för er med linser:

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Jag har haft linser i 5 år, inga komplikationer. men jag erkänner att jag har slarvat en del. idag är jag jättenoga. nu har jag night & day. tar ut dem om det känns torrt typ i mitten av månaden och rengör de med aosept. bra vätska! men det är otäckt med infektioner. så man ska ha respekt för det.

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
KalleKulspruta skrev:
Nog för atr jag har en bra bit ifrån full skärpa ner till mina fötter men seriöst du måste vara den mest närsynta människa i Sverige!

Nä, det finns alltid folk som har det värre. Skönt va..? ;) Jag har haft kunder som haft upp till -20 D. Jag har f.ö. en mkt nöjd linskund som har -12 i sina linser. Han kör med de nya dygnetruntlinserna, så han slipper "kattincidenter" :D Faktiskt ett bra alternativ till laseroperation! Man ser perfekt dygnetrunt och det är det säkraste och mest hygieniska alternativet. Dessutom känns de oftast bekvämare än andra linser och man blir inte lika torr i ögonen. Kul å höra att så många av er använder dessa linser! Kan bara gratulera till ett bra val... :)

Jag kan erkänna att jag slarvade en hel del med mina linser innan jag blev optiker, men nu när jag har sett så mycket skit och ffa VET vad som händer när man slarvar så har jag blivit duktig flicka :D

Therudeboy

Guest
Polly skrev:
Nä, det finns alltid folk som har det värre. Skönt va..? ;) Jag har haft kunder som haft upp till -20 D. Jag har f.ö. en mkt nöjd linskund som har -12 i sina linser. Han kör med de nya dygnetruntlinserna, så han slipper "kattincidenter" :D Faktiskt ett bra alternativ till laseroperation! Man ser perfekt dygnetrunt och det är det säkraste och mest hygieniska alternativet. Dessutom känns de oftast bekvämare än andra linser och man blir inte lika torr i ögonen. Kul å höra att så många av er använder dessa linser! Kan bara gratulera till ett bra val... :)

Jag kan erkänna att jag slarvade en hel del med mina linser innan jag blev optiker, men nu när jag har sett så mycket skit och ffa VET vad som händer när man slarvar så har jag blivit duktig flicka :D

Jag testade månadslinser i juni och knappt använt dom, dom har luggit i vätska hela tiden, är dom farliga att använda nu?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Polly skrev:

Skönt att veta, SM i taskig syn är faktiskt ingen merit att vinna!
Polly, du som vet kanske kan svara på detta: Förut hade jag månadslinser och ärligt talat så använde jag dem oftast närmare två månader.. Min optiker sade att blodkärlen började "leta sig fram" och att det berodde på att hornhinnan fick för lite syre. Därför rekommenderade han endagslinser. Det har jag använt nu i några månader och det funkar riktigt bra. Är "dygnetruntlinserna" ännu bättre i detta avseende, eller?! Jag MÅSTE ha linser hela dagarna och är rädd om mina ögon (hur taskiga de än må vara), så jag vill ha det bästa oavsett vad det kostar!

Förresten, hur taskigt kan man se och ändå korrigera till bra syn med linser?!

/Necessärklapparen :kocko

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Har själv haft linser i runt 9 år nu. Inga direkt problem någon gång. Försöker var så nogran jag kan med bytena och hygienen men erkänner att det slarvas med det ibland.

Skulle dock inte kunna ha samma par linser i flera månader i sträck (har vanliga månadslinser, i på morgonen och ur på kvällen), för man känner när dom börjar bli knackiga. Dom känns obekväma och blir lätta att "blinka ur".

Finns inget skönare (jo okey då, finns mycket som är skönare, men ändå :rolleyes: ) än när man sätter i ett par fräsha linser.

Ett pra kompliment till månadslinser är att ha en uppsättning endagslinser att använda när man ska på fest eller liknande. Bara att slänga ur när man kommer hem och är trött och full.

