För gammal för att köra fort ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant till mig sa något som jag ändå tycker både är tänkvärt och stämmer:

"När man är ung jagar man tillfälliga kickar och adrenalin, när man blir lite äldre försöker man hitta den där goa känslan som sitter i lite längre"

Vi pratade inte ens om motorcyklar då, men det går att applicera på det mesta.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sporthoj.com har förändrats.... ?

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Konsekvenstänkandet utvecklas med åldern, och det gör väl kanske att man tänker sig för några gånger, och det är inte carpe diem och sorglöshet på samma sätt längre.

Jag är förvisso glad att jag överlevde dom vilda åren, och jag kör inte så idag av en anledning, men fan va kul jag hade, och ibland drömmer jag mig bort, bort från familj, hus, ansvar, en yrkestitel som börjar med senior, och allt annat vuxet, och saknar den tiden något otroligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Konsekvenstänkandet utvecklas med åldern, och det gör väl kanske att man tänker sig för några gånger, och det är inte carpe diem och sorglöshet på samma sätt längre.

Jag är förvisso glad att jag överlevde dom vilda åren, och jag kör inte så idag av en anledning, men fan va kul jag hade, och ibland drömmer jag mig bort, bort från familj, hus, ansvar, en yrkestitel som börjar med senior, och allt annat vuxet, och saknar den tiden något otroligt.
Det är väl själva paradoxen, för att överleva/hålla sej hel på hoj behöver man först lyckas tillryggalägga många mil på hoj...
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Ser 2 problem för dig.

Fel bostad och fel hoj.

Behöver du köra mer än en mil för att komma till kurviga roliga vägar så har du fel bostad, tröskeln för att komma ut och köra blir väldigt stor.

Får du ont i knän och nacke har du för gatåkningen fel hoj.

Jag ändrade båda för ca 10 år sen, flyttade dit det är kurviga vägar överallt, kul men ofta ont i nacke axlar.
Sålde 636'an och köpte min K1200S och det blev en uppenbarelse, alla kramper jag innan förknippade med motorcykelkörning försvann, och när man inte har ont och kan köra hur länge man vill blev allt roligare.
Helt fel hoj om man gillar stoppies och wheelies då den är lång och tung men för all annan körning är den minst lika snabb och rolig som 636'an.

Åk och prosmvkör en sportig touringhoj (typ K1300S, VFR1200, ZZR1400, Hayabusa, H2SX) och spara tian till bandagarna
Kan inte låta bli att ta upp det här Klubba. Tack. Precis flyttat med stora garageproblem som följd men det kommer att lösa sig. Jag tror inte du förstår problemet. När jag kör min flickväns hoj så känns det som jag sitter i en soffa. En Goldwing. Jag tror jag vill lida, köra motorcykel ska vara jobbigt. Älskar känslan när man har brassat på i timmar och stiger av, stel så in i helvete och få ta sig en bärs. Känns som ett träningspass. Till slut måste jag erkänna att jag sneglar på 636:an, otroligt smäcker, förmodligen kör jag snabbare på den. Ha en go helg Klubban
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kan inte låta bli att ta upp det här Klubba. Tack. Precis flyttat med stora garageproblem som följd men det kommer att lösa sig. Jag tror inte du förstår problemet. När jag kör min flickväns hoj så känns det som jag sitter i en soffa. En Goldwing. Jag tror jag vill lida, köra motorcykel ska vara jobbigt. Älskar känslan när man har brassat på i timmar och stiger av, stel så in i helvete och få ta sig en bärs. Känns som ett träningspass. Till slut måste jag erkänna att jag sneglar på 636:an, otroligt smäcker, förmodligen kör jag snabbare på den. Ha en go helg Klubban
Förstår att du vill köra aktivt, men tror du skulle blivit positivt överaskad av vissa touring-hojar om du provade, många är riktigt smidiga trots sitt utseende.

Finns även många nivåer i helvetet och t'ex en hayabusa eller H2SX är fortfarande sportiga med agressiv körställning, bara ett par grader mildare än din ZX10, men kan vara det som gör skillnaden mellan en kul dag på hojen med lite stelhet, och en kul dag med total kramp efteråt.

Finns en anledning att jag inte nämnde hojar som Z1000SX och GSX-S1000F då de är på tok för avslappnade med upprätt körställning när man kommer från en supersport. Jämför lite på http://cycle-ergo.com/ tror det är ganska lite skillnad som krävs för det ska kännas bättre.

