för er med linser:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har haft månadslinser i åtta år utan problem. Såna där ögonsjukdomar kan säkert folk få i extremt ovanliga fall vare sig de har linser eller inte.

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
berggren_martin skrev:
Har haft månadslinser i åtta år utan problem. Såna där ögonsjukdomar kan säkert folk få i extremt ovanliga fall vare sig de har linser eller inte.

Läs får du se.

Om man låter dom sitta inne för långe och slarvar med rengörningen samt har dom när du är sjuk så kan det lätt bli såhär!.
Har haft mina i ca 2 år och fick lite problem i sommras som sagt.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Haft linser nu lite över tio år (trots att jag omöjligen kan vara äldre än 23 :3freak) och har bara haft problem en gång. Var lite förkyld och ena linsen satte sig på ögat som en Alien på Ripley. Var nästan omöjligt att få bort skräpet. Trodde ögat skulle följa med ut. Efter det är jag lite mer noga (inga överdrifter) när jag är sjuk.

Kan f.ö rekomendera "månadslinserna" jag har nu. Stoppar i dem i början av månaden och tar ut i slutet. Kan vara lite suddigt någon morgon men då blinkar man ett par gånger och sen är det bra. Funkar toppen :tummenupp

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Var inne och fixade nya linser förra veckan (har haft i 8år). Pratade med optikern om just detta, hon sa att det berodde i 99% av fallen på att dessa personer snålar med vätskan och gör rent linserna i vanligt kranvatten.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Chefen Alabama skrev:
Var inne och fixade nya linser förra veckan (har haft i 8år). Pratade med optikern om just detta, hon sa att det berodde i 99% av fallen på att dessa personer snålar med vätskan och gör rent linserna i vanligt kranvatten.
Kranvatten måste ju var det dummaste som finns. Förutom att ta rengöringsvätska för årslinser med katalysator och göra rent vanliga månadslinserna med. AJAJJJAAAJJJJJJ

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
jag har haft mina linser i ca 6 år och jag har aldrig haft problem med dem... men nu har jag alltid varit noga med att göra rent och sköta linserna.

Nån av er som har kollat upp att slipa ögonen med laser och sånt?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hurtig skrev:
jag har haft mina linser i ca 6 år och jag har aldrig haft problem med dem... men nu har jag alltid varit noga med att göra rent och sköta linserna.

Var hos min optiker just för att kolla det lite noggrannare. Kom fram till att än så länge är det inte HELT riskfritt och resultatet kan inte garanteras bli bra. Om det inte skiter sig helt alltså. Med de nya linserna har jag inte riskerat nåt men har i stort sett samma bekvämlighet. I långa loppet blir det tyvärr såklart dyrare med linser.

Endast en person jag talat med som jag vet slipat ögonen och hon blev nästan blind på ena ögat :( Hon är på bättringsvägen men vet inte om det kommer bli bra. Jag är således jäkligt fel person att fråga om slipning :3freak

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Glömde nämna att jag under hela 7-årsperioden använt månadslinser under 2 månader/par. Brukar diskutera det hela med optikern varje gång det är dags för linsbyte, men dom har inte hittilld gett intrycket av att det skulle vara speciellt farligt. Någon gång efter studenttiden när jag har stabilare inkomst kommer jag nuturligtvis byta linserna oftare, men det är inget jag prioriterar idag.

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag har månadslinser(night&day),alltså linser som jag har inne i ögat i en månad utan att ta ut dom en enda gång.Den enda gången jag tar ut dom det är för att byta :tummenupp

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Hmm, ni som är lite mer erfarna..

Jag fick linser för kanske ett halvår sen och det har varit toppen med allt.

Trots att det sägs att man inte ska ha när man e sjuk, och att man ska lite då och då vara utan linser för att vila ögat har jag inte kunnat motstå friheten.

Jag har alltså haft linser i princip varje dag sen dess jag fick de, trots smärre förkylningar, är det något som jag borde bekymra mig mer om ? Hur viktigt är det att 'vila ögat' ibland genom att gå runt med brillor (det e så jäkla mkt. besvärligare :( ) ?

Kör 2 veckors med ampuller och sköter de rätt bra enligt mig själv.

Det där med laser kommer jag nog inte våga på 10 år säkert, klart inte värt någon som helst risk. Hoppas på billigare linser så kanske man kan börja med 1 månad day/night eller ännu bättre.

Losec

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Aprilia
Jag har haft linser rätt länge nu och har aldrig haft problem.

Nu skulle jag gärna vilja få reda på om de night&day är bra. Hade varit så underbart att slippa stoppa in och ta ut dom varje dag.

Längtar tills jag kan laserbehandla mig, det dröjer dock några år innan jag får det och då är det förmodligen ännu säkrare att behandla med laser.