Ett annat tips är att alltid ha med sig ett par endagslinser i skinnstället. Inte kul att åka hem med 50% syn bara för att man råkat pilla ur en lins med skinnhandsken... 20 mil hemifrån. :huvet

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Therudeboy skrev:
Jag testade månadslinser i juni och knappt använt dom, dom har luggit i vätska hela tiden, är dom farliga att använda nu?

Ja, du måste tyvärr slänga dem eftersom vätskan bara håller linserna desinficerade 1 månad. Så det är risk att det är värsta bakteriehärden nu (eller ännu äckligare: svamp!!). Sen är det så att även om man inte använder linserna varje dag så börjar linserna "brytas ner" redan efter första användningsdagen pga beläggningarna från tårvätskan (proteinet denaturerar och "täpper igen" porerna i linsen där syret ska komma igenom).

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Polly skrev:

- 20!½!½?
Hjääälp! tänk vilka flaskbottnar till glasögon den personen skulle ha haft om han hade glasögon!

Fattar inte hur linser kan korrigera så kraftiga synfel. Altså hur det funkar? De är ju endast en liten hinna ju.

Undrar och vad maxgränsen för linser är för korrigering.

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
jomo skrev:
Skönt att veta, SM i taskig syn är faktiskt ingen merit att vinna!
Polly, du som vet kanske kan svara på detta: Förut hade jag månadslinser och ärligt talat så använde jag dem oftast närmare två månader.. Min optiker sade att blodkärlen började "leta sig fram" och att det berodde på att hornhinnan fick för lite syre. Därför rekommenderade han endagslinser. Det har jag använt nu i några månader och det funkar riktigt bra. Är "dygnetruntlinserna" ännu bättre i detta avseende, eller?! Jag MÅSTE ha linser hela dagarna och är rädd om mina ögon (hur taskiga de än må vara), så jag vill ha det bästa oavsett vad det kostar!

Förresten, hur taskigt kan man se och ändå korrigera till bra syn med linser?!

/Necessärklapparen :kocko

Din optiker hade helt rätt! Bra att du bytte linser. Använder du linser varje dag och hela dagarna är dock de nya dygnetruntlinserna att föredra. De släpper igenom mycket mer syre till ögonen, går inte att jämföra med några andra linser! Dessutom är de bekvämare. Så testa det nästa gång!

Maxstyrkan för kontaktlinser är +40,0 respektive -30,0. Men det är inte sååå vanligt som tur är :jisses Att tillverka linser är ju förstås en hel vetenskap och hur man får fram själv brytkraften är ett kapitel för sig. Det bygger på skillnaden i brytkraft mellan de olika ytorna och även tårvätskan mellan linsen och hornhinnan ger en viss brytkraft vilket man utnyttjar mycket vid stabila linser.

Fy va jag låter tråkig..... :zpy Menmen, info är tråkig ibland... :mattias Hoppas du å KalleKulspruta fick nåt svar iaf.

/Fröken optiker :cool:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Losec skrev:
Jag har haft linser rätt länge nu och har aldrig haft problem.

Nu skulle jag gärna vilja få reda på om de night&day är bra. Hade varit så underbart att slippa stoppa in och ta ut dom varje dag.

Längtar tills jag kan laserbehandla mig, det dröjer dock några år innan jag får det och då är det förmodligen ännu säkrare att behandla med laser.