Här är t'ex jämförelse mellan ovan nämda hojar:
Screenshot 2023-06-10 170316.png
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kan inte låta bli att ta upp det här Klubba. Tack. Precis flyttat med stora garageproblem som följd men det kommer att lösa sig. Jag tror inte du förstår problemet. När jag kör min flickväns hoj så känns det som jag sitter i en soffa. En Goldwing. Jag tror jag vill lida, köra motorcykel ska vara jobbigt. Älskar känslan när man har brassat på i timmar och stiger av, stel så in i helvete och få ta sig en bärs. Känns som ett träningspass. Till slut måste jag erkänna att jag sneglar på 636:an, otroligt smäcker, förmodligen kör jag snabbare på den. Ha en go helg Klubban
När man var en gatåkare så byggde man ju upp en tolerans kring det där med risker.
Direkt på våren så var det ju alltid lite läskigt när det gick fort. Några veckor senare så var läskighetsgränsen flyttad och man körde lite fortare varje gång man var ut.
Det är ju inte förrän man tar ett steg tillbaka som man kanske inser att en del manövrar var lite väl riskfulla. Det kopplar inte när man i mitt i det.
Ungefär som ett fruntimmer som får stryk varje dag. Första månaden är det nog rätt jobbigt. Sen går allt på rutin.

Motardåkandet är ganska fantastiskt ändå. Mycket lägre hastighet men nästan lika kul. Roligfaktor x tillgängliga tillfällen = Värt det.

Tuvängen i Södertälje kan du köra 3 dar i veckan. Många av oss har inget behov av att åka grusdelen så vi kör bara asfalt.

Och när man kört en dag så får man den där sopslutkänslan i kropp och skalle när man sätter sig i bilen och åker hem. Det är sinnesro på nåt vis.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Att låtsas som att gatan är en roadracingbana låter vansinnigt. Grus/lera på vägen, djur, traktorer, potthål, en omkörande buss på fel sida av vägen. Nej, ta det lugnt, njut av att puttra fram läng vägen i stilla mak. En hojtur ska inte vara en utmaning eller en lek med döden. Då är det bättre att sitta framför datorn och köra ett racingspel, då kan du köra som en dåre och ändå få äta middag med dina barn på kvällen. Trafiken bör hanteras med omdöme, lekstugan får utövas någon annan stans.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Nu tror ni att gubben är knäpp,fyller 68 i år.sålde min TL 1000R och ville ha en lugnare hoj.Köpte en ZZR1400, jag stortrivs Kör avslappnat kanske inte respekterar alla fartskyltar,Men håller mig inom farter där jag är beredd att ta vissa konsekvenser.När jag blir gammal ska jag köpa en HD.:hojharley
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
En poetisk fråga...är det värt att dö för?....jag känner att det fortfarande är det.
Den dag jag inte känner det lägre har jag nog inte mycket livsglädje kvar. Har insett att, att köra motorcykel lagligt är så fruktansvärt tråkigt att det inte är värt besväret. Kör bara lagligt när jag är i sällskap som kräver det. Har funderat på att sluta med mc efter ett antal sådana turer, sen kommer man ut ensam och låter hojen vakna till liv, nålen spela mot rödmarkeringen och känner att det är en av de vackraste upplevelserna som finns.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Jag inser att jag har ett jävla stort problem.

Jag ska ge er ett typexempel från ikväll. Slutade knega vid 15:30, tar flickvännens Kawasaki ZR7S i shorts o sandaler (don´t ask), världens snällaste mc, till garaget. Tar på mig ryggskyddet, på med skinnstället o stövlarna. Ninjan är i perfekt skick, kollar trippen, halv tank. Åker och tankar. Min flickvän har gett mig en intercom. Hon tycker vi kan hålla kontakten medan vi kör ihop men den funkar bara upp till 1000 m.

Men den har givetvis en annan funktion, MAN kan, om man vill, spela sin spellista stenhögt i hjälmen. Jag har kört med musik i öronen innan men när jag rivit ur hela inredningen i hjälmen och monterat allt så gav det en sån kick så jag fick en nytändning.

Så, allt är optimalt, flickvän borta över hela helgen/hojen perfekt, däcken hyfsade/full tank/vädret hysteriskt bra. Fått tips om en nyasfalterad sträcka 13 mil bort. Kör tråkiga vägar dit. Strax innan jag kör in på sträckan stannar jag. Jag har ont i knäna, axlar och nacke. Står stilla nån minut, höjer musiken till max. NU KÖR VI.

