För dig som ska köpa videokamera

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Budde skrev:
2650080 Hej
Ska du slanga över det du har filmat till datorn & redigera det där? om svaret blir ja så skulle jag rekomendera en DV-kamera. Både dvd- & hårddisk-kameror måste komprimera både ljud & bild när det lagras, därav något sämre bild & ljud, Dom flesta av redigeringsprogramen som finns idag är endast anpassade för att redigera videokameror med DV-band.
Vill inte påstå att något av dom erkända märkena är bättre än det andra. Vad är du ute efter? är det bildkvalitet lr finnesser mm? Jag skulle nog rekomendera Panasonic NV-GS180 den kanske är lite dyrare än vad du har tänkt dig men det är en kamera som har 3 CCD, vilket ger bra bild. Jag ska själv införskaffa mig i en Panasonic NV-GS300. Väntar dock till mellandagsrean.

Hoppas jag kan vara till någon hjälp & Lycka till i jakten på en videokamera.. :)
//Budde

Jag vill ha en hyffsad kamrare så jag kan filma pojken, kul att ha sen när han växt upp. Har inte funderat på om jag skall hålla på och redigera eller bara spela in.

4500 är nog lite mer än vad jag tänkt lägga...
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Thundercat skrev:
2651006 Jag vill ha en hyffsad kamrare så jag kan filma pojken, kul att ha sen när han växt upp. Har inte funderat på om jag skall hålla på och redigera eller bara spela in.

4500 är nog lite mer än vad jag tänkt lägga...

OK.
Har du läst MikkE's Inlägg på första sidan i den här tråden? (som förövrigt är kanon bra:tummenupp). Jag tycker som MikkE och rekomenderar att du köper en DV eller Mini DV kamera (ej DVD lr HårdDisk) för att du får ok bild samt att du har möjlighet till att redigera dina filmer om du skulle vilja det i framtiden (det finns fler redigerings prog. till DV) med en sådan typ av kamera.

Mina tips är Panasonic NV-GS27 eller Sony DCR-HC23 dessa två ligger i prisklassen ca: 2500-3000kr, det finns säkert många fler som är minst lika bra lr kanske bättre i samma prisklass.

Bra länkar om videokameror:
www.cyberphoto.se Internetbutik med bra info om videokameror, tillbehör mm.
www.shoppinghuset.se Oberoende tester av bla. videokameror.
www.voodoofilm.org Forum för filmskapare & film intresserade.
www.digicom.nu Internetbutik för foto & film mm.
www.smartson.se Tester av bla. videokameror.

//Budde
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hur mycket rabatt brukar det bli under mellandagarna? Har fått erbjudande om en Sony HC40E för 2400, den låg väl på runt 5000 ny?
Borde jag slå till eller vänta?
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
-PLM- skrev:
2651544 Hur mycket rabatt brukar det bli under mellandagarna? Har fått erbjudande om en Sony HC40E för 2400, den låg väl på runt 5000 ny?
Borde jag slå till eller vänta?

Osäker på hur mycket rabatt det brukar vara i mellandagarna. Har för mig att HC40E är föregångaren till DCR-HC44E som nu finns ute & kostar mellan 3891 kr - 5900 kr (på pricerunner). Är den du har fått pris på ny lr beg.? Om den är ny så tycker jag att priset låter iof ok. men jag hade nog väntat ändå för det är ju inte så långt kvar till mellandagarna.
Tycker att du ska lita på din magkänsla..
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Budde skrev:
2651528 OK.
Har du läst MikkE's Inlägg på första sidan i den här tråden? (som förövrigt är kanon bra:tummenupp). Jag tycker som MikkE och rekomenderar att du köper en DV eller Mini DV kamera (ej DVD lr HårdDisk) för att du får ok bild samt att du har möjlighet till att redigera dina filmer om du skulle vilja det i framtiden (det finns fler redigerings prog. till DV) med en sådan typ av kamera.

Mina tips är Panasonic NV-GS27 eller Sony DCR-HC23 dessa två ligger i prisklassen ca: 2500-3000kr, det finns säkert många fler som är minst lika bra lr kanske bättre i samma prisklass.

Bra länkar om videokameror:
www.cyberphoto.se Internetbutik med bra info om videokameror, tillbehör mm.
www.shoppinghuset.se Oberoende tester av bla. videokameror.
www.voodoofilm.org Forum för filmskapare & film intresserade.
www.digicom.nu Internetbutik för foto & film mm.
www.smartson.se Tester av bla. videokameror.