Jag har haft linser i... 3 år blir det nog nu, eller om det är 2.5 år kanske. Lite osäker på när jag började.
Första varianten jag provade var en endagslins som heter Soflens. Jag blev ganska torr i ögonen frammåt eftermiddagen med dessa och fick då prova 1-day Acuvue, istället. MYYYCKET bättre. Tunnare, mjukare och bekvämare. Lite knixiga att sätta i i början då de var/är rätt sladdriga. Körde på dessa ett år och trivdes rätt bra med det. De höjde emellrtid priset ganska mycket i samband med att de gjorde linsen ännu lite bekvämare att bära. Eftersom jag sneglat lite åt dygnetruntliser ett tag frågade jag hur mycket de kostade och då det visade sig att de var lite billigare så beslöt jag/vi att testa dessa. Trivdes jag bra med 1-day acuvue så är det ingenting mot vad jag gör med dygnetruntlisnerna (Bausch & Lomb PureVision). Det enda jag kan märka ibland är att jag kan vara en liten aning torr i ögonen på morgnen när jag precias vaknat, några blinkningar och det är borta.
I övrigt märker jag inte av dem. Det har tom hänt att jag glömt byta dem och "gått över tiden" några dagar för att jag inte tänkt på dem. Otroligt bekväma och inte blir man torr i ögonen frammåt kvällen som man kan bli med andra linser heller.
Om man ska redogöra för vad min optiker sagt:
"Det är inte alla som kan ha dessa linser, för det stämmer inte med deras tårvätska och så, men de som KAN ha dessa och som testat dem är våra allra nöjdaste kunder. Ögonen ser mycket bättre ut och är mycket mer sällan röda och irriterade."
Enda problemet jag haft är att jag fick en dålig lins för ett par månader sedan. Då blev jag röd och irriterad i ögat och plockade ur linsen, gick till optikern och fick en ny och sen var allt bra.
Dåliga linser verkar vara vanligare med endagslinser. Hände iaf ett par ggr/mån att man fick en lins som inte gav rätt brytning så att man såg sämre än man borde.

För att sammanfatta det hela:
Jag kan, till dig och alla andra, rekommendera att iaf prova och se om det funkar med dygnetruntlinser. De är lite dyrare än vanliga månadslinser förstås, men jag tycker det är värt det. Jag betalar 349kr/mån nu efter att priset sjunkit lite, vilket väl är ungefär vad endagslinser kostar.

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Polly skrev:
Maxstyrkan för kontaktlinser är +40,0 respektive -30,0. Men det är inte sååå vanligt som tur är :jisses Att tillverka linser är ju förstås en hel vetenskap och hur man får fram själv brytkraften är ett kapitel för sig. Det bygger på skillnaden i brytkraft mellan de olika ytorna och även tårvätskan mellan linsen och hornhinnan ger en viss brytkraft vilket man utnyttjar mycket vid stabila linser.

Fy va jag låter tråkig..... :zpy Menmen, info är tråkig ibland... :mattias Hoppas du å KalleKulspruta fick nåt svar iaf.

Du lät inte alls tråkig. Det var intressant. Gillar att lära mig saker (bara det inte är skolrelaterat)

Då vet man det, en får tacka så mycket! :hej

Losec

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Aprilia
Polly skrev:

O vad bra, nu kan jag ju fråga dig.

Jag har haft månadslinser rätt länge nu. Har sneglat rätt länge på dygnetrunt-linser. Finns det några krav för att man kan få använda dom?
Om nu åldern kvittar så är jag 17, fyller 18 i Mars.

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Losec skrev:
O vad bra, nu kan jag ju fråga dig.

Jag har haft månadslinser rätt länge nu. Har sneglat rätt länge på dygnetrunt-linser. Finns det några krav för att man kan få använda dom?
Om nu åldern kvittar så är jag 17, fyller 18 i Mars.

Åldern är inget problem för dig. Man ska vara så pass "vuxen" att man själv klarar av att sköta linserna och att man kan ta till sig de instruktioner optikern ger. Å du har ju linser sen tidigare så det är ingen skillnad.

När man provar dygnetruntlinser gör man först en ordentlig undersökning, provar linserna, kollar att de sitter bra, sen får du komma tillbaka morgonen efter att du sovit med dem första natten. Sen kommer du tillbaka efter en vecka eller en månad beroende på vad din optiker rekommenderar. Därefter kommer du på linskoll varje halvår som vanligt.

Optikern bedömer om just du kan ha dessa linser. Beror på många saker, t.ex. tårfilmen och vilken form du har på hornhinnan. Sen ska man inte ha linserna dygnetrunt om man röker. Linserna finns inte för astigmatism (brytningsfel) ännu tyvärr.

Så fråga din optiker nästa gång du ska byta linser! Fast kolla gärna priser å så innan, jag vet att vissa butiker tar extra för att testa dessa linser iom att det är många kontroller i början. Men det ska du inte behöva betala för.

