För hög kompression på främre cylindrarna (V4)

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hej, har precis gjort en ventilspelskontroll/justering och passade på att göra ett kompressionstest. Resultatet blev:
C2: 209 psi C4: 209 psi
C1: 165 psi C3: 168 psi

Gjordes på en kall motor kan tilläggas.

Enligt spec så är de främre cylindrarna således utanför, ska ligga inom 142 - 199 psi vid 300 rpm. Dessutom så har jag läst till mig att man inte vill att de ska skilja mer än 10 procent mellan cylindrarna. Så mina frågor är, vad händer om det skiljer sig mer än 10 procent mellan cylindrarna, varför vill man inte det? Finns det några risker att skada motorn när de är utanför spec? Skulle ni bry er om dessa resultat och göra en komplett teardown/rengöring eller skulle ni strunta i det? Kanske en "italian tuneup"?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vätska i främre cylindrarna?? Bara en hypotes
Sot, men så mycket sot tror jag knappast är möjligt
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vätska i främre cylindrarna?? Bara en hypotes
Sot, men så mycket sot tror jag knappast är möjligt
Hmm, har jag inte ens tänkt på. Den hade inte avgasrök när jag provkörde den. Hur kollar man det? Är 9 psi utanför spec jättehögt?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kör den på startmotorn med tändstiften borta några varv - finns det något så vädras det ut. Håll en vit tygbit framför ett av de främre tändstiftshålen så ser du om något sprutar ut.
Gör sedan om komp.mätningen några gånger så att du är säker på mätvärdena.
Börja inte skruva på måfå - VFR:en är ganska "bullet proof"
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Kör den på startmotorn med tändstiften borta några varv - finns det något så vädras det ut. Håll en vit tygbit framför ett av de främre tändstiftshålen så ser du om något sprutar ut.
Gör sedan om komp.mätningen några gånger så att du är säker på mätvärdena.
Börja inte skruva på måfå - VFR:en är ganska "bullet proof"

Sant har bara gjort ett komptest. Man ska ju göra några stycken har jag hört.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top