Motherofgod
Sporthojsnörd
- Gick med
- 12 Aug 2022
- Hoj
- 2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hej, har precis gjort en ventilspelskontroll/justering och passade på att göra ett kompressionstest. Resultatet blev:
C2: 209 psi C4: 209 psi
C1: 165 psi C3: 168 psi
Gjordes på en kall motor kan tilläggas.
Enligt spec så är de främre cylindrarna således utanför, ska ligga inom 142 - 199 psi vid 300 rpm. Dessutom så har jag läst till mig att man inte vill att de ska skilja mer än 10 procent mellan cylindrarna. Så mina frågor är, vad händer om det skiljer sig mer än 10 procent mellan cylindrarna, varför vill man inte det? Finns det några risker att skada motorn när de är utanför spec? Skulle ni bry er om dessa resultat och göra en komplett teardown/rengöring eller skulle ni strunta i det? Kanske en "italian tuneup"?
C2: 209 psi C4: 209 psi
C1: 165 psi C3: 168 psi
Gjordes på en kall motor kan tilläggas.
Enligt spec så är de främre cylindrarna således utanför, ska ligga inom 142 - 199 psi vid 300 rpm. Dessutom så har jag läst till mig att man inte vill att de ska skilja mer än 10 procent mellan cylindrarna. Så mina frågor är, vad händer om det skiljer sig mer än 10 procent mellan cylindrarna, varför vill man inte det? Finns det några risker att skada motorn när de är utanför spec? Skulle ni bry er om dessa resultat och göra en komplett teardown/rengöring eller skulle ni strunta i det? Kanske en "italian tuneup"?