Lycka till..
/sporthojs egen optiker :cool:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Innan endagslinserna fanns tänkte jag vara lite smart och plockade ur linserna innan jag blev full. Väl hemma, väl full, kom jag inte ihåg att jag plockat ur linserna utan full som en spruta försökte jag plocka ur linser som inte fanns. Tur att ögat är förankrat i skallen!
Gjort tvärtom också, med månadslinser, trodde jag kastat linserna kvällen innan och stoppar i ett par nya. Märker att synskärpan inte är vad den borde, dubbla linser!

ZpiX skrev:
Ett pra kompliment till månadslinser är att ha en uppsättning endagslinser att använda när man ska på fest eller liknande. Bara att slänga ur när man kommer hem och är trött och full.

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
vad trevligt att vi har en optiker här som kan komma med bra svar. :tummenupp Jag undrar lite över vätskor, vilken rekommenderar du? Desinfecerar alla? eller är det bara jag som har fått för mig att en vätska med vätesuperoxid är bättre än andra?

En sak till som är bra att ha hemma är en flaska med saltlösning. Alltid bra om man får smuts på linserna. jag lyckas alltid få typ: fibrer från halsduk och så är det skönt att kunna skölja med någonting som är neutralt.

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Ok Jin Chun skrev:
vad trevligt att vi har en optiker här som kan komma med bra svar. :tummenupp Jag undrar lite över vätskor, vilken rekommenderar du? Desinfecerar alla? eller är det bara jag som har fått för mig att en vätska med vätesuperoxid är bättre än andra?

En sak till som är bra att ha hemma är en flaska med saltlösning. Alltid bra om man får smuts på linserna. jag lyckas alltid få typ: fibrer från halsduk och så är det skönt att kunna skölja med någonting som är neutralt.

Jag kan inte rekommendera nån vätska till just dig, utan det är din optiker som ordinerar vätskan precis som med linserna. Alla vätskor som är avsedda för desinficering desinficerar på ett säkert sätt, men visst skiljer det mellan olika vätskor.

Vilken vätska du ska ha beror på vilken linstyp du har samt hur dina ögon "tål" olika vätskor. Vissa har torra och känsliga och behöver okonserverad vätska (typ Polyflex engångsampuller) och om man har halvårslinser behöver man en starkare rengöring, t.ex. ett väteperoxidsystem (typ AOsept/Easysept). Det har varit en del artiklar i kvällstidningarna som skrämmer folk med att det finns "farliga" vätskor. *suck* Men då brukar man snacka om nåt som heter Acanthamöba. Det är som man hör på namnet en amöba :eek: som lever i vanligt vatten. Om man får in den i ögat och samtidigt har ett litet sår på hornhinnan så kan den ta sig in där och "äta upp" ögat. Det är faktiskt sant! Hur äckligt som helst. Jag har haft en patient som fått amputera ena ögat pga detta (det var innan han blev min patient ;) ). Men det finns bara enstaka fall i Sverige, så det är extremt sällsynt. Små "sår" på hornhinnan har man ofta utan att man märker det. Iaf så finns det vissa vätskor som även desinficerar Acanthamöba, t.ex. Optifree Express.

Hoppas du fick lite svar! Saltlösning är jättebra o man använder den som du gör. Jag hade en kund som köpt linser på nätet och använde saltlösning till att rengöra linserna med :ajjabajja Men numera gör han som jag säger.. :whip

/sh:s jourhavande optiker :jisses

Last edited:
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Polly skrev:
Vilken vätska du ska ha beror på vilken linstyp du har samt hur dina ögon "tål" olika vätskor. Vissa har torra och känsliga och behöver okonserverad vätska (typ Polyflex engångsampuller) och om man har halvårslinser behöver man en starkare rengöring, t.ex. ett väteperoxidsystem (typ AOsept/Easysept). Det har varit en del artiklar i kvällstidningarna som skrämmer folk med att det finns "farliga" vätskor. *suck* Men då brukar man snacka om nåt som heter Acanthamöba. Det är som man hör på namnet en amöba :eek: som lever i vanligt vatten. Om man får in den i ögat och samtidigt har ett litet sår på hornhinnan så kan den ta sig in där och "äta upp" ögat. Det är faktiskt sant! Hur äckligt som helst. Jag har haft en patient som fått amputera ena ögat pga detta (det var innan han blev min patient ;) ). Men det finns bara enstaka fall i Sverige, så det är extremt sällsynt. Små "sår" på hornhinnan har man ofta utan att man märker det. Iaf så finns det vissa vätskor som även desinficerar Acanthamöba, t.ex. Optifree Express.