//Budde

Har kikat lite på Sony och Panasonic kamerorna, de verkar ganska likärdiga när man jämför dem på cyberphoto.
Någon som har erfarenhet av någon av de två?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Budde skrev:
2651596 Osäker på hur mycket rabatt det brukar vara i mellandagarna. Har för mig att HC40E är föregångaren till DCR-HC44E som nu finns ute & kostar mellan 3891 kr - 5900 kr (på pricerunner). Är den du har fått pris på ny lr beg.? Om den är ny så tycker jag att priset låter iof ok. men jag hade nog väntat ändå för det är ju inte så långt kvar till mellandagarna.
Tycker att du ska lita på din magkänsla..

Men HC44 har inte AV in, vilket 40 har? Men det kanske fortfarande bara är ett "ok" pris?
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
-PLM- skrev:
2651609 Men HC44 har inte AV in, vilket 40 har? Men det kanske fortfarande bara är ett "ok" pris?

Jag missade det där med AV-in när jag jämförde dem. Jo då priset låter juste tycker jag.



Thundercat skrev:
2651603 Har kikat lite på Sony och Panasonic kamerorna, de verkar ganska likärdiga när man jämför dem på cyberphoto.
Någon som har erfarenhet av någon av de två?

Om jag vore dig skulle jag kila ner till din lokala videokamera-handlare så du kan klämma, känna på dem dvs. vilken som ligger bäst i handen osv och fråga om du kan få "prov"filma med dem i butiken för då har du möjlighet att kolla igenom menyerna kan skilja en del där.
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Budde skrev:
2651667
Om jag vore dig skulle jag kila ner till din lokala videokamera-handlare så du kan klämma, känna på dem dvs. vilken som ligger bäst i handen osv och fråga om du kan få "prov"filma med dem i butiken för då har du möjlighet att kolla igenom menyerna kan skilja en del där.

Jag köpte en canon MV900. Verkar smidig. Någon som vet om batterierna från kameran EOS 350D passar?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det vart en Sony HC40E, kanonkamera tycker jag så här långt! Inga problem med hjälmkamera :tummenupp
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
En fråga till er som kan det här med hjälmkameror.
Har tänkt att köpa en Panasonic Gs-500
Kan jag använda en hjälmkamera till den där??

Är det dv-in eller av-in man måste ha?
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Kricke skrev:
2665349 En fråga till er som kan det här med hjälmkameror.
Har tänkt att köpa en Panasonic Gs-500
Kan jag använda en hjälmkamera till den där??

Är det dv-in eller av-in man måste ha?

Panasonic NV-GS500 är en kanonfin kamera med grym bild men dessvärre så går det inte att koppla ihop med hjälmkamera då den kräver att kameran har AV-in, jag har letat efter en kontakt som konvertera AV till DV men utan lycka. Kanske någon här på SH som vet om det finns någon sådan kontakt?

AV (audio visual)
Audiovisuell. Allmän benämning på ljud och bild. Kan också vara en så kallad AV-kontakt som är en videokontakt med utgång för bild och ljud.

DV (Digital Video)
Digitalt hemvideoformat med en upplösning på 500 linjer.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag sitter o kikar på den här:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097587
Jag känner att det är enklare för mig att ha en kamera med hd, då kan jag bara samla ihop allt o bränna på en dvd när man känner för det.

Åsikter på det?

Sen står det där att det inte är DV anslutning, kan man vara säker på att det är AV då?

Eller har ni nå tips på bättre/mer prisvärda kameror?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Budde skrev:
2666667 Panasonic NV-GS500 är en kanonfin kamera

Är det någon som har någon erfarenhet av ett av lillebrors lillesyster till den kameran?!
Alltså NV-GS 280?

Enligt cyberphoto är NV-GS300 och 500 så gott som samma kamera förutom att 300 har ett något mindre bildelement och saknar manuell ljudinställning.

Det som sedan skiljer mellan 300 och 280 ska bara vara att 280 saknar DV-in. Jag har inga behov av att kunna koppla på en hjälmkamera utan jag söker videokamera för mer vardagliga behov.

Någon som vet? Nv-Gs 280?! Egna erfarenheter?
(Jag har försökt läsa på både cyberphoto och prisjakt men det finns inte så mycket egna erfarenheter där)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Budde skrev:
2666667 Panasonic NV-GS500 är en kanonfin kamera med grym bild men dessvärre så går det inte att koppla ihop med hjälmkamera då den kräver att kameran har AV-in, jag har letat efter en kontakt som konvertera AV till DV men utan lycka. Kanske någon här på SH som vet om det finns någon sådan kontakt?

AV (audio visual)
Audiovisuell. Allmän benämning på ljud och bild. Kan också vara en så kallad AV-kontakt som är en videokontakt med utgång för bild och ljud.

DV (Digital Video)
Digitalt hemvideoformat med en upplösning på 500 linjer.

