För långsam R1

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Flåklypa skrev:
Min gammel gjorde 294 som mest på mätaren. Med skjuts pendlade det mellan 255-260 och 270-275 på mätaren beroende på vem som satt bakpå.

Ett litet tips om du tycker det går lite segt: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=569&highlight=turbo

Och då som en kommentar till detta..
Se dessa två filmer..
Ego Flykåpa.. http://www.fuelmedia.org/download.asp?id=12&url=Ego.flaklypa.DivX.avi 32mb

Turbo-R1:an.. http://www.fuelmedia.org/download.asp?id=5&url=mc-R1turbo-DIVX.avi 29mb

Heeeelt sjukt drag. Förstår att du inte vill sälja Flykåpa... :bow

freddan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR954 & Vespa -67
R1 -00 gör exakt mätarfart på 6:an

4k rpm = 100 km/h
8k rpm = 200 km/h
12 rpm = 300 km/h

men d sista lär du aldrig se... :D

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Ända Yamman jag någonsin ägt var en -83 DT 125:a när jag lånade en polares -99 R1 kunde jag konstatera att inga framsteg hade nåtts på 16 år vare sig i design eller prestanda. -Sorgligt men sant!!!. :slicka

p.s. Vad spelar toppfarten för roll man får bara köra 110 i det här landet?.

Last edited:

Marsipulami

Guest
mattsson skrev:
Jag blev mäkta besviken när jag toppade min R1 för några dagar sen. I för sig va det rätt fet motvind och jag hade en ryggsäck på ryggen. Men hojen vägrade gå snabbare än 250 i mätarfart.

När jag vände o körde åt andra hållet gick den upp till 270 i alla fall. Men den varvade aldrig ut, borde den inte göra det?
Funderade lite på om ägaren före mig installerat en sån här grej som korrigerar hastigheten så att den stämmer bättre med verkligheten. Kommer inte ihåg exakt vilket varv den låg på när jag hade 270 på mätaren men det va typ mellan 10.5 k och 11 k. Men jag kollade iaf att vid 8.000 varv så ligger den precis över 200

Nån mer som har en -99 och som kan säga vilka hastigheter ni får vid ett visst varvtal.

Dags att ta bort backspeglar och blinkers enbart för att höja maxhastigheten känns det som...

Vid den hastigheten har jag precis växlat upp till femma (ca 240) :slicka

Man kanske ska vara nöjd med sitt lokomitiv som enligt mätaren gör 310km.

Nej, det kan hända att din mätare är en mycket bra mätare som visar rätt hastighet helt enkelt. Själv tror jag inte mycket på att min hoj gör 310km bara för att mätaren säger det, det är väl bara ca 290 skulle jag tro...

Om du har bänkat den till 138Hk så tror jag inte den är sliten på något sätt utan det kan vara mycket på dagen också, att du hade motvind, ryggsäck mm.

Sen som många andra säger så går den säkert mycket bra upp till de 110km som du "MAX" får köra i Sverige. Men det är klart, man vill ju testa den också (utanför svenska vägar, typ stängda flygrakor).

Din hoj går garanterat mycket bra, njut av den helt enkelt....
(Ska jag säga som vill ha en ännu värre hoj)

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tror också att du har en bra mätare, har för mig jag läst att den verkliga toppfarten är typ 275 eller 280, och ryggsäcken gör säkert dom där 10 knycken. De flesta bågar har löjliga glädjemätare, och många verkar verkar låtsas som att så inte är fallet, ex att en Hayabusa gör 340 orginal, eller att en R1 gör över 300, så ä inte fallet.
På TL:en visade den 275, vilket är över den teoretiska toppfarten, men i verkligheten är det bara 240, vilket räcker bra för mig, jag har inte bågen för att köra fort rakt fram i vilket fall

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Jag förstår att du frågar..

Jag har svårt att tänka mig att din mätare skulle visa någon annan hastighet än någon annan retta av samma årsmodell???

Har ingen bra förklaring till ditt problem, men kör du samma sträcka åt varsitt håll så tycker jag att du borde du utan svårighet borde få upp din mätare över 290 i någon av körningarna.

Kolla EXAKT vilket varvtal du får ut av hojen på högsta växeln och posta det här sen så kanske man kan fortsätta "felsökningen" därifrån.

(.. hmm.. vad väger du? )

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
effect!

