För lågt oljetryck + hojen kokar..?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Har lite problem med min Gsx-r 600 K6

Det lyser en rödlampa som indikerar för lågt oljetryck sen kokar hojen också (inte termostaten det fel på)

Förmodligen är det nåt som frusit sönder då tidigare ägare inte haft glykol i vattnet men vad i så fall? Den går snabbt upp i temp.

Sen där man ser hur varm motorn är så blinkare det FI Som betyder "Fuel injection" har inte kollat så mycke mer än om det nån kontakt som är lös men har inte hittat nån hitils iaf,
har hört att det kan vara vajrarna till spjälet som sitter på katten som tjärvar så ska kolla det.. Eller är det nån som har en annan ide om vad som kan vara fel när det blinkar FI?

Tack på förhand!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
FI-lampan indikerar inte bara fel på insprutningen, utan även många andra fel på motorn. Som Peppe sa, lyser oljetryckslampan, då brukar det vara dags att kolla om man har olja, har man det så ska man inte åka en meter till innan man har rivit isär motorn å kollat vad som är fel.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Den röda lyser vid alla felkoder...

Det betyder endast att oljetrycket är lågt om den lyser samtidigt som det inte står FI i rutan.

Bygla två sladdar på en kontakt under sadeln och du får fram felkoden.

Du kanske skulle köpt en problemfri R6a istället.. :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om motorn överhettar, så sjunker oljetrycket.
Kan tänka mig att kylpumpen är kaputt.
Eller att kylkanalerna är igensatta av oxid.
Andra orsaker kan vara tändningen felställd eller alldeles för mager blandning.
Troligast är dock vattenpumpen.
Har du kört med överhettad motor, så får man bara hoppas att motorn inte tagit för mycket stryk.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vid riktig otur så har det frusit i vattenpumpen och då har axeln vridits av

Denna axel är även samma som oljepumpsaxeln:huvet

Då brukar dom inte gå länge efter det

Tappa ur oljan och leta efter " guldmetallic " i oljan

Har du det så är det bara att beklaga

Som sagt lyser oljetryckslampan så är det kört

Denna kontakt indikerar på 0,15 bar på suzuki

Last edited:

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Ozto
Hm okey kan du förklara lite mer detaljerat ang felkoderna? :S
Sen ang röda lampan så är det även en oljekanna som lyser och då ska det tydligen vara oljetrycket som är för lågt.

Hoztic
Självklart finns olja i motorn. Men i boken står det att om FI och temp blinkar vexelvis (som det gör på min) så är det fel på bränsleinsprutet och om det lyser FI oavbrutet kan motorn inte startas står det i boken.

Andersson turbo
Aha okok det är inte omöjligt att det är det som har hänt, och i så fall vad exakt behöver man byta och vad kan det kosta?

Sen har jag inte kollat så jätte noga men är det vattenpumpen som sitter (om man står framför hojen) längst ner till vänster på motorn? Eller vart sitter den?
Kankse enklast att skruva bort den direkt och kolla hur det ser ut?

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Ozto
Hm okey kan du förklara lite mer detaljerat ang felkoderna? :S
Sen ang röda lampan så är det även en oljekanna som lyser och då ska det tydligen vara oljetrycket som är för lågt.

Vitt kontaktstycke under sadeln
googla lite på "dealer mode gsxr"
http://wotid.com/gsxr/content/view/27/35/

Kan va bra att kunna kolla felkoder på strulande suzukis även om ditt problem kanske inte har med elektroniken att göra, om den nu har frusit.

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Okok verkar itne vara svårt att kolla felkoder iaf bra att veta hur man gör :D

Fick upp en felkod C46 står det men vad betyder den?
Kollade på googel och hittade det här... C46 - EXHAUST CONTROL VALVE ACTUATOR (1000 ONLY)

Vad är det fel på då?

Sen ang vattenpumpen så är impellern hel och fin men drog aldrig låss hela pumpen tyckte den satt så hårt så orkade itne hålla på och jucka låss den men får nog göra det imorn iaf.
Kankse är nåt där inne som är paj så att impellern itne snurrar runt och kyler som det ska?

Men jag inte hittar nåt fel vid vattenpumpen vad kan det då var som gör att den blir så varm?
Den går upp ungefär 1 grad var annan eller vartrejde sekund i temp.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Kollade på googel och hittade det här... C46 - EXHAUST CONTROL VALVE ACTUATOR (1000 ONLY)

Vad är det fel på då?

Sen ang vattenpumpen så är impellern hel och fin men drog aldrig låss hela pumpen tyckte den satt så hårt så orkade itne hålla på och jucka låss den men får nog göra det imorn iaf.
Kankse är nåt där inne som är paj så att impellern itne snurrar runt och kyler som det ska?

Men jag inte hittar nåt fel vid vattenpumpen vad kan det då var som gör att den blir så varm?
Den går upp ungefär 1 grad var annan eller vartrejde sekund i temp.

Roterar vattenpumpen om du tar runt motor då?
Jag är instinktivt rädd för samma sak som turboandersson: att motorn startats med djupfryst pump, då sabbas som sagt ofta även drivningen till oljepumpen. Kör absolut inte motorn utan att du är säker på att du har oljetryck. Snurrar inte vattenpumphjulet när du baxar runt motor med bakhjulet eller duttar med startern så är det bara att demontera, då står sannolikt oljepumpen också still. Följdskadorna är då det du har att frukta mest.Att fixa pumpdrivningen är liksom det lilla problemet då.