Tackar:tummenupp

Vilken dvkamera med av in rekommenderas?
Smärtgränsen ligger på 9 papp. Jag måste ha en dv då jag har många timmar inspelade på band sen tidigare:gnissla
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Ricken skrev:
2666719 Jag sitter o kikar på den här:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097587 Åsikter på det?
Sen står det där att det inte är DV anslutning, kan man vara säker på att det är AV då?

Var själv inne på den kameran ett tag, men efter att jag fick höra att Hårddisk- & DVD-kameror komprimerar bilderna när man filmar så att man får något sämre kvalitet så ändrade iaf jag mig till att köpa en miniDV-kamera, ska/vill man redigera filmen på datorn så finns det inte så många program för HårdDisk-kameror (vet ej om det finns något alls), till dv-kameror finns det gott om program på marknaden.

korvgubbe skrev:
2666721 Är det någon som har någon erfarenhet av ett av lillebrors lillesyster till den kameran?!
Alltså NV-GS 280?

Enligt cyberphoto är NV-GS300 och 500 så gott som samma kamera förutom att 300 har ett något mindre bildelement och saknar manuell ljudinställning.

Det som sedan skiljer mellan 300 och 280 ska bara vara att 280 saknar DV-in. Jag har inga behov av att kunna koppla på en hjälmkamera utan jag söker videokamera för mer vardagliga behov.

Precis som du skriver är det endast DV-in som skiljer NV-GS280 mot NV-GS300 & att NV-GS500 har något bättre bild än dom två andra. Efter vad jag har fått höra så är NV-GS280 endast gjord för europeiska marknaden, när du väl söker på pricerunner mfl så märker man att priset kan skilja en hel del men det man inte ser är om den är med ex: svenska lr franska menyer. har iof hört att det ska gå och ladda ner mjukvara så att man kan få svenska menyer i kameran, vet dock ej vart ifrån lr om det finns någon sanning i dessa rykten.


DV in/ut?

Om du har en kontakt av typen DV-ut på din videokamera innebär det att du kan skicka digital video via en FireWire-kabel till en dator.

DV-in är omvänt, det vill säga att du kan skicka data in till din videokamera, till exempel när du redigerat klart på datorn och vill få tillbaka den färdiga filmen på kassetten igen.

De flesta digitala videokameror för konsumentbruk har oftast DV-ut, men kan ibland sakna DV-in. Kontrollera detta noga när du inhandlar videokamera, om du vill kunna spela tillbaka materialet till DV-kassetten måste du ha tillgång till DV-in.

Skulle man sakna DV-in eller DV-ut så finns det med all säkerhet en kontakt för analog överföring (vanligen av typen RCA eller S-Video). RCA kan enkelt konverteras via adaptrar till Scart som finns på i princip alla videobandspelare för konsumenter på marknaden./www.voodoofilm.org

Själv så har jag funderat på att införskaffa mig i en Panasonic NV-GS280 för jag är ute efter en kamera med bra bild. Nackdelen med den är dessvärre att den saknar AV-in :( Men iom att Panasonic GS180, GS280 och GS300 har utgått och nya modeller kommer i månadsskiftet januari/februari 2007 (enl. cyberphoto) så kommer jag att avvakta tills dessa kommer ut.
Förhoppningsvis kommer dom med en kamera som har både 3ccd & AV-in :)

//Budde
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Hallå, premiär för mig i den här tråden. Gått och funderat länge på en kamera men vill inte betala nåt.

Hur är de ABSOLUT billigaste (1995:- typ) ??? Utvecklingen på dessa går ju lika fort fram som på allt annat.

Nån som vet eller har nåt bra förslag inom lägsta pris-klassen?

/johan
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
johanrehn80 skrev:
2678071 Hallå, premiär för mig i den här tråden. Gått och funderat länge på en kamera men vill inte betala nåt.

Hur är de ABSOLUT billigaste (1995:- typ) ??? Utvecklingen på dessa går ju lika fort fram som på allt annat.

Nån som vet eller har nåt bra förslag inom lägsta pris-klassen?

/johan

Jag köpte en sony dcr-hc24e för 3500kr.. Den va så jäkla dålig att jag bara blev förbannad.Rent jävla skit. Så mitt tips är att du lägger ut mer pengar.. alternativt köper begagnat.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Kricke skrev:
2678206 Jag köpte en sony dcr-hc24e för 3500kr.. Den va så jäkla dålig att jag bara blev förbannad.Rent jävla skit. Så mitt tips är att du lägger ut mer pengar.. alternativt köper begagnat.


berätta mer vad det var som var skit.

Det är nu på rea som det är några som är nere under 2000:-
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top