Början är tråkig, finns böjar men inte som jag vill ha dom sen blir det bättre och trycket försvinner från nacken, försvinner helt från axlar och knän när jag börjar röra mig på hojen men det är nu problemet uppstår.
Jag vill köra fortare men pallar inte riktigt, efter varje kurva känner jag att den DÄR kunde jag tagit bättre, snabbare, snyggare. Jag skiter fullständigt i om det är nån som ser det eller filmar eländet men jag vill ha Nirvana. Inte så att jag dör men nästan men jag vill ju komma hem oxå.

Jag vet inte hur ni funkar men jag började köra enduro när jag var typ 16 år, vid 20 år`s ålder var mina knän så kass att jag inte ens kunde kicka igång min egen hoj (Husqvarna 400 cc) elstart fanns lixom inte då. Gick (över på gathoj. Funkade utan problem dom första åren men nu när man är gammal, ser dåligt och ändå vill leva?

Vad jag egentligen vill säga är att (i genomsnitt) så "släpper" jag taget typ 3 ggr varje gånger varje säsong, alltså så kör jag som jag vill, på liv och död. Är det värt att dö för? Absolut, lita på cykeln, lita på däcken, lita på dig själv. Men idag gick det inte. Hur funkar ni?

Hur gör ni? Ni som är över 30?

Ps. Allt tjafs om SMC-kurser undanbedes, har gått till licens.
Blir man någonsin för gammal ?Har ni hört stålfarfar???Han som åker 200+ vid 80.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag är alldeles för gammal för att köra fort. Men å andra sidan är jag för gammal för att läsa seriealbum också...o jag gör både ock, som den lille filur jag är *fniss*
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Sporthoj.com har förändrats.... ?

Sporthoj som det var på den gamla goda tiden :)
Men faktum är att det är 20år sedan och de flesta har blivit lika mycket äldre.
Känner delvis igen mig i TS. Brukar dock köra lite bandagar, men förra året tyckte jag inte att jag taggade till riktigt ens på det. Det som förr brukade vara så kul har tappat udden lite. De långa bakhjulsreporna känns inte lika tillfredställande (säkra) längre. Är 44 och börjar faktiskt märka att man inte är riktigt lika vass motoriskt längre...
Att köpa en hoj som är mer anpassad för gatan är ett klart tips för att få roligare körning på gatan. Min senaste Trident 660 känns som den är perfekt anpassad för gatkörning i normala hastigheter.
Men om 10 år kanske jag klassar in som Virago åkare (om jag inte fastnar i GS träsket som för hoppningsvis är mer sannolikt).
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Är ju ganska lätt att räkna ut, ungefär 30-40 döda i MC olcykor per år, ca 300-350000 motorcyklar i trafik varje år. Men vissa som dör är ju dock på oreddage crosshojar och liknande.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Beror nog lite på vad man menar med att vara "gammal" samt "köra fort".

Jag är 50+ och kör allt som oftast "aktivt" och "inspirerat" och kör mer efter känsla än skyltat :hihi
Har krockat med rådjur med maxad toppfart på 125:a (Rådjuret knäckte nacken), tappat fäste med Gixxer och kasat ner i dike på en motorvägspåfart i hög fart och missade en sten med någon meter så visst har det gått fort och fel under många år.
Men riktigt aggressivt kör jag mest på bana nu för tiden där man kan kasa ut i avåkningszonen när man passerar gränsen (som händer lite allt för ofta).
Inte för att det går sakta på normal väg men jag har på äldre dagar lagt till en marginal som jag nog inte hade tidigare.
Visst kan det maxas på motorväg eller gå riktigt fort på t.ex. Bulten men inte helt 100 % längre. Jag är mer fundersam på hur andra kör, planerar efter att andra trafikanter är idioter och kan göra vad som helst så jag lägger på lite marginal.
Kroppen är stelare och inte lika smidig, men det ger en krydda och något att lägga till som ytterligare en pinne att besegra tillsammans med jakten på det perfekta varvet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
För gammal för att köra oansvarigt, kan man nog säga om flertalet äldre förare.
De flesta körde nog farligare för både sig själv och omgivningen när de var yngre o hetsigare.

Fort kan man köra, men man är mer riskbenägen o kör fort där man inte riskerar livet kanske.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top