För hårt spänd kedja...... av sig själv ?

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Hello!

Ursäkta en rookie på mekandet......

Jag har märkt på sista tiden att när jag lägger i ettan så drar hojen iväg en liten aning fast jag håller in kopplingen, får trycka lite lätt på handbromsen.....

När jag var på banåkning häromdan så sa de som inspekterade hojen att kedjan var för spänd

Jag antar att de här grejerna hänger ihop....

Jag ska lossa lite på kedjan idag och hoppas att det blir bättre.... det jag funderar på är hur det kommer sig att ett kedja blir för hårt spänd.... jag tror inte att den var så när jag köpte hojen från en firma i Helsingborg. Ska jag klaga på nåt ? (Har två månaders garanti kvar)

What U say ?

och BTW - hur mycket spel ska det va egentligen på en Kawasaki Er-6f.....
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hojen rycker alltid till en aning när man petar i växeln, men du ska ju inte behöva bromsa om man säger....
Spelets nivå kan du läsa i din användarmanual, samt hur det ska mätas.
Tänk på att kedjans spel blir stramare under belastning.

Börja med att kolla att muttrarna till bakaxeln sitter fast ordentligt.
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Hojen rycker alltid till en aning när man petar i växeln, men du ska ju inte behöva bromsa om man säger....
Spelets nivå kan du läsa i din användarmanual, samt hur det ska mätas.
Tänk på att kedjans spel blir stramare under belastning.

Börja med att kolla att muttrarna till bakaxeln sitter fast ordentligt.

Jo, jag vet att hojen rycker till, men det som är skillnad nu är att den liksom drar, som om jag slirade på kopplingen, fast den är helt intryckt....

Fick ingen riktig manual till hojen, får väl gå och köpa en...

Tack för tipsen
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som att du skulle behöva justera kopplingsvajern lite, den verkar för löst spänd. Jag gissar att du har rätt mycket spel i kopplingsgreppet när det är helt ute?

En manual till en ER6'a kan ju inte vara omöjlig att hitta i elektronisk form ;)
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Att hojen åker iväg är givetvis kopplingen som Hoztic skrev. Bara vrida moturs på justeringen uppe vid kopplinsgreppet.
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Kolla att kedjan inte är skadad. Om den plötsligt är för spänd så kan det bero på att den blivit sträckt. Du känner det genom att rulla hojen framåt och känna hur spänd kedjan är när olika delar av den är upprullade på drevet. Jag hade en kedja som var så. Det tog ett tag innan jag förstod vad som var fel. Ja, jag löste det inte på egen hand, utan fick diagnosen ställd av ngn med större kunnande.
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Kolla att kedjan inte är skadad. Om den plötsligt är för spänd så kan det bero på att den blivit sträckt. Du känner det genom att rulla hojen framåt och känna hur spänd kedjan är när olika delar av den är upprullade på drevet. Jag hade en kedja som var så. Det tog ett tag innan jag förstod vad som var fel. Ja, jag löste det inte på egen hand, utan fick diagnosen ställd av ngn med större kunnande.

Menar du att kedjan är olika spänd "på olika ställen" alltså ?
Hur kan det bli så ?
Jag är fortfarande lite nyfiken på om jag kan ta det med garantin...... om det nu är nåt "värre" än att bara justera kopplingsvajern alltså..
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Menar du att kedjan är olika spänd "på olika ställen" alltså ?
Hur kan det bli så ?
Jag är fortfarande lite nyfiken på om jag kan ta det med garantin...... om det nu är nåt "värre" än att bara justera kopplingsvajern alltså..

Just det. Min var korrekt spänd när jag mätte den. Om jag sedan rullade hojen 40 cm så kunde den vara alldeles för hårt spänd, eller för slack. Jag vet inte vad som gjorde att den blev så.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kedjespänning eller vajerförspänning tror jag inte är en garantisak, åk till butiken & be dom hjälpa dig att justera, gjort på ett par minuter. :tummenupp
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Kedjespänning eller vajerförspänning tror jag inte är en garantisak, åk till butiken & be dom hjälpa dig att justera, gjort på ett par minuter. :tummenupp

Nä, du har nog rätt i det. Jag var mer ute efter om det det var nåt annat som kunde ha försorsakat det...
Kruxet är att jag köpte hojen i Helsingborg och bor i Stockholm...... annars hade jag åkt dit direkt
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Menar du att kedjan är olika spänd "på olika ställen" alltså ?
Hur kan det bli så ?
Jag är fortfarande lite nyfiken på om jag kan ta det med garantin...... om det nu är nåt "värre" än att bara justera kopplingsvajern alltså..

Det är mycket vanligt att det blir så, därför är det viktigt att justera kedjan på tightaste stället. Samt läsa i manualen om fjädringen ska vara belastad eller inte när man mäter osv.
Man kan skriva en sida om kedjejustering, och det är ungeför den textmassa som i servicemanualen avhandlar kedja och drev, 1-2 sidor. Det mesta är modellspecifikt.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Menar du att kedjan är olika spänd "på olika ställen" alltså ?
Hur kan det bli så ?
Jag är fortfarande lite nyfiken på om jag kan ta det med garantin...... om det nu är nåt "värre" än att bara justera kopplingsvajern alltså..

Om du har depåstöd, så hissa upp bakändan och vicka på varje länk på kedjan. Du kommer nog fram till att någon/några kärvar eller är fast.
Jag har haft det och ledat upp detta genom rengöring (tandborste och motorolja) samt vickat aktuell länk upp och ner. Då har låsningen hävts. Varför det uppstår? -> kan bara gissa
/H
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Just det. Min var korrekt spänd när jag mätte den. Om jag sedan rullade hojen 40 cm så kunde den vara alldeles för hårt spänd, eller för slack. Jag vet inte vad som gjorde att den blev så.

Det är vanligt att kedjor gör så efter ett tag. Dels så sträcks länkarna olika mycket (vanligast på effektstarka hojar) och dels så kärvar länkar ihop, som redan beskrivits. Kedje- (och drev-) byte är ju normalt underhåll.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har upplevt även på helt nya drevsatser att kedjespänningen varierar när man roterar bakhjulet. Det beror förmodligen på att drevet inte har varit perfekt centrerat.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top