en fråga till bara, hur kan någon levande organism överleva en frätande vätska??? Det kanske är en korkad fråga men jag funderade bara.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
jomo skrev:
Är det SM i dålig syn det tävlas i här, eller?! I sådana fall ligger jag rätt risigt till... -7.00 och -7.50!!

Som referens på hur taskigt jag ser utan linser kan jag berätta följande: I morse när jag stod och borstade tänderna sträckte jag mig ner för för att kela lite med katten. När jag började klappa henne märkte jag att det var min frus svarta necessär... :3freak Gissa om jag kände mig :kocko

:hihi ..och jag som tycker att det är jättejobbigt att utan linser se allt på långt håll suddigt. Då förstår jag hur du har det..

Losec

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Aprilia
Polly skrev:
Åldern är inget problem för dig. Man ska vara så pass "vuxen" att man själv klarar av att sköta linserna och att man kan ta till sig de instruktioner optikern ger. Å du har ju linser sen tidigare så det är ingen skillnad.

När man provar dygnetruntlinser gör man först en ordentlig undersökning, provar linserna, kollar att de sitter bra, sen får du komma tillbaka morgonen efter att du sovit med dem första natten. Sen kommer du tillbaka efter en vecka eller en månad beroende på vad din optiker rekommenderar. Därefter kommer du på linskoll varje halvår som vanligt.

Optikern bedömer om just du kan ha dessa linser. Beror på många saker, t.ex. tårfilmen och vilken form du har på hornhinnan. Sen ska man inte ha linserna dygnetrunt om man röker. Linserna finns inte för astigmatism (brytningsfel) ännu tyvärr.

Så fråga din optiker nästa gång du ska byta linser! Fast kolla gärna priser å så innan, jag vet att vissa butiker tar extra för att testa dessa linser iom att det är många kontroller i början. Men det ska du inte behöva betala för.

Lycka till..
/sporthojs egen optiker :cool:

OK :gråta

Jag har astigmatism, som blir bättre o bättre för varje undersökning jag går på. Det kanske har försvunnit nu...
Jag kan ju testa. Säg att jag har väldigt litet brytningsfel, kan jag ändå ha dygnetrunt-linserna eller gör det så stor skillnad?
Hade jag bott i Sthlm hade jag kommit in till där du jobbar. Men tyvärr gör jag ju inte det :gråta

Tackar så mycket för att du tar dig tiden att besvara min frågor. Det uppskattar jag verkligen.

/ Mr. Frågvis :)

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Jag har haft linser i 10-15 år. Hade problem för 3-4 år sen. Gammla linser och tog inte ut dem på 50 timmar. Åkte in till akuten och hade en 5mm lång sår i ögat.
Det gjorde riktigt ont!

Kör med månadslinser och köper på internet.

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
jb skrev:
Jag har haft linser i 10-15 år. Hade problem för 3-4 år sen. Gammla linser och tog inte ut dem på 50 timmar. Åkte in till akuten och hade en 5mm lång sår i ögat.
Det gjorde riktigt ont!

Kör med månadslinser och köper på internet.
Hehe,kanske det som är bekymret,går man till en optiker så får du synen kollad hela tiden,samt som man får bra tips vad för linser man kan använda.......
Jag har inne mina linser i 720 timmar per månad,å det funkar fint....Går man till en optiker så får man rätt grejer,så är det bara.... :tummenupp(Jag har haft linser sen jag var 16år å e 32år nu) :arsele

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...