För lågt oljetryck + hojen kokar..?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Aha okok kanske kan vara därför det inte är glykol i hojen då det hadde jag ingen aning om faktist.

Ozto
Vajrarna sitter på men kan det kanske vara så att dom tjärvar?
Har iof inte kollar vart vajarna går kan ju vara så att det är på andra änden som det inte sitter på plats.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okok aa det skulle vara kanon om man kunde ladda ner en sån gratis på nätet.

Annars hittade jag iaf en bild på hur oljepumpen ser ut iaf om det kan vara till nån nytta vet jaf inte men iaf..

Bild på olje pumpen

Här hittade jag två länkar med manual till din hoj. Jag kan inte testa med den dator jag sitter vid nu.

http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=189826

http://rapidshare.com/files/12145854/GSX-R600-750K6.pdf

Okok gemensamma länken i drivningen? Menar du där vattenpumpen och oljepumpens axel går ihopp?
I så fall så är det inget fel på det. Om inte axeln skulle vara av inne i oljepumpen men då bör den ju gå av vid "skarven" där axlarna går ihopp. :va

Ja det var lite bildligt jag menade. Dvs orsaken torde finnas i den del av drivlinan där pumparnas drivning är gemensam. Eftersom den förmodat frysta vattenpumpen även verkar ha dragit med sig oljepumpens drivning i fallet. Allt blir ju som regel glasklart när man får fatt på sprängskisserna i litteraturen till motorn

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja det var lite bildligt jag menade. Dvs orsaken torde finnas i den del av drivlinan där pumparnas drivning är gemensam. Eftersom den förmodat frysta vattenpumpen förmodligen dragit med sig oljepumpen i fallet. Allt blir ju som regel glasklar när man får fatt på sprängskisserna i littaraturen till motorn
Precis, det måste ju inte vara nån axel som har gått av, det kan ju lika gärna ha varit en massa kuggar som har tackat för sig i drivningen också, både på drevet som sitter på pumpaxeln, och det andra drevet.

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Här hittade jag två länkar med manual till din hoj. Jag kan inte testa med den dator jag sitter vid nu.

http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=189826

http://rapidshare.com/files/12145854/GSX-R600-750K6.pdf

Ja det var lite bildligt jag menade. Dvs orsaken torde finnas i den del av drivlinan där pumparnas drivning är gemensam. Eftersom den förmodat frysta vattenpumpen även verkar ha dragit med sig oljepumpens drivning i fallet. Allt blir ju som regel glasklart när man får fatt på sprängskisserna i litteraturen till motorn

Okok tack så mycket! :)
Kollade igenom manualen men blev inte mycket klokare för det fick inte fram nåt om oljepumpen där. :va

Undra om det lättaste kanske är att ta bort oljetråget ist?
Då borde man väl se ganska så snart vad som är fel..?:va

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Okok tack så mycket! :)
Kollade igenom manualen men blev inte mycket klokare för det fick inte fram nåt om oljepumpen där. :va

Undra om det lättaste kanske är att ta bort oljetråget ist?
Då borde man väl se ganska så snart vad som är fel..?:va

Jag misstänker att drevet som driver oljepumpen, eller själva axeln i oljepumpen pajat. Visst borde du se det om du öppnar oljetråget. Man ser ju detaljerna i manualen på sid 3-23 och 3-41 Lycka till !

PS. Hur länge har motorn varit igång ? DS.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kopplingskorgen måste demonteras
den sitter på höger sida innanför kåpan

Du behöver en muttermaskin och förmodligen en ny packning till kopplingskåpan

Oljepumpen drivs av ett litet drev bakom korgen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kopplingskorgen måste demonteras
den sitter på höger sida innanför kåpan

Du behöver en muttermaskin och förmodligen en ny packning till kopplingskåpan

Oljepumpen drivs av ett litet drev bakom korgen

Äntligen ngn som kan nåt om de här hojarna! :tummenupp :D

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Guinness
Aah nu ser jag aa där ser man ju hur det ser ut, då är det alltså nåt med det där lilla drevet eller axeln som drevet sitter på som det har hänt nåt med..?

Motorn har inte vart igång spec länge runt 1min kankse så det borde inte skett nån skada...?

Andersson turbo
Är du verkligen säker på att kopplingskorgen måste demonteras? :va

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Guinness
Aah nu ser jag aa där ser man ju hur det ser ut, då är det alltså nåt med det där lilla drevet eller axeln som drevet sitter på som det har hänt nåt med..?

Motorn har inte vart igång spec länge runt 1min kankse så det borde inte skett nån skada...?

Andersson turbo
Är du verkligen säker på att kopplingskorgen måste demonteras? :va

99,3% säker

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Hoztic
Hehe aa jo det sant men nu menade jag på tomgång. :)

Andersson turbo
Okok låter lite jobbigt min kompressor är för klen så får ingen riktigt kräm i mutter picken men det går väl att lösa.
Förmodligen måste jag väl endå ta bort hela motorn för att få bort oljetråget efter som det sitter en plåt i bakkant av motorn som inte går att få bort annars och tror itne att tråget går att låssa om plåten sitter där...
Mycket onödigt och mycket extra jobb pga det.

Eller så räcker det kanske låssa några fästen och flytta lite på motorn så kanske man kommer åt att få bort den där brickan...