Jag tror inte R1:an orkar varva ur 6:an original. Min gjorde inte det, men med yushi helsystem och lite annat gick det fint. Jag har haft en liten bit öber 300 på mätaren några gånger och en gång, tidigare i år faktiskt När Jag var ensam påp e4 söder, hade Jag 316!!! Jag har kollat i 90 och 150 och då stämmer mätaren med verkligheten men jag antar att det är friktionen i bakhulet när man kommer upp mot 300 pga luftmotståndet som gjör att det inte är helt ärligt. :tummenupp

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Min 03:a blev testad av lillebror på väg till Gävle med 1 stor ryggaoch han sa att han fick den att gå 272/273 km/h på 6:an med full rulle.
Personligen så tror jag att det beror på din storlek hur mycket du kryper ner och vad du har på ryggen.
Testa att köra utan rygga med "lagom" luft temp ute och lite mera areodynamiskt så får du se :)
P.S Inte för att jag vill uppmana dig att köra 300km/h :notme

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillf. hojlös
Ja, min hoj är helt orginal. Det är möjligt att ett helsystem är det som behövs. Min vikt är iaf inget som borde sänka farten så värst mycket. Men väskan fångar nog upp en del som vissa säger.
Återkommer efter nästa testrunda med varvtal o hastighet

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
inge just nu
Gör helt klart en ny testrunda. Det gör mycket stor skillnad om du inte har ryggsäck plus att du har motvind! I dom farterna så gäller det att klistra sig mot tanken om det nu inte är så att du har double bubble kåpa eller liknande...Luft temp och tryck gör ju också mer än många kan tro, kan få rettan att kännas som en riktig surhink jämfört med hur den kan gå när den matas med rätt luft!

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Min CBR 929 har jag testat några gånger och innan 1200milaservicen var det stopp vid 264 men efter 1200 milaservicen har jag fått upp den i 274 men där varit stopp.
Den har varit helt orginal när jag har testat.

Har prövat i flera gånger men samma reultat och vid lite olika förhållanden. Inte för att det är något man utnyttjar så ofta men kul att veta!

Är det någon här som har prövat hur fort sin CBR 929 går?

:confused:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Aerodynamik och kraft i spisen ær det enda som gæller nær man ska jaga toppfart.

Før max toppfart, førsøk att kænna med ryggen var "bubblan" efter kåpan går....ligga klistrad mot tanken med næsan bland instrumenten kan kænnas som det bæsta eftersom man kryper ihop så mycket som møjligt, men det stæmmer inte alltid.
Førsøk istællet att flytta bakåt på sadeln och lyfta ryggen upp mot luftstrømmen tills du kænner att du får kontakt med luften. Det ska mer kænnas som luften klistrar dig på ryggen, då får du bort mycket av turbulensen som bildas bakom dig vilket ær vad som sænker din toppfart. Det ær inte att klyva luften som tar mest kraft, utan att fylla tomrummet efter dig.
Så nær du kænner att det ær en massa turbulens på ryggen, då brænner man en massa extra hæstar på att fylla igen tomrummet efter dig, nær du istællet kan fylla det tomrummet med ryggen och få de hæstarna att jobba på toppfarten istællet.
Klæder som fladdrar suger massa effekt (jeans/regnstæll/trøja).
Tårna ska inte sticka ut i fartvinden.
Kanske hålla vænsterhanden runt gaffelbenet (gør jag på SM hojen nær det ska åkas fort)

Men exprimentera med kørstællningen, førsøk att kænna var och hur luften går runt dig och fyll ut det tomrummet :D

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 1000 k7
mattsson skrev:
Ja, min hoj är helt orginal. Det är möjligt att ett helsystem är det som behövs. Min vikt är iaf inget som borde sänka farten så värst mycket. Men väskan fångar nog upp en del som vissa säger.
Återkommer efter nästa testrunda med varvtal o hastighet

vad har du för drev på den?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Tjaaa. Min ducce gör 270 på mätaren..

Sen om det är ärligt eller inte vill jag inte ens uttala mig om. Skulle gissa att 250-260 är rimligt.

En Retta skall väll kunna pressa sig in i 280 sträcket. eller så har jag hört av dem som har iallafall. Polarens 01 gick 295 på mätaren.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
freddan skrev:
R1 -00 gör exakt mätarfart på 6:an

4k rpm = 100 km/h
8k rpm = 200 km/h
12 rpm = 300 km/h

men d sista lär du aldrig se... :D

på 6:an så ökar den 25kmh/ 1000rpm

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Re: Re: Re: Re: För långsam R1

Bodoe skrev:
Varför bry sig om toppfart när det ändå bara är 110km/h som är MAX på svenska gator!!!
Hycklare! Den som säger att han aldrig överskrider hastighetsbegränsningar är en hycklare! Framförallt om han kör sporthoj. Klart man måste toppa hojen emellanåt.

Hmm... till och med min gamla Gixxer gör ju 270.... :fakta Dags att trimma Rettan?

Håller med flyklåpa. Turbo regerar! 300+ km/h med skjuts och ryggsäck och en hel del kvar att ge. Det var kul! (testade Andersson-Hayabusa m 320 bhp)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0