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Hurtig skrev:

Jepp har kollat lite....kommit fram till att operation för båda ögonen kommer gå på mellan 22 -30 kkr. :gnissla Dock inte aktuellt förräns om ca 2-3 år.

På tal om linshantering. En optiker berättade att hon haft kunder som "tvättat" linserna med saliv......asså.... :3freak :3freak :dummer :tummenupp

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Villee skrev:
Jag har alltså haft linser i princip varje dag sen dess jag fick de, trots smärre förkylningar, är det något som jag borde bekymra mig mer om ? Hur viktigt är det att 'vila ögat' ibland genom att gå runt med brillor (det e så jäkla mkt. besvärligare :( ) ?

vad säger förståndet ditt? ;)
Låter det ens klokt att ha en grej "konstant" på ögat, i alla årstider, under alla omständigheter (sjukdomar etc. ect.). Minsta smuts kan ju skrapa hål på... bara för det står det still i hjärnan... hornhinnan eller vad det heter.

Åkte på en skavning i julas, slarvade relativt mkt med månadslinserna. Så nu körs det på dagslinser (som e mjukare och hinner inte bli så ofräscha på en dag, tillskillnad mot månadslinserna som ändå samlar smuts i mååånga dagar) + de tråkiga glasögonen.

Så mitt förslag e bara att låta ögonen vila emellanåt :)
Tror man tjänar på det i längden :tummenupp

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Har haft linser i drygt 7 månader. Jag tycker det flyter på bra.
Ibland gör det lite ont fram på kvällen, men då är det ju bara att ta ut o byta till glasögonen.
Jag har klasskamrater som typ aldrig rengör linserna och aldrig byter vätskan i linsbehållarna. Min optiker tyckte jag skulle fråga hur ofta hon bytte trosor, eftersom det var ungefär lika "äckligt" då ögat tydligen har mer bakterier än tillomed underlivet.

Så nejtack, sätt aldrig en snigel på mitt öga ;)

[helt apropå. jag är närsynt. har -0.50 på höger och -1.00 på höger. tydligen behöver jag inte ha glajjor/linser när jag kör bil. obehagligt eftersom jag ser ruggit illa utan hjälpmedel, TACK ni kan sluta anteckna nu]

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Acrid skrev:
På tal om linshantering. En optiker berättade att hon haft kunder som "tvättat" linserna med saliv......asså.... :3freak :3freak :dummer :tummenupp

Hehe, min morbror brukade alltid ha linserna i munnen ett tag innan han satt in dom :)

The_FacultyGirl skrev:
vad säger förståndet ditt? ;)
Låter det ens klokt att ha en grej "konstant" på ögat, i alla årstider, under alla omständigheter (sjukdomar etc. ect.). Minsta smuts kan ju skrapa hål på... bara för det står det still i hjärnan... hornhinnan eller vad det heter.

Åkte på en skavning i julas, slarvade relativt mkt med månadslinserna. Så nu körs det på dagslinser (som e mjukare och inte samlar på sig smuts en hel månad) + de tråkiga glasögonen.

Så mitt förslag e bara att låta ögonen vila emellanåt :)
Tror man tjänar på det i längden :tummenupp

Precis, även om dom är nya och ska släppa igenom luft bättre så är det ju fortfarande inte så nyttigt att ha linser i en hel månad åt gången innnan du byter igenom och kör en ny!

Bikerbitch skrev:
[helt apropå. jag är närsynt. har -0.50 på höger och -1.00 på höger. tydligen behöver jag inte ha glajjor/linser när jag kör bil. obehagligt eftersom jag ser ruggit illa utan hjälpmedel, TACK ni kan sluta anteckna nu]

Själv ligger man på -2 på vänster och -2.5 på höger. Blir höjning nu när jag byter linser (denna vecka) klarar mig verkligen inte utan dom. Får sitta 20 centimeter ifrån skärmen om jag ska se vad det står när jag inte har dom i...

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Acrid skrev:

:lol låter som "linsbetan" - en lärare i tyska som jag hade i högstadiet (på den gamla svartvita tiden). Hon satt ibland och sög på linserna och stoppade tillbaka (efter att ha tappat dem eller nåt).

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
TomK skrev:
:lol låter som "linsbetan" - en lärare i tyska som jag hade i högstadiet (på den gamla svartvita tiden). Hon satt ibland och sög på linserna och stoppade tillbaka (efter att ha tappat dem eller nåt).

:3freak äckligt.... usch
hoppas du inte följde hennes exempel ;)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bikerbitch skrev:
Det är nog lungt. Jag tror inte TomK är så bra på att suga.

Nä, jag slickar hellre - men det kan jag desto bättre (och så använder jag inte linser, så det så! :D )

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...