skit om vilken utrustning som jag behöver:confused: tar gärna emot alla råd:tummenupp
Vilken budget har du?

POV.1 är kung när det gäller kameror men den kostar ju lite.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Vilken budget har du?

hej o tack för att du svarar:tummenupp jag vill nog ha bra prylar så det får kosta vad det kostar:D POV1? var hittar jag den? har du kanske en själv?
vet du om det finns nåt filmprov som jag kan kolla på? mvh/jonny

ps maila eller pma gärna

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hej!

Är helt ny när det gäller videokameror och vill ha era råd och tips.
Jag är ute efter en videokamera som jag kan använda att filma med när jag är ute och kör (med tankfäste främst), men även som man kan ha och filma lite då och då för skojs skull, typ till fest, resor mm. En allroundkamera skulle man kunna säga kanske? Jag hade tänkt lägga upp till 5k ungefär. Vad behöver man för tillbehör för att få hyffsat ljud när man är ute och kör? Någon speciell typ som gör det lättare att överföra till daotrn och sedan redigera det?

Det var nog allt jag kom på nu. Har ni frågor till mig om vad jag ska använda den till eller nåt annat för att lättare kunna hjälpa mig så är det bara att fråga på :)

MVH Zalfus

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad behöver man för tillbehör för att få hyffsat ljud när man är ute och kör?
Den största fienden när det gäller ljudet när du kör med en kamera på hojen är fartvinden. Det är den som gör att det sprakar och brusar så mycket. Så en extern mikrofon som man kan montera vindskyddat kan nog vara bra.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Den största fienden när det gäller ljudet när du kör med en kamera på hojen är fartvinden. Det är den som gör att det sprakar och brusar så mycket. Så en extern mikrofon som man kan montera vindskyddat kan nog vara bra.

Tackar för ett svar :) Då vet jag att jag behöver en extern mic i alla fall. Går det att koppla in på alla videokameror? Och så återstår ju mina övriga frågor. Är de ingen som kan hjälpa mig? :gnissla

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Finns det någon billig och bra videokamera med AV in funktion?, är ju omöjligt att hitta till rimligt pris.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Placering av extern mic?
Några tips för att få ett bra verkligt ljud utan en massa brus?
Lindat in den i skumgummi och lite tejp men tycker det distar lite onödigt mycket.

Finns det någon billig och bra videokamera med AV in funktion?, är ju omöjligt att hitta till rimligt pris.

Du får tyvärr leta hederliga DV bands kameror. Alla minne och hd inspelnings kameror jag sett under 20 har inte ingången.

Vilken budget har du?

Bland väldigt onödigt dyra kameror att ha på hojen ja.
Inom andra prisklasser finns det mer att välja på.

Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Teknikmagasinet kör rea på Oregon ATC2K Action Cam för 999:-
Är det något att ha eller ska jag kasta mina pengar i sjön direkt ?
Har tänkt att filma träningar och rejs. Ska monteras på min duktigt vibrerande KTM.
Jag är inte så noga med ljudet... och har nog inte tänkt att lägga mer än en tusing på en sådan här leksak. Snart är den väl sönderkrashad iaf.....

Tackar för ev svar :tummenupp

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Teknikmagasinet kör rea på Oregon ATC2K Action Cam för 999:-
Är det något att ha eller ska jag kasta mina pengar i sjön direkt ?
Har tänkt att filma träningar och rejs. Ska monteras på min duktigt vibrerande KTM.
Jag är inte så noga med ljudet... och har nog inte tänkt att lägga mer än en tusing på en sådan här leksak. Snart är den väl sönderkrashad iaf.....

Tackar för ev svar :tummenupp

Kolla in Youtube och gör en sökning på tex "track day ATC2K" så kan du bilda en egen uppfattning (skräp).

Kolla även in den nya ContourHD, hjälmkamera i HD! :yoparty

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kom igen nu, ge mig bästa tipset på en videokamera med hårddisk, maxpris 5000:-, ska köpas imorgon!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!