för er med linser:

Losec

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Aprilia
Bikerbitch skrev:
[helt apropå. jag är närsynt. har -0.50 på höger och -1.00 på höger. tydligen behöver jag inte ha glajjor/linser när jag kör bil. obehagligt eftersom jag ser ruggit illa utan hjälpmedel, TACK ni kan sluta anteckna nu]

Jag har -4.50 på vänster och -3.50 på höger.
Jättekul :(

Black No. 1

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Honda CBR 600F
Jag har linser sedan ett par år tillbaka, förbaskat bekvämt att slippa glasögon när man bland annat åker hoj.

Det är sunt förnuft som gäller, man har bara ett par ögon och det gäller att ta vara på dem!!

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Losec skrev:
Jag har haft linser rätt länge nu och har aldrig haft problem.

Nu skulle jag gärna vilja få reda på om de night&day är bra. Hade varit så underbart att slippa stoppa in och ta ut dom varje dag.
För min del funkar det perfekt,det enda sättet är att du provar dom själv.

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
TomK skrev:
:lol låter som "linsbetan" - en lärare i tyska som jag hade i högstadiet (på den gamla svartvita tiden). Hon satt ibland och sög på linserna och stoppade tillbaka (efter att ha tappat dem eller nåt).

Brrrr ja skulle säga ngt där om Tyskland men jag väljer *censur* och istället :va undrar jag om hon fått abstinens, ja menar om hon nu kände att hon ville suga på ngt...? Nä fyyy :D

Söder

Köra på 2 hjul, varför?!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
R1 -02 **SÅLD** Suzuki GSR 600 -07
Använder också linser. Har använt linser i ca 4 år nu.
Ett enkelt sätt att slippa alla problem med rengöring och andra risker, använd ENDAGARSLINSER!!!
Då har man ALLTID fräsha linser varje dag!
Hur skönt som helst! :tummenupp

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Bikerbitch skrev:
[helt apropå. jag är närsynt. har -0.50 på höger och -1.00 på höger. tydligen behöver jag inte ha glajjor/linser när jag kör bil. obehagligt eftersom jag ser ruggit illa utan hjälpmedel, TACK ni kan sluta anteckna nu]

jag har +5,00 på ena och +5,50 på sndra,,

och jag behöver inte heller ha linser när jag kör,,

ser faktiskt "bra" utan med men måsta anstränga mig lite mera bara =P

haft mina lins i kanske 2 år..

Kör månads linser som man tar ut på kvällen varige par går ca 2 månader.

INGA problem med ögonen ..

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
ska nog visa sidan för en polare som ibland har sina dagslinser inne i över femdagar utan att ta ut dem :kocko

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Acrid skrev:
Brrrr ja skulle säga ngt där om Tyskland men jag väljer *censur* och istället :va undrar jag om hon fått abstinens, ja menar om hon nu kände att hon ville suga på ngt...? Nä fyyy :D

Vadå? halstablett då eller? :va

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Är det SM i dålig syn det tävlas i här, eller?! I sådana fall ligger jag rätt risigt till... -7.00 och -7.50!!

Som referens på hur taskigt jag ser utan linser kan jag berätta följande: I morse när jag stod och borstade tänderna sträckte jag mig ner för för att kela lite med katten. När jag började klappa henne märkte jag att det var min frus svarta necessär... :3freak Gissa om jag kände mig :kocko

Med linser så ser jag perfekt, det är en gåva från högre makter!

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag har haft linser i massa år och tycker det är kanon. När ungarna kom hem med ögoninfektion tänkte jag inte så mycket på det utan hade mina linser i som vanligt. Blev så klart sjuk själv. Trodde inte det var så farligt så när jag skulle tävla, fortfarande med virus i ögat, tryckte jag i linser. Big mistake... :kocko
Det tog 3 år att bli jag medicinfri. Jag låg under täcket med solglasögon och ner dragna gardiner och grät för det var för ljust.
Hornhinnorna är fulla med ärr efter alla sår. Några har försvunnit och ev. kommer fler att försvinna med åren. Nu 4 år senare använder jag linser på helgerna. Törs inte ha linser i hela veckan ännu. Döv är väl en sak men BLIND! No way... Var rädd om era ögon!