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj

Vad är det fel på då?
.

C46 är spjället på avgassystemet. Troligen sitter det slipon på och då är det därför och inget att bry sig om för tillfället. Men får du ordning på hojen så kan du söka lite mer på internet så hittar du hur du ska bygla någon kabel på boxen för att slippa felkoden.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En liten erfarenhet från sånt här är ju att man aldrig ska starta en motor som man tror kan ha frusit, innan den har tinat ordentligt. Å en kvart i ett varmgarage räcker inte för att tina allt längst inne i motorn :fakta

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Jörgen Karlsson
Jag var nere nyss och kollade och vattenpumpen snurrar inte om jag drar runt motorn.
Jag tog låss vattenpumpen och på den sitter det en axel som ska gå emot en axel på oljepumpen och där fanns det inga fel heller..

Så vilken axel är det som kan ha gått av då? och hur fixar man det problemet?

Ang följd skador så har motorn inte blivit körd nånting när det här har hänt utan endast startad så det borde väl inte blivit några allvarligare skador då.. Eller?

Ozto
Hm ok men det sitter orginal rör på hojen men det kanske har suttit slipon på tidigare som kanske kan ha påverkat det?

Hoztic
Jo jag vet, men sen så ska det ju ALLTID vara glykol i vattnet också och det begriper jag inte varför man inte hält i för..men men

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skaffa mekhandboken eller se om du kan ladde ned den på internet. Jag vet att det iaf finns microfiche-skisser på din motor på nätet att ladda gratis ned. Då kan du själv se hur pumpdrivningen är arrangerad. Du måste ha mekhandboken för att skruva med motorn om du inte gjort det förut. Det är så mycket saker som kan bli fel annars. Jag skulle aldrig rota i en för mig ny motor utan mekhandboken.

Det är bara att hålla tummarna att inget hunnit skadas av oljebrist. Åtgärda pumpfunktionen mha nya delar och mekhandboken, sedan är det bara att hålla tummarna att det inte är några missljud i motorn när du provkör den. Tappa ur och byt oljan innan du startar. Kolla efter guldskimmer i den gamla oljan som andersson skrev.

/J

Jörgen Karlsson
Jag var nere nyss och kollade och vattenpumpen snurrar inte om jag drar runt motorn.
Jag tog låss vattenpumpen och på den sitter det en axel som ska gå emot en axel på oljepumpen och där fanns det inga fel heller..

Så vilken axel är det som kan ha gått av då? och hur fixar man det problemet?

Ang följd skador så har motorn inte blivit körd nånting när det här har hänt utan endast startad så det borde väl inte blivit några allvarligare skador då.. Eller?

Ozto
Hm ok men det sitter orginal rör på hojen men det kanske har suttit slipon på tidigare som kanske kan ha påverkat det?

Hoztic
Jo jag vet, men sen så ska det ju ALLTID vara glykol i vattnet också och det begriper jag inte varför man inte hält i för..men men

Last edited:

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Skaffa mekhandboken eller se om du kan ladde ned den på internet. Jag vet att det iaf finns microfiche-skisser på din motor på nätet att ladda gratis ned. Då kan du själv se hur pumpdrivningen är arrangerad. Du måste ha mekhandboken för att skruva med motorn om du inte gjort det förut. Det är så mycket saker som kan bli fel annars. Jag skulle aldrig rota i en för mig ny motor utan mekhandboken.

Okok aa det skulle vara kanon om man kunde ladda ner en sån gratis på nätet.

Annars hittade jag iaf en bild på hur oljepumpen ser ut iaf om det kan vara till nån nytta vet jaf inte men iaf..

Bild på olje pumpen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Okok aa det skulle vara kanon om man kunde ladda ner en sån gratis på nätet.

Annars hittade jag iaf en bild på hur oljepumpen ser ut iaf om det kan vara till nån nytta vet jaf inte men iaf..

Bild på olje pumpen

Det var en bra början, det kan som sagt finnas en hel instruktionsbok som pdf på ngt suzukiforum om du har tur. Annars kan man beställa hem den på tex motorboken.se.
Kolla efter den gemensamma länken i drivingen av vatten- och oljepumpen.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hoztic
Nej, kör man på bana bör man inte ha glykol, och kör man tävling/licensträning så får man inte ha glykol. Det blir nämligen jävligt halt om man sprutar ut det på banan, och det är dessutom ganska svårsanerat.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Ozto

Hoztic

Ja, varjarna till spjället är lite luriga att montera därför har kanske tidigare ägarna inte monterat dom när original skulle på igen. I vilket fall så är det så på gsxr1000, men mycket brukar se ganske lika ut på suzuki.

Om man rejsar så får man inte ha glykol i hojen. Troligen därför!

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Det var en bra början, det kan som sagt finnas en hel instruktionsbok som pdf på ngt suzukiforum om du har tur. Annars kan man beställa hem den på tex motorboken.se.
Kolla efter den gemensamma länken i drivingen av vatten- och oljepumpen.

Okok gemensamma länken i drivningen? Menar du där vattenpumpen och oljepumpens axel går ihopp?
I så fall så är det inget fel på det. Om inte axeln skulle vara av inne i oljepumpen men då bör den ju gå av vid "skarven" där axlarna går ihopp. :va

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...