Men om man nu skulle ta låss hela motorn är det mycke jobb?
Och vad kan en sån väga?
Tänkte om man kanske skulle bära in han i kåken och skruva här inne ist så blir det lite varmare också.

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Men om man nu skulle ta låss hela motorn är det mycke jobb?
Och vad kan en sån väga?
Tänkte om man kanske skulle bära in han i kåken och skruva här inne ist så blir det lite varmare också.

Vet att 1000cc motorn väger just just under 60kg så 600an lär ju va några pannor lättare

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Okok runt 60kg alltså.. Får se om man orkar lyfta ur motorn lite onödigt med jobb kanske...

Men problemet jag har nu är att det är en skruv till oljetråget som man inte får bort, skruven som sitter längst bak till vänster (om man sitter på hojen)
Den skruven är lös men det sitter ett ljuddämpar fäste i ramen som är i vägen.
Får jag bara låss den skruven så ska det bara vara att ta bort oljetråget och då bör man kunna se vad exakt som gått sönder.

Nån som har en ide om hur man ska få bort skruven?
Funderade på om man kunde låssa motorfästen men då måste man tydligen ha special värktyg...? Och sen lyfta upp motorn lite så borde den gå bra.?

Eller kapa skiten och sätta dit en kortare skruv sen?
Jag vet inte riktigt vad som är bäst faktist nån som her en ide?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kapa skruven å sätta dit en kortare kommer ju bara resultera i att du drar sönder gängorna, alternativt att den kortare skruven inte når in alls. Att lossa motorn är inga som helst problem, en lördag eller två kvällar så har du lyft i å ur den. Ett tips, ta två spännband runt motorn, mellan ettan å tvåans cylindrar, trean å fyran, sen tar du block å talja (Jula har ett klockrent, orangent snöre, kostar en hundring eller så) och fäster ena änden i taket, å den andra i spännbanden. Då kan du höja å sänka motorn med ena handen, och vrida den på plats med den andra :tummenupp
Har svårt att tänka mig att de skulle vara några specialverktyg för att få bort motorn dock? :va

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Kapa skruven å sätta dit en kortare kommer ju bara resultera i att du drar sönder gängorna, alternativt att den kortare skruven inte når in alls. Att lossa motorn är inga som helst problem, en lördag eller två kvällar så har du lyft i å ur den. Ett tips, ta två spännband runt motorn, mellan ettan å tvåans cylindrar, trean å fyran, sen tar du block å talja (Jula har ett klockrent, orangent snöre, kostar en hundring eller så) och fäster ena änden i taket, å den andra i spännbanden. Då kan du höja å sänka motorn med ena handen, och vrida den på plats med den andra :tummenupp
Har svårt att tänka mig att de skulle vara några specialverktyg för att få bort motorn dock? :va

Aa jo iof det sant nu när du säger det så är det tveksamt om den kommer att räcka..

Men jag försökta låssa motorn som sitter med 3 bultar och jag låssade alla 3 men den bulten som sitter fram vid cylindrarna låssade jag bara på.

Sen sitter det ju 2st bultar bak en ner till och en upp till på motorn.
Om jag drar ut dom (vilket jag tycker borde gå trögt nu när allt är löst) så borde ju bakändan av motorn åka ner men det gör den inte och bultarna går lätt att dra ut..
Då är ju frågan varför?
Jag vet inte om det kanske är så att motorn sitter så pass tajt mellan ramen?
Lite svårt att förklara men om man kollar handboken 3-9 så ser man iaf vad det är.. :va

Så irriterande bara en skruv som ska bort sen ser jag vad som är fel på hojen men så får man itne bort skruven :huvet

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Köp en Haynes mekhandbok för din hoj. Där står det punkt för punkt hur du tar isär och sätter ihop. Där hittar du nog hur långt in i motorn du måste rota.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Då är ju frågan varför?
Jag vet inte om det kanske är så att motorn sitter så pass tajt mellan ramen?
Lite svårt att förklara men om man kollar handboken 3-9 så ser man iaf vad det är.. :va

på högersidan på gsxr1000 så sitter hylsor i ramen som är gängade som man spänner mot motorn innan man drar dit bultarna det är nog därför som din motor inte trillar ner. Det borde va samma på 600.

får du inte ihop det så finns det en r6a till salu :rolleyes:

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Köp en Haynes mekhandbok för din hoj. Där står det punkt för punkt hur du tar isär och sätter ihop. Där hittar du nog hur långt in i motorn du måste rota.

Nja det känns som man borde klara sig utan en sån men kan ju alltid vara bra att ha men vad är det för skillnad på den och manualen?
OCh vart köper man en sån? och vad kostar den? Och finns den på svenska?

på högersidan på gsxr1000 så sitter hylsor i ramen som är gängade som man spänner mot motorn innan man drar dit bultarna det är nog därför som din motor inte trillar ner. Det borde va samma på 600.

får du inte ihop det så finns det en r6a till salu :rolleyes:

Aa exakt det måste vara de det är!

Men hur gör man med dom då så att jag kan röra på motorn? :va

Hehe okey a den kankse iaf är hel hehe

Last edited:

Preppen

Vill men kan inte
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Gixxer 750 -07, 1098S
Köp en orginal handbok på Suzuki, kostar inte mer än 6-700kr

Nu till saken: är det en importhoj du har så kan det ju vara så att tempmätaren visar fahrenheit och inte celcius.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...