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
jomo skrev:
I morse när jag stod och borstade tänderna sträckte jag mig ner för för att kela lite med katten. När jag började klappa henne märkte jag att det var min frus svarta necessär...

:rofl

Själv så använder jag månadslinser som halvårslinser. Efter att ha fått höra från en optiker att bolagen helt enkelt förkortat användningstiden för att tjäna fler bananer. Men jag blåser dem tillbaka... :arsele

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
farmerlip skrev:
Jag har haft linser i massa år och tycker det är kanon. När ungarna kom hem med ögoninfektion tänkte jag inte så mycket på det utan hade mina linser i som vanligt. Blev så klart sjuk själv. Trodde inte det var så farligt så när jag skulle tävla, fortfarande med virus i ögat, tryckte jag i linser. Big mistake... :kocko
Det tog 3 år att bli jag medicinfri. Jag låg under täcket med solglasögon och ner dragna gardiner och grät för det var för ljust.
Hornhinnorna är fulla med ärr efter alla sår. Några har försvunnit och ev. kommer fler att försvinna med åren. Nu 4 år senare använder jag linser på helgerna. Törs inte ha linser i hela veckan ännu. Döv är väl en sak men BLIND! No way... Var rädd om era ögon!

LÄS OVANSTÅENDE! Folk tror jämt att man ljuger när man berättar sånt, och att "jag har aldrig haft problem med ögonen/linserna så det gör inget att jag slarvar lite". Men självklart är det så att ju längre tid man missköter sina ögon desto större är risken att komplikationer uppstår. Dessutom får man garanterat förändringar på ögonen bl.a. pga syrebrist.

Goldwing_WannaB skrev:
:Själv så använder jag månadslinser som halvårslinser. Efter att ha fått höra från en optiker att bolagen helt enkelt förkortat användningstiden för att tjäna fler bananer. Men jag blåser dem tillbaka... :arsele

Idiotoptiker du gått hos, finns inte ett uns av sanning i det uttalandet! Om du blåser nån är det dig själv! :fatta!

Man blir så ledsen när man läser sånt här, men det är ju upp till var och en om man vill slarva med sin hälsa. Kom ihåg att ni bara har ett par ögon. Det enda jag kan göra är att ta ansvar för att mina patienter får ett säkert linsbärande. Och att informera andra. Ska försöka låta bli att bli upprörd över hur folk missköter sina ögon.

/Fröken optiker

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Polly skrev:
LÄS OVANSTÅENDE! Folk tror jämt att man ljuger när man berättar sånt, och att "jag har aldrig haft problem med ögonen/linserna så det gör inget att jag slarvar lite". Men självklart är det så att ju längre tid man missköter sina ögon desto större är risken att komplikationer uppstår. Dessutom får man garanterat förändringar på ögonen bl.a. pga syrebrist.

Idiotoptiker du gått hos, finns inte ett uns av sanning i det uttalandet! Om du blåser nån är det dig själv! :fatta!

Man blir så ledsen när man läser sånt här, men det är ju upp till var och en om man vill slarva med sin hälsa. Kom ihåg att ni bara har ett par ögon. Det enda jag kan göra är att ta ansvar för att mina patienter får ett säkert linsbärande. Och att informera andra. Ska försöka låta bli att bli upprörd över hur folk missköter sina ögon.

/Fröken optiker

Och om det skulle sluta tas så sinnessjukt med betalt för dem så skulle folk att ha råda att sluta slarva. :rolleyes: Samma tragik som inom tandvården. Ocker kallas det :mad:

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
jomo skrev:
Är det SM i dålig syn det tävlas i här, eller?! I sådana fall ligger jag rätt risigt till... -7.00 och -7.50!!

Som referens på hur taskigt jag ser utan linser kan jag berätta följande: I morse när jag stod och borstade tänderna sträckte jag mig ner för för att kela lite med katten. När jag började klappa henne märkte jag att det var min frus svarta necessär... :3freak Gissa om jag kände mig :kocko

Med linser så ser jag perfekt, det är en gåva från högre makter!

Nog för atr jag har en bra bit ifrån full skärpa ner till mina fötter men seriöst du måste vara den mest närsynta människa i Sverige!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...